Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (50613 totalt) |
"Min Stora Dag" på Mantorp PArk
Stiftelsen "Min stora dag" hade kontaktat alla med sportbilar via autolife.se och frågat om vi ville komma ner på Mantorp Park en dag och en en grupp sjuka barn en upplevelse för livet. Naturligtvis var jag inte sen att hoppa på detta event men min bror hade inte tid att hänga med. Så jag frågade Torbjörn om han inte ville ratta Corvetten åt mig. Han tog dessutom på sig uppdraget att ragga ihop en bensinsponsor till mina båda bilar i form av PEAB. Så i söndags styrde vi Corvetten ner mot Mantorp för tredje gången i år. SMHI sa att det skulle bli sol, så r-däcken slängdes på kl. 0600 innan vi åkte ut ur garaget. Vipern stod ju redan nere i Linköping där jag lämnat den efter Vårmönstringen förra helgen. Strax innan kl. 10 rullar vi in i depån., registrerar oss och tömmer snabbt Corvetten på allt löst och ger oss ut på några prov-varv för att testa bilen och videoboxen. Tanken är att varje barn som åker med i Corvetten ska få en DVD med film från just deras åktur. TESTFILMEN: http://www.youtube.com/watch?v=g1pk- Vid 11-tiden dyker barnen och deras familjer upp. Vi (ca 80 bilar) har vi gömt oss bakom krönet efter Mjölbykurvan. Barnen hade ingen aning om vad som skulle ske denna dag och för att öka spänningen fick dom ropa in oss men då skickade vi bara i vägen en liten ynka Fiat 126 - fatta att dom först blev snopna. Men sen startade vi all upp våra bilar, jävlar viket muller: 5 Dodge Vipers, en Lamborghini Diablo, en Lamborghini Murcielago SV, ett par Lamborghini Gallardo, Ferrarisar, en mängd olika Porschar, en Mustang GT, Nissan GT-R m fl. ![]() Vi kör ett varv förbi läktaren där barnen står och applåderar, sedan svänger vi in på depåområdet för att hälsa på den familj som blivit tilldelad som första passagerare. Ut på banan, uppvärmingsvarv och sedan gasa fullt, nedkylning, in i depån - överlämna en present i form av ett Viper Club Nordic-armband och sedan upprepa proceduren. Jag märker att min mattsvarta Viper och Corvetten är omåttligt populära - vid kl. 12 har jag kört upp en tank och är tvungen att fylla på. Lunch hinns inte med utan Tobbe och jag klämmer en snabb korv på Statoil innan vi återvänder till kön i depån som väntar på att få åka Viper och Vette. ![]() Dagen avslutas med driftingupvisning och en liten ljudtävling i vilken bil som låter bäst/mest. ![]() Jag vill rikta ett stort tack till Tobbe och PEAB som gjorde det möjligt för mig att delta med båda bilarna och till alla andra bilägare som gjorde denna dag möjlig. _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Så vad händer i vinter i garaget?
Sålde alla mina fälgar, 8 st och 6 st däck under hösten, så bilen står på pallbockar i garaget: ![]() Följande är beställt från USA: ![]() C6 Z06 bromsok: 6 kolvs ok fram, 4 kolvs ok bak, skivor (356 mm fram, 340 mm bak), belägg och stålomspunna ledningar. ![]() C6 ZR1 fälgar (kopior): 18x9,5 fram, 19x11 bak med Toyo R888 däck: 275/35-18 fram, 305/30-19 bak ![]() Justerbar kolfibervinge: så vi får ner dom nya breda bakdäcken! Så nu ska bara den där containern komma i land, så blir det till att bosätta sig i garaget igen! ![]() Det kommer bli Spa, Ringen, Tor Poznan, Anderstorp och Gotland Ring i år: ett extra sett bakdäck och bromsar är beställda - ndra om det räcker! _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
They are here now!
Med våren runt knuten och 3 dagar på Nürburgring bokade i april börjar det bli dags att skruva lite Corvette. Passande nog dök det upp 4 paket från USA med delar till Corvetten: Förra året upptäckte vi att bromsarna från 2000 inte riktigt räcker till. Bättre belägg inhandlades men det ledde bara till att vi istället spräckte skivorna fram en efter en. Så i år blir det en rejäl uppgradering: C6 Z06-bromsar! ![]() 6-kolvs ok fram (2 i dagsläget) 4-kolvs ok bak (1 i dagsläget) 355 mm skivor fram (320 mm i dagsläget) 340 mm skivor bak (300 mm i dagsläget) Hawk keramiska bromsklossar stålomspunna bromsslangar Dot 5.1 bromsvätska. Gäller att sätta fart för om 11 dagar dimper nästa last med paket från USA ner i Frihamnen och sedan måste ju bilen in på lack....stay tuned! _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Spacer
Det ska bli spännande att läsa om hur de nya bromsarna funkar. Vet du hur mycket spacer du behöver för att få på dem? Bromsarna är bilens enda svaga punkt och jag går och velar över vad som är rätt väg att ta. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
Det kommer inte krävas några spacers, har iofs köpt 19x10 fälgar bak och 18x9,5 fram för att slippa eventuella problem...
_________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Testmontering
Efter nattens övningar var man inte så pigg men jag ville verkligen testa så de nya bromsarna verkligen passade på min C5:a. Kort och gått, tog mig upp i garaget med alla prylarna och monterade av allt som för närvarande satt på bilen, testade sedan med en skiva och ett ok fram. ![]() Kommer bli bra det här och med det nya feta röret kommer det även bli kylning i sommar, inga mer spräckta bromsskivor! _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Tjena Rickard!
Jepp, det går rör från fronten original på alla Corvetter C5. Det jag kommer göra är att leda den luften till baksidorna på mina främre bromsskivor. Kommer få platta till röret så hjulen inte skrapar emot det när man har fullt rattutslag.... _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Re:
Ja rör går det säkert men går det alu värme pakets slang..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
Va? Aluminiumröret på bilden har jag satt dit. Ska bara måtta längden och platta till det på mitten. På navet sitter det redan fästen från LG Motorsport: ![]() Kommer bli fin fint det här, och om röret ändå skulle gå sönder, så är det bara att byta till ett nytt, dom kommer sitta med rörklämmor :-) _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Jag har DRM ducts och inte ens med originalfälg fram så de håller fritt om inte kylröret är fastsatt mot inre hjulhusväggen. Så även om du plattar till röret så måste du fästa röret/slangen tajt mot inre hjulhusväggen annars kommer det att ta i hjulen.
No offends, men jag är liksom Supramannen skeptisk till slangvalet. Är de tillräckligt flexibla? Tror du kommer att få en riktig röra första gången däcken nabbar tag i slangen. ![]() |
||||
Jepp körde sönder dom där slangarna förra säsongen.
![]() Så i år testar vi med aluminiumslang som är lite lättare att forma. _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Re:
Nej inte kylningen men aluslangen går sönder ännu lättare, men på bilden är det ju inte slangens fel att det gått sönder utan att däcket tagit i _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
Jaja, hur ofta kör du med fullt rattutslag på en bana? Kommer ha bilen på trailer 99% av tiden i år. och som sagt, går en slang sönder, 100 kr på Biltema för en ny.... _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Re:
Försöker bara hjälpa till, kolla på andra racebilar vad som funkar och inte funkar, tror inte du ser nån men förvärmar(alurörs) slang ..Men tror du på det så kör på det.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
_________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Re:
Yes kör på, blir inte värre än att skivorna spricker och beläggen tar slut fortare än sig bör ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Vad du behöver för att inte klämma slangarna är DRM brake duct kit eller motsvarande (om du inte snickrar ihop nåt själv).
http://dougrippie.com/?p=496 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (50613 totalt) |