Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -95
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (52969 totalt)
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tillbaks efter några riktigt lyckade dagar på Gotland och Gotland Ring

Först måste jag säga att banan är så oerhört trevlig och inte helt lättkörd första varven. Vilsen var bara förnamnet Men efter några varv med hjälp från banans instruktörer (stort tack till er!) gick det lite bättre. Framförallt krönet precis innan den här bilden är ju riktigt spännande (sektion E i Gotland Ring-tråden):

Försöka komma nära högerkanten över lilla krönet funkade bättre för mig, det blev lite väl spännande annars när häcken lättar och man får några sköna pareringar...

Bilen blev grymt skitig av allt damm, men iofs, lite patina är ju småcoolt:

Tyckte att s-kurvan precis innan rakan var lite småläbbig med tanke på murar och annat krafs på depåsidan, någon fick med mig på bild i alla fall:

Nu är det inte så mycket kvar på körsäsongen och några slutsatser just nu är:

- bilen känns välbalanserad och ganska lättkörd nu (så snäll nu en 911 kan vara, men ändå), däcksslitage ser jämnt och fint ut. Hoppas att hjulvinklarna sitter ett tag till.
- däcken håller riktigt bra. Borde inte vara några problem att få med ett par banmöten till på den här uppsättningen!
- flerpunktsbälte var ju en riktig höjdare, i kombination med ratten sitter man som en gud (alltså en fastspänd gud?) och livet blir lite lättare när det svänger
- önskelistan blir längre och längre inför vintern:
* nya motorfästen (RS)
* någon form av aerokit fram (RSläpparna?) och kanske bak (fast vinge av något slag?)
* ordna till förarstolen en gång för alla med underrede och balk för 6-punkt
* slita ut AC
* ordna bromsscoop istf dimljusen

Fyller på med mer allt eftersom. Staffan ger ju fin inspiration med sina knäppa projekt - det där med mattorna blev ju inte dumt alls, Staffan

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

thumbs up Hej Anders, kul att se att det blivit en "riktig" ratt, då kommer den rätta känslan på köpet, håller med om arbetsställningen när man ska ha dit motståndet, kan inte bli värre.
Funderar själv på att meka dit en Heigo nu, har du möjligtvis bestnummret på din båge?
Mvh Magnus
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004

Har det hänt något på Porschefronten Anders?

Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Dåligt med uppdateringar från min sida på ett tag.

Magnus, jag beställde:

516.039 Porsche 993 SSD Clubsport-Stahlbugel inkl Tunnelstutzstreben
och
600.036 Gurtrohr demontierbar (dvs tvärpinnen för axelbanden)

Johan: inte mycket nytt alls, det är sista få timmarna med bilen påställd nu under helgen tror jag, sedan börjar vintersömnen och mekandet... Har du sålt din?

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Tack Anders,
Vad står SSD för? Står säkert nånstanns men jag orkar inte leta.
Har du kvar din förlängare? Till ratten alltså? Den kan jag köpa om du inte ska ha den.
Hälsn./Magnus
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003

SSD står för taklucka.

ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004

Anders Frisk skrev:
Dåligt med uppdateringar från min sida på ett tag.

Magnus, jag beställde:

516.039 Porsche 993 SSD Clubsport-Stahlbugel inkl Tunnelstutzstreben
och
600.036 Gurtrohr demontierbar (dvs tvärpinnen för axelbanden)

Johan: inte mycket nytt alls, det är sista få timmarna med bilen påställd nu under helgen tror jag, sedan börjar vintersömnen och mekandet... Har du sålt din?

Sålt pärlan... nej vad säger du...klart jag inte har... Tänkte du skulle komma och hjälpa mig byta olja inför vintern...

Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Magnus Lohm skrev:
Tack Anders,
Vad står SSD för? Står säkert nånstanns men jag orkar inte leta.
Har du kvar din förlängare? Till ratten alltså? Den kan jag köpa om du inte ska ha den.
Hälsn./Magnus

SonnenSchiebeDach eller nåt sånt (taklucka som hr Selestam skrev)

Förlängaren lämnade jag tillbaks till Realcar

Johan: om du vill ha kladd överallt på hela golvet kommer jag gärna o slabbar - jag är grymt bra på att kladda ner allting

Ska f ö själv börja ladda för nästa oljebyte, hm, har kört på Castrol TWS 10W60 hela sommaren och det fuktar i princip ingenting. Några kommentarer eller ideer om (gärna billigare) olja?

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004

Anders Frisk skrev:

Johan: om du vill ha kladd överallt på hela golvet kommer jag gärna o slabbar - jag är grymt bra på att kladda ner allting

Ska f ö själv börja ladda för nästa oljebyte, hm, har kört på Castrol TWS 10W60 hela sommaren och det fuktar i princip ingenting. Några kommentarer eller ideer om (gärna billigare) olja?

Du kanske kan skicka över en bra beskrivning då på hur du gick tillväga för att byta... fast du kanske kan skippa sölningsmomentet...

Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

76 delsyntetolja (25/50 tror jag det är).

Fungerar mycket bra, bl.a. körs många race GT3or på det.

Man får byta lite oftare än helsynteten och den är rätt värdelös för vinterbruk.

Men den kostar i runda slängar 60-70kr/liter

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har precis blivit klar med historiens långsammaste oljebyte.

3 månader! (jag skyller lite på att familjen blev en till, den nya tar ju lite tid minst sagt, heh)

Men - nu är det bara lufta bromsarna och sedan är den fit for fight, det sägs att det är torra fina vägar nu i helgen

Vi ses på PCS-mötet på Mantorp!

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Anders Frisk skrev:

3 månader! (jag skyller lite på att familjen blev en till, den nya tar ju lite tid minst sagt, heh)

Men - nu är det bara lufta bromsarna och sedan är den fit for fight, det sägs att det är torra fina vägar nu i helgen

Härligt Anders, då slår du Patrik i arbetsmängd, han kopplade ur batteriet och ska snart koppla in det igen.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004

Anders Frisk skrev:

Då får man ta och grattulera!! thumbs up thumbs up För tillskottet alltså...inte oljebytet... =)
Kan tyvärr inte åka på Mantorp mötet...ska over there och jobba...

Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Mantorp var kallt, kallt, men skoj! Släpade med mig Vincent sista passet, tack för tips thumbs up

Lagom tills bilen var hemma var det dags att montera dessa:

Blev inte dumt alls med splitters, eller hur?

I morse passade generatorremmen på att hoppa av. Spännande att linka hem med ett sakta urladdande batteri i Stockholmsrusning, men det gick bra. Tänkte passa på att byta lagret för fläkten men ... hmm... det får kanske bli en RS-setup istället!

Fördelar:
+ slipper dubbla remmar - blir istället en rem för både fläkt+generator, enklare byte, slipper strula med de ökänt kassa 5mm insexskruvarna som inte så gärna vill bli utskruvade.
+ AC-remmen ska av ändå och skrotet ska ur (AC-remmen gör annars bytet lite extra jobbigt)

Nackdelar:
- generatorn snurrar inte riktigt lika fort på tomgång - potentiella laddproblem? Finns massor med trådar på Rennlist, kör ändå inte min bil dagligen så det känns lugnt.

Så här ser det ut i dagsläget, fast den yttre remmen (generator) är lite lessen och befinner sig delvis på E4, delvis på golvet i mitt garage

Fläkten mår nog inte dåligt av att få lite tender love & care, rätt skitig... detta var 3k mil sedan!

Byter alltså delar på generatorns utgående axel som gör att fläkten snurrar i takt med generatorn, kommer att bli ungefär som

skarpsynta ser att bilden inte är från en 993-motor fr 1995

Partno är
993-106-051-80 (1) Wheel Hub
999-062-093-02 (3) stud BM 6 x 35
999-084-094-02 (3) locking nut M6

Ska även ta och beställa ett nytt DME-relä att ha som reserv (klassiskt kan-inte-starta-fel när det relät packar ihop) och ev RS-motorfästen. Återkommer med mekrapport - det här har potential att INTE kladda ner hela mig och garagegolvet, men man vet aldrig!

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004

Snyggt med splitterserna Anders!! thumbs up thumbs up

Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
jober skrev:

Tackar Johan! Ses vi på någon slalom i år? Jag har varit lite dålig på att komma iväg själv märker jag...

Nå, över till garaget. Delarna kom idag och det kliar i fingrarna! Här ska det skruvas (efter att lilltjejen har somnat, frun är glad etc...)

Steg 1, att plocka ur AC. Detta stötte direkt på patrull. Fick rensa ur lite uppe till vänster för att se var dessa hemliga AC-slangar tar vägen... (bilder tagna med mobil, ber om ursäkt för halvrasslig kvalité)

Fortsätter som alurör som sedan fortsätter utan skarv ut genom vänster bakre hjulhus? Fasen... Någon som tagit bort AC på 993 utan att klippa slangeländena?

okej, skit i AC-kompressorn, den får väl sitta tills vidare då, lossa på 24mm muttern ytterst på generatoraxeln... som Hulken förstås har dragit fast, men den gav sig till sist:

Själva fläkten sitter lagrad på generatoraxeln. Kan snurra men tro fan att det är lätt att dra av fläkten, dessutom trångt o stökigt, som alltid i den här bilen.

Fixar avdragare imorgon, jag hoppas kunna vinkla upp hela generatorpaketet och bara plocka av fläkten med avdragare. Yeah right... drömma går ju

Det som känns bra är att det såg bra ut bakom/nedanför generatorn, inget oljekladd eller kvarglömda verktyg. Och jag blev knappt kladdig!

Så här ser den nya delen ut som kommer att låsa fläkten mot generatoraxeln, resulterar i bara en rem och mycket enklare mek vid byte i depån, ffa som jag inte kommer att ha någon AC-rem ivägen:

Lampan som gästspelar på bilderna har ingenting med den här prylen att göra

Nu är planen att försöka få ordning på detta under veckan så att jag kan pallra mig iväg till lite slalom/banträffar igen

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Ac - slangarna försvinner ut i Vänster hjulhus (du behöver plocka ner den bakre delen av innerskärmen , där finns en skruvkoppling så du kan lossa dom ,

www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jannis skrev:
Ac - slangarna försvinner ut i Vänster hjulhus (du behöver plocka ner den bakre delen av innerskärmen , där finns en skruvkoppling så du kan lossa dom ,

Tackar, Jannis! Jag vet inte riktigt varför, men det känns som att jag skulle vilja rädda slangar & rör, av någon anledning. Fast sannolikheten att jag någonsin skruvar in detta igen är ju ungefär lika med noll

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004

Anders Frisk skrev:
jober skrev:

Tackar Johan! Ses vi på någon slalom i år? Jag har varit lite dålig på att komma iväg själv märker jag...

Ska försöka hinna med slalomen...... familjen ökades på med en liten till tjej i Fredags så fritiden krympte ytterligare lite...

Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
jober skrev:

Ska försöka hinna med slalomen...... familjen ökades på med en liten till tjej i Fredags så fritiden krympte ytterligare lite...

GRATTIS! thumbs up

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Fortfarande inte laddat digitalkameran, så några till bilder med halvrasslig kvalite. I vilket fall, hämtade avdragare idag och det går helt OK att få loss fläkten från generatorn med grejorna fortfarande kvar i bilen:

Hittade lite gamla remdelar här och var därinne

Så, fläkten loss, fick loss gamla hylsan med lagret och på med det nya:

Japp, fläkten är en 964-del!

Så, nu är bilen hopskruvad igen med (bara en) rem, ACn ska jag nog börja slita i imorgon! Hann inte provköra ikväll, men det gnissel som fanns tidigare vid uppstart är nu borta helt. Skönt! (det var antagligen gamla remmen som började protestera lite...)

Provtur imorgon!

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -95
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (52969 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande