|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

29 Sep 2012 10:53
SSC som samarrar träffar med HPC har detta intressanta upplägg ang. tidtagning:
Citat: | Klassindelning:
Under förmiddagen (klockan 10:00 - 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp C "Intro", på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp B för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
I Grupp b så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (Grupp C, Grupp B eller Grupp A) tilldelas i samband med morgonens incheckning / besiktning.
I Grupp A så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt "rejsbeteende" kommer att resultera i svartflagg.
Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse. |
_________________  Magnus Thomé
|
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

29 Sep 2012 10:55
Re:
Magnus Thomé skrev: | SSC som samarrar träffar med HPC har detta intressanta upplägg ang. tidtagning:
Citat: | Klassindelning:
Under förmiddagen (klockan 10:00 - 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp C "Intro", på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp B för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
I Grupp b så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (Grupp C, Grupp B eller Grupp A) tilldelas i samband med morgonens incheckning / besiktning.
I Grupp A så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt "rejsbeteende" kommer att resultera i svartflagg.
Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse. |
|
Samma upplägg som på träffen jag var på. Då kan man hamna bland onödigt snabba bilar, tyvärr...
Här sen Nov 2002

29 Sep 2012 11:01
Magnus Thomé skrev: | LMS = tidtagning förbjudet |
Kollade på LMS-hemsidan. Där kan jag inte hitta något om tidtagning.
Är jag blind eller är hemsidan ouppdaterad? Varifrån kommer din information?
Här sen Nov 2002

Forumägare

29 Sep 2012 11:06
Re:
NiklasFalk skrev: | Magnus Thomé skrev: | LMS = tidtagning förbjudet |
Kollade på LMS-hemsidan. Där kan jag inte hitta något om tidtagning.
Är jag blind eller är hemsidan ouppdaterad? Varifrån kommer din information? |
Du är blind
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

29 Sep 2012 11:07
|
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Här sen Apr 2010

29 Sep 2012 14:14
Re:
För dom som tycker det är kriminellt att utveckla bra skyddsutrustning så finns det billigare alternativ, dom kan ju börja med en vanlig nackkrage för 500:-, det är bättre än ingenting...
Fastlane skrev: | therealpinto skrev: | JP Simpson skrev: | Varför göra det så svårt?
Se till att alla som åker på bana där det vistas fler än en bil samtidigt skall ha FIA eller SFI klassad personlig utrustning.
Hjälm SNELL SA 2010/2005 eller FIA 8858-2010/2002 alt 8860/2004
Overall FIA 8856-2000
Hansdskar FIA 8856-2000
Skor FIA 8856-2000
Det enda ni skippar är tvånget att använda FIA-klassat underställ och balaklava.
Det finns billiga skitgrejor som är klassade och det finns bra prylar med komfort.
Bur/båge, stolar, rensad inredning, säkerhetstank och bälten tror jag bör vara upp till var och ens intelligenskvot att avgöra...
Eller? |
Jag tycker att det är rätt okej, men...det måste finnas sätt för folk att kunna prova banåka utan att köpa allt ovan.
Om man kallar det "familjepass", långsam körning eller vad man nu vill, men något sätt att prova på.
När jag själv som 23-åring (?) första gången körde bana med Capriklubben 1998, hade jag aldrig tagit mig ut om jag behövt köpa utrustning för mer pengar än vad bilen kostat. Vi måste se till att det inte är en hög "inträdesbiljett" bara för att prova.
Självklart ska man satsa på vettiga grejer när man vet att man vill hålla på med bankörning, men det gäller att ta sig dit också.
/Gustaf |
+1
Blir ju inte bättre av att de som säljer säkerhetsutrustning tar kriminellt betalt för sina grejer.
att ta drygt 10.000:- för ett hybridskydd är inte okey i min bok. |
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

29 Sep 2012 14:31
Re:
Missförstå mig rätt, vad är det eg. som säljs? en plastbit med lite remmar och ett klistermärke. även om det är utvecklingskostnad på grejerna så tycker jag det är oskäligt dyrt, ja rent ocker.
Det underlättar inte direkt med att få ut bra säkerhet på svenska banor.
Att hänvisa till nackkrage var inte direkt kreativt.
Säkerhetsutrustningen till mig och bilen kommer överstiga värdet på bilen och nej jag tullar inte på säkerheten men visst är det underligt hur man kan ta betalt för nått som eg. inte är nått.
JP Simpson skrev: | För dom som tycker det är kriminellt att utveckla bra skyddsutrustning så finns det billigare alternativ, dom kan ju börja med en vanlig nackkrage för 500:-, det är bättre än ingenting...
Fastlane skrev: | therealpinto skrev: | JP Simpson skrev: | Varför göra det så svårt?
Se till att alla som åker på bana där det vistas fler än en bil samtidigt skall ha FIA eller SFI klassad personlig utrustning.
Overall FIA 8856-2000
Hansdskar FIA 8856-2000
Skor FIA 8856-2000
Det enda ni skippar är tvånget att använda FIA-klassat underställ och balaklava.
Det finns billiga skitgrejor som är klassade och det finns bra prylar med komfort.
Bur/båge, stolar, rensad inredning, säkerhetstank och bälten tror jag bör vara upp till var och ens intelligenskvot att avgöra...
Eller? |
Jag tycker att det är rätt okej, men...det måste finnas sätt för folk att kunna prova banåka utan att köpa allt ovan.
Om man kallar det "familjepass", långsam körning eller vad man nu vill, men något sätt att prova på.
När jag själv som 23-åring (?) första gången körde bana med Capriklubben 1998, hade jag aldrig tagit mig ut om jag behövt köpa utrustning för mer pengar än vad bilen kostat. Vi måste se till att det inte är en hög "inträdesbiljett" bara för att prova.
Självklart ska man satsa på vettiga grejer när man vet att man vill hålla på med bankörning, men det gäller att ta sig dit också.
/Gustaf |
+1
Blir ju inte bättre av att de som säljer säkerhetsutrustning tar kriminellt betalt för sina grejer.
|
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007

29 Sep 2012 16:20
Re:
Fastlane skrev: | Missförstå mig rätt, vad är det eg. som säljs? en plastbit med lite remmar och ett klistermärke. även om det är utvecklingskostnad på grejerna så tycker jag det är oskäligt dyrt, ja rent ocker.
Det underlättar inte direkt med att få ut bra säkerhet på svenska banor.
Att hänvisa till nackkrage var inte direkt kreativt.
Säkerhetsutrustningen till mig och bilen kommer överstiga värdet på bilen och nej jag tullar inte på säkerheten men visst är det underligt hur man kan ta betalt för nått som eg. inte är nått.
JP Simpson skrev: | För dom som tycker det är kriminellt att utveckla bra skyddsutrustning så finns det billigare alternativ, dom kan ju börja med en vanlig nackkrage för 500:-, det är bättre än ingenting...
Overall FIA 8856-2000
Hansdskar FIA 8856-2000
Skor FIA 8856-2000
Eller? |
/Gustaf |
+1
|
|
det säger du inte den dagen du sitter i ett räcke, då kanske du tycker att dom pengarna för ett riktigt nackskydd inte varit så farliga, har några kunder som fått känna på moderjord i år med rallybilar och dom vill inte åka en meter utan sitt hybrid skydd numera,
_________________ Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

29 Sep 2012 16:44
Bilbälte räddar också liv, betalar du 10.000:- extra för det när du köper ny bil??
Det var tydligen ett känsligt ämne för er som säljer, gott då träffade jag tydligen rätt
Så fort det går att marknadsföra som "Motorsport" så går det bra att ta ut i stort sett vad som helst.
Men ni som vurmar om säkerheten, vore det inte bättre att dessa skydd (som är jäkligt bra, det har jag inte sagt nått annat om även om ni gärna förvränger det jag säger) hade varit lite mer skäligt prissatta så fler kunde välja att köpa dem?
Jag har råd och kommer att köpa oavsett men det finns kanske folk som inte kan eller har råd att lägga 50 loppor eller mer på säkerheten i bilen.
|
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

29 Sep 2012 20:38
Re:
Magnus Thomé skrev: | http://www.lms.se/banrace/startblankett2012.pdf |
Är det den lappem som besman på lms kommer med? Dom säger bara "skriv under här" i samband med besiktning. Fö blandar dom in MSLS-bilar bland gatbilarna ibland.
Jag har dock svårt att se den lappen som ett förbud, mer som att man KAN köra utan...
|
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
_________________ Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.
Alltid ett projekt för lite.
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

29 Sep 2012 22:01
Re:
Vad är ett skäligt pris för något som håller dig vid liv i en krasch?
Räcker det om vi tillverkar skydden i plast och använder nylon-band, eller ska vi använda kolfiber och kevlar-band för att vara säkra på att ditt huvud sitter fast den gång du kraschar?
Vi kan göra dom billigare, inga problem, men vi kommer inte att klara de krafter som skydden ska klara av för att hålla huvudet på plats, men iofs om du lovar att inte köra fortare än 80km/h så borde det gå bra med plast och nylon istället för de dyrare materialen.
Det fina med en öppen marknad är att du som kund kan välja själv, och att vi som tillverkare också kan välja. Vi har valt att tillverka prylar vi tror på, som fungera i riktiga krascher i höga hastigheter. Men det kostar en del att uppnå dom nivåerna.
Som kund är det dig helt valfritt att köpa och använda de bra prylarna, om du tycker det är för dyrt finns det faktiskt alternativ, en del av dom är dessutom riktigt bra under vissa givna förutsättningar.
Fastlane skrev: | Bilbälte räddar också liv, betalar du 10.000:- extra för det när du köper ny bil??
Det var tydligen ett känsligt ämne för er som säljer, gott då träffade jag tydligen rätt
Så fort det går att marknadsföra som "Motorsport" så går det bra att ta ut i stort sett vad som helst.
Men ni som vurmar om säkerheten, vore det inte bättre att dessa skydd (som är jäkligt bra, det har jag inte sagt nått annat om även om ni gärna förvränger det jag säger) hade varit lite mer skäligt prissatta så fler kunde välja att köpa dem?
Jag har råd och kommer att köpa oavsett men det finns kanske folk som inte kan eller har råd att lägga 50 loppor eller mer på säkerheten i bilen. |
|
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

29 Sep 2012 22:12
Re:
Men alla kanske inte kräver att ha dem exlusivaste materialen???
Det finns ju nån anledning till att HANS skyddet kom i en "billigare" version som inte är i kolfiber men som ändå "ska" hålla för samma påfrestningar.....
För min del så känns inte en skilnad i vikt på 1-2 kilo som något problem om det gör att jag inte behöver lägga ut 10 000 på en enda säkerhetsdetalj.
JP Simpson skrev: | Vad är ett skäligt pris för något som håller dig vid liv i en krasch?
Räcker det om vi tillverkar skydden i plast och använder nylon-band, eller ska vi använda kolfiber och kevlar-band för att vara säkra på att ditt huvud sitter fast den gång du kraschar?
Vi kan göra dom billigare, inga problem, men vi kommer inte att klara de krafter som skydden ska klara av för att hålla huvudet på plats, men iofs om du lovar att inte köra fortare än 80km/h så borde det gå bra med plast och nylon istället för de dyrare materialen.
Det fina med en öppen marknad är att du som kund kan välja själv, och att vi som tillverkare också kan välja. Vi har valt att tillverka prylar vi tror på, som fungera i riktiga krascher i höga hastigheter. Men det kostar en del att uppnå dom nivåerna.
Som kund är det dig helt valfritt att köpa och använda de bra prylarna, om du tycker det är för dyrt finns det faktiskt alternativ, en del av dom är dessutom riktigt bra under vissa givna förutsättningar.
Fastlane skrev: | Bilbälte räddar också liv, betalar du 10.000:- extra för det när du köper ny bil??
Jag har råd och kommer att köpa oavsett men det finns kanske folk som inte kan eller har råd att lägga 50 loppor eller mer på säkerheten i bilen. |
|
_________________ Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.
Alltid ett projekt för lite.
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

29 Sep 2012 22:23
Fina material ja visst, tid är lagd på utveckling - ok.
Ser inte varför det skulle kosta så mkt mer än kanske 500:- i ren tillverkning lägg på 500:- eller släng på 1000:- för hantering, vinst etc.. Ganska fina marginaler, önskar jag hade samma i min bransch :-)
Fritt fram att avstå att köra eller köpa andra produkter är det för visso men det gynnar varken er eller racingen eg?
Säkerhetsutrustningen skulle lätt kunna halveras i pris, tillverkaren/säljarna ändå ha en riktigt fin marginal och fler hade kunnat köpa rätt utrustning, det av något skulle väl vara win-win?
Ja jag är lite grinig över att behöva kasta ut så pass mkt pengar för att köra säkert  det är ju lixsom inget stopp i motorsporten, the sky is the limit typ
Jaja så kan det vara, fortsatt trevlig helg på er
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

29 Sep 2012 22:24
Re:
JP Simpson skrev: | Vad är ett skäligt pris för något som håller dig vid liv i en krasch?
|
Det med kända märkens uttag av överpriser är väl inte något unikt för motorsporten. Ett par jeans kostar motsvarande en hundring att tillverka varken om det sedan står billyboj eller levis på dom. Men i butik får du ge 2-3 hundra för billyboj men fin nanmnet kostar något annat och folk köper ändå.
Om du sedan går till en Båtsport butik så får du ytterligare se på prispåslag.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

30 Sep 2012 09:41
Re:
Gissningar när man pratar tillverkning är ingen formel som ett företag överlever på. Jag vet exakt vad produkterna kostar att tillverka, å din gissning ligger lång ifrån verkligheten. Sen tillkommer licenskostnader till FIA mm.
Men visst är det som ni alla tycker, att det kostar en hel del med skyddsutrustning. Men kom gärna ihåg att det är produkter som har livs-cykler på 10-15 år, om man lägger in det i ekvationen blir det rätt så lite pengar varje år jämfört med vad ni kostar på bilarna...
Fastlane skrev: | Fina material ja visst, tid är lagd på utveckling - ok.
Ser inte varför det skulle kosta så mkt mer än kanske 500:- i ren tillverkning lägg på 500:- eller släng på 1000:- för hantering, vinst etc.. Ganska fina marginaler, önskar jag hade samma i min bransch :-)
Fritt fram att avstå att köra eller köpa andra produkter är det för visso men det gynnar varken er eller racingen eg?
Säkerhetsutrustningen skulle lätt kunna halveras i pris, tillverkaren/säljarna ändå ha en riktigt fin marginal och fler hade kunnat köpa rätt utrustning, det av något skulle väl vara win-win?
Ja jag är lite grinig över att behöva kasta ut så pass mkt pengar för att köra säkert det är ju lixsom inget stopp i motorsporten, the sky is the limit typ
Jaja så kan det vara, fortsatt trevlig helg på er  |
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

30 Sep 2012 09:48
Kikade på hemsidan är den billigare hybriden klar med FIA klassning & allt så man kan köpa
den & det är ok att tävla med den i sverige ?
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

30 Sep 2012 10:46
Re:
Testerna är genomföra och godkända, om FIA:s pappersarbete rullat på som lovat blev den officiellt godkänd under world council mötet i fredags. På måndag bör jag veta mer.
Michael Bäck skrev: | Kikade på hemsidan är den billigare hybriden klar med FIA klassning & allt så man kan köpa
den & det är ok att tävla med den i sverige ? |
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

30 Sep 2012 12:35
Hybridskyddet ser ju lovande ut för oss med trepunktsbälte. Måste bara hitta på nåt sätt så inte den tokigt svindyra stolen i CSL'en blir paj av hybridgrejen på ryggen.
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

30 Sep 2012 13:24
Re:
Kolfiber är inte så dyrt när man väl börjar massproducera det.
Får man fråga vad tillverkningskostnaden + licenspengarna hamnar på för Er?
Att lägga pengarna på trim är valfritt, säkerhetsutrustning är ett måste för alla.
JP Simpson skrev: | Gissningar när man pratar tillverkning är ingen formel som ett företag överlever på. Jag vet exakt vad produkterna kostar att tillverka, å din gissning ligger lång ifrån verkligheten. Sen tillkommer licenskostnader till FIA mm.
Men visst är det som ni alla tycker, att det kostar en hel del med skyddsutrustning. Men kom gärna ihåg att det är produkter som har livs-cykler på 10-15 år, om man lägger in det i ekvationen blir det rätt så lite pengar varje år jämfört med vad ni kostar på bilarna...
Fastlane skrev: | Fina material ja visst, tid är lagd på utveckling - ok.
Ja jag är lite grinig över att behöva kasta ut så pass mkt pengar för att köra säkert det är ju lixsom inget stopp i motorsporten, the sky is the limit typ
Jaja så kan det vara, fortsatt trevlig helg på er  |
|
|
|