Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 55, 56, 57, 58 >> 3 besök senaste veckan (191526 totalt) |
Tack Micke å Nisse
![]() Nu på kvällskvisten har det äntligen torkat upp och jag har varit ute och åkt lite. Underbar motorkaraktär vid lite inspirerad körning på kurvig väg i "mellaneffektläget" Drar från 3000rpm och drar bra från 3500rpm och det är inga bekymmer att växla vid 4500rpm, det bara drar på nästa växel. Kommer man längre upp i registret sparkar det rejält! Wink Testade lite körning på fulleffektsläget och kan snabbt konstatera att det inte är nånting för gatkörning, de första 4 växlarna sparkar det loss rejält på och sista växeln har jag inte testat så mycket på för då går det alldeles för fort Wink Tror att 500-550 motorhästar är rätt lagom i en e30 egentligen Wink _________________ Jonas Edling |
||||
Re:
Du fick inte med nått diagram från körningen? _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||
Re:
Jag glömde dessvärre det i skrivaren på ppf men det kommer snart ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
Fick bromspapperna idag. Effekten är mätt på naven bak och inte omräknad till motoreffekt.
Kul att man nu har ungefär samma effekt vid 4000rpm som man hade i den trimmade sugmotorn på maxvarv.. ![]() Första kurvan är grundladd och den högre effekten är en snäll banmapp med 1,25 bars laddtryck: ![]() och fullt ös vs grundladd: ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
Re:
Tackar. Nej det är en turbonetics 67mm kullagrad rackare. Hade torligtvis kunnat bli mer mos med en sc62 billet som trivs ännu bättre med höga laddtryck än nuvarande turbo gör. _________________ Jonas Edling |
||||
Har snickrat till ett nytt avgassystem bakom downpipen. Det gamla som var dubbelt 2,5 tum fick ge vika för ett enkelt 3,5 tumssystem.
Håller dock på att bli galen på v-bandsskarvarna. Tycker alltid det är lite småfluff i skarvarna och att det läcker lite. Någon som har något bra tips vad man ska göra? Funderar på om man ska svarva till en tunn packning i alu eller koppar kanske och lägga mellan flänsarna? ![]() ![]() Sparade in 13kg genom detta bytet ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
Några tips
Mappningen skulle jag kolla över igen nu när du byter avgas, du är en rackare på byta grejer efter mappningen Angånde vbands kläma, ja svarava till en styrning så slipper du läckan _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
Mappningen kollas självklart. Kör även closed loop så det borde inte ändras så mycket. Hmm, det kan vara en bra variant att göra en styrning. Gör du den som en separat del eller hur brukar du göra det? _________________ Jonas Edling |
||||
Fick tipset att dra vbandarna "lagom" hårt på min bil. Låta allt bli ordentligt varmt och sedan dra det igen då det kan forma om sig när det är varmt. Funkade för mig iaf
![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Re:
Tack för tipset. Svarvade ner en rörbit som knackades in i främre delen av v-bandsklämman och med lite småglapp passning mot bakre delen av klämman. Nu blev det mycket bättre. Och som bonus så blev det mycket lättare att montera röret nu när man har en styrning. ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
Nu är banpremiären för året avklarad. Började med strul då ena wastegaten separerade så jag gjorde sonika så att slangarna till den kopplades bort och jag åkte vidare med bara en wg. Låg man på hårt på gasen på högre varv så laddade det lite väl mycket ibland så jag höll mig till att växla runt 5000rpm.
Andra felet som uppkom var att generator-vattenpumpsremmen fick för sig att vända ut och in på sig själv ![]() I övrigt var det en riktigt kul kväll och det blev mycket körning. Blev närmare 10 mil på banan. Var tvungen att lägga av i förtid pga bränslebrist. Gick åt ca 70 liter på de 10 milen. Där har vi en rejäl nackdel med att åka e85 iaf... I övrigt funkade bilen klockrent. Oljetempen kom aldrig över 95grader och vattentempen låg stabilt och K-sportbromsarna visade inga tendenser till avmattning trots standardbelägg. _________________ Jonas Edling |
||||
Re:
![]() ![]() Vi hade samma problem förra säsongen på vår Bmwcupbil, nya remmarna gick bara 5-6 varv, vände på sig och gick sedan av ![]() Enl säker källa (remmtilverkare) så pallar inte den "gammla" sortens remmar (kilremmar) för våra högvarviga motorer ![]() ![]() Vill du veta mer, då jag verkligen forskade i detta problem, hör av dig här eller genom PM. Vi fick nämligen bryta 4 deltävlingar förra året innan felet försvann, så man var verkligen desperat ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Re:
Hmm, trist att höra att det är ett vanligt fel ![]() Jag bytte rem i söndags pga att den gamla remmen även den hade snurrat sig. Det som jag tycker är lite märkligt nu är att jag inte varvar mycket mer än original. Varvstoppet ligger nu på 7500rpm och det är ju inte så mycket. Jag är mycket nyfiken på att höra dina lösningar Rolfson! Mina planer nu är att i första hand kolla så att remmen linar till 100%. Steg 2 är att montera antingen dubbla remmar (bygga om remhjul på vattenpump samt generator) eller att bygga om allting till multirib-rem. Vet inte om det finns någon färdig lösning till s14 motorn? _________________ Jonas Edling |
||||
Re:
Har också letat lite efter ersättare till kilrem, detta är vad jag funnit: - Köhler har ett kit för ca 6.000kr - multirem från vev till vattenpump och generator. Är osäker om den även tar hand om servopumpen. - Jag mailade Samuel för någon vecka ang. Om han kunde ta fram ett kit. Eventuell kan han ha ett kit färdigt till hösten. - VAC Motorsport har ett kit för $299.95. Är dock osäker (svårt att se på bilden) om det är en gamaldags kilrem, eller en multirem: http://store.vacmotorsports.com/vac- _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Re:
VAC lösningen lär vara vanlig kilrem då multiremmar inte är tandade som den på bilden ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 55, 56, 57, 58 >> 3 besök senaste veckan (191526 totalt) |