Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (36791 totalt) |
Re:
Absolut ![]() ![]() ![]() |
||||||
Finns nog bilskrotar där nere och Ryan brukar ha billiga biljetter hem.... Även om man gärna åker hem med bilen hel. Tycker att det borde gälla räcken med då trafikförsäkringen tar det om man kör in i något motorvägsräcke här hemma. Durast är väll att göra någon handikappad.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Har inte kollat exakt men tror min försäkring skall förnyas i maj, så då är det väl de gamla villkoren som gäller dit.
Därefter kör jag enl konceptet oförsäkrat mentalt iaf. Känns tryggast så Vill dock säga att jag varit Väldigt nöjd med Salus som försäkringsbolag. Hoppas verkligen att jag kan behålla dem som mitt försäkringsbolag. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Återigen - varför inte ta fram en produkt vi efterfrågar? Ingen har väl påstått att det skall kosta lika eller mindre att åka bana. Ta fram vad vi vill ha och sätt ett pris på det. Så kan vi åtminstone välja.
(hoppas någon på försäkringsbolagen läser detta, som dessutom fattar något och sitter i beslutsställning) Ponera att tidtagning fortsättningsvis inte är tillåtet, inte heller tävling eller träning inför tävling. Att bilen kostar 500kkr, att vi är 30 år med full bonus och bor typ mitt i sverige. Skulle en premie på 25-30000 vara för mycket? och en självrisk på lika mycket? _________________ Stefan Larsson |
||||||
Re:
Låter rimligt ![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
Ringde och pratade med en Marcus på Salus Ansvar nu, han har hand om dessa försäkringar. Salus Avnsvar kommer INTE att ta fram en produkt som täcker bankörning, det har redan kostat för mycket pengar.
![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
Re:
Precis vad jag misstänkte alltså, synd.... ![]() |
||||||
Hur går det med SMA tävlingsbilsförsäkring?
Tittades det inte även på en Eventförsäkring som nog skulle kunna passa Ringenåka, banåka etc. Men det går ju inte att komma ifrån faktumet att premierna och självriskerna kommer att bli mångdubbelt högre än när man kan maskera det bland vardagsentusiaster men liknande profil (bilar, ort, ålder, hårfärg etc). Detta om man ser det som en självklarhet att det är mer vagnskadekostnader på Ringen än på Autobahn/E4an/Essingeleden. Testa att räkna på hur mycket 50 ringenåkare skulle behöva pytsa in årligen för att täcka vagnskada? |
||||||
Re:
Tyvärr tror jag ekvationen är svår att få ihop. I ditt exempel så räcker det ju att 1 bil blir helkvaddad (997 GT3) om alla betalar 20 kkr per år. Har svårt att tänka mig att folk vill betala så otroligt mycket mer...Det är nog tyvärr fler än 1/50 som kvaddas....fråga Salus.... ![]() |
||||||
FYI - det sitter en statlig utredning just nu som kommer att presentera förslag till reformering av trafikförsäkringen under Q3 2009. Det är tal om att bolagen skall överta det ekonomiska ansvaret för rehab vid inträffade trafikskador, dvs det som idag täcks av Försäkringskassan mfl statliga aktörer kommer att debiteras trafikkollektivet.
Premierna kommer sannolikt att dramatiskt påverkas, men samhällsekonomiskt ska det bli effektivare gm att samma aktör som tillhandahåller fsk också ges ansvar för att "städa upp" efter en skada. Har mkt svårt att se ett bolag som kan räkna hem en ren banfsk baserat på så liten grupp. Möjligen om det kunde ske i ett större sammanhang exv Europeiska motororganisationer i samarbete (om det existerar). En FIA-trackday försäkring... _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
Kan de slippa undan så lär de försöka med alla medel. De är ju rätt duktiga att dela upp alla sina kostnader som kategoriberoende (men kön och sånt fick de tydligen inte använda så det märks), så om de hade lagt till bankörning+Ringen som en checkbox så hade nog Sporthojtillägget bleknat i jämförelse. |
||||||
Re:
Räkna hem på liten grupp? Alla klubbar och konstalationer i bilsvängen har ju träffar på motorbanor. Att rakna bakåt för att ta ta fram en försäkringsprodukt kan väl inte vara så svårt. Blir kundgruppen liten blir det bara dyrare. Det måste ske på nationell basis. Finns få eller inget bolag som kan eller vill tillhandahålla en försäkring i ett större perspektiv. Ett liknande cenario fanns för några år sedan med vindkraftverk, där verken var maskinförsäkrade. Och så plötsligt efter några år så small några generatorer o växellådor, vilket dränerade kassorna för dito bolag i flera år framöver. (motsvarande som hänt med Salus idag) Sade man -"nej nu vill vi inte va med längre"? Nej. Man reglerade vilkor och höjde premier o självrisk. Åter igen - ta fram en produkt! _________________ Stefan Larsson |
||||||
Re:
Ja premiekostnaden skall väl uppväga risk + kostnad. Om hojåkaren sopar av på ringen och får sätta livet till så är det ju den faktiska kostnaden som skall uppvägas av försäkringskollektivet. om man tittar på vad sporthoj kostar att försäkra jämfört med inköpspris, så förstår man att dom är olycksdrabbade. Hade bilen om 500kkr haft motsvarande premie i procent så hade den kostat 100 papp om året. Det kanske är ända dit salus vill..... _________________ Stefan Larsson |
||||||
Även om man önskar en sådan produkt är det ju inte säkert att försäkringsbolaget tycker det är en bra affär att ha den.
Det är ju bara att se hur vissa bolag hanterar sporthojar, där års-priset ibland är 3 gånger inköpspriset på hojen, och då är ju de betydligt billigare än många av de sportbilar som det "banåks" med. Är nog bättre att stoppa undan pengar själv och hoppas att man inte totalar.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Med tanke på att 1/3 av sporthojsbestånded i Sverige skrotar varje år (grov uppskattning av försäkringskonsult, siffran kvittar men trenden finns där) så är ju 1/3 av nypris för den period de är påställda rimlig (då blir ju helårskostnaden astronomisk).
Eftersom det verkar vara lättare att se trenderna om man pratar om andra så kanske Sporthojarna var bra att dra fram. Sen kan man ha åsikter om 1/3 av alla ringenåkare/banåkare skrotar varje år. Bilar jag ju fördelen att de inte skrotas om man tappar balansen och kan även lagas till mindre än nypris vid ganska hårda törnar. |
||||||
Re:
Faktum är att sådana försäkringspremier igentligen är olagliga. Ett försäkringsbolag är tvugna att kunna bevisa skäligheten i premien om man ska dra lagen till sin spets. Dvs. visa beräkningar och underlag på att de har faktiskt kostnader som motiverar premien. Mycket svårt att se att bolagen skulle kunna visa upp det på en premie som motsvarar 3ggr nyköpskostnaden/försäkrad maskin. Problemet är att ingen ännu stämt ett försäkringsbolag för "skrämselpremier" man ringer bara vidare till nästa företag. Det krävs helt enkelt en prejudicerande dom för att få stopp på sådant trams, så länge det går kommer bolagen bara köra på. om någon är intresserad av lagrum mm. kan jag givetvis plocka fram det. |
||||||
Nu är det väl så att oavsett vilken hoj du kör och skrotar totalt så är hojen den lilla utgiften. Pesonskadorna är mycket dyrare än de mekaniska skadorna på hojen så man ska nog inte stirra sig blind på förhållandet mellan hojens inköpspris kontra försäkringspremien.
Men en renodlad tilläggsförsäkring som täcker banåka borde väl gå att säja in till bolagen om tillräckligt många verkligen tecknar försäkringen så at t det blir ett större antal som kan dela kostnaderna vid skada? På en bana i en bil med vettiga säkerhetskrav så borde ju personskadekostnaden inte skena iväg utan det borde väl mer handla om mekaniska skador på fordon och kringutrustning tillskillnad från när man blandar in hojar där personskadorna riskerar att öka kraftigt pga sämre krockskydd. _________________ Bo Wihlborg |
||||||
Jaha, då kom nytt brev från Salusansvar
![]() Årsförfallodag 1/5, så man är mao täckt de första 2 helgerna i mitt fall, sen gäller det att byta bolag om jag fattat det rätt!!? ![]() Trist. Är det If som gäller? Eller nåt mer bra altn. som täcker Ringen? ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Re:
BMW orginalförsäkring genom IF ![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
Re:
Klockrent!! Måste bara gå med i BMW CS, och inte bara BMW SC så ryker 10% till. Sen tar man hem- o en bilförsäkring till så blev det riktigt bra premie... Strax över 8000 kr per helår med månadsbetalning. Då sparar jag 3000 spänn om året från Salus och är täckt på NS!! ![]() Klockers ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (36791 totalt) |