Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 53586 besök totalt |
Re:
Tror inte det... då skulle en 996 cup vara en snabbare bil än en 997 cup S, tveksam till att Porsche skulle försämra sin 911. Endast seq lådan på 997:an lär kapa en sek jämfört vanlig manuell. Ser man till däcktillverkarna så är evolutionen ganska långsam gällande varvtiderna enl. dom själva. |
||||||
Re:
Prova denna: http://youtu.be/_wy-Q1cBnHA Gött ljud!! ![]() . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Re:
Helt rätt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
+1 _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Bilen hamnade på vågen, lite positivt överraskad.
1260kg med 70 kg chafför samt 50 liter bensin. Bilen har blivit vagnbokbesiktad, säkerhetstanken var för gammal och fick bytas ut mot en orginal. |
||||||
Re:
Sjukt bra ju!! _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
??? ![]() _________________ Peter Larsen |
||||||
Jo, för ca 10 år sedan körde man på typ 1,19 (Höga 1,18 tror jag till och med) med en 996 cup som bäst och med nuvarande 997 cup S är man väl nere på ca 1,16. Om däcken blivit 3 sek snabbare under denna tid så skulle även 996:an nu runda Mantorp på ca 1,16 med nyare däck.
R-däcken har säker utvecklats en del sista tiden, pratade men en kille som kör Road-racing och på hojarna hade r-däcken nästan kommit ikapp slicksen, det var väldigt liten skillnad nu. Förmodligen för att det även börjat tävlats flitigt på r-däck dom senaste 10 åren. |
||||||
Re:
Om 1,19 stämmer, så har du rätt ![]() ![]() ![]() Sedan förstår jag om några tycker att det är bättre om det inte är nån skillnad alls, för då förringas deras egen prestation ingenting ![]() Delar din uppfattning om R-däck ![]() _________________ Peter Larsen |
||||||
Tror det där med däcken stämmer! lite annan typ av bil men jag tävlade med en Miata i Roadsport C på 90-talet. Många banor har ändrats men Knutstorp är orörd och ett bra exempel. vi körde normalt sett på Yokohama 008R eller 032.
De bilarna vi körde var lika preppade som de som kör idag men en bra tid då var låga 1:13. Rekordet låg länge på 1:12.9. Nu är Miatorna nere på höga 10or och låga 13 är en dålig tid. Det är ens tor skillnad på en så motorsvag bil och kort bana. Med den utveckling det är på däck generellt så visst har även R-däcken blivit bättre. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
Tror det där med däcken stämmer! lite annan typ av bil men jag tävlade med en Miata i Roadsport C på 90-talet. Många banor har ändrats men Knutstorp är orörd och ett bra exempel. vi körde normalt sett på Yokohama 008R eller 032.
De bilarna vi körde var lika preppade som de som kör idag men en bra tid då var låga 1:13. Rekordet låg länge på 1:12.9. Nu är Miatorna nere på höga 10or och låga 13 är en dålig tid. Det är en stor skillnad på en så motorsvag bil och kort bana. Med den utveckling det är på däck generellt så visst har även R-däcken blivit bättre. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
Re:
Det gick ju en brytpunkt för ungefär 10år sedan med R däck.. Dom flesta större tillverkare kom med nya däck tex Toyo gick från R881 till R888, Yokohama 032 till 048, Pirelli från Pzero-C till Corsa osv osv.. Efter detta har inte mkt hänt dom flesta Rdäck som släpptes för 10 år sedan gäller fortfarande. Mao tveksam till att Rdäcken gett nått i tid från ca 2003.. Däremot har folk lärt sig bygga och justera bilarna bättre för Rdäck! Tror inte att det är så galen skillnad för slicks heller tror max en sekund senaste 10åren. Om man jämför äpplen och äpplen såklart.. Långlopps slicksen tex har aldrig varit lika snabba som CarreraCup slicksen.. Men däremot erbjudigt avsevärt längre hållbarhet. Sen en annan grej som vi diskuterat mkt i garaget är att Gräshoppor som din Seven Kimmen tror jag gynnas mindre av slicks jämfört med tunga åbäken som min TurboCup Spezial.. Om vi jämför dom skillnader i tid du sett med Slicks vs Rdäck och mina skillnader så skiljer det VÄLDIGT mkt, jag verkar tjäna mkt, mkt mer!! /Pete På Mc sidan har jag dock ingen aning! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Något att tänka på i samanhanget är att banorna inte blir snabbare. Gammal gropig asfalt som är lappad och lagad.
_________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
Re:
Stämmer verkligen det? Finns väl ingen bana som inte regelbundet förbättras? _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Beror på vad du menar med förbättras. Gelleråsen är så lappad och lagad att det ser ut som ett lapptäcke. vad jag vet så har ingen bana fått helt nytt svart under dom 5 åren jag har kört bana ![]() _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
Re:
Stämmer, men det är flera ställen som förbättrats, exempelvis bromsområdet på Mantorps korta raka som fått ny asfalt. Men det finns säkert undantag på alla håll. Ny asfalt brukar vara snabbare än gammal när den gnuggats in, på gammalt man kan alltid hitta bitar bland fläckarna som är riktigt bra. Sedan har ju Knutans sträckning ändrats en del på senare år. Trösen på Gelleråsen är helt omgjord, Sturup har inte mycket av det gamla kvar, Anderstorp har jag ingen aning om, har inte kört där sedan 2006. Gotland Ring är för ny för att jämföra. Kinnekulle har jag bara varit på en gång och längtar inte tillbaka men är den oförändrad? Så det är nog precis som inom de flesta materialsporter att rekorden putsas hela tiden och ibland sker större steg när ny teknik dyker upp. Jag har svårt att se någon ensam komponent som skulle göra flera sekunder på en svensk bana förutom just att man ändrar på banan. _________________ Anders Hansson |
||||||
2005-09-17, 19:34
Alx Danielsson har pole position i Carrera Cup-finalen på Mantorp. Han sprängde drömgränsen 1.19.00 och har höga förväntningar på lördagen. - Att vinna och vara snabbast vore inte fel, säger 24-årige supertalangen. Från World Series by Renault till Porsche Carrera Cup Scandinavia. Formelbil till standardbil. Omställningen kvittar för Alx Danielsson. Det visade han inte minst på Mantorp när Porsche Carrrera Cup kvalade inför det första av två finalheat i helgen. - Det gick riktigt bra, en stor eloge till mitt team som jobbar stenhårt och som hittat en bra set up på bilen Alx Danilesson var klart snabbast under samtliga testpass utom ett. Han spräckte drömgränsen 1.19.00, vilket ingen annan förare i Carrrera Cup gjort förut. Alx slåss om den totala fjärdeplatsen och ligger för närvarande på en sjunde i mästerskapet. Leder gör 19-årige Fredrik Ros. Han fyller 20 om en vecka och önskar sig en mästerskapstitel i födelsedagspresent. Ros var näst snabbast på kvalet före mästerskapsrivalen Nicklas Karlsson. Speedwaykungen Tony Rickardsson som kraschade i går var nia på kvalet och startar före "Flash" som bara hann köra fyra varv innan kopplingen rasade. Resultat, kval Carrera Cup, Mantorp: 1) Alx Danielsson, 2) Fredrik Ros, 3) Nicklas Karlsson, 4) Robin Rudholm, 5) Tomas Nyström, 6) Pontus Mörth, 7) Cralle Lindholm, 8) Magnus Krokström, 9) Tony Rickardsson, 10) "Flash", 11) Jenna Brorsson, 12) Håkan Ricknäs, 13) Jorma Vanhanen, 14) Martti Huttunen. Tror att däcken håller samma nivå ev lite bättre. 2010 tog Michelin bort HA oljan i slicksen vilket många tyckte vara en försämring. 2-3 tävlingar senare var man tillbaka på samma tider sen innan oljan. Tror att i dagens race Sverige finns mer kunnande i race teamen än för ex 10-15 år sedan. Alla teamen har blivit många erfarenheter rikare under åren, vilket ger bättre tider . |
||||||
Re:
Så mycket grepp att STCC (eler om det var carrera Cup) som fick problem att det åt för mycket däck. Anderstop är inte ändrad i sen 70-talet, 60% av asfalten påstås vara original (det är ju många kvadrat utanför spåret på rakan). |
||||||
Re:
Backar du ytterliggare 3 år, är skillnaden betydligt större. Som sagt, i Swedish GT blev samma förare med samma bilspec avsevärt mycket snabbare på bara 1-2 år. Diskussionen om jag inte minns fel hade sin början i att någon nämde att Levin körde 1.17,1 för 10 år sedan med en GT2. Börjar kännas som en tråd-kapning, sorry Johan:race: _________________ Peter Larsen |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 53586 besök totalt |