| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
|
1, 2, 3 ... 45, 46, 47 >> 27 besök idag (668443 totalt) |
|
Juste - updatering
Snabbt innan semester.... Visst var jag med på sprinten i helgen. Veckan innan hade jag fått punktering på blinghjularna. Det var en bra anledning sätta R-däck på vinterfälgarna.
Dessutom är min torrsumpspump tätt, men det finns ju tillräckligt många andra ställen där det kan läcker : oljefilter, tanken har börjat igen (efter ~7mil körning), och sist men inte minst: motorn. Den var ju aldrig riktig tätt men om man fyller den i kurverna med varm Öl -olja självklart men det är ju en tysk bil- kommer det en hel del ut. Det blir mycket ekligt jobba under bilen och byta motorn...
Innan körning:
Sen har jag gått genom frambromsarna. Kändes mycket bättre efter kopperpastatrimning. jag har också skaffat 1cm spacers eftersom R-däcken hade inte tillräckligt plats till fjäderbenet fram. Självklart började jag kort innan rejshelgen och blev klar lördag kväll mellan 11 och 12. Bra att det är ljust så länge här i sverige (och att det finns en gatlampa bakom garaget) På vägen till rejset (samtidigt provtur efter kvällsmek) visade sig att r-däcken funkade väldigt bra och att det var omöjligt får problem med smörningen äntligen !
Jag var väl för snål (ang. Oljemängd) första gången jag provkörde systemet eller så läckte det för mycket.. På uppvärmningen körde jag bara 3 av fem varv fullt. Jag ville inte elda upp bilen med allt olja som lag sig på avgassystemet.. Rejset gick utan komplikationer med fungerande (!) bränsletillförning. Tyvärr hittade jag grepgränsen bara en gång och då släppte rumpan mjukt och fint - underbart. Tiden däremot var en besvikelse (1:53:25). Jag hade en 1:50 tid som mål (jag trodde att jag hade kört 1:52:x någon gång). Resultat av felsökningen blev att föraren körde för lite aggressivt och en växellåda med längre utväxling är en steg bakot på parkbanan men skönt på vägen dit... För skriva rätt här kollade jag upp alla tider jag kunde hitta och upptäckte att min bästa tid var ingen 1:52. Jag hade tydligen kört en 1:53:9 för ~1 år sen. 1:53:25 => ny personlig rekord !!!
Dags för lite sprint historik: #6 2004: mitt första sprint - dessutom med vinterdäck 2:07:75 #1/2 2005: jag tror vinterdäck där med, men jag kommer inte ihåg. tid finns inte heller. #3 2005: 16"bling sommarhjul, kort utväxling, motor ? 1:53:9 #5 2005: säkert nån modifiering 1:55:79 #6 2005: regn 1:58:56 mindre än 2s bakom raggazonen jag kommer !
#1 2006: usch, sämst tid hittills pga ett bränslerör 2:11:68
#3 2006: r-däck, längre utväxling 1:53:25 #4 2006: r-däck + regn + ny motor. 0.2s bakom klassvinnaren 1:57:70 (EDIT 06-09-10) #6+#2 2006: ny p-bäst (full attack): 1:46:51 / 1:47:52 (EDIT 06-09-17) #1 2007: nya krängningshämmare, lättad. 2 ytterlige koner och 2vattenhinder: 1:54:16 (EDIT 07-05-13) #2 2007: inget nytt med bilen, men torr bana: 1:49:31 (EDIT 07-06-11) Efter rejset körde jag 2-3mil till havet och på vägen tillbaka vägrade startmotorn jobba, men värre var väl att torrsumpstanken började läker igen
Det finns mycket att göra innan nästa rejset. Fram för allt måste jag sätta ihop min "ny" motor och sen är det snart besiktning... som vånligt:
Motorn går !!!
överlyckligt: efter en veckas arbete startade nya motorn för ~1t sedan. kändes som en evighet utan oljetryck men när ljuset slocknade gick motorn sååå fint. bilder osv vid senare tillfälle. jag orka inte nu. /oje *trött* _________________
|
||||||||
|
Egentligen var mitt hemligt vapen mot raggazonen hemligt. Anledningen är tyska skatteverket, men nu ska jag regga in bilen i sverige...
Motorn är en 1776ccm typ1 med allting original förutom kolvar och cylindrar. Komp är ökad från 7,5 till lite ~8,5. Det skulle har blivit 9, men jag glömde att det fanns en kolvbuckla (inverterad kolvkula) på originalkolvarna när jag räknade förbränningsrum
Lite porting, nya lager etc. Utanpå sitter det två stycken bus / typ3 förgasare. och torrsump på det hela. Den blev äntligen tätt - än så länge iaf Så här ser det ut inuti
ihopsatt:
Dessutom byte jag växellådskuddarna till det styvare för ~ '68 utförandet oldschool:
De nyare såg så här ut:
En ny batteri lösde "startmotorproblemet" Sen byte jag bakdäcken (i gatupsettningen) från 195/50R16 till 205/55R16 för lägre motorvarvtal och bättre tophastighet. Får ser hur bra simuleringen och verkligheten stämmer överens, men så här ska kraftreserven i varje växel vid olika hastigheter ser ut:
154km/h topfart vid 4800varv - yeehaaa! Jag undrar om motorn kommer någonsin ser mer än 4500varv. Idag blev det max 3500. Prata om idag... tydligen kan jag inte jobba utan tidspress. Därför bestämde jag att motorn och bilen skulle vara klar för dagens VW vännertreff i Vänersborg. Tyvärr var vädret där uppe ingen höjdare, så det blev inte så många kort av min bil (iaf. egna), förutom:
Totalt blev det 24mils körning utan problem och en liten att göra lista: - vika in skärmkanterna så att de nya däcken inte längre tar i - dekal - fixa en oljetempgivare - justera tändning - justera förgasare - regbesiktiga Nu ser jag fram emot en roligt och beschymerfri (hur f.. stavas det?) tid med min bubbla..
Gjorde lite mer inkörning i helgen.
Justerade tändningen. den var ~10-15grad fel. det blev en hel del extra effekt, men jag undrar om det är knack man hör under fullast. lite svart höra på en bubbla... förgasare är lite justerad. iaf kommer det inte längre stora sotmoln ur bakändan på tomgång och misständningar blev färre, men jag är inte riktig nöjd med lambda 0.73 på tomgång och nästan 1.04 på fullast. det bodde vara tvärt om. skärmkanten har jag också fixad lite grann, men det krävs lite mer för en hel kollisionsfri gång. oljetemp finns nu också, 70-80 grader i tanken var nästan lite svalt, men jag är inte 100% säkert att givaren sitter i oljan. Annars känns motorn underbart stark. Har varit uppe i 4000varv nu vilket motsvara 140 på mätaren och bilen ville bara går fortare, men jag ville inte pga lambda, hård ljud och inkörning. Jag har en uppsättning förgasare till som jag hoppas går lite fetare på hög last och magrare på tomgång och dellast. _________________
|
||||||||
|
Hur mycket problem var det att montera porsche bromsar på den?
använder du porsches bärarmar bak? hur blir det med spårvidden, är inte porsche bromskivorna bak mycket bredare pga att handbomsen sitter inne i skivan? jag funderar på att montera en omgång skivor och ok från en 944 fram och bak, och även bärarmar bak(ska bli bättre hjulvinkel då) men är lite skeptisk frmförallt ang spårvidds ändring samt att oken ser tunga ut! och det måste även väga mer med handbromsbakar inne i skivan, än att ha det på oket. _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||||||||
|
Välkommen i bubblaklubben ! Då var vi tre igen...
Det tog 2 år, men det var inte så svårt. Jag hade inte så mycket tid och dessutom var det min vardagsbil. Jag hade de här "problem": - flytta hål (där spindel och fjäderben sätts ihop) för mer camber för -> efter
- "borra" om konus där styrstagets kulled sitter. Kulled kommer i Porsche underifrån och uppifrån på bubblan. - Lite anpassningar för får dit boxster hjul - hylsa för undre länkarms kulled 14mm bubbla vs. 16mm Porsche. Det finns specialdelar, eller så tar man ett slitsad rör som är 1mm tjock. (bäst är väl bygger om till Porsche länkarm. Kan tänka mig att det blir en mycket styvvare framvagn.) - Bak är det bygga om handbromslåset - borra upp där handbromsvajer ska in - till 16mm tror jag. Mer var det inte men jag tror det fanns en hel del olika bromsar på 944:an.
Nej, folka original. Det var samma bärarmer på Porschen tror jag (stål iaf)
Det blev ju mer, men jag kommer inte ihåg hur mycket. Du ser ju vilka hjul som passar under originalskärmar på min bil, men som sagt det finns olika bromsar.
Det är tungt. Genom broms och hjulbyte ökade bilens vikt med ~30kg om jag minns rätt. Ska kolla upp det. edit: lagt till bilder. _________________
|
||||||||
|
oj, du den gamle framvagn kvar... jag trodde inte att det fans coilovers till den.
Vet inte hur du ska göra, men jag har iaf byggd om till 74:ans (från 8/73) framvagn. Man behöver fjäderben, länkarmer och stabilisator från 74:an. För fjäderbenens toplagring måste man blanda lite delar från '73 och '74. Länkarmarnas infästning i bottenplatta är något lägre på 73:an än vad är på en 74:a dvs. det blir lite dåligt geometri i samband med sänkning men det går skruva ihop. Sen ska man självklart köra med golfens camber-juster-skruvarna. Med original fjäder och original skärm blir det väldigt tight i hjulhuset. Jag har plats för 6" och 195mm däck, mycket mer går inte men man behöver väl inte mer på en bubbla fram. Jag leta fortfarande efter min viktjämförelse, men det verka vara borta. _________________
|
||||||||
|
min plan är att ta hela 944 hjulnav och fjäderben (bygga om till coilover)
och bara montera det på bärarmen med porschens spindelled??? eller bygga en ny bärarm med uniballs, och använda en uniball istället för en spindelled!!! samt porschens styrleder. men hur detta blir vet jag inte.
vi får se om jag provar
_________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||||||||
|
Det har hänt en hel del, men jag har fortfarande problem med fullast lambda.
Jag mistänkte bränsletilförningen och byte till el bränslepump, men det blev inte bättre. Dessutom har jag äntligen bytt plast T fördelaren till förgasarna till en variant i metal med mycket större diameter. (sprint rejs strul innan sommarn) En fungerande tankmatare ingick i bränslemek. Tyvärr har jag inga kort, men bränslepumpen är sååå fult att jag ville inte fota den. Struloljefiltern från förförra helgens sprint blev öppnad, men jag kunde inte hitta någon fel förutom att det ståg biltema på
Nu ligger huvudfokus på justera förgasarna (och kanske dämpa ljudet från bränslepumpen). _________________
|
||||||||
|
Då har min bil hamnat på sida 1 - helt otroligt
Välkommen in !!
Tyvärr kom besöket så oväntad att jag inte har hunnit städa... Just nu på gång: Jag har plockat loss mina förgasare..
..för att 4 stucken förgasare ska blir 2. Eventuell med lite modifierade munstyck. Hoppas jag får bilen går fet innan säsongslut.
jag kan bara håller med. Fin BMW du har. Helrätt stuk med breddning osv. Kan du inte lägga upp lite mer bilder ? _________________
|
||||||||
tack så mycket, mjo det borde jag kanske göra, bilden som ligger uppladdad är tagen från blocket annonsen där jag köpte den = D Satte på en backspegel idag, bullet spegel krom passade faktiskt riktigt bra, sen är de skönt att kunna se bakåt utan att vrida huvet. Har även hittat en säljare i sverige som säljer karossdelarna till ett bra pris i glasfiber, så i vinter blir det glasfiber, har dock inte bestämt mig om jag ska ha "bubbelformen", "urquattroform" (påminner om den, alpinan har denna breddning), eller köra på turbobreddning i glasfiber ser ju diskretareut och så är det lite fetare på ett retro sätt. _________________ Johan, Nydell BMW 2002! BMW e30 4d 320/325 88 m3 88 diff BMW e30 2d 320/325 trimkam |
||||||||
|
Klar för Samstag???
Hoffe es regnet nicht allzusehr...
Na, bin gespannt wie Dein Käfer jetzt läuft... Reg besiktning... wird schon!!!
Bis dann. _________________ Anne Marek - www.sciroccogirl.net VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!! |
||||||||
Tackar
Tackar Maria, du är alltid välkommen. Bubbla är hur enkelt som helst om man har lite Porsche erfarenhet
Tyvärr ligger kameran oftast hemma, jag ska skärpa mig.. Bilen är inte klar, men det kommer vara körbart lördag morgon kl. 8:30 - som vånligt
Nu händer det grejer i garaget:
I går provade jag med ett lite större huvudmunstyck, men det blev ingen förbättring. Idag blev det en mycket mindre munstyck för korrekturluft (ska magra ut vid höga flöde) och nu är fullast lambda under 1 !!! På låg last går motorn grisfet. Jag brukar ju säga fet är gött, men under 0.7 är definitv för mycket. Dessutom hänger sig gasvejern ibland i positionen "wide open". => mycket att jobba på, men jag ser ljus...
Litet hål -> stor effekt. _________________
|
||||||||
Nu har jag satt igen en av tomgangshålen. Går mycket bättre på tomgång nu. Spelar tomgångsvarvtal och emissioner en roll på regbesiktning ?? (Flyttsak och veteranfordon) WOT problemet är också fixad. Fjädrarna som drar trotteln tillbaka i nollläge drog något åt fel håll.
Nu kan jag gaaaaaasa. Jag tror att fullgas på pedalen ger inte fullt öppen trottel.
I morgon är det dags för rattmuffencup igen. Så det blir ingen mek i kväll - bara plocka ut mätutrustning och köra hem - skönt. Hoppas det funkar i morgon. _________________
|
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
|
1, 2, 3 ... 45, 46, 47 >> 27 besök idag (668443 totalt) |