Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 55, 56, 57 >> 8 besök senaste veckan (297222 totalt) |
Re: BMW M3 - BMW Cup Special nr 32 - Det börjar ta sig...
[quote="Patrik Skoog"]
Trodde du skaffat en annan bil för den på bilden är ju enfärgad, blank och fin men sen såg jag regnumret... ![]() ![]() _________________ Johan Armskogh |
||||||||
Re: BMW M3 - BMW Cup Special nr 32 - Det börjar ta sig...
[quote="Armskogh"]
Ditt lilla... ![]() ![]() _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||
Re:
Kul för er! ![]() Själv ska jag i all enkelhet avnjuta en 18 timmars arbetsdag i storstaden... _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||
Re:
![]()
Lyxigt.... vi är klara för väghållningsmys, hör av dig när du är färdig! ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Jaaaaa..... Ni som väntar på lite racerapporter får vänta lite till. Jag jobbar hårt på de kommande mästerverken...
The Todo-list: - Hjulinställning - Ta bort handbroms ? - Diffuser i Kolfiber ? FETT OKLART - Dra bilen till Sellholm och få en kardan gjord och lådan installerad med gearcut/shiftcut - Lägga in en flaska bromsvätska i bilen inför Sellholmresan KLART - Göra spacer KLART - Smörja ledlager till växelarmen KLART - Göra nya "styrplastmojjänger" till fälgarna ? KLART - Byta kontakt som jag bröt av... KLART - Sätta dit oljeledningen till kopplingen KLART - Lufta koppling KLART - Se om kardanvinkeln linjerar någorlunda (lets hope so...) KLART - Sätta dit pedalstopp KLART - Dra nya bränsleslangar KLART - Städa bilen KLART - Kolla över frontens infästningar KLART - Montera nya pinnbultar bak KLART - Nya spacers KLART - Byt den trasiga kabeldelen på kabel till tempsensor olja KLART - Kontrollväga bilen KLART (vägde 1161kg efter race.) _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||
The Todo-list:
- lätta lätta lätta - Hjulinställning - Diffuser i Kolfiber ? Klart: - Ta bort handbroms, där åkte den. Kommer att sakna den tror jag ![]() _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||
Tror det eller ej men utan handbromsen i så går det både fortare och luktar mindre!
![]() |
||||||||
Jag kastar mig likt en uttorkad snigel utan skal rakt ner i smutsen i ren och skär underkastelse över ers höghets ädla visdom!
![]() Tänkte att det var dags med en uppdatering även om den var så tråkig att det roligare att titta på pastellkritor som håller på att torka ut... Håll ut tappra läsare, håll ut... _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||
Mjaha, då satt man här igenom framför tangentbordet efter en helg på banan och inte minst en vinters övningar i garaget att sammanfatta, dvs dra upp stödstrumporna och fukta ögonlockens insidor, detta kommer att ta tid.
Tid är ju för övrigt en vara, som för en småbarnsförälder är att liknas vid en väldigt störig fluga. Den finns inte där när den behövs, den finns definitivt där när den inte behövs, den skiter i dig, den skiter på dig och när man försöker nå den så försvinner den snabbare än snabbt. Med det sagt, det har inte hänt särskilt mycket i vinter. Den lilla tiden som verkar ha passerat i vinter och våras har gått åt till att försöka förstå hur lite vardagen ska försöka fungera, eller inte. Sen försvann det ju 5 veckor som spenderades i öknen med familjen hängandes på klippor och stenar av olika storlekar. Det som skulle ske med bilen skulle helt enkelt skötas av någon annan. Det visade vara ett frustrerande sätt att arbeta. Kommer aldrig att hända igen tror jag. För att inte skrämma bort känsliga läsare så bryter jag här och pratar om racet i helgen istället. Det är nämligen så att det jag har att säga om saken endast bör vara den sista viskningen man gör till någon man inte tycker särdeles mycket om precis innan dom avlider av andra åkommor. Dvs dom ska dö iaf och kommer inte att behöva leva med en befläckad hjärna resten av sina år av alla dom ohyggligheter som bor inom mig när jag tänker på det hela. Falkenberg racerapport Efter en kort provkörning i 30 zonen i villakvarteret ett par dagar innan säsongsstarten så fick jag ett par varv på Ljungbyhed för att testa den nya växellådan. Det funkade förhållandevis bra även om den kan justeras ytterligare. Mestadels tillbringades dagen till att svära över att bilen inte startade. Du som läser denna tråden i syfte att lära dig något, läs noga nu det kommer troligen inte att upprepas. - Man kan tydligen inte köra en bmw motor ett par sekunder och sedan stänga av. Den surnar ihop helt och går sedan inte att starta utan att tömma cylindrarna på soppa. Övrig trevlig info är att dom har fixat banan lite så att den är trevligare att köra på nu. Som seden sig bör så sattes klockan på "klockan astidigt" och bilen var redan lastad på släpet då jag inte pallade att lasta av den i veckan. Ett segrande koncept då den varken blev stulen eller vandaliserad. Då Uffe Sandén var nervös för att bli omkullkörd eller möjligtvis överkörd på motorvägen så satte han klockan på en tid som får bagarna att blekna, spände för sköldpaddorna framför släpet och linkade iväg upp upp mot Falkenberg. Väl framme på banan var katastrofen nästa ett faktum. Uffe höll på att kollidera med en samling sniglar som korsade vägbanan utanför infarten till banan. Olyckan hade tydligen avvärjts i sista timmen och slutade bara med skador på sniglarnas magar då Uffe korsat slemspåren med arga sniglar som resultat. Puh! Såg inte klokt ut när jag kom fram, Uffe grät och sniglarna hade förväxlat sårsprej och brun utan sol sprej. Det var kladd och gråt över allt. Den mytomspunna banan i Hallands snålblåsta och kulliga landskap tornade ju så småningom upp sig på horisonten för egen del också. Såg fram emot en batalj mot V8or och sex-osande demonförare från Hallandsslätten och att kramas i timmar med mina spolformade kompisar av varierande modeller. Väl på plats såg det rätt välvårdat ut, folk rumlade runt och skruvade, såväl som pratade osammanhängande om saker så som TBI insprutning?, måste man ha bränslepumpar?, kylare behövs det verkligen?, vadå får man inte ta i marken med spoilern?, klart att Ernst har trimmat skägget etc. Jag kastade mig runt halsen på alla jag kände då vårkänslorna fullkomligt dunkade i kroppen av kärlek, jag hade saknat dom över den långa vintern vilket gjorde sig påmint när deras nipprigt söta små nunor uppenbarade sig i morgonsolen. Sen att det nu denna dagen visade sig finnas många nya förmågor gjorde just denna företeelsen lite extra spännande. Hålögda av förskräckelse och panik i blicken så kramades dom tillbaka i hopp om att den raska ynglingen från Sveriges ädlaste landskap skulle förångas omedelbart av sin egen eleverade kroppstemperatur. Som en vis Piketpolis en gång sa till mig -Nu kramas vi, jag bestämmer när vi släpper. Det var ett fint ögonblick. Nog om kärlek, dom skulle ju få däng allihop lite senare. Då får man ju börja från noll igen. Bilen lastades av enligt en avancerad procedur som ibland kallas "En miljon plankbitar kan inte ha fel" väl nere så pulades det sista färdigt. Ingen aning om den skulle behaga att bara funka efter vinterns övningar men hoppet är för vissa det sista som lämnar kroppen har jag hört. Biljäveln ville morgonbråka genom att glatt kvittra lite likt något, med vad som skulle kunna vara ett stundande servopumps-ras. Storsint och på glatt humör som jag var så ignorerade jag bara ljudet, fyllde en dunk soppa till och gick därifrån. Efter ett långt förarmöte (Jag han göra en teknisk paus under mötet och det var inte ens över när jag återvände) så startade jag bilen, fortsatte att ignorera kvittrandet, la i en växel till ett glatt rungande metallisk klong och rullade ut på banan. Väl på banan visade det sig finns en massa andra bilar. Sjukt störigt. Tidsträningarna blev lite av ett straff, knappt ett ända fritt varv och galet dåligt flyt generellt. Bilen kändes bra och smilbanden drogs på stundtals på grund av detta elektroniska och mekaniska potpurri av grejor som kallas sek-låda. Samtidigt en svag känsla av att det här blir kul så länge det håller. Det hanns inte med att skruvas på bilens inställning mellan tidsträningarna då jag var där själv för dagen. Fick lite hjälp av Ellesson, min hjälte ridandes en mörkgrå hingst samt Tobbe ridandes på någon form av skåpbil. Trots lite hjälp så kände jag att dethär måste lösas på något vis. Tidsträningarna blir helt meningslösa om man inte har någon med sig som kan hjälpa till med racetekniska. Sagt och nästan gjort så kommer här en kontaktannons: Hej, Söker dig din motorfil som har sett en racerbils sköte, kan få en krallig racerförare att gå på förarmöte, och hålla rätt på all bröte. Att vara galen är inte ett krav men det hjälper. (Tvångsomhändertagande är en merit lite beroende på vem som tog hand om dig och hur) Andra meriterande förmågor kan tex vara: - Kock i storkök - Då du vet hur en stek-termometer fungerar. Används både till stek och däck. - Ha ett sinnelag som Ernst och gilla enbär - Ha slutat på förskolan (Inget krav men jag försöker subtilt att säga upp chefsmekanikern (Maja) ett par år. Lite strul med LAS men det ska nog lösa sig. Alltså förstå mig rätt, det är väldigt mysigt när hon skruvar eller bankar men det blir inte ett helt optimalt resultat. Sen är det ok om den ev. nya förmågan gillar välling, det ses som en fördel. Det besparar en del på utläggskontot gällande mat på banorna) - Typ gilla bilar. Älska dom är inget kvar då det brukar gå över i omgångar när man är på racerbanan. - Gilla att kramas, det behövs i med och motgångar Race 1. Jaaaa. det gick rätt bra. Jag vann. Lite beroende på att både Johan A. och Samuel fick problem. Johan A. får något problem med Champagnehållaren i bilens förarmiljö samt tydligen att caviaren har runnit över kanten på den guldplätterade kolfiberskålen som denna är upplagd i. I ren dödsångest i tanken på att lacken kan få en fläck av bubblet eller röda fläckar från caviaren på lacken så linkar Johan i mål för att kasta sig på bilen med putsduken inför nästa lopp. Samuel har bestämt för sig att wellpapp i bilens infästningar fungerar bra så länge det är torrt och gör en snabbjustering av hjulvinkeln på ett av sina framhjul mitt under racet. Då hjulvinkelvalet verkar ha blivit nästan perfekt efter justeringen men ändå inte riktigt bra så väljer han att bryta. Själv spekulerar jag i att han saknar kvinnor och barn så intensivt att han blir tvungen att stilla sina lustar och därmed bryta. Som sagt, bara ren spekulation. Kom ihåg, det är viktigare att det är intressant än inte-sant. Ett väldigt stökigt race där jag ett flertal gånger höll på att bli prejad av banan. Bla så blev jag avprejad av modifieratbilar på väg ut på rakan två gånger, ena gången med 4 hjul på gräset på utsidan av curbsen. För helvette gubbar, skärp er! Allt för spännande i närmare 200km/h. Bilen höll i princip men kvittrandet kvarstår, ratten skakar något och oljetrycksgivaren har gett upp IGEN. Kan ju vara däcksrester eller nått tänker jag. Suck. Race 2. Kommer ut på uppvärmningsvarven. Bilen skakar och ratten skakar så obscent mycket att jag tror att jag har glömt spänna hjulbultarna eller nått. Får ångest då jag inte vet om jag ska chansa att grejorna sitter kvar eller inte. Kör ett par varv och det blir inte bättre direkt. Släpper täten snabbt. Zaar kommer ifatt efter ett par varv och förbi. Känslor så som "jag-låter-iaf-inte-vita-bilar-åka-förbi-mig-när-jag-annars-åker-2-sekunder-snabbare-än-denna" varpå jag blir frustrerad på rakan och dumåker av rakt fram efter rakan. Skönt var att Håkan såg min dumhet tidigt och höll sig ur spår medans jag ylade fram och av i tangenten riktning. Sen efter det så skiter jag i det hela och linkar jag av banan för att kolla vad som faktiskt är fel på bilen. Ett par lärdomar rikare gällande både mig själv, tävlingstaktik och bilen tar jag med mig från detta racet. Bilen kvittrar som en lärka och framhjulen går att röra 1cm plus i riktningar man inte alls ska kunna röra dom i. Hjulbultarna var dock spända enligt konstens alla regler vilket innebar att jag kunde ha rullat i mål i maklig takt och plockat poäng i serien. En annan avgörande orsak att jag bröt var att jag inte ville köra vidare utan att ha kollat ev. oljeläckage efter avåkningen då jag inte hade en fungerande oljetryckmätare i bilen. Ganska nöjd och belåten trots allt så linkades det hemåt med tankarna på bilrepartioner, taktiklärdomar och Kinnekulle som bara var två veckor bort. Over and out /Bliitz _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||
Mjo men det är bra att bara kasta sig handlöst ut i kärlekens tecken ibland!
Vi fann varandra i en bilhall av ädlaste slag för en tid sedan och gjorde saker tillsammans som ingen man utan skor någonsin har utfört. Eller mja, faktum är att mannen med dom stora fötterna och det onödigt stora hjärtat förbarmade sig över mig och hjälpte mig att utföra en hjulinställning på min bil. Det kan vara så att det inte riiiiktigt är utfört ordentligt tidigare... Han hade även fräckheten att gnälla på att vänster bak var helt lös. Dvs alla tre bultarna som håller främre delen hade nästa gängat ut sig... Stort tack till GT Däckservice som hjälpte till med glada tillrop och en fin anläggning! ![]() ![]() ![]() _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||
Re:
Ser ut som att P Skoog får rätt omild behandling, undrar om någon vågar svara på din kontaktannons efter detta.... Fast du lär ju bli grymt snabb nu med hjulinställning gjord ![]() _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Ja, fast med min råttfälla i mänskligt storlek har jag ju nu funnit min nya chefsmekaniker
![]() Det var ju förhållandevis lätt att fånga honom. Jag agnade med kontaktannons, Gin, filttofflor och bilder på Martin i ostsås i förarsätet. Och ja, ni ser ju resultatet ![]() ![]() Han har visserligen yttrat någon form av önskan om att fortsätta köra själv på tävlingarna i någon form av kylskåpsliknande och vit kreation och därmed har lite begränsat med möjlighet till skruvande men vi ska göra vårt bästa för att klara av testande och skruvande tillsammans. Tills den dagen då det står ett helt eget börnmongo och bara ivrigt och villigt väntar på att följa med på alla träffar och arbetar som en galärslav, äter som en mumie och doftar som en nyponros så är jag mer än nöjd med min fångst ![]() ![]() _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||
Tack! Jag samlar på diagnoser som folk samlar på frimärken.
Kul att du gillar den ![]() ![]() Jag tänkte att jag börjar köra vid lunchtid. Tänkte ta god tid på mig så man hinner äta i lugn och ro på kvällen. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 55, 56, 57 >> 8 besök senaste veckan (297222 totalt) |