| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
834 besök senaste veckan (135381 totalt) |
|
Monterade ABS givarna igår, med lite brickor så blev avståndet mot ABS kransen ca 1mm. Sedan funkade hastighetsignalen fint.
Med motorn igång och 2:ans växel i (på lyften) så provade jag elservot. Men det gjorde ingen skilland. elservot är vaket så fort wake-up ingången får +12V, det klickar till och drar ca 0.3A Och man ser i mxxecu att det skickar CAN signaler. Men ingen förändring sker i CAN signaler , och det reagerar inte heller när man vrider på ratsstångens inkoppling. Så det behövs flera signaler. Jag reagerade på hur lättvridet den var. Det finns ju ingen olja som skall pressas runt intern. Bara elmotorn. Jag drar lätt det fram och tillbaka med handen på ingående axeln. kanske inte behövs servo verkan ? Skulle man demontera elmotorn skulle det blir ännu lättare att vrida och montera på plats. Skulle vara kul att höra från er som monterat elservo från e90/e8x om ni kunde prova utan el anslutet hur tungt det blir.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
|
Nya större vingens profil. Jag har läst på kring dessa "ebay vingar". Dom fungerar om man monterar dom vettigt och ställer in vinklarna, Men vingar i samma storlek och framtagna för racing på amatörnivå ger upp till dubbelt så mycket downforce just pga bättre utformning. Men förutsättningarna är samma. Man måste mäta/justera vingar. Att montera och tro fungerar (oftast) inte.
Jag kommer montera denna, men skall fixa bättre fästen så vingen kommer högre och längre bak. Även nya och mycket större endplates.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
|
Provmonterade även nya huvudcylindern, satt på Z4. Passade fint, förutom nippeln till bakbromsen var M10 och gängan i HC M12. Nya till höger med tryckgivare. Behållaren kan man flytta över om man vill.
I gamla satt det en backventil eller strypventil till bakbromsarna. Går ju flytta över.
Jag har nu en MK20 ABS. Har läst på och min HC är en från en MK60(e0) den första MK60 versionen som kom. Den har externa tryckgivare. MK60e1 har 1st intern tryckgivare, Mk60e5 har 5 men kräver mera komplicerade ABS hjulgivare. både e1 och e5 skickar ut bromstrycket på CAN bussen så det går fint att snappa upp det i maxxecu om man vill. Jag hittade en Mk60e1 från en bmw e90 för 150 spänn på ebay så jag köpte den. Det är en helt annan kontakt än mk20 så man behöver flytta stiften + lite flera externa givare osv.
Nya huvudbromscylindern passade bra.
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
834 besök senaste veckan (135381 totalt) |