Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 22991 besök totalt |
Re:
Håller med dig Johan... tror jag vet vart det barkar åt ![]() Bara lite tankar från mig ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||||||
Folk är olika(som tur är:))
Jag tex är inne på, som vissa andra också nämnt, att visst bankörning ska vara för att det är kul och så. Men jag har kommit till en punkt där att ligga och nöta varv efter varv bara för det är kul inte finns, jag vill kapa tiondelar. Finns ingen bättre känsla än när man laddat fullt, tycker allt känns bra, inga hinder på banan(gt2:or ![]() ![]() ![]() ![]() usch vad vintern kommer kännas lååång _________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||||||
Re:
Ja alla är olika och jag förstår dom som vill köra sitt race på sitt sätt och dömmer ingen som bara vill lulla runt...som sagt alla har olika målsättning och inget är fel annser jag _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Nu luras du, det bästa du vet är se hur du kapar tiderna, såg hur det lös i ögoen på dig när du fick leka med PF boxen.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Staffan är inne på en viktig parameter, mycket garv är aldrig fel
![]() Sen är det begreppet fort, vad är fort??? Det är ett relatift begrepp, i min värd är det i förhållande till förutsättingrna. Är det bara FOTAST som gäller är är det bara fylla alla bilar på banträffar med betong och använda dessa till bojsänken, för det som gäller är typ F1. Låter det vättigt??? ![]() Kan man nu vara så vaken/allärt/intelegent att inse att olika bilar skall gå olika fort runt en bana och ge de som åker fort med givet matrila kredit för det. Detta glöms tyvärr. Jag tycker en dyktig förare inponerar mycket mer än en häftig bil, rätt/fel?????? Sen som många är inne på så vill nog alla åka så fort det går på bana, japp då är tidtaging ett yttligt sätt att ha koll på det. Men det får inte gå till överdrift häller så säkerheten blir lidande. Risken finns att det finns folk som börjar ta för stora risker, typ omköringar mm. Här har de som har vana att åka bana ett ansvar tycker jag att det INTE blir tids häts, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Re:
![]() Egentligen är du en vinnarskalle å det grövsta och skulle knappast köra om det inte var för att vinna. Självfallet förstår jag också varför man vill ha en bra tid på bilen, men en bra tid säger ju inte så mycket. Dels kanske det inte upprepas speciellt ofta och så kanske man har material som är markant bättre än de man jämför sig med och då är kanske inte tiden något att vara stolt över. För egen del är det interaktionen mellan mig och bilen som är viktig. Tyvärr innebär det att jag helst åker på ganska smala däck så att man kan ligga nära gränsen utan att det blir farligt. Spiralen mer grepp->hårdare fjädring->mer pulver->större bromsar->mer grepp passar inte mig. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Re:
Kunde inte ha skrivit det bättre själv...... ![]() _________________ Håkan othberg |
||||||||
Re:
njae, faktiskt inte..... när det gäller mig själv så tycker jag att det är kul att köra bara för upplevelsens skull med ibland, även fast livet hade varit fattigt om inte tävlingsmomentet finns av och till..... (t.ex så är jag barnsligt förtjust att köra SafetyCar på uppvärmningsvarven och första tävlingsvarvet på SLC, och visst är det skitkul när saaben, hondan och cittrorna på R-däck inte klarar av att köra ifrån mig i C5 Kombin på vanliga std-däck ![]() Men det här med att upprepa......tider... är en av anledningen till att jag startade den här jämnaste varv tävlingen på SLC Gatbilskörningen..... som nu vanns av som lyckades köra 5 av 6 varv med en maxskillnad på 0.5 sekunder..... Och av dom som varit med så har det varit positiva kommentarer för det upplägget.... för där spelar det ju ingen som helst roll vilket bilmaterial man har utan det gäller ju bara att vara konstant, vilket i sig är svårt men något fler borde lära sig, då man får bättre möjlighet att sortera ut bilen om föraren är konstant och man faktiskt kan se om en ändring på bilen ger något resultat istället för att det var föraren som hade ett bra eller dåligt varv. |
||||||||
Re:
Jo, hjälmen krackelerar och hornen kommer fram, fantastiskt kul att köra på tid! Men det är lika kul att ligga och jaga en annan bil eller få sätta det där "perfekta" varvet på Ringen helt själv och utan att veta vilken tid man hade. Hade en "svacka" här för en tid sedan, undrade verkligen varför jag håll på med det här, går så mycket tid och pengar. När jag "grottat" klart insåg jag att för mig så handlar det här lika mycket om att träffa folk som att köra bil. Jag kommer inte ihåg individuella varv på Ringen eller Gotland Ring, men jag kommer ihåg att jag skrattade så jag kiknade inne på Pistenklaus på kvällarna och av "Pinjongskämten" på Gotland. En anan dimension på samma tema är allt "fixande", alla hjälper varandra och gläds åt att hjälpa till att lösa varandras problem, så himla kul. Det låter säkert väldigt politiskt korrekt, men för mig är det de här som är "grejjen", att ha kul på och utanför banan! Tar man bort alla andra mäniskor ur den här "bilåkarekvationen" så är det inte kul längre, i alla fall inte för mig, och jag tror inte att jag är unik. Tidtagning eller inte, snabb bil, "under dog" spelar ingen roll "whatever turns you on baby" (Kirstie varning på den). Måste sluta skriva nu innan jag blir tårögd av min otroliga insikt i det här ämnet ![]() ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Re:
För mig är det självklart. Att få en go känsla i kroppen, en kick, när jag och bilen känns som ett, det är fullkommlig harmoni i körningen och det går precis så fort som både du och bilen klarar av utan att gå över gränsen. Känslan är det viktigaste, att jag sedan får en tid som kvitto på att: jaha det blev 1.xx.xx när det kändes som bäst är ju en bonus som sporrar mig till att försöka förbättra den tiden med bibehållen kontroll, då kommer nästa kick. Sen är det ju självklart roligare om vi är ett gött gäng som harvar runt på dessa träffar och surrar/garvar mellan varven. Vore inte så kul att köra ensam. Men att jämföra tider med andra känns rätt meningslöst när det är så stor skillnad i prestanda och förarskicklighet. /MagnusL Ps. För mig vore det ultimata drömsenariot följande: att ha /bygga en grym sleeper och sen köra sk...ten ur ALLA på ALLA banor, dags att somna om ![]() |
||||||||
Re:
Det är ju svårt att slå en transponder eftersom man kan ha väldigt hög samplingsfrekvens, men med en vanlig GPS som har en samplingsfrekvens på 1 Hz, så vet man aldrig när inom den sekunden tiden sattes, plus att GPS-signalen inte är helt stabil, även om den inte svänger så mycket inom en sekund. I praktiken blir det bättre precision än 1 s, eftersom felmätningen säkert är normalfördelad och därmed träffar man oftare nära den verkliga tiden än 0,5 s off, så att en integrering av tiden över flera mätpunkter ger säkert en hyfsad precision. Med högre samplingsfrekvens på GPS:n blir det förstås bättre. Med tröghetsnavigering, där man integrerar accelerationer över tiden, kan man få oerhörd precision, som i t.ex. trafikflygplan, men även riktigt usel, helt beroende på komponenterna. Så en performancebox ger altså ett fel på max några tiondelar. Det är ju klart godkänt. När man mäter enstaka varv får man ju även tänka på var man mäter ifrån, då man under ett enskilt varv kan vara olika snabb på olika delar av banan. om man nu tycker att det är viktigt att jämföra tider med andra är även där en transponder överlägsen, bara det fungerar, eftersom det är svårfuskat och ingen behöver sitta och granska andras resultat. Man kan ju även se fel, så fusket behöver inte nödvändigtvis vara medvetet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Re:
Håller med dig till 100% men för mig är kryddan på moset att ha lyckats slå min egen tid sen gången innan, ett kvitto på att dom 100 tals timmar jag lagt i garaget på att ändra fixa, justera osv gav utslag, att jag kände en förbättring eller försämring, att lära sig nått till nästa gång, det ger mig en kick och ett sug att ändra nått nytt till gången efter igen och se om det gjorde nått på tiden, och så rullar ekorrhjulet för mig Men alla är vi ju olika och tycker olika så nå rätt eller fel i detta ser jag inte, så länge alla är glad och mår bra så är allt bra _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Du är en klok man du, Staffan!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Re:
Fel. Man har väl betydligt större förutsättningar att lyckas om man kan köra ostört av trafik i sitt eget tempo. Detta får mig att tro att en effektsvag bil som slipper att ligga bakom och vänta på ett tillfälle att köra om, har bättre förutsättningar än en snabbare bil. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Re:
Ligger något i det...... vi får väl utveckla konceptet lite grand om önskan finns framåt, genom att inte släppa ut så många bilar och se till att dom som är ute samtidigt är mer lika i fart...... Inget är omöjligt ![]() Men i övrigt , vad tyckte du om tävlingsformatet som sådant då? är det värt att utveckla? |
||||||||
Re:
Kan ni inte ha en snabbast tid tävling också för dom som vill _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 22991 besök totalt |