Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
<<   1, 2, 3 ... 526, 527, 528
795 besök senaste veckan (2638064 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9472


Trådstartare
Dock hade Ajdén glömt bort genom åren hur passformen var, visade sig att han fått slipa rejält för att få dit spännaren på sin generator.

Problemet syns här:





Så jag undrade om det gick att göra om fästet med ett öra:
Det tog även emot vid röda ringarna




Hans förslag blev 2 öron thumbs up


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9472


Trådstartare
Så i slutet av februari hade jag en ny modell, dock räckte inte förskjutningen riktigt så blev lite slipande på den ändå, men sen gick allt fritt.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9472


Trådstartare
Sen visade det sig att 2 bultar han skickade med hade fel skalle då dom tog i så fick byta ut dom mot låga runda insex skallar.




Så här är allt korrigerat och ihopsatt, redo för montering på bilen thumbs up




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9472


Trådstartare
Tyvärr hade Ajdén även glömt en till sak under åren, han trodde det bara var att koppla + och ladd lampa så funkade den, men när jag fått hem generatorn så visade det sig vara en 3-polig kontakt med dessa stift:





Så jag hörde med tillverkaren och fick besked att den måste PWM styras för att fungera, så det fick bli att forska i hur man gör det med MaxxEcu och dra kabel för detta till generatorn.

The alternator requires 2 signals from the 3-pin connector : FR/LI - signal from the alternator , which informs about the filling of the rotor - SIG/RC - voltage control via PWM - must be used A - voltage sensor on the battery - checks the drops on the cable and adjusts to the voltage to reach the battery.
This one doesn't need to be connected - FR/LI.
There are no `amps' on the print without PWM control.
In order for the regulator to know what voltage to set, if we leave the PIN `hanging in the air' , the regulator will not charge.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2429



Har du en ledig digital utgång på ditt Maxx så verkar det vara en smal sak.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9472


Trådstartare
Ja allt är lätt om man vet hur man ska göra

Men först så har man att välja på alternator control eller göra en egen user/freq tabell för att försöka styra den.

Sen när man inte vet vilken HZ eller P, I värden osv. just denna generator vill ha eller annat så är det inte så lätt när man inte är van med det.

Här är std inställningarna för alternator control


Så det fick bli att testa med detta men ändra värdena tills det fungerar..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2429



Maxx dokumentationen säger att man måste kolla med tillverkaren vilken frekvens man ska använda.
Men standard värdena brukar vara "safe".

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9472


Trådstartare
Denna generator ändrar hur många ampere den ger beroende på frekvensen och jag tolkar detta papper som max är 160Hz så std värdet på 1000 Hz ovan lär ju inte fungera så bra
Men även nästan alla andra std värden behöver justeras för att den ska fungera korrekt..



Så jämfört mot att bara koppla in gamla generator kablarna och sen starta och köra så blev det en del forskning och läsande och funderande om hur denna generator ska kopplas in och programmeras som jag inte räknat med innan köp...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9472


Trådstartare
Det ingick inte heller någon el-kontakt så i slutet av februari frågade jag tillverkaren om jag kunde beställa en men fick svar att dom inte skulle få hem någon förens i maj.

Jag antog även att jag skulle behöva dreva om även denna generator så den klarar min motors varv stopp på 8500rpm, men annat remhjul hade dom inget?

Denna generators remhjul har som en rörstump som går ner och kläms mot lagerbanan vid tappen:






Så klurade på om det skulle gå att svarva om mitt gamla rem hjul eller lägga till en rörstump:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9472


Trådstartare
Som tur var kunde firman jag köpte tidigare generatorer ifrån fixa fram både kontakt och ett remhjul.

Dom skickade med en bricka för att remhjulet skulle få rätt inpassning:




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
<<   1, 2, 3 ... 526, 527, 528
795 besök senaste veckan (2638064 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande