Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -04 på gång igen........
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
53894 besök totalt
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Re:

M3Carbon skrev:
Började snickra lite på en splitter till bettan i helgen.....

Hur är det att köra in och besiktiga med en sån splitter? Eller de är bara till o plocka av den när det
är dags?

BMW e30 318is -88
Citera
Figgeh

Här sen Jan 2008

Re:

pelko skrev:
Tråkigt med massa oväntat strul

Du har ingen bild på hur sprickorna ser ut på din bil? Har en M3 som jag hade velat kolla detta på.

Mvh

Samma här!
Hade också velat ha lite bilder så man vet ungefär var man ska kolla mer noggrant!

Stockholm
Här sen Dec 2004

Kolla på e46 fanatics, där finns massa bilder!

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Bergstrom skrev:
pelko skrev:
Tråkigt med massa oväntat strul

Du har ingen bild på hur sprickorna ser ut på din bil? Har en M3 som jag hade velat kolla detta på.

Mvh

Samma här!
Hade också velat ha lite bilder så man vet ungefär var man ska kolla mer noggrant!

Währner har väl en del bilder i sin tråd, iofs efter att han har reparerat dem: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79146

Edit: Ledsen om det blir för mycket som inte gäller just bilen som tråden handlar om.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Även Nicke_1 har ju bilder i sin tråd om sina sprickor på sidan 5. Den spricka som jag hittat är i princip identisk, surt som fan.

Just nu håller jag på att bygga ett riktigt garage på vår loge så bilen står fortfarande orörd. Nu har jag iofs anmält mig till licenskursen i linköping så nu jävlar får jag nog sätta fart iaf.

Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Så blev det äntligen tid över att skriva några rader här igen....

Den här våren och försommaren kan nu officiellt, för min del, sägas vara den sämsta våren någonsin. Med egen sjukdom och ledsamheter i familjen så har det tagit en bra stund att återhämta mig. Lusten att överhuvudtaget titta på Bettan aldrig riktigt infunnit sig. Nåväl, jag planerade redan i vintras att bygga mig ett riktigt garage där jag kan hålla till att mecka med Bettan men också med diverse traktorer, gräsklippare och andra motordrivna verktyg. Tidigt i Maj kom de första gubbarna och började gräva på den gamla logen där garaget skall inredas.

Innan dess var vi tvungna att röja ut all gammal skit vi samlat på oss sedan vi flyttade in på gården.
Två bilder som visar en del av röran vi var tvungna att ta oss an.

Hela logens golv var stampat jordgolv, vilket gjorde det ganska lätt för grävmaskinen att ta sig ner de 40 cm jag ville bli av med. Efter att grunden var utgrävd så kom grusgubben och fixade ut tvättad makadam, lade isolering på den del som skall vara uppvärmd under vintern och fixade slutligen armeringen.

En fin infart till garaget fixades också till.

Efter detta blev det ett uppehåll på några veckor innan betonggubben kom och lade mitt betonggolv på plats. En supersnygg betongsula på ca 80 kvm och 15cm tjock, stålslipad så att den blev mjuk som en bejbyrumpa.

Så, lagom till att jag började känna mig lite sugen på att skruva så hade jag ett kanonfint, superplant och användbart betonggolv, under tak faktiskt. Och det kommer att räcka fram till i höst då arbetet med att bygga en garageinnerbyggnad börjar. Och arbetet med att fixa sprickorna i bakvagnen har redan påbörjats, men mer om det senare.

Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004

Hej Pontus
Kul att se att du är på gång. Ses vi på Knutstorp med BMW SC i början på Augusti?
Ett bra garage gör susen för mekandet.

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
-->Torbjörn,
Jag kommer kanske förbi och frotterar mig i glansen från Era körbara bilar. Jag kommer inte att få ihop bilen till dess. Med lite tur så kanske jag kan få någon bandag i kroppen i slutet av augusti eller början av september. Det är helt enkelt inte nog med timmar på dygnet.

Meckandet har dock dragit igång för fullt. Jag spenderade större delen av söndagen under bilen och lyckades få ut följande småprylar.

Av någon anledning så kärvade vänster främre pinbult i bussningen så jag fick köra in trädgårdsspettet och bryta ned bryggan. Sen gick allting smidigt. Nu ska hela bryggan demonteras, alla bussningar ska bytas och de separata delarna ska blästras och lackas upp, så blir det roligare att mecka nästa gång.

Avgassystemet ska få sig en översyn det också. Bultarna till den bakre rörsektionen är helt runddragna av någon som meckat med bilen tidigare och flänsarna till slutburken har brustit och är av.

Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Efter en sväng på Millways's webshop så har jag nu alla deras bussningar till E46'an.

Jag funderar på att även byta bussningarna i diffen till solida, är det någon som har någon erfarenhet av detta. Jag inser att det innebär mindre komfort och mer oljud i kupén men det är ju ganska oväsentligt.....

Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004

Det är inte samma bakvagn på min bil. Jag kör med Millway bussningar överallt, det är kanon på banan.
På gatan blir det en hel del transmissions ljud från diffen. Kör du mycket gata så skulle jag fundera två gånger.
Jobba på med bilen nu när du har farten uppe så ses vi på Knutstorp

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
--> Torbjörn,
Bilen går (ska gå =) nästan uteslutande på bana. Det kan eventuellt bli några provrepor på vägarna runt där vi bor men annars bara bana.

Har fått isär i stort sett hela bakvagnen nu, bara bussningar som ska pressas ut och nedre bärarmar som ska lossas från nav och drivaxlar, sen ska rubbet iväg på blästring och pulverlack.

Diffen ska få sig en tvätt, lite ny färg, nya packningar till medbringarna. Jag såg också att det har fuktat en del i framänden på diffen, är det någonting man kan åtgärda själv eller måste den lämnas in för det ??

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Gott att du är igång igen Pontus, ser planerna liknande ut som när jag hämtade buren?

Ser fram emot din snabba framfart på våra svenska banor.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
--> Johan,
Planerna har skjutits ett år på framtiden då året började lite ruttet, men planerna är i stort sett desamma.
Jag har hängt med din tråd och sett att du fått upp farten här i Sverige iår, vi får se om jag tar svängen förbi grytan på söndag så kommer jag förbi och sparkar lite på dina däck.

Ha det

Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Hittade en DIY för ingångspackningen så jag kommer att prova själv att byta den http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=320142&highlight=i . . . .
Utgångspackning har jag bytt på vänster sida en gång tidigare så denna gång byter jag bägge två, när jag ändå har diffen nere.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

vi kan sparka på varandras, jag skall mest glassa i depån, kommer hem från en veckas chill på lördag så det bli tight att köra på söndan.

Trevligt att planerna finns kvar även om du skjutit på dom ett år.

Kan du inte släppa lite teasers till allmänheten om bilen

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Dags för en liten snabb uppdatering då.

Jag tänkte i början av förra veckan att jag skulle ta tag i diffen, jag behöver bla. tillverka ett mothåll som jag kan skruva fast på ingångskransen, så jag la upp den på ett arbetsbord och tänkte att den tar jag tag i till helgen. Nu när jag kikade på den i går så ser jag att det läcker ganska friskt ifrån den, samtidigt som ett körsug gör sig mer och mer påmint. Ett mejl till Khöler visar att det faktiskt är överkomligt att få den renoverad och samtidigt ombyggd till 4,10 drevning. Så det känns just nu som en trolig lösning faktiskt.
En liten bild på läckande diff (notera oljepölen under stödet)

Så jag tog istället tag i att pula dit min short shifter jag köpte för några år sedan =) Efter lite pul och meck så gled den på plats ganska smidigt faktiskt. Det blir helt klart ett riktigt lyft för körkänslan.

Eftersom Turnerplåtarna inte har kommit än, och många andra delar är på blästring och lack så kände jag att jag kunde börja brottas lite med asfaltsmattorna. Tidsödande men det rullar ju på, och det är ju så varmt och skönt att hålla på med.

Fortsätter med baksätet och bakluckan i veckan. Det sitter ju två stycken mattor till nere vid förar- och passagerarfötterna men dom går upp en bit under mittkonsolen och jag vill inte sabba den med värmepickan så dom får sitta kvar tills instrumentpanelen åker ut i vinter.

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

M3Carbon skrev:
Ett mejl till Khöler visar att det faktiskt är överkomligt att få den renoverad och samtidigt ombyggd till 4,10 drevning. Så det känns just nu som en trolig lösning faktiskt.

Kan starkt rekommendera http://www.jmbo.se/ eller http://www.mobimech.com/ för diff jobb. Troligen de två mest noggranna och prisvärda i landet.

Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Bra tips, jag får kolla med dem också.

Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004

Har du fått nå prisförslag på diff renovering? Funderar nämligen på göra det också.

Men jag är nog inte intresserad i en annan utvxl utan i första hand är det väl att försöka spänna in diffen så man får bort lite spel i den. Och byta packningar självklart.

Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
David,
Jag har fått svar från både Mobimech och Khöler och priserna tycks vara likartade. Lite drygt 5000 för en renovering och uppgradering till 3,91 hos Peder och ungefär 10000 för 4,10. 3,91 är billigare för att han har beggade drev liggande.

Khöler offererade ungefär samma pris (Nån tusenlapp till) för 4,10.

Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Lite mer meck...

Skulle ha vatt en bild från garaget men det blev det inte!?

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -04 på gång igen........
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
53894 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande