Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90 Banbilsprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (26480 totalt)
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Anna E skrev:
Det är en del smafix kvar, men jag har a andra sidan en del tid kvar till säsongen startar.

"Småfixet" drog ut på både tid och nerver - och under hotet att Anna snart skulle ansluta till gänget på bilden
här under, så fick jag ta över vårdnaden över bilen härifrån...

Min filosofi är väldigt enkel, jag är "projektledare" och experterna jobbar.
I egenskap av projektledare så har jag också bestämt att det ska göras ordentligt - och det får ta de
resurser som krävs..

Min Danska Porschedoktor började med lite mätningar och konstaterade snabbt:
"Ut med allt, jag vill göra det från början."

okej, det är faktiskt inte så farligt, instrumentbrädan är redan ute:

Här lossar han på lite slangar och kablar:

och här är hela värmepaketet väck:

och även fläktpaketet:

Nu kommer man åt det mesta i bilens olika elsystem.

Någon kabelhärva kommer möjligen att bytas ut och framför allt så får Doktorn plocka bort all mög (<--skånska!)
som inte behövs längre - men som vi själva aldrig vågat klippa bort.

Bilen ska vara raceready till 10 Maj, MGCC KM1 - det har jag bestämt. See you.

(Tack till "Claves" för bilder)

Malmö
Här sen Feb 2004

Gött mos!

Vi borde förresten snacka i helgen om den blåe..

Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Jag far väl nöja mig med att vara "konsult" i detta "nya" projekt.

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Har skaffat en spännande "gadget" till bilen.
Vad passar bättre än att addera lite elektronik?

Tyresure, trådlösa däcktrycksensorer..

Systemet innehåller 4st sensorer som sätts i fälgen (man måste ta bort däcket, sätta fast sensorn istället
för den vanliga luftnippeln, och sedan kränga på däck + balansera). Sensorerna har unikt ID som arbetar
med radiosignal och long life batterier som ska hålla i 7 år. Samt en digitaldisplay som fäst på lämpligt
ställe, synlig från förarplatsen.

Sensorerna mäter tryck och temperatur (luft-temperaturen i däcket)

http://www.tyresure.com/index.htm

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

FredrikÅ skrev:
Har skaffat en spännande "gadget" till bilen.
Vad passar bättre än att addera lite elektronik?

Skoj att nån testar den.
Det underlättar ju inlärning av tryckökningar och optimalt varmtryck. Nu behöver du bara förutsägbert tryckökningsbeteende (torr luft är en väg) su du kan utgå från kalltrycket och tabell.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Skoj att nån testar den.
Det underlättar ju inlärning av tryckökningar och optimalt varmtryck. Nu behöver du bara förutsägbert tryckökningsbeteende (torr luft är en väg) su du kan utgå från kalltrycket och tabell.

Ja, det ska bli spännande att se om det går att få fram några konsekventa resultat av det här.

Skåne
Här sen Nov 2002

Dags för en liten uppdatering, kanske.
(Det mesta händer i min biltråd på 944sverige.com, men ärligt talat så har det ju inte hänt så mycket spännande.. )

Vi börjar i alla fall se ett slut på el-ändet, bilen är hos min Danske mekaniker för dom sista kabeldragningarna.

Det blev en del kablar som kunde rensas bort till slut. Hela elsystemet är genomgånget och bantat.
Här är typ hälften av det som plockats bort:

Har även köpt en helt ny säkringsbox/elcentral till bilen, då den gamla var lite bränd..

Nu har bilen börjat monteras ihop igen. Värme och fläktpaketet bantades bort under vägen.
Ett lättare och smidigare paket införskaffades, men det passade inget vidare, så nu blir det en helt elektrisk
lösning i stället. Grejorna kommer senare under veckan..

Lite lättning av instrumentbrädan, kanske:

Såja, det väsentliga på plats; Två 12V-uttag, oljetryckslampa, Strömbrytare och ett reglage till (den framtida) fläkten.

Strömkablarna dras bak till...

...Batterilådan, byggd av aluminium, som monteras bakom höger bakhjul.

Fortsättning följer..

Nya däck, bromsskivor och belägg är också på ingående. Det har varit några dyra veckor, snart får jag
förhoppningsvis också lite valuta för pengarna..

Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Skönt att det gar frammat sa att du inte behöver lana min nya bil (egen trad kommer snart) sa mycket

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Anna E skrev:
min nya bil

Äsch, den gamla rishögen.

Jag plockade av framskärmen idag och det ser verkligen inte bra ut:

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Gratulationer till Anna för en mycket fin bil, det verkar som jag får hämta putstrasan till min egen nu.

Hälsningar
Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

964RS skrev:
Gratulationer till Anna för en mycket fin bil, det verkar som jag får hämta putstrasan till min egen nu.

Hälsningar
Anders

Tackar!

Ja absolut. Jag hörde förresten av en kollega idag att det finns speciella puts-seminarier här i tyskland. Vi far kanske boka in oss pa det i stället för bankörningar

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Anna E skrev:
964RS skrev:

Hälsningar
Anders

Tackar!

Ja absolut. Jag hörde förresten av en kollega idag att det finns speciella puts-seminarier här i tyskland. Vi far kanske boka in oss pa det i stället för bankörningar

Jag känner en grabb i Kallefornien som har en Porsche till concours, en till banmöten och en M3:a att nöjesköra med. Han gnällde över att garaget inte räckte till för bruksbilen som inte var inräknad. Jag tycker det verkar vara ett trevligt koncept.

YSTAD
Här sen Sep 2007

Re:

Anna E skrev:
964RS skrev:

Hälsningar
Anders

Tackar!

Låter ju väldigt troligt!

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

FredrikÅ skrev:
Det har varit några dyra veckor, snart får jag förhoppningsvis också lite valuta för pengarna..

Efter ytterligare en intensiv vecka, så blev bilen raceklar, besiktigad och till och med vaxad.

Det blev två dagars shakedown och hårdkörning i helgen.
Först funktionärskörning på Knutan med PCSR. Busade med Magnus i "Badankan" och Jonas i vår gamla "Tuborg"..

1,10,20 blev bästa loggade tid (Min box verkar behöva en uppdatering då den strulade "Low SATS" på 3 av 5 körpass,
men jag tror att jag fick med några okej varv i alla fall.)

Sedan MGCC/Roadsport B på Sturup, med en fjärdeplats i tidskvalet och en andra plats i efterföljande race
med 1,12,92 som bästa tid. Målet var att vara bästa "Karossbil" i min klass och det gick ju bra.

Med mig som förare i den här bilen, så finns det absolut mer tid att hämta:
-0,7 sek finns nog hos mig själv på Knutan. Jag har hittat farten i alla sektioner, men har inte lyckats sätta
ihop det till ett varv ännu.... På Sturup finns det troligtvis ytterligare en halv sekund. Där är jag fortfarande
inte alls säker på mina spårval..
-0,3 sek med andra däck. (Körde helt nya Kumho R-däck. Dom är bra, men Michelin och troligtvis även Yokohama 048 är bättre)
-0,2 sek med diffbroms. (Kanske lite mer på Sturup.)
-0,2 sek med frontsplitter och bakvinge.

(Foto stulet från MSCC, Andreas Freed)

och så lite prylsnack:

Niklas Falk skrev:
FredrikÅ skrev:

Skoj att nån testar den.

Har nu använt finessen en hel helg och har bara positiva omdömen att ge.

(Foto på hemväg från banan med gat-tryck)

otroligt skönt att se vilket tryck man har när däcken började "flyta omkring" på banan och då omedelbart
kunna veta hur kall-/depåtrycket skulle kompenseras.

I vanliga fall har man ju inte en aning om man bör sänka ett eller fyra hekto..

Slutsatsen för mig var att mina Kumhodäck fungerade bäst mellan 1,9-2,0 bar varmtryck, medan 2,1 bar
blev nästan okörbart..

Naturligtvis så ska man egentligen mäta en massa temperaturer i slitbanan etc, men för en amatörlogger
är det här ett stort fall framåt. Tyresure nomineras helt klart till årets gadget av mig. thumbs up thumbs up

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Re:

[quote="FredrikÅ"]
FredrikÅ skrev:
.....

och så lite prylsnack:

..... Har nu använt finessen en hel helg och har bara positiva omdömen att ge.

[img]latjo-lajban-pryl.jpg[/img]

otroligt skönt att se vilket tryck man har när däcken började "flyta omkring" på banan och då omedelbart

Slutsatsen för mig var att mina Kumhodäck fungerade bäst mellan 1,9-2,0 bar varmtryck, medan 2,1 bar
blev nästan okörbart..

Naturligtvis så ska man egentligen mäta en massa temperaturer i slitbanan etc, men för en amatörlogger
är det här ett stort fall framåt. Tyresure nomineras helt klart till årets gadget av mig. thumbs up thumbs up

I vanliga fall är jag blir jag inte upphetsad över elektroniska prylar men detta var ju en riktit ball mackapär. Verkar ju riktigt bra för en glad amatör som mig som har svårt att justera ringtryck .

Då får man börja äta gröt och skriva ett snällt brev till tomten..

Edit: Riktigt skoj att du kom till start på Sturup och dessutom med en shakedown på knutan innan. Starkt jobbat thumbs up .

bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Riktigt kul att se att ni fått ordning på S2an!!!!
Nu gäller det att jag skyndar mig ner till Skåne innan du säljer igen så jag kan provköra en 944 med chassie setup som de ska vara någon gång!
Ska ni upp till Porscheklubbens festival i Växjö med superstage, Councors Elegance mm??

Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

bjorre82 skrev:
Nu gäller det att jag skyndar mig ner till Skåne innan du säljer igen så jag kan provköra en 944 med chassie setup som de ska vara någon gång!
Ska ni upp till Porscheklubbens festival i Växjö med superstage, Councors Elegance mm??

När är det?

Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007

Re:

Anna E skrev:
bjorre82 skrev:

När är det?

PCS gillar ju inte att deras datum publiceras på externa forum. Kolla på www.porsche.nu i aktivitetskalendern, gemensamt för alla regioner under maj så hittar du info.

//Pehr

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Re:

FredrikÅ skrev:
FredrikÅ skrev:
Det har varit några dyra veckor, snart får jag förhoppningsvis också lite valuta för pengarna..

Efter ytterligare en intensiv vecka, så blev bilen raceklar, besiktigad och till och med vaxad.

Det blev två dagars shakedown och hårdkörning i helgen.
Först funktionärskörning på Knutan med PCSR. Busade med Magnus i "Badankan" och Jonas i vår gamla "Tuborg"..

1,10,20 blev bästa loggade tid (Min box verkar behöva en uppdatering då den strulade "Low SATS" på 3 av 5 körpass,
men jag tror att jag fick med några okej varv i alla fall.)

Sedan MGCC/Roadsport B på Sturup, med en fjärdeplats i tidskvalet och en andra plats i efterföljande race
med 1,12,92 som bästa tid. Målet var att vara bästa "Karossbil" i min klass och det gick ju bra.

Med mig som förare i den här bilen, så finns det absolut mer tid att hämta:
-0,7 sek finns nog hos mig själv på Knutan. Jag har hittat farten i alla sektioner, men har inte lyckats sätta
ihop det till ett varv ännu.... På Sturup finns det troligtvis ytterligare en halv sekund. Där är jag fortfarande
inte alls säker på mina spårval..
-0,3 sek med andra däck. (Körde helt nya Kumho R-däck. Dom är bra, men Michelin och troligtvis även Yokohama 048 är bättre)
-0,2 sek med diffbroms. (Kanske lite mer på Sturup.)
-0,2 sek med frontsplitter och bakvinge.

(Foto stulet från MSCC, Andreas Freed)

och så lite prylsnack:

Niklas Falk skrev:
FredrikÅ skrev:

Skoj att nån testar den.

Har nu använt finessen en hel helg och har bara positiva omdömen att ge.

blev nästan okörbart..

Blev faktiskt lite intresserad av denna mojäng när man såg den IRL .. Fungerade även temp angivelserna som det skulle ??

Henrik

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

Anna E skrev:
bjorre82 skrev:

När är det?

Hade inte din mail så skickade över allt info jag har från PCS till Fredriks mail
Skulle vara roligt om ni kom upp, vem vet kanske till och med hinner få åka/köra en av era bilar innan de är sålda för en gångs skull

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

bjorre82 skrev:
Anna E skrev:
bjorre82 skrev:

När är det?

Hade inte din mail så skickade över allt info jag har från PCS till Fredriks mail
Skulle vara roligt om ni kom upp, vem vet kanske till och med hinner få åka/köra en av era bilar innan de är sålda för en gångs skull

Så sant, kanske skulle man själv ta sig till Småland och Porscheknarka lite.. Kan du maila mig infon också? Kanske kan jag locka med mig Carmen.

Porsche 944 S2 -90 Banbilsprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (26480 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande