Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Problem med belägg EBC Redstuff efter bankörning
1, 2   >>
15103 besök totalt
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014

Trådstartare

Hej vänner!

Vet inte om detta är rätt del i forumet för denna undran, men skulle behöva lite expertutlåtande ang mina bromsar.

Körde ca 10 mil på mantorp under torsdagen och efter fyra pass på vardera 15 min så verkar mina belägg vara helt slut.

Bilen i fråga är en Volvo V70 -09 med ca 270 hk, uppdaterat chassi med coils samt för bana Toyo R888 som tillsammans gav riktigt bra stabilitet och grepp!!

Har tidigare satt på borrade och slitsade bremboskivor och gått upp en storlek jämfört med original samt belägg från EBC (redstuff). Beläggen valdes då de enligt rekommendation skulle palla min tyngre bil vid hårdare körning.

Till sak då: De första passen gick kanon och inga problem, vid tredje körningen började det mot slutet vibrera lite vid hårdare inbromsningar, speciellt efter dragrakan (från ca 180 km/h). Sista passet blev vibrationerna kraftigare men tappade ingen bromsförmåga. Dock gnisslade det lite mer vilket upptäcktes när vi kom in i depå. Vid kontroll var beläggen alldeles bruna samt att det bak bildats gul "fradga". Hoppades att gnisslandet skulle försvinna när allt svalnat men icke!!

Har nu fått förslaget att smörja beläggen och att det nog bildats en hinna som borde slitas ner vid vardaglig körning. Låter detta vettigt eller är det helt kört för dessa belägg? Låter även en del när jag svänger m.m.

OM det nu är så att dessa inte pallade med körningen, vad skall jag i så fall byta upp till... märke?!

KOM GÄRNA MED FÖRSLAG OCH TANKAR!! Uppskattas verkligen!!
Är så trist att varje försök till banåka slutar med att något på bilen inte orkar med...

Mvh Fredrik

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

EBC har väldans lyckosam marknadsföring och god tillgänglighet, det är det enda bra jag vet om dem.

PFC, Carbotech, Pagid, Ferrodo, vilket annat märke som helst med belägg för lite värme.

Numera finns det ofta breda tempområden för belägg så det kan gå att köra på gata med samma belägg som överlever på bana. Men med lite vikt på bilen kan det nog bli en svårare kompromiss.

FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
EBC har väldans lyckosam marknadsföring och god tillgänglighet, det är det enda bra jag vet om dem.

PFC, Carbotech, Pagid, Ferrodo, vilket annat märke som helst med belägg för lite värme.

Numera finns det ofta breda tempområden för belägg så det kan gå att köra på gata med samma belägg som överlever på bana. Men med lite vikt på bilen kan det nog bli en svårare kompromiss.

Ja, som du säger så är de ganska vanliga samt att jag efter lite efterforskning ändå antog att de skulle fungera ok. För vanlig körning har de ju fungerat kanon men men...

Vad använder du?!

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

FreddieL skrev:
Vad använder du?!
Carbotec XP12/10, men borde gå upp till XP20 fram, det går lite väl varmt nu.

Körde Pagid RS19 (gula) till en början och det fungerade ungefär likadant, ett set belägg fram höll i ca fyra timmar.

Men man är lite begränsad om belägg storleken inte finns på hyllan.
Ring Per Stacke på PEANsweden så får du en bra översikt över dina möjligheter.

Bromskylning är aldrig fel, kan fördubbla livslängden på beläggen i extremfall.

mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Då du har ett ganska exotiskt (Läs stor och tung) bilval för bankörning så är det nog läge att hamna helt rätt i belägg och bromskylning för att få det att hålla ihop. Kontakta Pean om det finns en tidsfaktor inblandad. Annars kan det vara lönt att prata med folk på andra sidan pölen västerut. (USA)

Vad gäller EBC så tror jag dom gör bättre kaffebryggare än bromsbelägg. Och dom gör inte bra kaffebryggare, eller belägg)

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Om det nu är så att du vill maxa bankörningen och har satsat både på effekt och väghållning, skulle jag rekommendera att du har ett par gatbelägg och ett par för bana.
Dina EBC funkar fint till lite gasa på gatan. Men för 15 min full attack från 180 med motorstark tung bil måste du gå upp till dyrare racebelägg.
Och om du ändå byter till R-däck inför bankörning kan du lika gärna byta belägg också. Pass på att lufta bromsarna med ny vätska så har du pålitliga bromsar.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013

Jag tror att det samlas för mycket värme i bromssystemet som inte ventileras bort ordentligt. Det går att skjuta lite på problemet med bättre belägg så att det kommer senare under dagen men låt bli att kasta stora pengar på problemet för då riskerar du bara att hitta kokpunkten på bromsvätskan och det vill du inte göra. Du kan få bättre resultat med temp mätning och dubbla avsvalningsvarv, eller ta E4an till Mjölby på en kylvända.

Nu:
Plocka bort och kolla beläggen.
Det är enkolvsok på den där kärran (eller har du bytt) så kolla att beläggen är raka, det går att kröka dem om man bromsar hårt.
Kolla även ytan på beläggen att den är hel, mönster och sprickor är normalt men det får inte ha lossnat bitar.

Nästa banåka:
Köp eller låna irtermometer, efter avsvalningsvarv bör varken skivan eller oket vara över 200c (hellre 150c), när nästa pass börjar bör det inte vara varmare än ljummet. (det går ju med stektermometer eller handen också om man inte gillar att köpa prylar)

På sikt:
Fundera på hur du kan få mer kall luft till centrum på broksskivan eller iallafall till hjulhuset. (lite större hål i bromsskölden, scoop, slangar, etc)

Om dina belägg är körda eller inte vet jag inte, gissar på någon form av glasering, borde slitas ned av lite gatkörning om de är säkra att köra med. (det går att slipa ned dem med diamantfil, men det kommer ju inte att bli plant utan industrimaskiner)

/har haft bromsproblem, har nu tjock slang från fronten till hjulhuset.

Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014

Trådstartare
Härligt med respons som denna!!!

Har en del att fundera på!!

TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005

Nu är det ett gäng år sedan men jag har också testat EBC på volvo fast en 855.
Köpte både skivor och deras Red ceramic och körde 700-800 mil gata och var på Emmaboda o körde SS.
När jag låser efter oss och ska bromsa in i byn för att lämna nyckeln släpper två av beläggen ytan helt.

Lyckades kör 4mil med dessa och handbromsen för att få tag på en uppsättning original belägg att åka hem med.

Även skivorna var totalt kass.
Köpte volvo original skivor och fick slitsade efter det och de höll 3000mil med större delen ihop med Carbotech XP8 belägg.

Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014

Trådstartare
Re:

TURBO-Fredde skrev:
Nu är det ett gäng år sedan men jag har också testat EBC på volvo fast en 855.
Köpte både skivor och deras Red ceramic och körde 700-800 mil gata och var på Emmaboda o körde SS.
När jag låser efter oss och ska bromsa in i byn för att lämna nyckeln släpper två av beläggen ytan helt.

Lyckades kör 4mil med dessa och handbromsen för att få tag på en uppsättning original belägg att åka hem med.

Även skivorna var totalt kass.
Köpte volvo original skivor och fick slitsade efter det och de höll 3000mil med större delen ihop med Carbotech XP8 belägg.

Ja, man kan ju bli positivt överraskad ibland... tror inte det är så illa. Det gnisslandet som varit har faktiskt minskat lite och efter en tripp till hufvudstaden igår så verkar det finnas bromsförmåga kvar, så helt körde är de nog inte. Dock skall jag kolla upp era förslag!

Tack för ditt inlägg!!

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Så här ser min uppfattning ut.

Ebc är det värsta skit vi använt.

Men......belägg ska väl köras in i hop med skivorna.
Då är det väl inte bara att byta belägg vid banan.(hade vi gjort det, kanske skiviona hållit mer än åtta varv med ebc)

Vi kör 24-timmars på ett set belägg och då är det matrial kvar. Inte för flera timmars race...men mycket nog för att dom ska vara värda att spara som reserv, tillsammans med skivorna, i racelådorna.

Vi åkte "billiga" skivor på e30-sarna och dessa är det inte bara att sätta nya belägg på, utan att svarva/slipa dom först.
Slipar man inte skivorna....så spricker dom på fem varv, med nya belägg.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Ett par korta kommentarer:
- Om jag minns rätt (OM jag minns rätt!!) så är EBCs färgskala lite omvänd. Gröna är för gata, röda är för buskörning på gata och gula är för racing (fast funkar dåligt för racing). En så tung bil som en V70 på bana kräver absolut riktiga racingbelägg.
- Precis som Niklas säger är EBC bra på marknadsföring. Det verkar tyvärr inte ha blivit mycket kvar av budgeten att gå till utvecklingsavdelningen, för deras bromsar är helt enkelt ganska usla. Klassiskt fall av: "Billiga att köpa, men dyra per varv."
- Som redan påpekats: riktiga racingbromsar är klart tveksamt om man skall använda på väg. De funkar dåligt innan de kommit upp i temp och man behöver inte spekulera länge för att gissa vilka effekter det kan ha en kall morgon då skumögda tant Agda inte riktigt såg dig komma där i korsningen vid kyrkan...

Bästa lösningen, om än lite omständlig: Skaffa två uppsättningar bromsbelägg, ett par lite mildare för gatan och ett par bra racingbromsar. Jag har uppskattat Hawks belägg stort. Om de är av samma typ och sort kan de samsas på samma skiva och funka bra och då kan du alltså byta bromsar innan bandagarna (helst i depån när du är där).

Lycka till!

GMAB
Ordsmedjan
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Re:

Torkel K skrev:
Bästa lösningen, om än lite omständlig: Skaffa två uppsättningar bromsbelägg, ett par lite mildare för gatan och ett par bra racingbromsar. Jag har uppskattat Hawks belägg stort. Om de är av samma typ och sort kan de samsas på samma skiva och funka bra och då kan du alltså byta bromsar innan bandagarna (helst i depån när du är där).

Du säger av samma typ, vad är det för typ du tänker på då? Hur vet man vilken typ olika belägg från olika tillverkare har?
Har själv kört med BMW Original och Gula Pagid på samma skiva samt Stoptech gatbelägg och PFC08 på samma skiva. Dessa har alla fungerat riktigt bra efter man bäddat in/om skivorna enligt konstens alla regler. Har jag gjort fel och kan få ut ännu mer grepp/livslängd av belägg/skivor om jag aldrig byter belägg utan att samtidigt byta skiva?

Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Det kvittar vad du har för belägg på en tung bil med små bromsar, särskilt om den är trimmad. Redstuff är väl bara till sportig gat körning?

ebc gula och blå brukar gå ungefär tolv timmar långlopp på våran gti bil och vi har dessutom stått överst på pallen så helt kass kan de inte vara, de funkar bra kalla med.

Hur stora skivor har du?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Red stuff är sportiga gatbelägg och inget att åka bana med. Gula kan fungera men troligen inte på din bil. Bluestuff har vi åkt långlopp med på en Alfa 75 med 145hk och ca1000kg då håller de ca 16 timmar bak och 24-timmar fram.

Det finns bättre än så men är knappast lämpligt för gata och någon stans finns en gräns där orginal bara inte går att få att funka längre. En tung volvo med 270hk misstänker jag är där. Rejäla kylslangar och bästa kvalite kanske kan gå men du får nog ha andra belägg till vardags.

Här kan du läsa vad EBC själv säger om vad de är lämpliga till.

http://www.ebcbrakeshop.co.uk/?gclid=CKeqn_mFy8UCFWnqcgodqioAFw
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014

Trådstartare
Re:

t16 skrev:
Det kvittar vad du har för belägg på en tung bil med små bromsar, särskilt om den är trimmad. Redstuff är väl bara till sportig gat körning?

ebc gula och blå brukar gå ungefär tolv timmar långlopp på våran gti bil och vi har dessutom stått överst på pallen så helt kass kan de inte vara, de funkar bra kalla med.

Hur stora skivor har du?

Ang. skivstorlek fram vet jag att vi gick upp en storlek mot original. Är precis på det berömda håret att 16" vinterfälgar går på utan att ta i oken...

Återkommer när jag har mätt!!

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Ring PEAN han är nog den som kan bäst.
Citera
racerhenke
Göteborg
Här sen Jan 2014

Hej

Kolla Stoptechs excellenta FAQ
http://stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths

Utan att veta detaljerna men du har antagligen fått för hög värmeutvecklning och beläggen har inte klarat detta utan har smält.
De kan också smälta på ett sådant sätt att skivorna påverkas och om det bildas cementite så är stor det risk att även skivorna blir bortom räddning. Har man tur så kan ett vasst belägg slipa bort denna "pad smear".

Jag har själv lyckats med att bilda cementite .. två gånger. Dvs skivorna blev bortom räddning pga för hög värmeutveckling i kombination med att cementite byggdes upp.

Detta är bara mina erfarenheter. För riktigt bra info hör med PEAN

Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014

Trådstartare
Vill åter igen tacka för alla kommentarer ang detta ämne!! Har fått lite att fnula på. Har idag skickat ett långt, fint brev till PEAN och hoppas på ett fylligt svar alltid kul att läsa när man får respons från kunnig fackman!!

Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007

Re:

johmei skrev:

Har själv kört med BMW Original och Gula Pagid på samma skiva samt Stoptech gatbelägg och PFC08 på samma skiva. Dessa har alla fungerat riktigt bra efter man bäddat in/om skivorna enligt konstens alla regler. Har jag gjort fel och kan få ut ännu mer grepp/livslängd av belägg/skivor om jag aldrig byter belägg utan att samtidigt byta skiva?

byt alltid till nya belägg till nya skivor.
har du kvar på beläggen så använd de när de nya är slut.
sliter du ett belägg per skiva så,har du för tung bil kunde inte låta bli

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

JAg var nere på 24 timmars på ringen i helgen, det teamet som jag var med hela helgen köpte PFC 08 av Stacke på PEAN och satte fram på bilen (en BMW E46 330) bilen hade bromskylning. BIlen kördes alla 24 timmar i stort sett och med 4 olika förare i ett bra tempo och kom på plats 73.

Bromsarna var inte slut när dom gick i mål...

Min egen uppfattning om PCF är tummen upp och tvärtom vad det gäller EBC

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
15103 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande