| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler
|
100 besök senaste veckan (33455 totalt) |
|
Till att börja med kan jag säga att det kommit nya regler om hur bilar som INTE klassas som ombyggt fordon hanteras. Numera är det klart och tydligt OK att byta motor även i den typen, under vissa förutsättningar;
1. Bilen ska vara reggad senast 31/12 1992 ("tagen i bruk" första gången, i Sverige eller annat land) 2. Man måste sätta i en motor med katalysator, i originalskick (eller en "modern" dieselmotor med kallstartsfunktion etc. som klarar röktäthetsproven) 3. Man måste ligga inom antingen tillverkarens intygade maxeffekt/vrid ELLER 20% effektökning och 10% vridökning Så till Tobias fråga. Har du bytt framvagn lär du behöva ta bilen som ombyggt fordon för att kunna regga den hursomhelst. Byter du även hela bakvagnsupphängningen så räcker de ändringarna (fram- och bakaxel med hjulupphängning) ensamma för att bilen ska klassas som ombyggt fordon. Då behöver du inte byta växellådan. Som ombyggt fordon behöver du inte ligga inom 10% vridökning, så då bör det gå bra att regga med en sansad dieselmotor. Eller med en bensinturbo med kat (originalmotor från nån bil, inte turbokonverterat). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Det jag tänker på är att byta från en 1.6 Miatamotor i en 90/91 (finns massor av dem) till en 1.8 (2-4 i listan nedan). 10% momentökning ger ju 149Nm och då går det ju inte (men effekten är inte 20% högre i fall 2) 1. 1597 B6-ZE 85kW/135Nm 2. 1839 BP-ZE 96kW/157Nm 3. 1839 BP-4W 103kW/162Nm 4. 1839 BP-Z3 107kW/168Nm Har jag gissat rätt eller är det möjligt att pilla dig alt2 i en bil som har alt1 orginal? |
||
|
10%-gränsen för vridmoment är i realiteten enormt snål, det stämmer.
Jag vet att det förekommer Bilprovare som ibland kan "bjuda" på några Nm men det kan man ju inte veta på förhand. Ändrat fordon funkar i dag egentligen bara "bra" för de modeller där tillverkaren intygat lite frikostigare vridmomentsökningar, som äldre Volvo, Saab och Opel kanske. För alla Miatafreaks kan det kanske vara värt att kolla om generalagenten i Sverige kan tänka sig att ordna lite intyg? En seriös förfrågan från nån klubb kanske kan funka... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Vridmomentet finns "aldrig" i regbeviset utan man får leta i tillverkarens egna uppgifter om bilen. Det brukar vara verkstadshandbok, instruktionsbok eller liknande. Om motortypen inte är tydligt angiven blir det lite detektivjobb men det brukar lösa sig.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Med tanke på att man samtidigt lämpligtvis uppgraderar bromsar till samma som sitter på modellen med större motor (varenda övrig mekanisk pryl är ju nära identisk) så skulle man ju kunna tänka sig det som ett intygsläge (dessa årsmodeller är ju inte helbilsgodkända iaf). Man kanske skulle lägga ut undersökningen på nån stackare som inte vet vad han ger sig in på. Men om man agerar från vitt papper så är det billigare att köpa rätt bil från början (har vi hört den förut?)
Men det kanske finns nån annan katalysatormotor som vore lämplig (gärna en som ger massor mer effekt än spec om man chippar den med friflödande avgas)? En 20ventilad, högvarvig Toyota kanske? Var växellådan "fri" förresten eller ska den tillhöra donatormotorn? |
||
|
hur har det gått med de här reglerna? Ett par frågetecken:
1) s.k. crate-motorer, eftersom de inte kommer från ett existerande fordon som man kan ta styrbox m.m. från så går de inte att använda? 2) förgasarmotorer blir oanvändbara (annat än för race) när de väl har plockats ur bilen som de senast var godkända i? 3) motorstyrning från eftermarknaden är helt omöjligt att få godkänt? känns som att det blir mer och mer elektronik som måste följa med motorn från donatorn. Finns det några bra sidor i ämnet? Bra att veta den dagen man vill få en northstar-motor (eller vilken annan modern motor som helst) att fungera utanför original-fordonet... _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
1. Nja, om cratemotorn motsvarar en motor(typ) som sålts i en bil kan man säkert tänka sig att ta motorn från sin "crate" och styrsystemet från en skrotad bil. Typ en helt ny Ford Duratech 2.0 från Ford och styrsystem från en Mondeo.
2. Nja, de kan monteras (och reggas då) i bilar av årsmodell 1975 eller äldre (och amatörbyggt fordon), och de kan monteras i en bil som de satt original i, som utbytesmotor. 3. Ja, tyvärr är det kört om bilen inte är av årsmodell 1975 eller äldre, eller klassas som amatörbyggt fordon. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
SENT SVAR
pga personliga problem så har svar dröjt till Gustav iform av TACK ! Numera vill jag VARNA alla som TROR saker är enkla för allt blir bara värre än man tror. jag påbörjade arbetet med framvagnen och hade en seriös plan på 8v för att bli klar nu har det gått 40v och jag är inte klar. varför ? Det finns tusen små detaljer som dyker upp och man mäter och funderar både 10 och 100ggr innan man gör något man får göra om. Numera sitter framvagnen på plats och dessutom är den riktad vilket den inte behövdes men det var värt att få det kollat. Styrningen är en mix av volvo 740 med servo kopplad till elmotor och styrstång kopplad till orginal rattstång. Bromsar fram är 2kolvs ok från volvo 740 komplett med stötdämpare med ventilerade skivor Egentillvekade adapterplattor i 5mm stål för orginal motorkuddar. Bakaxel tog 2v men är en 740 bakaxel komplett med bromsar Har jag sovit dåligt ? Ja ! Var det värt arbetet ? Nä men jag lärde mig mycket. jag kommer inte jobba mer på denna bil på ett bra tag nu utan vänder intresset till min Volvo 144 1970 med B20..... _________________ Tobias Kuru Raggare och driftare i Södertälje med Chrysler 180 & Volvo 144 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler
|
100 besök senaste veckan (33455 totalt) |