Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 turbo Cup - 1986
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (57363 totalt)
AndersC
strängnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 347



Re:

d_b skrev:
AndersC skrev:
Välkommen tillbaka!


Tack

AndersC skrev:
Hur orkar du med så många bilbyten ;-)


Visst är det jobbigt, men efter några försök har jag äntligen hittat en vätskekyld turbo-Porsche med motorn på rätt ställe


Ja det har du rätt i men bara om du backar

_________________
ANDERS CALMEGÅRD
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Re:

AndersC skrev:


Ja det har du rätt i men bara om du backar


plus att det kanske blir mer rättvist så

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Re:

d_b skrev:


Turbo Cup stötdämpare omshimade till egen Clubsport sättning med avstämning 380/150 fram och 500/200 bak.

Fjädrar fram 100 N/mm huvudfjäder + 30 N/mm tillsatsfjäder och bak 70N/mm progressiv tillsammans med 25,5 (ca 125/Nmm på dämp.) torsionsstav vilket motsvarar 195N/mm totalt på dämparen.

Wheelrate på 67N/mm och egenfrekvens om 2,3Hz fram, 70N/mm och en egenfrekvens på 2,5Hz bak.



Skriver som "minneslapp", det angivna värdet för torsionsstavarna bak måste vara en "tryckfelsnisse"...

Verkar orimligt med 125 N/mm från enbart 25,5 mm stavar...

150 lb/in är mer rimligt viket motsvarar 150 x 0,175 = 26,25 N/mm på hjulet vilket i sin tur motsvarar 26,25 / 0,75^2 = 46,67 på dämparen. Har "hört" andra/olika värden för vad en 25,5 mm stav ska ge på hjulet på en 944. T.ex. 30,6 N/mm och 42 N/mm.

Har då på dämparna 100 N/mm fram och ca 125 N/mm bak (beräknat på 30,6 N/mm på hjul och 0,75 i MR (Motion Ration ~ utväxling)).

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Re: 951 s -88

d_b skrev:


På att göra listan finns:

Reparera AC (familjebil ) - fixat dec 08

Service/genomgång - dec 08

Helrecond - dec 08

R-däck - feb 09 (Toyo R888 i dim 245/40 och 275/40 på 4x9x17" CupII)

Chassiinvägning/justering - feb 09 (Mtech Södertälje)

Skalstol - feb 09 (-ar, 2 x OMP RS, OMP bälte på förarsidan, OMP pedaler och släckare)

Tuta - feb 09 (OMP Corsica )

Sen blev det även ett fjäderbensstag från Sandén och ett framvagnskit (med bussningar) från WASP Racing.

Köra


Bara det roliga kvar då

Bana med PCS(-R) och andra om tillfälle ges, slalom med PCS och ev någon Challange

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Då var premiärturen avklarad efter vinterns fix och vila

Sportkombin "levererar"




Mindre än en månad till första köraktiviteten på bana

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Vad är det för ET på dom fälgarna?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Re:

Dea skrev:
Vad är det för ET på dom fälgarna?

/Dea


Det är ET47 och så har jag 7mm spacers fram (som jag funderar på att ta bort).

/David

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Kort uppdatering,

känns som jag avverkat en hel "bansäsong" redan... Efter drygt 130 varv på Mantorp fördelat på två tillfällen har jag kört in mig på bilen hyfsat i alla fall.

Måste säga att jag imponeras av den här underskattade klassikern Chassit känns riktigt bra och bilen är underhållande att köra när man ligger på "gränsen".

1,32,74 som bästa tid med PCSR transponder får väl anses som ok till en början. Får se om jag behöver ta till "tjuvknep" för att komma under 1,30...

Första helgen fortlöpte utan problem, värre var det den andra då en avgasventil på treans cylinder sa upp sig, vilket resulterade i noll i komp och mardrömar tills jag fick lugnande besked av Sandén. "Cylinderväggarna" såg ok ut, inget hade kommit till skada. Hämtade bilen hos Sandén igår och nu funkar den kalas igen thumbs up

Nyrenoverad utbytestopp, ny rotor i fördelaren, ihopmonterade vakumslangar som släppt osv och Sandén uppskattar att jag nu har 20-30 hp mer och en bil med mer körbarhet än innan strulet på Mantorp. Den gamla toppen var riktigt muggig, hade aldrig varit lyft - så det var dags efter drygt 20 år och 18 000 mil.

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

den där 944 ger mig stort habegär trodde inte att den ser så bra ut när jag sett andra bilder . En av snyggaste 944or kanske?

tur att den e inte så dyr som den där 964RS iaf thumbs up

_________________
Tomas M
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Bilen har fått bekänna färg på slalom och har visat sig funka riktigt bra även där. Nya foton för dagen:





















Planerade uppgraderingar till nästa säsong:

#Banta bilen 50 kg med plast på lämpliga ställen, lättviktsbatteri, bortplockat baksäte, bagagerumsmatta och in med lättviktsmatta istället.

#968 M030 krängare fram och bak

#Förbättrad intercooler (Sandén)

# Michelin Cup 255/40-17" runt om

Men first thing first... Kinnekulle med PCS på lördag.

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Go David go thumbs up

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Hur upplever du R888-däcken?
MPSC har ju gått upp rejält i pris, trodde jag skulle spara på att köra 245/45-16 men dom har gått upp nästan 50% och är nu dyrare än 255/40-17.... så nu funderar jag på R888 istället.

Kör du R1 eller R2 på lördag?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Har oxå sett att Cup i 245-16" dragit iväg i pris, skulle köra på Toyo i den dimensionen. Toyo känns helt ok på bana och slalom. Är säkert ngt långsammare på bana än Cup, men antagligen snabbare/säkrare om det är blött. Har dock inte provat Toyo i regn ännu.

Till nästa säsong blir det Cup för mig, i den dim jag kommer köra med är skillnaden i pris mot Toyo inte så stor.

R2

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
okejrå, det var åtminstone en bil som körde om mig i R2 på Gälleråsen i söndags

Bilden lånad från PCS hemsida.

Är i behov av fyra R-däck i 255/40-17", "bidrag" mottages tacksamt

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Nu sitter det Toyo R888 i 255/40-17" på, två bättre begade (fram) och två nya (bak), använde mig av SEAG (08-58036 908, Järfälla) för att byta däck thumbs up

Kollade även att mina Pagid var ok så nu ska bilen vara redo för banåka till helgen, Hämeenlinna Finland med PCS

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
GR sept 09

Laddar upp en bild från GR och postar en tid 1,34,6 "for the records".

Fantastisk bil det här, rekommenderar alla som inte provat en att göra det

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
Re: GR sept 09

Nu har den här bilen hittat ett nytt entusiastiskt hem.

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346


Trådstartare
996 GT2 CS 2002

Vi fortsätter med den här tråden...

996 GT2 CS, flög ner och tittade på den i början av december 2011. Tog hem den med hjälp av Eurotransport i januari 2012.

Jag köpte den av Thomas Schmitz i Telgte, Tyskland som även sålde den ny 2002 till en av sina bättre kunder/vänner. Jag är bilens andra ägare.

Club Sport utförande från fabrik.

Modifierad under februari 2012 med:

-Cargraphic avgassystem,
-BMC luftfilter,
-Bailey dumpventiler,
-5 bar BTR,
-Protomotive programvara,
-Denso stift,
-Stålspunna bromsslangar,
-Stålskivor och Pagidklossar,
-Toelinks med bumpsteer korrigering och excenter delete,
-Odyssey lättviktsbatteri med Rennline fäste,
-Rennline gaspedal, breddad och med distans,
-Cup ratt med snapoff,
-Lägre konsoller på förarsidan som sänker stolen

Bifogar några bilder:





_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8056



Grattis till en riktigt fet bil!


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
AntX
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 156



Nice!

_________________
Anders Bronäs
www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Härlig bil, David! (även om M3:an i bilhallen såg ganska het ut också )

Kommer att tillbringa en hel del tid i Stockholm under våren, så jag räknar med en provtur

_________________
--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 turbo Cup - 1986
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (57363 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande