Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Är nya Ford Focus RS snabbare än R26.R på loopen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (20490 totalt)
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Andreas Millbro skrev:
Stacken skrev:
Andreas Millbro skrev:
Det intressanta är egentligen inte vilken bil som är snabbast utan vad det är som gör en bil snabb på bana.

Colin Chapmans "Add lightness" har en stor del av receptet, men även en sån grej som R-däck har väl också en ganska stor betydelse.

Min poäng var mest att lätt bil bara räcker till en viss gräns samt att mycket effekt kapar ordentligt med tid även på en bana utan långa rakor som Gotland Ring.

Ett bra exempel är Lotus Exige S som är betydligt lättare, har 10hk mer effekt, och har specialutvecklade Yokohama r-däck för bilen men ändå är 8 sek långsammare än R26.R. Då är ändå Lotusen utvecklad som sportbil från dag 1. Dock har Lotusen CD på 0.44 vilket är referenskasst, dock är frontarean liten men iaf...

Lotus har iaf inte anklagat Renault för fusk än...

Är Meganen 8 sek. snabbare än Exigen . Wow .

LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Stacken skrev:
Andreas Millbro skrev:
Stacken skrev:
Andreas Millbro skrev:
Det intressanta är egentligen inte vilken bil som är snabbast utan vad det är som gör en bil snabb på bana.

Colin Chapmans "Add lightness" har en stor del av receptet, men även en sån grej som R-däck har väl också en ganska stor betydelse.

Min poäng var mest att lätt bil bara räcker till en viss gräns samt att mycket effekt kapar ordentligt med tid även på en bana utan långa rakor som Gotland Ring.

Ett bra exempel är Lotus Exige S som är betydligt lättare, har 10hk mer effekt, och har specialutvecklade Yokohama r-däck för bilen men ändå är 8 sek långsammare än R26.R. Då är ändå Lotusen utvecklad som sportbil från dag 1. Dock har Lotusen CD på 0.44 vilket är referenskasst, dock är frontarean liten men iaf...

Lotus har iaf inte anklagat Renault för fusk än...

Är Meganen 8 sek. snabbare än Exigen . Wow .

Båda Renaultbilarna (R.26R och Clio Cup som tidigare hetter R27) har ju väldigt fina chassien.
Kolla på Top Gear filmen så syns det tydlilgt hur stabilt Renaulten går genom böjarna trots att attacken verkar likvärdig. Forden kastar och måste korrigeras syns tydligt på filmen medan Renault bara är kontrollerad.

Av Top Gear kommentarerna framgår ju att Renault var snabbare rakt fram upp till 120 dvs ca 190 km. När det går fortare vinner effekt över luftmotståndet.

Renault gör otroligt körglada bilar helt enkelt (om dom vill skall tilläggas för att bemöta nästa inlägg).

*

Här sen Okt 2008

Jo, R26 och Clio Cup. Att det sedan inte smittat av sig på det övriga sortimentet behöver vi inte nämna.
Renaults standardmodeller är allt annat än körglada. Där ligger Ford några steg före över hela modellprogrammet.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

I senaste numret av SA kör Horst Focus RS. Han kör den pa 8.26 med original däcken. Dessutom testade de bilen med Toyo R888 han kapade endast en sekund, dvs 8.25. En riktigt bra tid saklart men inte lika snabb som R26Rs 8.17

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Intressant. På lilla hockenheim var skillnaden större.

Ford Focus RS Mk II med R888 1:16.6
--------------------------------------------
Ford Focus RS Mk II med Conti 1:17.8

Skulle vara kul att få detta test översatt.

Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Intressant. På lilla hockenheim var skillnaden större.

Ford Focus RS Mk II med R888 1:16.6
--------------------------------------------
Ford Focus RS Mk II med Conti 1:17.8

Skulle vara kul att få detta test översatt.

Angående R däck så säger de ungefär att Conti Sport contact däcken understyr mycket i långsammare kurvor och att förbättringspotentialen är stor. Med "Sportriefen" minskar understyrning signifikant i långsammare kurvor. Det förklarar att skillnaden är större på en "knixigare" racerbana än på ringen med mer flyt och fart.

Bitte!

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Förvisso är ringen en svepande snabb bana men ändå finns så många kurvor som är hyggligt tvära. Ok kanske inte hairpins men ändå..mängden vs de enstaka hairpins som vi ser på GP slingor. Så om det skilljer 1,2 sek på lilla hockenheim och 1 sek på ringen, tjaaa HvS är ju inte nåt datastyrt utvärderings program men får han inte mer diff i bilarna så visar det ju ändå på en verklighet. Men jag hade absolut väntat mig allt från 4-8 sekunder snabbare tider på långa ringen med r-däck vs gat ditto på den biltypen. Slutligen intressant att det inte blev mer än 1 sek. Finns andra kommentarer från testet?

Givetvis är det skillnad på bil och bil oxå. Sport Auto har ju även kört en Aston Martin Vantage V8 oxå, testad både på r-däck samt gat-däck. Skillnaden då blev hela 10 sek på varvet.

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Förvisso är ringen en svepande snabb bana men ändå finns så många kurvor som är hyggligt tvära. Ok kanske inte hairpins men ändå..mängden vs de enstaka hairpins som vi ser på GP slingor. Så om det skilljer 1,2 sek på lilla hockenheim och 1 sek på ringen, tjaaa HvS är ju inte nåt datastyrt utvärderings program men får han inte mer diff i bilarna så visar det ju ändå på en verklighet. Men jag hade absolut väntat mig allt från 4-8 sekunder snabbare tider på långa ringen med r-däck vs gat ditto på den biltypen. Slutligen intressant att det inte blev mer än 1 sek. Finns andra kommentarer från testet?

Givetvis är det skillnad på bil och bil oxå. Sport Auto har ju även kört en Aston Martin Vantage V8 oxå, testad både på r-däck samt gat-däck. Skillnaden då blev hela 10 sek på varvet.

Jag kommer hem till 08 imorrn (sitter hos syrran i Hamburg nu) jag kan ta mig lite tid a översätta lite fran testet när jag kommit hem thumbs up

Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008

http://www.ford.de/Pkw-Modelle/FordFocusRS/Ueberblick/mdp=v12049496877 . . . .

Hmm...8.26 av Horst...
här är filmen i alla fall...hoppas att det inte är en dubbelpost...

Nicke

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Peak64 skrev:
http://www.ford.de/Pkw-Modelle/FordFocusRS/Ueberblick/mdp=v1204949687791

Hmm...8.26 av Horst...

Nicke

Underbart thumbs up
HvS är ju verkligen störtskön! thumbs up

torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Re:

Mats Thur skrev:
Peak64 skrev:
http://www.ford.de/Pkw-Modelle/FordFocusRS/Ueberblick/mdp=v1204949687791

Hmm...8.26 av Horst...

Nicke

Underbart thumbs up
HvS är ju verkligen störtskön! thumbs up

Är det bara jag som tycker att han tar det lugnt! Kliver av väldigt tidigt i rävgrytet!
En snygg film och en snabb tid är ju inte samma sak......

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008

Det är minst två hoppklippta körningar i filmen...Horst har jet hjälm och utifrån bilderna visar en kille med integralkruka...

Tycker inte att filmen visar de kritiska momenten...typ att man nästan aldrig ser bakhjulen när bilen svänger...den brukar ju lyfta innerhjulet väl mycket...

och så lite OT kanske:

Den Focus RS som alla svenska tidningar använder, den med RS regskyltarna, lät betydligt mer (trimmat) än den andra privatägda som också var med när jag lyssnade på dem på Mantorp (AMS Trackday)...Detta fick mig att undra om Fords lånebil är preppad??... Jag körde själv mot den privata RS:en med min Mazda och hade inga direkta problem med att hänga med...så supersnabb är den ju inte... Men som sagt, den andra (Fords lånebil) var en helt annan maskin!...

Nån som vet nåt?

Slut OT

Nicke

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Peak64 skrev:
Det är minst två hoppklippta körningar i filmen...Horst har jet hjälm och utifrån bilderna visar en kille med integralkruka...

Tycker inte att filmen visar de kritiska momenten...typ att man nästan aldrig ser bakhjulen när bilen svänger...den brukar ju lyfta innerhjulet väl mycket...

och så lite OT kanske:

Den Focus RS som alla svenska tidningar använder, den med RS regskyltarna, lät betydligt mer (trimmat) än den andra privatägda som också var med när jag lyssnade på dem på Mantorp (AMS Trackday)...Detta fick mig att undra om Fords lånebil är preppad??... Jag körde själv mot den privata RS:en med min Mazda och hade inga direkta problem med att hänga med...så supersnabb är den ju inte... Men som sagt, den andra (Fords lånebil) var en helt annan maskin!...

Nån som vet nåt?

Slut OT

Nicke

Jag vet att lånebilen lät som om den hade spruckit grenrör efter förra helgen..

Malmö
Här sen Aug 2008

Re:

sweanders skrev:
Peak64 skrev:

och så lite OT kanske:

Nån som vet nåt?

Slut OT

Nicke

Jo, man jag lyssnade på den redan den 30 maj... "Ett sprucket grenrör" borde väl Fård ha lagat...??
Eller är det nåt annat med den? Bra gick den i alla fall...

Nicke

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

torque skrev:

Är det bara jag som tycker att han tar det lugnt! Kliver av väldigt tidigt i rävgrytet!
En snygg film och en snabb tid är ju inte samma sak......

Håller med - det ser verkligen inte ut som något "kanonvarv a la Suzuki"..

Göteborg
Här sen Sep 2004

Hakade på en R26R (en av RSR's bilar) på mitt första varv, bara för att han verkade kunna banan så man kunde lära sig lite spårval. Så himla snabb verkade den inte tycker jag.. Vad vet jag hur fullt han egentligen gasade men han verkade ge det mesta för att dra ifrån på rakorna.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Argentaperra skrev:
Hakade på en R26R (en av RSR's bilar) på mitt första varv, bara för att han verkade kunna banan så man kunde lära sig lite spårval. Så himla snabb verkade den inte tycker jag.. Vad vet jag hur fullt han egentligen gasade men han verkade ge det mesta för att dra ifrån..

Det är ju tyvärr helt ointressant att "haka på" någon okänd person i en bil, det är ju därför vi har exempelvis HvS Själv har jag hängt av både GT3:or och Ferraris med en E220 CDI på vinterdäck så det säger inte så mycket om bilarna...Jag är övertygad om att det finns någon eller några sekunder ytterligare att hämta gentemot Hvs 8.26 men å andra sidan är det nog inte ens en promille som kommer köra sina Focus RS på ca 8 minuter BTG som Horst gör thumbs up

Mats T
sthlm
Här sen Aug 2004

en utmanare det är ett ful varv
http://www.youtube.com/watch?v=Xuyaojwoa7M

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Peak64 skrev:
sweanders skrev:
Peak64 skrev:

och så lite OT kanske:

Nån som vet nåt?

Slut OT

Nicke

Jo, man jag lyssnade på den redan den 30 maj... "Ett sprucket grenrör" borde väl Fård ha lagat...??
Eller är det nåt annat med den? Bra gick den i alla fall...

Nicke

Den pajade under tiden vi hade den, så det är inget att beskylla Ford för.

Jag tyckte inte det var något sensationellt över den mer än att det var en väldigt trevlig bil. Tror inte den var preppad mer än original men i ärlighetens namn måste man göra rätt stora förändringar för att det ska ha någon inverkan.

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Mats T skrev:

En kompis har byggt en all out superfin race bil av en sådan...den ska gå på ringen snart

Allt är byggt av en flång ny 0mil bil
Ni kanske ser den 22 aug det lär inte vara många som hänger på mig när jag kör den där nere, 1150kg, FIA cert bur kolfiber mm. Nåväl jag har sett många byggen, men shit pommes detta är perverst fint

Malmö
Här sen Aug 2008

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Mats T skrev:

En kompis har byggt en all out superfin race bil av en sådan...den ska gå på ringen snart

Allt är byggt av en flång ny 0mil bil
Ni kanske ser den 22 aug det lär inte vara många som hänger på mig när jag kör den där nere, 1150kg, FIA cert bur kolfiber mm. Nåväl jag har sett många byggen, men shit pommes detta är perverst fint

Eftersom jag har en lika, samma, (MPS3 alltså) så undrar jag om du Göte, vet nån byggtråd eller liknande? Är det den svarta som byggs i Sthlms trakten du menar? Skulle vara kul att kolla in...den 22a på Ringen eller?

Men för att återgå till topic...Någon på forumet som kört både Focus RS och R26R?
Mvh

Nicke

Är nya Ford Focus RS snabbare än R26.R på loopen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (20490 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande