Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringen+Försäkring?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (36791 totalt)
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Björn skrev:
Tack det var skönt att höra. Mats då kan man lungt sikta på att åka ner nästa år med en gammal Alfa utan att bli skyldig en massa pengar om något inträffar. Gäller dig med Qvisfr.

Absolut Räcken är jag lite mer skeptisk till för det glömde jag att fråga, det borde ju inte vara några problem men å andra sidan så är det ju inte alls samma pengar som skadeståndskrav från någon man förolyckat....Det viktiga är väl att komma ihåg att om bilen är skrot så får man stå för det själv om man inte har If då, som fortfarande verkar täcka det hela...

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Finns nog bilskrotar där nere och Ryan brukar ha billiga biljetter hem.... Även om man gärna åker hem med bilen hel. Tycker att det borde gälla räcken med då trafikförsäkringen tar det om man kör in i något motorvägsräcke här hemma. Durast är väll att göra någon handikappad.
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Har inte kollat exakt men tror min försäkring skall förnyas i maj, så då är det väl de gamla villkoren som gäller dit.

Därefter kör jag enl konceptet oförsäkrat mentalt iaf. Känns tryggast så

Vill dock säga att jag varit Väldigt nöjd med Salus som försäkringsbolag. Hoppas verkligen att jag kan behålla dem som mitt försäkringsbolag.

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Återigen - varför inte ta fram en produkt vi efterfrågar? Ingen har väl påstått att det skall kosta lika eller mindre att åka bana. Ta fram vad vi vill ha och sätt ett pris på det. Så kan vi åtminstone välja.

(hoppas någon på försäkringsbolagen läser detta, som dessutom fattar något och sitter i beslutsställning)

Ponera att tidtagning fortsättningsvis inte är tillåtet, inte heller tävling eller träning inför tävling. Att bilen kostar 500kkr, att vi är 30 år med full bonus och bor typ mitt i sverige. Skulle en premie på 25-30000 vara för mycket? och en självrisk på lika mycket?

Jonstorp
Här sen Jul 2003

Re:

höfläkt skrev:
Återigen - varför inte ta fram en produkt vi efterfrågar? Ingen har väl påstått att det skall kosta lika eller mindre att åka bana. Ta fram vad vi vill ha och sätt ett pris på det. Så kan vi åtminstone välja.

(hoppas någon på försäkringsbolagen läser detta, som dessutom fattar något och sitter i beslutsställning)

Ponera att tidtagning fortsättningsvis inte är tillåtet, inte heller tävling eller träning inför tävling. Att bilen kostar 500kkr, att vi är 30 år med full bonus och bor typ mitt i sverige. Skulle en premie på 25-30000 vara för mycket? och en självrisk på lika mycket?

Låter rimligt thumbs up Dom kan till och med ha krav på att boendet ska vara försäkrat där. När börjar vi ringa och tjata i samlad trupp?

Kör BMW
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Ringde och pratade med en Marcus på Salus Ansvar nu, han har hand om dessa försäkringar. Salus Avnsvar kommer INTE att ta fram en produkt som täcker bankörning, det har redan kostat för mycket pengar. thumbs down

Kör BMW
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Daniel Gudmundsson skrev:
Ringde och pratade med en Marcus på Salus Ansvar nu, han har hand om dessa försäkringar. Salus Avnsvar kommer INTE att ta fram en produkt som täcker bankörning, det har redan kostat för mycket pengar. thumbs down

Precis vad jag misstänkte alltså, synd....

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hur går det med SMA tävlingsbilsförsäkring?
Tittades det inte även på en Eventförsäkring som nog skulle kunna passa Ringenåka, banåka etc.

Men det går ju inte att komma ifrån faktumet att premierna och självriskerna kommer att bli mångdubbelt högre än när man kan maskera det bland vardagsentusiaster men liknande profil (bilar, ort, ålder, hårfärg etc). Detta om man ser det som en självklarhet att det är mer vagnskadekostnader på Ringen än på Autobahn/E4an/Essingeleden.

Testa att räkna på hur mycket 50 ringenåkare skulle behöva pytsa in årligen för att täcka vagnskada?

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Niklas Falk skrev:

Testa att räkna på hur mycket 50 ringenåkare skulle behöva pytsa in årligen för att täcka vagnskada?

Tyvärr tror jag ekvationen är svår att få ihop. I ditt exempel så räcker det ju att 1 bil blir helkvaddad (997 GT3) om alla betalar 20 kkr per år. Har svårt att tänka mig att folk vill betala så otroligt mycket mer...Det är nog tyvärr fler än 1/50 som kvaddas....fråga Salus....

Kolja
08
Här sen Apr 2005

FYI - det sitter en statlig utredning just nu som kommer att presentera förslag till reformering av trafikförsäkringen under Q3 2009. Det är tal om att bolagen skall överta det ekonomiska ansvaret för rehab vid inträffade trafikskador, dvs det som idag täcks av Försäkringskassan mfl statliga aktörer kommer att debiteras trafikkollektivet.

Premierna kommer sannolikt att dramatiskt påverkas, men samhällsekonomiskt ska det bli effektivare gm att samma aktör som tillhandahåller fsk också ges ansvar för att "städa upp" efter en skada.

Har mkt svårt att se ett bolag som kan räkna hem en ren banfsk baserat på så liten grupp. Möjligen om det kunde ske i ett större sammanhang exv Europeiska motororganisationer i samarbete (om det existerar). En FIA-trackday försäkring...

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Mats Thur skrev:
Niklas Falk skrev:

Tyvärr tror jag ekvationen är svår att få ihop. I ditt exempel så räcker det ju att 1 bil blir helkvaddad (997 GT3) om alla betalar 20 kkr per år. Har svårt att tänka mig att folk vill betala så otroligt mycket mer...Det är nog tyvärr fler än 1/50 som kvaddas....fråga Salus....
Den slutsatsen är den man ganska snabbt kommer fram till. Det är mao ganska fånigt att förvänta sig att ett föräkringsbolag skall plocka fram en aptitlig produkt för detta specialområde (med bara 20-50% högre premie på gatförsäkringen).

Kan de slippa undan så lär de försöka med alla medel. De är ju rätt duktiga att dela upp alla sina kostnader som kategoriberoende (men kön och sånt fick de tydligen inte använda så det märks), så om de hade lagt till bankörning+Ringen som en checkbox så hade nog Sporthojtillägget bleknat i jämförelse.

höfläkt

Här sen Nov 2002

Re:

Kolja skrev:
FYI - det sitter en statlig utredning just nu som kommer att presentera förslag till reformering av trafikförsäkringen under Q3 2009. Det är tal om att bolagen skall överta det ekonomiska ansvaret för rehab vid inträffade trafikskador, dvs det som idag täcks av Försäkringskassan mfl statliga aktörer kommer att debiteras trafikkollektivet.

Premierna kommer sannolikt att dramatiskt påverkas, men samhällsekonomiskt ska det bli effektivare gm att samma aktör som tillhandahåller fsk också ges ansvar för att "städa upp" efter en skada.

Har mkt svårt att se ett bolag som kan räkna hem en ren banfsk baserat på så liten grupp. Möjligen om det kunde ske i ett större sammanhang exv Europeiska motororganisationer i samarbete (om det existerar). En FIA-trackday försäkring...

Räkna hem på liten grupp?
Alla klubbar och konstalationer i bilsvängen har ju träffar på motorbanor. Att rakna bakåt för att ta ta fram en försäkringsprodukt kan väl inte vara så svårt. Blir kundgruppen liten blir det bara dyrare. Det måste ske på nationell basis. Finns få eller inget bolag som kan eller vill tillhandahålla en försäkring i ett större perspektiv.
Ett liknande cenario fanns för några år sedan med vindkraftverk, där verken var maskinförsäkrade. Och så plötsligt efter några år så small några generatorer o växellådor, vilket dränerade kassorna för dito bolag i flera år framöver. (motsvarande som hänt med Salus idag)
Sade man -"nej nu vill vi inte va med längre"? Nej. Man reglerade vilkor och höjde premier o självrisk.

Åter igen - ta fram en produkt!

Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Mats Thur skrev:
Niklas Falk skrev:

Den slutsatsen är den man ganska snabbt kommer fram till. Det är mao ganska fånigt att förvänta sig att ett föräkringsbolag skall plocka fram en aptitlig produkt för detta specialområde (med bara 20-50% högre premie på gatförsäkringen).

Kan de slippa undan så lär de försöka med alla medel. De är ju rätt duktiga att dela upp alla sina kostnader som kategoriberoende (men kön och sånt fick de tydligen inte använda så det märks), så om de hade lagt till bankörning+Ringen som en checkbox så hade nog Sporthojtillägget bleknat i jämförelse.

Ja premiekostnaden skall väl uppväga risk + kostnad. Om hojåkaren sopar av på ringen och får sätta livet till så är det ju den faktiska kostnaden som skall uppvägas av försäkringskollektivet.
om man tittar på vad sporthoj kostar att försäkra jämfört med inköpspris, så förstår man att dom är olycksdrabbade. Hade bilen om 500kkr haft motsvarande premie i procent så hade den kostat 100 papp om året.
Det kanske är ända dit salus vill.....

Ekerö
Här sen Jul 2006

Även om man önskar en sådan produkt är det ju inte säkert att försäkringsbolaget tycker det är en bra affär att ha den.
Det är ju bara att se hur vissa bolag hanterar sporthojar, där års-priset ibland är 3 gånger inköpspriset på hojen, och då är ju de betydligt billigare än många av de sportbilar som det "banåks" med.
Är nog bättre att stoppa undan pengar själv och hoppas att man inte totalar..

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Med tanke på att 1/3 av sporthojsbestånded i Sverige skrotar varje år (grov uppskattning av försäkringskonsult, siffran kvittar men trenden finns där) så är ju 1/3 av nypris för den period de är påställda rimlig (då blir ju helårskostnaden astronomisk).

Eftersom det verkar vara lättare att se trenderna om man pratar om andra så kanske Sporthojarna var bra att dra fram. Sen kan man ha åsikter om 1/3 av alla ringenåkare/banåkare skrotar varje år. Bilar jag ju fördelen att de inte skrotas om man tappar balansen och kan även lagas till mindre än nypris vid ganska hårda törnar.

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

OFFkeFF skrev:
Även om man önskar en sådan produkt är det ju inte säkert att försäkringsbolaget tycker det är en bra affär att ha den.
Det är ju bara att se hur vissa bolag hanterar sporthojar, där års-priset ibland är 3 gånger inköpspriset på hojen, och då är ju de betydligt billigare än många av de sportbilar som det "banåks" med.
Är nog bättre att stoppa undan pengar själv och hoppas att man inte totalar..

Faktum är att sådana försäkringspremier igentligen är olagliga. Ett försäkringsbolag är tvugna att kunna bevisa skäligheten i premien om man ska dra lagen till sin spets. Dvs. visa beräkningar och underlag på att de har faktiskt kostnader som motiverar premien. Mycket svårt att se att bolagen skulle kunna visa upp det på en premie som motsvarar 3ggr nyköpskostnaden/försäkrad maskin.

Problemet är att ingen ännu stämt ett försäkringsbolag för "skrämselpremier" man ringer bara vidare till nästa företag. Det krävs helt enkelt en prejudicerande dom för att få stopp på sådant trams, så länge det går kommer bolagen bara köra på.

om någon är intresserad av lagrum mm. kan jag givetvis plocka fram det.

Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Nu är det väl så att oavsett vilken hoj du kör och skrotar totalt så är hojen den lilla utgiften. Pesonskadorna är mycket dyrare än de mekaniska skadorna på hojen så man ska nog inte stirra sig blind på förhållandet mellan hojens inköpspris kontra försäkringspremien.

Men en renodlad tilläggsförsäkring som täcker banåka borde väl gå att säja in till bolagen om tillräckligt många verkligen tecknar försäkringen så at t det blir ett större antal som kan dela kostnaderna vid skada?

På en bana i en bil med vettiga säkerhetskrav så borde ju personskadekostnaden inte skena iväg utan det borde väl mer handla om mekaniska skador på fordon och kringutrustning tillskillnad från när man blandar in hojar där personskadorna riskerar att öka kraftigt pga sämre krockskydd.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Jaha, då kom nytt brev från Salusansvar

Årsförfallodag 1/5, så man är mao täckt de första 2 helgerna i mitt fall, sen gäller det att byta bolag om jag fattat det rätt!!?

Trist.

Är det If som gäller?
Eller nåt mer bra altn. som täcker Ringen?

Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Re:

Qvisfr skrev:

Årsförfallodag 1/5, så man är mao täckt de första 2 helgerna i mitt fall, sen gäller det att byta bolag om jag fattat det rätt!!?

Trist.

Är det If som gäller?

BMW orginalförsäkring genom IF

Kör BMW
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

Daniel Gudmundsson skrev:
Qvisfr skrev:

Trist.

Är det If som gäller?

BMW orginalförsäkring genom IF

Klockrent!!

Måste bara gå med i BMW CS, och inte bara BMW SC så ryker 10% till.
Sen tar man hem- o en bilförsäkring till så blev det riktigt bra premie...

Strax över 8000 kr per helår med månadsbetalning. Då sparar jag 3000 spänn om året från Salus och är täckt på NS!! thumbs up

Klockers

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Funkar originalförsäkring verkligen på ringen? Enda de täcker är väl bankörning hemma med bmwsc eller bmwcs?

Citera
Nürburgring
Ringen+Försäkring?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (36791 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande