Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (13555 totalt) |
Mkay.. så om du åker till Nurnburgring å vill åka ringentaxå å Sabine säger att risken e stor att däcken kommer explodera i 300 knyck och du kan dö så säger du bara "- va skoj... vi tar 73 varv på samma gång" ?? ![]() ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||
Nej, jag skulle kräva att fordonet framfördes i lämplig hastighet med tanke på säkerhetsaspekten (eller inte alls). Men jag skulle också låta bli att gnälla på de som kör 300km/h på däck som faktiskt klarar av det. Edit: I just det specifika fallet tycker jag _alla_ team gjorde det _enda_ vettiga, inkl Ferrari, Minardi och Jordan-Midland. De _enda_ som betedde sig direkt ovettigt var Michelin, och alla som försökte få det till Ferraris fel att just Michelin inte kunde få fram ett däck som klarade en högersväng i 340km/h under mer än 10 varv. |
||||||
From www.forzamotorsport.se : Enligt tillförlitliga källor kan Forza Motorsport som första media avslöja att FIA tänker sparka Michelin till nästa år och Bridgestone blir då exklusiva däckleverantörer i Formel 1. Stämningen i USA kan bara beskrivas med två ord: upprördhet och kaos! Enligt de senaste uppgifterna från USA har FIA intagit en stenhård inställning till en lösning på däckproblemen. Enligt FIA:s delegat, Charlie Whiting, har stallen tre alternativ: att ta ned hastigheten i "oval"-kurvan, att använda ett annat däck än det som använts i kvalet och därmed få en bestraffning, eller att göra upprepade depåbesök för att byta däck. FIA har redan hotat Michelin med bestraffning för att ha bringat sporten i vanära och enligt Forza Motorsports källa kommer FIA att inom några veckor offentliggöra att Michelin inte får förnyat förtroende som däckleverantör inför nästa säsong. I Indianapolis råder rena kaoset och känslorna är upprörda både bland de berörda teamen och FIA. |
||||||
That then solves the problems for FIA with regards to having to select a sole tire supplier for Formula 1... How about a totally different spin on things? * Formula 1 has a totally full calender of races, from which a large number of events cannot be scrapped for a variety of reasons - e.g. the classics like Monaco, Spa, Imola, Nurburgring, the big events for teams and sponsors in France, Italy, Germany, UK, Japan * FIA have an increasing number of new locations with big budgets scrambling for their own GP - e.g. China, India, Russia * Promoting Formula 1 in the USA is an ungrateful task * Dealing with professional organisers like at Indy who see Formula 1 as small fry probably means the USGP is one of the least profitable GPs for FIA. Ruining the chances for Formula 1 in the US forever makes great business sense. The USGP can now be elegantly removed from the calender using Michelin as a scapegoat and can be replaced in next year's season with a GP in a hot new location with megabucks to support it. My money's on GP China in 2006. ![]() _________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||||
sorry om jag inte förstår, men hur kan det vara de övriga teamens fel att Michellin inte kan göra däck som håller ??
om michellin själva avsäger sig ansvar då de inte tror att de håller varför skulle teamen riskera sina förare ?? ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||
Det Är inte de andra stallens fel. Ansvaret tycker jag ligger helt på Michelin som låtit det gå så här långt från början. Och angående en chikan mitt i kurvan så har ju alla vetat om hur banan ser ut i flera år så då tycker jag att det är väldigt amatörmässigt att komma med sådana krav i sista minuten ![]() _________________ Pet ter Uhlin |
||||||
Nu har Frank Williams gått ut och sagt att Ferrari är helt oskyldiga i hela soppan, så nu borde det bli ett snart slut på det snacket iaf (hoppas jag).
Dessutom är alla sju Michelin-teamen kallade till ett möte med FIA inom snar framtid. Skall bli intressant och se vad de kommer fram till där. |
||||||
ROTFL!! Är det någon som sett intro-animationen på BMW-Williams hemsida (http://bmw.williamsf1.com/en/index.html)? De gör rejäl reklam för The Brickyard och lägger särskild tonvikt på den numera berömda kurva 13 (over 20 seconds of full throttle, jojo). Lite småironiskt, iaf i mina ögon.
![]() |
||||||
En liten fundering dök upp i skallen...
Börjar misstänka att de sju stallen ligger risigt till. Det var stallen som inte körde race, och detta pga att en av deras underleverantörer inte levererade som förväntat. Vem har ansvaret? Det är inte michelin som anmält 14 bilar till start. Vill minnas att Minardi riskerade stora böter eftersom de inte hade aerodynamikpaket klart till Australiens GP. Hade de kunnat klara sig genom att säga att det är en underleverantör som inte lyckats gjuta färdigt kolfiberdetaljerna?? _________________ /Kristian Elisson |
||||||
På sporten pratade dom om att stallen som inte startade riskera avstängning. Kan verkligen FIA med och stänga av 14 bilar till ett eller flera race? Låter otroligt i mina öron. Hoppas dom hjälpsåt och gräva graven djup nog då... Inte ens Ferrari kan väl rösta för ett sådant straff? Kanske första 10-0 röstningen.
![]() Inget ont om Ferrari. Men det är ju konstigt att det "bara" är dom som rösta emot. Är dom de ända som är tuffa nog att ha egen åsikt eller är dom bara allmänt emot ALLT? > ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Ett utdrag från f1-live.com
"World motorsport's world governing body, the FIA, on Monday stressed the need for Formula one rules to be adhered to after criticism by French tyre-maker Michelin that FIA were to blame for the US Grand Prix fiasco which has severely dented American interest in the sport. only the six cars on Bridgestone tyres took part after a row over additional track safety measures once a practice crash alerted Michelin to the fact they had a problem. Fans and Indianapolis track officials were fuming after Sunday's farce saw world champion Michael Schumacher claim his first win of the year ahead of Ferrari team-mate Rubens Barichello to give Ferrari 18 championship points which puts them joint second with McLaren. FIA, stressing the need for rules to be adhered to, said in a statement on Monday: "Formula one is a sporting contest. It must operate by clear rules. These cannot be negotiated each time a competitor brings the wrong equipment to a race. At Indianapolis we were told by Michelin that their tyres would be unsafe unless their cars were slowed in the main corner. We understood and among other suggestions offered to help them by monitoring speeds and penalising any excess. "However the Michelin teams refused to agree unless the Bridgestone runners were slowed by the same amount. They suggested a chicane. The Michelin teams seemed unable to understand that this would have been grossly unfair as well as contrary to the rules. The Bridgestone teams had suitable tyres. They did not need to slow down. "The Michelin teams' lack of speed through turn 13 would have been a direct result of inferior equipment, as often happens in Formula one."FIA said the behaviour by tyre-makers Michelin and the teams using their tyres had damaged the sport. "What about American fans? What about Formula one fans worldwide? Rather than boycott the race, the Michelin teams should have agreed to run at reduced speed in turn 13. "The rules would have been kept, they would have earned Championship points and the fans would have had a race. As it is, by refusing to run unless the FIA broke the rules and handicapped the Bridgestone runners, they have damaged themselves and the sport." Earlier, Michelin's competition deputy director Frederic Henry- Biabaud said Monday they had no option but to withdraw. "Michelin would have been to blame if it had raced. Do you imagine what would have happened if, having seen the failure on Friday, we had decided to race the tyre and we had a problem," he told Europe 1 radio station. "I prefer, as a company, we find ourselves in this position rather than if there had been an accident." He blamed the specifics of the Indianapolis track and he hit out at motor racing's governing body, the FIA, for failing to agree to a compromise. "We proposed realistic, feasible alternatives," he added. The row is seen in some quarters as a hardening of the battle lines between the body's president, Max Mosley, and the car manufacturers who back the idea of a breakaway championship in the face of Mosley's raft of new regulations to simplify motor racing to be brought in from the start of 2008. Michelin's failure to supply its teams with safe and durable tyres came less than two weeks after it was warned by the FIA not to sacrifice safety for performance. Mosley wrote to Michelin in the wake of Kimi Raikkonen's suspension failure in the European Grand Prix - caused by vibrations which built up after the Finn flat-spotted his right front tyre - warning it should take no risks in the specifications of its tyres." _________________ Nicklas Silfverlin Div. Fordar |
||||||
Enligt Jean Todt så röstade inte Ferrari överhuvudtaget om chikanen (ingen lade tydligen fram något förslag för Ferrari att rösta på överhuvudtaget, utan det var en helt intern uppgörelse mellan Michelin (och deras team) och FIA), och Frank Williams verkar stödja den teorin då han hävdar att Ferrari är helt oskyldiga till fiaskot i USA. Att folk är så snara att klandra Ferrari, utan ens tillräckliga bevis åt endera hållet, tyder mer på deras inställning till Ferrari än något annat. |
||||||
och i en svensk dagstidning igår, i en annons för Honda Accord stod det uttryckligen att bilen levereades med Bridgestonedäck ![]() _________________ Johan Rådlund |
||||||
![]() |
||||||
T.o.m. i helt orelaterade sammanhang (tja.. nästan iaf) så dyker det upp små elakheter om F1. Denna gång på Slashdot:
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
Todt gör en ganska bra liknelse: if, for example, we don't have enough grip for qualifying and we ask for three laps because we have good grip after the third lap .. I think everybody would laugh at us.
Ferrari tycks vara den ständiga syndabocken i F1, speciellt här, i landet där ingen får vara allt för framgångsrik. Formula one is a sporting contest. It must operate by clear rules. These cannot be negotiated each time a competitor brings the wrong equipment to a race. Ja .. Precis så ska motorsport vara. Hur kan man ens argumentera för något annat? |
||||||
Ferrari "hatet" har väl byggts upp på att dom va så överlägsna under några år. Sen är ju Michael lite väl storkäftad ibland. Tyvärr, blir det aldrig någon bra kombination. Fast å andra sidan så ska man ju se på det från ett positivt håll också. Utan Ferrari och Michael så hade fan inte F1 varit så omtalat. Skandaler skapar rubriker.
![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
De som argumenterar emot detta verkar tycka att F1 skall vara mer show, och att störst hänsyn skall tas till fansen och sponsorerna. Om det kan man ju tycka olika, uppenbarligen, men jag är nog inne på samma linje som dig (att detta främst bör vara en tävling, och inte så mycket en uppvisning). Att det blev som det blev beror väl till stor del på att Michelin har fått de flesta av de bästa som kunder, medan Bridgestone ju bara har en riktig kund. Hade hälften av (det riktiga) startfältet försvunnit, istället för nästan 90% (jag räknar inte Jordan och Minardi, då de är i en liga alldeles för sig själva), så hade det inte blivit lika stort hallå, även om det också hade varit tråkigt. Nåväl, det som hänt har hänt, låt oss hoppas att Michelin kan leverera resten av säsongen (och att Michelin-teamen får fortsätta vara med och leka på lika villkor). |
||||||
Jag syftade mest på Michelin som envist påstår att det inte var något fel på deras däck, utan att problemet var FIA som inte ville ändra förutsättningarna för alla tävlande. Michelins ingenjörer gör ju ett bättre jobb än Bridgestone just nu (dom vinner ju fler lopp). Det är klart tekniska misstag görs med däck precis som med andra prylar, men i en sport så står man för sina misstag, tar straffet direkt och försöker komma tillbaka till nästa tävling. Det spelar ingen roll om det är en dålig motor eller dåliga däck, går det fortare än vad utrustningen klarar av så får man väl släppa på gasen. Dessutom tror jag att Michelins sätt att hantera situationen är skadligast för Michelin själva. Skulle inte förvåna mej om berörda motorsportansvariga "får nya jobb" väldigt snart. |
||||||
Det slog mej att efter Sennas död (Ratsenberger glöms ofta bort...) gick det bra att illa kvickt sätta upp farthämmande chicaner här och där på banorna. Och då var det bara styrstången på EN bil som det var fel på. Nu var det däcken till sju bilar...
Nej, jag tycker inte att man skulle satt upp någon chican på Indy, om inte M-lin kan göra däck som håller så är det deras problem.[/quote] _________________ Johan Rådlund |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (13555 totalt) |