Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 30680 besök totalt |
Re:
Lite som det jag vill komma åt då mao. Med den skillnaden att man i datorn enkelt låser fast vilken punkt man vill...i verkligheten blir det svårare och tex coiloverfästen är det som får knytas i. Så vi är nog överens om hur det borde ändras i modellen. Trinitas är inget under av grafik...men det funkar bra när man lärt sig. ![]() |
||||
NU har jag gjort som ni sagt att satt krafterna i coiloverinfästningarna istället. Fick ungefär samma resultat.
0.96 grad på 25000Nm Hur tycker ni jag ska låsa fast den i bak för där sitter coilover fästena i hop i mitten så där kommer den bara vilja rotera runt den punkten. Ska jag fästa dom i rocker fästena? Måste se om det går att styva upp främre bågen på något sätt. |
||||
Re:
Det är å att du har en mot chassiet vridande kraft som ligger i rocker infästningarna. Själva coiloverbelastningen ligger mellan vippan och andra änden på coiloversen. Tittar du på Speedlabbygget så ser du att coiloversarna har en avlastning på var sida, för att inte få flex internt för coiloversen. Med vipparm får vi alltså fler "flex" funktioner att ta hänsyn till. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Nu har Erik (fetn här på rejsa) och Johan kört min bil i adams car och tagit fram frafter från körning i ett pothole som jag ska börja sätta in i femanalysen. Dom ska göra fler analyser sen.
Men då till frågan vart sätter jag constrainten då? Kan jag sätta fast dom kring fästena för huvudbågarna i chassiet? Är ju runt mittpunkten på bilen det. Eller ska jag helt enkelt köra två olika simuleringar där jag i fram sätter krafterna och i bak constrainten? och sen gör tvärt om. |
||||
Re:
Förtydliga dig lite, jag är inte med på hur du menar. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det var lite flummigt skrivet.
Tänkte sätta dom på ställena jag ringat in på den här bilden. För mellan dom fästena går det inte att göra så mycket för vridstyvheten när jag enligt reglerna måste ha 40*2 rör och få platts där. Blir utan för dom punkterna jag får lägga energin att förbättra. |
||||
Justnu vill jag inte riktigt ha totalvärdet för vrdistyvheten utan nu är det krafter från att man kör ner i ett gupp som jag vill tästa imot. Och då är det tyvärr krafter på både bakre och framre hjulupphängingen är därför som jag måste hitta något annat ställe och sätta constrainten i.
Är krafterna efter den här körningen jag har satt in. Bilen körs i 200km/h ned i ett 20 meter långt hål som är 50mm djupt. http://www.youtube.com/watch?v=sR74a |
||||
Re:
okej, bar det att den biten har jag aldrig bekymrat mig om. Har jag ett bra diagonalvärde så anser jag att det räcker. Åka ner i gupp handlar mer om hållfasthet i hjulupphängningen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Nu gjorde jag en simulering med bakre huvudbågen fastsatt och resten fritt och då fick jag det här efter lite modefieringar av chassiet.
Förslag på något mer som bör ändras för att förbättra? Det enda stället jag skulle ändra var ett stag mellan rockerfästena i fram men då krockar dom med stötdämparna. Ska nu göra en vridning av chassiet där jag fäst bakre rockerfästena och sätter krafter på de främre så att Göran kan få några värden han också. Lastar på tills jag kommer upp i en grads vridning. För er som tycker det är intresant att kolla på grafer kan ni kolla utdragen ur adams här: http://ajden.se/ex-jobb/Adams/wcs_po http://ajden.se/ex-jobb/Adams/wcs_po |
||||
Re:
På måndag bör jag få de krafter som verkar på chassiet vid kurvtagning vilket bör ge krafter som vill vrida lite mer än det här. |
||||
Re:
Snarare det jag vill få ut av guppkraften är att försöka få partierna runt de berörda infästningarna blir bra. För att få bort flex i chassiet där. Håller på med en vridning av chassiet nu med påhittade krafter, borde vara klar om någon halvtimma ungefär. |
||||
Nu har jag vridis chassiet med bara krafter och constrains i rocker infästningarna och fick du värdet 17500Nm/grad
Men det går ju inte att sätta det så i verkligheten. Göran hur skulle du göra i verkligheten för att vrida det har chassiet? Hur blir det i fram? måste väll vila på någon typ av bock och sen en planka insatt någon stanns. |
||||
Efter lite omflyttning av ett par rör hoppade vridstyvheten upp till 18516 Nm/grad.
Efter jag satt dit två kryss i bak där motorplåtarna är tänkt att sitta ökades vridstyvheten till 22012Nm/grad. |
||||
Re:
Vi ska ju aplicera en vridande kraft över vipparms infästningarnas inbultningar. Inbultningar därför att själva beslaget från ramen skall bli med i mätningen. Beslag har många gånger visat sig dåliga. Kraften skall komma in på samma sätt som den gör i till exempel en kardanaxel från lådan, snyggt o fint mitt i axeln. Skulle vi ta en hävstång och vridaa axeln med så vill axeln böja sig om inte hävstångens infästning mot axeln lagras. Håller vi i den eller använder en pallbock eller annat, så skapas bindningar. En lösning är att hävstången stickar ut lika långt på bägge sidor och samma kraft appliceras på båda sidor om mitten där axeln sitter som skall testas. När det gäller programmet så behövs ingen hävstång, vi kan fixera punkten direkt i bulthålen och aplicera kraft, men enligt den beskrivning åvan. Du lägger in kraft på 4 ställen alltså. Den andra änden av coilovers som sitter mot ramen struntar vi i, i vart fall just nu. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
I så fall har jag ju satt dom rätt ![]() Men nu börjar det gå tungt att hitta mer vridstyvhet. Kanske ska börja ansemig nöjd med 22000Nm/grad? |
||||
Re:
Du kan nöja dig. Vad du fått reda på är var strävor bör sitta för att ge effekt. Det absoluta talet i simuleringen är mindre viktigt. Det är skillnaderna som är värdefulla. Du komme ändå att få ändra vissa mått i verkligheten och därmet göra fullskaleprov för att veta vad det blev i verkligheten. En annan sak, detta med potthål. Potthål drabbar ett hjul och ger därmed diagonal belastning. Det som drabbar båda hjulen på axeln ger lodrät belastning mer från cg. Där är det inte styvhet som behöver vara det bästa, eller ska vi säga värdemätaren. En viss mjukhet kan sprida belastningarna bättre och ge mindre peak belastning. Anledningen till vridstyvheten är inte hållfasthets baserad utan för fjädringsfunktionen. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Då ger jag mig med själva chassiet, bara att vänta på att rören kommer om 2-3 veckor sen blir det att börja bygga. Passar på att fixar lite med smådetaljer undertiden.
Får tacka för hjälpen ![]() Så här blev det: |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 30680 besök totalt |