Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
4 besök senaste veckan (62825 totalt)
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

Christian Hedblom skrev:
Man vill gärna ha så raka rör som möjligt och att dessa är triangulerade.
Se de röda linjerna nedan. Annars skulle jag gå på det gula krysset..

Ok, tack så mycket! Nu kan jag svetsa lite rör medans jag lämnar iväg mina dämpare för kortning till mina gamla kollegor. Ytterröret på fjäderbenen kommer jag kapa in i mått som jag ska få av dom, här är ett par bilder på de som ska iväg för kortning.

//Tobbe

Ludvika
Här sen Dec 2005

Om du förlänger topplagringsfästena i ramen bakåt ca 10cm så kan du ha raka rör utan bekymmer enligt den skiss där rören sitter 'längre bak'.
Jag skulle göra så för att skapa utrymme att mecka i framtiden

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Om du förlänger topplagringsfästena i ramen bakåt ca 10cm så kan du ha raka rör utan bekymmer enligt den skiss där rören sitter 'längre bak'.
Jag skulle göra så för att skapa utrymme att mecka i framtiden

Förstår inte riktigt hur du menar med att förlänga

//tobbe

Ludvika
Här sen Dec 2005

lägger i mer plan plåt mellan rören.
Ända bak mot bocken på inre röret.
Sen kan du strunta i röret jag ritat ett snyggt rött streck på

Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Ok nu är jag med, men istället för en plåt där du har målat grönt bör man väl kunna köra med en stump rör som förlängning på röret som kommer från A-stolpen väll?

//tobbe

Ludvika
Här sen Dec 2005

ja precis.. eller en 'förlängning' av rören som korsar varandra ut till det yttre röret.

Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
ja precis.. eller en 'förlängning' av rören som korsar varandra ut till det yttre röret.

Tror du inte att det kan flexa mellan stötdämpartornen då? Känns ju som att man skulle vilja ha ett rör tvärsöver där också, men man kanske underskattar styrkan i rör

//tobbe

Det får bli ett kryss såhär som jag börjat på, blev inga bra vinklar om jag skulle fortsätta med en rör stump ut mot tornet. Och min motor sitter ju så långt fram så det blir nog inga problem o komma åt o skruva.

Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Har tagit tag i Audin igen, jag har lite andra sidoprojekt för o kunna finansiera bilen så ibland kan det bli ett breake i Audi bygget
Hur som helst så blev krysset såhär över motorn o jag blev nöjd o det tror jag kommer att funka.

Har även byggt klart fästena för växellådan.

Och så har jag fått tillbaka framdämparna från Sellholm Tuning AB och dom har blivit kortade,slaget blev 125mm. Så nu är det all in för bana. Ungefär såhär kommer körhöjden bli på bilen, och som ni ser på en av bilderna så pekar styrarmen på fjäderbenet bakåt. Orginal pekar det framåt men jag kommer att kapa bort det o sätta det som ni ser på bilden fast med rätt vinkel. Kommer bli mycket lättare att bygga bra fästen för styrväxeln i torpedväggen. Och så kommer det bli en snävare vinkel på rattstången så den viker sig mot golvet vid ev frontalkrock hehe.

//Tobbe

Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Byggt det främre motorfästet, och så har jag kapat ur lite i bakkant i bilen för o måtta in bakvagnen.
Och för att få bakvagnen på plats så kom en kompis o hjälpte mig med det.

Och så var det klart

Och så var det ju det där me bakvagnen, kostade ett par blad till tigersågen från öob.
Men det lossnade lite plåt från karossen till slut. Nu har vi justerat in den nya körhöjden för bakvagnen o det kommer att bli riktigt fint för bana

Mariestad
Här sen Aug 2005

har du kollat på växellådan till nyaste a4? De har främre drivaxlarna så långt fram som möjligt att för att få bak motorn lite. tror det är lika på a/s8

Vore väl najs o kunna flytta bak motorn så mycket som möjligt.

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009

Grymt bygge och roligt att följa.

Många berömmer tig svetsar som är riktigt snygga men jag anser att det är konst att mig:a så som du gör också! Riktigt snyggt svetsat. Mig:a är underskattat.

Mvh

Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

Kallentoft skrev:

Många berömmer tig svetsar som är riktigt snygga men jag anser att det är konst att mig:a så som du gör också! Riktigt snyggt svetsat. Mig:a är underskattat.

Mvh

Tack så mycket, jo jag tror också Mig:n är underskattad

//Tobbe

Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

Coupe76 skrev:
har du kollat på växellådan till nyaste a4? De har främre drivaxlarna så långt fram som möjligt att för att få bak motorn lite. tror det är lika på a/s8

Vore väl najs o kunna flytta bak motorn så mycket som möjligt.

Nej det har jag inte kollat upp, jo det hade varit fint o få motorn lite längre bak.

//Tobbe

Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Oops...blev inte riktigt som jag tänkt med kortningen av dämparen fram.
Det blev lite väl mycket negativ camber haha, men jag är dock tvungen att ha detta slag för att få rätt körhöjd på bilen. Så nu blir det lite moddning av ytterröret

//Tobbe

Lund
Här sen Jun 2004

hur blir vinkel på bärarmen. är det i rideheight på bilden? hur mycket har du in/ut fjädring nu?

Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Kallentoft skrev:

Mvh

Kan bara instämma thumbs up
Ser riktigt bra ut.
Man ser förvånansvärt mycket flugskitar på annars påkostade projekt..

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
hur blir vinkel på bärarmen. är det i rideheight på bilden? hur mycket har du in/ut fjädring nu?

Inte riktigt körhöjd på bilden, blir ca 20mm lägre. Slaget är 125mm och bärarmen är nästa vågrätt ut. Men kommer att sänka den ute vid kul leden med distans,sen blir det till att kapa bort öronen på ytterröret o skära ut nya. Och de kommer att bli så att de blir mer vinklade utåt så man får till cambern. Är även fräst i öronen så man kan använda sig av excentriska brickor så man kan finlira. Sen så är inte öronen till infästningen för bärarmarna klara heller så där kan man styra upp lite också.

//Tobbe

Stockholm
Här sen Mar 2007

Jag förstår inte hur det ska gå att svänga när hela däcket är ovanför skärmkanten?

Jag trodde du bara testade hur högt hjulen går upp vid max infjädring men nu säger du att kör höjden blir ytterligare 20mm lägre? = fälgkanten i nivå med skärmkanten?

Eller kommer hjulen sitta längre in och inte så slimmade mot skärmen som på bilderna?

Eller blir det väldigt liten sväng vinkel?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

RallyQuattro skrev:
Jag förstår inte hur det ska gå att svänga när hela däcket är ovanför skärmkanten?

Jag trodde du bara testade hur högt hjulen går upp vid max infjädring men nu säger du att kör höjden blir ytterligare 20mm lägre? = fälgkanten i nivå med skärmkanten?

Eller kommer hjulen sitta längre in och inte så slimmade mot skärmen som på bilderna?

Eller blir det väldigt liten sväng vinkel?

På den bilden du visar nu så är det hur körhöjden kommer att bli, bilden jag la ut senast med mycket camber då ska hjulet upp ca 20mm så det blir som på den bilden du visade. Och ev så kommer det bli skärmbreddare fram o bak. Och ev imorgon så kommer en kompis till mig o vi ska titta på vad som ska göras med fjäderben,bärarmar och div infästningar för att det ska bli bra.

//tobbe

Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
4 besök senaste veckan (62825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande