Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx 1990 goes TE-GTR 2009
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
35318 besök totalt
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:
Jag förstår verkligen inte varför du vill göra fronten i ett enda stycke.
När du kör emot eller blir påkörd första gången kommer du själv också förstå varför det var dumt när hela alltet bara spricker..
Synd på den huven också att du plastar rätt på den, den hade du ju kunnat använda som den var.

Jag har tänkt som så att eftersom jag har rörram fram och inte kvar några av orginal fäst punkterna för skärmar och huv så vore det enklare att göra allt i ett stycke?! Men kanske är en dum idé ändå då?

Ang. huven så är det ingen riktigt kolfiber huv, är nån billig styling kopia, dessutom va den sprucken när jag köpte den redan.

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

thoern skrev:
Krille_hlm skrev:
När du kör emot eller blir påkörd första gången kommer du själv också förstå varför det var dumt när hela alltet bara spricker..
Synd på den huven också att du plastar rätt på den, den hade du ju kunnat använda som den var.

Jag har tänkt som så att eftersom jag har rörram fram och inte kvar några av orginal fäst punkterna för skärmar och huv så vore det enklare att göra allt i ett stycke?! Men kanske är en dum idé ändå då?

Ang. huven så är det ingen riktigt kolfiber huv, är nån billig styling kopia, dessutom va den sprucken när jag köpte den redan.

Det är ju inte så hemskt mycket jobb att sätta lite rör till fästpunkter, dessutom kan du ju då själv välja om du vill lyfta huven i bakkant eller ej.

MVH

Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:
thoern skrev:
Krille_hlm skrev:

Det är ju inte så hemskt mycket jobb att sätta lite rör till fästpunkter, dessutom kan du ju då själv välja om du vill lyfta huven i bakkant eller ej.

MVH

Huven har jag redan lagt ner i bakkant igen, de tråkiga är att jag redan har platst ihop huv och skärmar och finspaklat och i princip slipat klar den biten.

Man kanske skulle kunna köra skärmar och huv i ett stycke och sedan fronten löst, eller är det en dålig idé? Man lika gärna kan köra allt i ett stycke eller allt löst och inget mitt i mellan?

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

ja, du bestämmer ju såklart själv.
Men får du en smäll i en skärm så är det stor risk att du spräcker hela skitet.
Vilket material hade du tänkt gjuta det i sen?

Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:
ja, du bestämmer ju såklart själv.
Men får du en smäll i en skärm så är det stor risk att du spräcker hela skitet.
Vilket material hade du tänkt gjuta det i sen?

ja de e klart, kör man i med ena skärmen så får man laga eller gjuta om hela skiten.

Gjuter jag själv blir det nog glasfiber eller så får man jobba övertid och lura dig att gjuta allt i kolfiber, fast kommer ihåg att du inte va sugen på att gjuta så stora stycken i kolfiber när jag tog de med dig över pm för ett tag sen

Jag hade tänkt gjuta båda bakskärmarna och bakkofångare i ett stycke också, lika dumt det med förmodligen då.

Idé är väl tagen lite från ultima och från VPM's M3 E30 kit som är gjorda som ett bakstycke med skärmar,fångare och kjolar och en flipfront med skärmar,huv och front.

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Alltså, det går ju att gjuta formarna så de är delade men du kan ju lägga skarvarna där skarvarna ligger original. Så när man ska gjuta sen så gör man som man känner för.
När du gjuter formarna så börjar du med en detalj, där du ska lägga skarven sågar du till en bit plast ca 10 cm hög och lerar dit den med modellera från den sidan som du inte gjuter mot.
Plastskivan ska ligga an bra mot detaljen som du ska gjuta av, men blir det en glipa så får du trycka in modellera och sen skrapa av den med en spackelspade jämns med kanten.
Sen vaxar du ordentligt och gjuter upp en kant mot plasten, låter skiten härda, tar bort plasten, vaxar och gjuter sen vidare nästa del av formen.
Så får du i stort sett perfekta skarvar mellan formarna.
Innan du tar loss formarna så borrar du några hål genom flänsarana så kan du skruva ihop dem i rätt läge sen.

Citera
Tavi
Gnesta
Här sen Aug 2008

enormt tufft bygge

Älmhult
Här sen Mar 2006

Riktigt grymt bygge måste jag säga.
Har kollat igenom hela tråden nu är jag MYCKET imponerad av detta

Keep up the good work

/Påsen

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:
Alltså, det går ju att gjuta formarna så de är delade men du kan ju lägga skarvarna där skarvarna ligger original. Så när man ska gjuta sen så gör man som man känner för.
När du gjuter formarna så börjar du med en detalj, där du ska lägga skarven sågar du till en bit plast ca 10 cm hög och lerar dit den med modellera från den sidan som du inte gjuter mot.
Plastskivan ska ligga an bra mot detaljen som du ska gjuta av, men blir det en glipa så får du trycka in modellera och sen skrapa av den med en spackelspade jämns med kanten.
Sen vaxar du ordentligt och gjuter upp en kant mot plasten, låter skiten härda, tar bort plasten, vaxar och gjuter sen vidare nästa del av formen.
Innan du tar loss formarna så borrar du några hål genom flänsarana så kan du skruva ihop dem i rätt läge sen.

hmm.. så hade jag inte tänkt, det är vad jag kallar bra konstruktiv kritik thumbs up thumbs up

Den idén kommer jag helt klart nappa på

Vart hittar du din lera eller du kanske till och med vill sälja lite?

Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Tavi skrev:
enormt tufft bygge

Tackar

påsen skrev:
Riktigt grymt bygge måste jag säga.
Har kollat igenom hela tråden nu är jag MYCKET imponerad av detta

Keep up the good work

/Påsen

Alltid trevlig att någon gillar vad man grejar med

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

thoern skrev:
Krille_hlm skrev:

hmm.. så hade jag inte tänkt, det är vad jag kallar bra konstruktiv kritik thumbs up thumbs up

För att bara fixa sånt smått så kan du köpa vanlig modellera i nån leksaksaffär.
om du vill ha mer lera så kanske vi kan ordna nåt. jag har ca 100kilo.

Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:
thoern skrev:
Krille_hlm skrev:

För att bara fixa sånt smått så kan du köpa vanlig modellera i nån leksaksaffär.
om du vill ha mer lera så kanske vi kan ordna nåt. jag har ca 100kilo.

okej, får börja med en sväng till toys R us eller nåt liknande hak då

Citera
BamBam
Östgöte på villovägar
Här sen Maj 2008

tja, iom att denna tråden itne ärr uppdaterad på länge kanske thoern inte sitter här, men skulle du göra det eller nån annan kasnke kan hans msn eller mail så man kan få diskutera lite framvagn med honom..

Tack till:
Ulvsunda Däckcenter
Airtune
TURBOsmart
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
you got pm

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Coolt bygge helt klart. Gillar det där med 944 skärmar och R32 bakljus. Tufft, men sluta förstöra bilen med glasfiber fronten och det där. Du kommer ångra dej. Disignen e cool, men flipfront är lite 80-tal.

Min åsikt. Fortsätt bygga nu så vi får se den klar snart! thumbs up

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Coolt bygge helt klart. Gillar det där med 944 skärmar och R32 bakljus. Tufft, men sluta förstöra bilen med glasfiber fronten och det där. Du kommer ångra dej. Disignen e cool, men flipfront är lite 80-tal.

Min åsikt. Fortsätt bygga nu så vi får se den klar snart! thumbs up
"

flipfront blir de inte i den meningen, utan bara så man kan ta bort allt i ett stycke, lättare att fästa upp allt när det bara är rör kvar under, samt att man kan skruva lamport och sånt i front stycket.

dessutom ska frontdel, bakdel, dörrar och tak va i kolfiber inte glasfiber när allt är klart

Men vi får se hur allt blir sen, är en bit kvar och många chanser på mig att ångra mig när de gäller design

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Det är inte alls fel att bygga i glasfiber, man måste inte ha kolfiber. Bygger man rätt med glasfiber kan du få det lika styvt som med kolfiber, bara att det kanske väger lite mer, alt lika lätt som kolfiber, men något känsligare. Allt är en fråga om material. Huggen glasfiber matta eller twill/biax väv.

Bygg det i glasfiber till att börja med, sen är det ju billigare att laga/bygga med glasfiber. Måste ju hålla med om att ballfaktorn är högre med kolfiber men... Ska du ha den lackad spelar det ju ingen roll.

Jag förstår hur du menar med hel framdel. Gör som du vill. Jag gillar konceptet och väntar med spänning på resultatet. thumbs up ut och bygg nu!

(jag tycker att du ska göra lösa skärmar, huv och front lättare med ev. reparationer sen)

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Måste instämma.
Jag tycker du ska ha den uppdelad.
Lättare att laga och lättare om du behöver in under nån gång!?

Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Det är inte alls fel att bygga i glasfiber, man måste inte ha kolfiber. Bygger man rätt med glasfiber kan du få det lika styvt som med kolfiber, bara att det kanske väger lite mer, alt lika lätt som kolfiber, men något känsligare. Allt är en fråga om material. Huggen glasfiber matta eller twill/biax väv.

Bygg det i glasfiber till att börja med, sen är det ju billigare att laga/bygga med glasfiber. Måste ju hålla med om att ballfaktorn är högre med kolfiber men... Ska du ha den lackad spelar det ju ingen roll.

Jag förstår hur du menar med hel framdel. Gör som du vill. Jag gillar konceptet och väntar med spänning på resultatet. thumbs up ut och bygg nu!

(jag tycker att du ska göra lösa skärmar, huv och front lättare med ev. reparationer sen)

Finns många både för och nackdelar, får se hur det blir med fronten sen.

glasfiber vs kolfiber blir ungefär samma kostand i slutändan, glasfiber måste lackas kolfiber räcker med nåt lager klarlack på

(Har lagt en hel dag på de andra projektet idag med att installera bur men ska ta tag i nissen i veckan)

Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Måste instämma.
Jag tycker du ska ha den uppdelad.
Lättare att laga och lättare om du behöver in under nån gång!?

Lättare att laga i den mån att man inte behöver göra om hela grejen de håller jag med om.

Men lättare om man ska in är det inte, kommer ha två styrningar i ovankant typ E30 och sedan två snabbfästen i fronten och en på varje sida i nederkant på skärmen sen har man juh hela motorn och hjulupphägningen helt öppen, skit enkelt att greja sen

Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Lång tid utan uppdatering nu thumbs down

Har fått problem med Vg30dett motorn som jag beställt hem så får hem en skyline motor igen, kommer sälja denna och ta hem en 300zx från england och riva ner istället thumbs up

Någon som kan tipsa om nån som kan hämta bilen åt mig?!?

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx 1990 goes TE-GTR 2009
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
35318 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande