| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
|
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 132, 133, 134 >> 98 besök senaste veckan (682571 totalt) |
|
Re:
Går det att kolla funktionen på tändgivaren ? Vi är precis nu, på väg ut i verkstan, för att kolla alla jordanslutningar. Är det någon som på rak arm, kan minnas var jordningen på motorhärvan från 240 -88b sitter. Jag är ganska säker på att det är ett jordfel. och motorn sitter så långt bak...och trångt...att vi inte kommer åt att kolla härvan på vänstersidan och bakom motorn.....utan att lossa framvagnsbllken och släppa ner motorn. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Det där förb*****de bränslepumpsrelät.. har inga bra erfararenheter alls av det!
Börja med att försäkra dig om att relät verkligen funkar, sätt det i en annan volvo och testa. Sen ska väl relät få spänning från tändlåset (typ) Samt att det ska få en jordsignal från hastighetsmätaren (att motorn snurrar, varvräknaren är det väl egentligen) Kan va en till jordsignal oxå, kommer inte riktigt ihåg... Jag hade rätt mycket strul med det där relät i min 745 -88b. Testade, mätade, läste el-scheman... allt funkade som det skulle men nån gång i månaden vägrade relät funka. Sen efter nån timmes felsökning i kylan startade alltid bilen. för drog man in den i garaget fanns såklart inget fel. Och på sommaren funkade såklart allt som det skulle. |
||
|
Re:
Relät ska ha jordsignal från boxarna.Visst kan det vara fel på det.....men donatorbilen funkade när vi demonterade den.och som sagt tidigare....går det ju att styra pumparna på annat sätt. Men vi måste ju få gnista först..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Kollade lite snabbt på schemat för lh, du måste lägga spänning på blåa kabeln på tändspolen, det kommer normalt en plus dit från säkringsdosan på volvo, det är även matningen till tändmodulen.
Går ju att dra igång en diagnostik via diagnos uttaget, kolla alla givare osv. Felkodsavläsning och funktionstest LH Jetronic 2.4 tom 95: Börja med att leta rätt på diagnostikenheten. Den finns i motorutrymmet framför eller strax bakom vänster fjädringstorn (sett i bilens körriktning). 1. Tändningen ska vara avslagen. Lyft upp locket på diagnostikenheten och lossa tråden från hållaren på enhetens sida. 2. Lägg märke till att det finns sex numrerade uttag på enhetens framsida. Endast två av dem används. Uttag 2 för kontroll av bränslesystemet och uttag 6 för tändsystemet. 3. Ha papper och penna redo, så att du kan anteckna de felkoder som visas. Det kan vara upp till tre stycken. De tresiffriga koderna visas som en serie blinkningar av den röda lysdioden (placerad bredvid testknappen) med en kort paus mellan varje siffra. 4. Stick in tråden i uttag 6 på diagnostikenheten och slå på tändningen (läge II). Tryck på testknappen en gång i ungefär en sekund och släpp den sedan och vänta på att lysdioden ska blinka. Anteckna felkoderna. Om mer än en visas, anteckna alla till dess att den första visas igen och slå av tändningen. 5. Om kod 1-1-1 visas anger detta att systemet inte har felkoder för tändsystemet sparade i diagnostikenheten. I detta fall ska du flytta tråden till uttag 2 och slå på tändningen och trycka en gång till på testknappen. Anteckna de felkoder som visas, de gäller för bränsleinsprutningen i systemet. Slå av tändningen. Om du åter får felkod 1-1-1 anger detta att inte heller bränslefelkoder finns sparade i systemet och att det fungerar korrekt. Radering av felkoder: 1. Ha tändningen avslagen, sätt i kabeln i den sockel du vill radera felkoderna. 2. Slå på tändningen (läge II), håll inne knappen i minst 5 sek och släpp. Nu ska lampan tändas och lysa konstant, tryck nu ner knappen igen i minst 5 sek och släpp. 3. Tryck till på knappen i ca 1 sek, nu ska kod 1-1-1 visas (dvs. ingen felkod lagrad). Klart! om du vill DIAGNOSTISERA systemen så följer du nedanstående guide Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas (helt färdigt test eller om ni bara läser felkoder), eftersom själva testet i sig kan generera felkoder. Diagnos av bränslesystemet: Sätt kabeln i diagnosuttaget för bränsle Slå på tändningen. Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt. Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för test av diverse givare. Vid givar testerna så skall diagnosdosan visa rätt kod, visas ingen kod tyder det på fel i givaren. Öppna gasspjället ca 40-60%, visar diagnosdosan bekräftelsekoden 3-3-2 för att indikera att tomgångsbrytaren har öppnat. Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-2. Släpp spjället. Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder). om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 3-3-1. (om du har automat, annars nästa steg) Lägg i 'D' Driven och sendan 'P' Park. Om givaren fungerar så visar diagnosdosan 1-2-4. (om du har AC, annars nästa steg) Slå på luftkonditioneringen. Om givaren för AC (ac aktiverat) fungerar så visar diagnosdosan 1-1-4. Om givaren på ACns kompressor fungerar så visas även koden 1-3-4. Slå av tändningen för att avluta givar testet. Slå på tändningen (Läge II). *OBS!!! I detta test så kommer spridarna aktiveras, de kommer att spruta bensin. OBS!!!* Tryck på diagnosdosans testknapp 3 gånger, ner1.5sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek. Insprutningsdatorn gör självdiagnostik på följande: Fläkten halv hastighet (bara med elfläkt original??) Fläkten på full hastighet. Spridare. Tomgångsmotor. Kolfilterventil. Kallstartsventil. Slå av tändnignen, diagnosen är utförd på insprutning. Diagnos av tändningssystemet: Sätt kabeln i diagnosuttaget för tändning Slå på tändningen (Läge II). Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt. Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för givar test. Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-4. Släpp spjället. Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder). om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 1-4-1. Stäng av motorn och tändning. Testet är nu avslutat, diagnostiseringen för tändnigen är nu slutförd. Felkoder bränsle: 1-1-1 Inga fel 1-1-2 Fel i styrenheten 1-1-3 Insprutningsventil fel 1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren 1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas 1-3-1 Varvtalssignal saknas 1-3-2 Fel batterispänning 1-3-3 Tomgångsläget på spjällkontakten fel 2-1-2 Fel på signal från lambdasonden 2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel 2-2-1 Lambdaregleringen fel 2-2-3 Signal fel från tomgångsventilen 2-3-1 Lambdaregleringen fel 2-3-2 Lambdaregleringen fel 2-3-3 Tomgångsventilen fel 3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas 3-1-2 Signal för knackuppfettning saknas 3-2-2 Renbränning av tråden ur funktion Felkoder tändning: 1-1-1 Inga fel 1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning 1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning 1-4-4 Lastsignal saknas 2-1-4 Fel i varvtalsgivare 2-2-4 Temperaturmätare felaktig 2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning Lycka till. _________________ Fredrik Ringhald
|
||
|
Re:
Tack. Jag skriver ut ditt svar...och tar med mej det ner i verkstan..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Vi har kommit en bit in felsökningen.
Visst är det så...att det finns två tempgivare ? En för boxarna, och en för mätaren i bilen..? Jag frågar för att det (som sagt) är så jävla trångt på vänstersidan av motorn.....så det är svårt att se vad som sitter där. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Japp, det finns 2 tempgivare, en för mätaren i instrumenthuset och en för motorstyrningen, dom är termistorgivare bägge två men har inte samma värden så sätt kablarna på rätt ställe..
Bilen startar utan tempgivaren inkopplad eller med fel givare inkopplad men den kommer inte att gå bra och det borde genereras felkoder. _________________ Fredrik Ringhald
|
||
|
Re:
NU GÅR DEN..!!!! Efter att provmätt hela elsystemet...och jordanslutningar...upptäckte jag att även en svart/röd kabel i den 9-poliga kontakten skulle ha ström från tändningslåset. När den fått ström....small motorn igång direkt.. ....utan felkoder..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Kul att den gick igång!!
Jag blev väldigt osäker på den där svart/röda kabeln, va tvungen att springa ut i garaget och kolla i min bil, jag har inte kopplat in den och min bil går prima den med..... mycket märkligt.... _________________ Fredrik Ringhald
|
||
|
Re:
Det verkar skilja lite på elsystemen. På elschemat för 240 -89.....försörjer den röd/svarta kabeln: diagnosutaget, stift 35 på bränsleboxen stift 6 på tändningsboxen...och ev EGR-sensor , via Ing-Sw TACK ALLA SOM HJÄLP TILL..!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Nu känns det riktigt kul att greja med småsaker på bilen igen.
Bilen nere från pallbockarna:
Styrväxeln känns lite väl utsatt just för tillfället, en hasplåt planerad framöver.
När bilen kom ner i plan nivå så gick larmet helt plötsligt. Och tro inte att det fanns ngt batteri i dosan, en snabb sväng till macken och det var fixat:D Nu var det bara att starta upp och köra ut ur garaget...dock så var motorn en riktig sur j*vel... Jungfrufärden är avklarad och efter några kilometers körning och lite mer soppa så fick motorn ordning på sig och gick helt ok:) Målet så långt är nått, motor och bil funkar ihop och det går att sladda med beemern:D Småfix kvar innan besiktning, men som sagt det är ju rejält roligt! _________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Re:
Ja..den är överflyttad....tillsammans med en massa smågrejor. Det var tur vi hade is:en....annars hade vi inte fått ihop den den blå på ett snyggt sätt. Förutom att det jävla larmet krånglar....så funkar den bättre och bättre. Motorstyrningen börjar nog stabilisera sig. Servo styrningen är inte inkopplad....och det är tveksamt om det behövs. Men e36 styrväxeln är kanon..
Ett krux är dock att det skakar och vibrerar i allt. Troligtvis beror det på att vi använt HÅRDA motorkuddar från Volvo 240, både till motor och växellådan....och det kanske blev lite för bra..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Bilderna igår var lite suddiga, mobilkameran är inte på topp direkt:)
Så jag knäppte lite kort med digitalkameran idag. Det börjar se lite hemtrevligt ut
Tror att vi kommer få plats med allt vi vill ha i motorutrymmet framför motorn när det blir turbomotor. Hela 28cm mellan kylare och kamremskåpa:)
och visst ser det bra ut med BMW-kåpan
Blev glatt överskad över att styrboxarna passar så bra som de gör, den stora passar helt utan modifikatoiner orginalfästet för BMW-boxen
Lite oordning bland kablar och annat, men just nu så måste jag hitta vad som är fel på larmet, tror att det är glapp vid själva huvudenheten. Men det ska tittas till närmare nästa år
_________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
||
|
Den lilla skvätten växellådsolja som var i lådan, slängdes och byttes ut mot ny
Problemet med att motorn gick dåligt är fixat. Det berodde på dåligt justerad fördelare. Vi upptäckte att tråget låg emot framvagnsbalken
Men det var lätt fixat med slägga och spett
Vilket resulterade i att vibrationerna nu är borta.
Huven från is:en är monterad, så NU känns det som att allt e klart för det första riktiga testet
_________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
||
|
Det var inte fel att köra lite på isen igår, bilen känns bra i det stora hela...
Såhär efter första turen så känns det som att volvomotor i en e30 är en bra kombination
Hade riktigt roligt de timmarna som vi var och lekte
En bild måste få vara med! _________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
||
|
Idag gick BMWn igenom besiktningen
Äntligen så slipper jag åka runt i en Pontiac Trans sport... ... Visst det är praktiskt med barn osv men usch så tråkig bil om man gämför med vårat bygge
Hoppas att det blir lite banträffar osv med den i vår/sommar
_________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
||
|
Det var jag som var innne med bilen....och motorn är ganska välkamoflerad...
Reg.besiktningen får vi ta när vi lyfter i turbomotorn. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
|
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 132, 133, 134 >> 98 besök senaste veckan (682571 totalt) |

