Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MAXXECU
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
67 besök senaste veckan (12523 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Niklas Falk skrev:
calle_o skrev:
Vilka fler givare krävs för enklaste fungerande setup?
Varvtal/position (vevgivare mot triggerskiva räcker om du nöjer dig med wasted spark). Annars behövs kamgivare (kan vara i fördelaren)
Kylvattentemp
Insugstemp
Trottelgivare (TPS)
Lastgivare (LMM, MAP, TPS, eller kombination)

Det går att köra utan TPS och enbart på MAP, men då blir det problem med tip-in och sånt. Som att köra förgasare utan accpumpar.

calle_o skrev:
Vad behövs utöver en MaxxECU MINI för en grundsetup? Alltså den enklaste installationen som ihop med 8st spjällhus fungerar som en bra ersättning av förgasare? Utan krav på rekordeffekter.

Motor vars förgasare skall ersättas:
- Cheva 305 V8
- Brytarlös "vanlig" Mallory-fördelare
- 1st "Vanlig" MSD högeffektständspole

- 8st MC-spjäll inkl spridare och TPS

Jag trodde att det med all tydlighet framgick i tidigare inlägg att jag aldrig har mappat. Så jag vore tacksam om ni som svarar mej tänker på detta och undviker specifika mapp-uttryck som tex "wasted spark", "tip-in" etc om ni inte förklarar vad det betyder.
- Behöver jag givare för "Varvtal/position"? Eller duger det med signal från fördelaren?
- "Lastgivare (LMM, MAP, TPS, eller kombination)" ???

Ludvika
Här sen Dec 2005

Niklas Falk skrev:
Vid kallstart så har du ingen Lambda att gå mot, resterna i avgassystemet kan vara vad som helst (allt från rester från tre månader sen, till kladd från de första sekunderna uppfetat oförbränt).
Kallstart är ofta en tabell med bränsletillägg mot temperatur, Det kan säkert skapas en liknande för tändning (om fixt 10 grader inte räcker).
Sensorer är bra input när de ger trovärdiga och relevanta värden, annars kan man gärna strunta i dem.

Om SYRESENSORN bara är varm så mäter den superfint vid kallstart..
Det du pratar om kladd i avgasröret mäts inte,, en SYRE sensor mäter mängden syre i avgasröret, har INGET förbränts, finns det massvis med syre i avgasröret.
Och sensorn SKALL monteras upptill i röret för att inte kontamineras av kladdet du pratar om.

Det om detta, unquote..
Jag mappade min kadett för massa år sen på e85 och ett DTA S60pro, och den startade supersnällt utan att jag rörde gaspedalen ens nere vid -18 grader.
Och då med ELAKA kammar och separata spjäll, enligt många en omöjlig situation.
Jag hade lite finurligt rippat idén från BMW's M motorer med separata spjäll.
De har en egen luftrail som sammanbinder lågfartsluften från alla cylindrarna, i den railen satte jag mapsensorn OCH tomgångsmotorn.
Jag mappade mot spjälläge(alpha N) och korrigerade mot lufftryck med mapsensorn.

Typ 2-3 motorvarv sen ruppade den igång.
Tomgången lade sig på ca 2000rpm första 15 sekunderna för att sedan rampas ned till ca 1100rpm, de gamla 1680cc spridarna var lite dumma under det varvet, också en detalj som många spyr på idag...
Men det var det som fanns då.

Tips,, vid kallstart tänder inte alkoholen i bränslet, utan det är bara bensinen som skjutsar igång alkoholen, varav det är mer bensin i vinterblandningen.
Och tar man det till sig kan man förstå att det ska i en HELLSIKES massa soppa de första varven på startmotorn så motorn får lite bensin att ruppa igång på.
Jag vill minnas jag hade ~700% berikning på de första 5 motorcyklerna.
Sen 'normal' kallstartsberikning efter den ruppat igång.
Jag mappade även in 'lagom' med luft med tomgångsmotorn, så jag inte behövde röra gasen.
Var jag där och pillade på gaspedalen så 'störde' jag mappen och den blev mer svårstartad.

Allt går att få till, bara använda den grå massan man har i håligheten längst upp i kroppen =)

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kadett4wd skrev:
Niklas Falk skrev:
Vid kallstart så har du ingen Lambda att gå mot, resterna i avgassystemet kan vara vad som helst (allt från rester från tre månader sen, till kladd från de första sekunderna uppfetat oförbränt).
Kallstart är ofta en tabell med bränsletillägg mot temperatur, Det kan säkert skapas en liknande för tändning (om fixt 10 grader inte räcker).
Sensorer är bra input när de ger trovärdiga och relevanta värden, annars kan man gärna strunta i dem.

Det du pratar om kladd i avgasröret mäts inte,, en SYRE sensor mäter mängden syre i avgasröret, har INGET förbränts, finns det massvis med syre i avgasröret.
Och sensorn SKALL monteras upptill i röret för att inte kontamineras av kladdet du pratar om.
Med "kladd" syftar jag på oförbränt bränsle och syre i röret, inte på sensorn.
Om du inte har en startpunkt (utan tror att lambda ska styra starten) så blir det ingen snabb start (vad ska den gissa vid första och andra varvet?). Dessutom lär det visa magert (syre kvar) även när du fetat på förbi vad det går att starta på.

Vältrimmade mappar att utgå från är en riktig besparning. Så att välja en lösning där man inte är först och kan få hjälp/stöd underlättar enormt, även om den grå massan inte skrumpnat ihop totalt.

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Kadett4wd skrev:

Om du hänger med så försöker vi bara svara calle_o för han kan inget om detta, så att några då istället svarar oss som svarar calle_o gör allt mera förvillande..

calle_o undrade varför man måste mappa kallstart, varför inte en AI fixar detta live via temp sensor och lambdan?

Ditt svar Patrick gör calle_o nog bara mera förvillad..
För utan en tabell/mapp så spelar det ju ingen roll hur varm syresensorn är vid kallstart utav en motor.

Så förtydligande bredbandslambdan mäter avgaserna men en avstängd motor ger INGA avgaser och kan därmed inte hjälpa till med hur mycket bränsle du behöver innan motorn har startat.

Alltså allt styrs utav tabeller som du mappat in och som ECU går efter, men när väl motorn startat så kan den läsa av avgasvärdena och justera men svårt att göra det innan motorn startat.

Därför vi även skrivit att bredbandslambda inte behövs efter att motorn är mappad för då går den på dom rätt inställda tabellerna, dock är det ändå bra att ha lambda aktiv ifall du råkar tanka i lite E85 eller kanske får något knas med bränsle trycket eller luft läckage eller annat som påverkar blandningen så kan då lambdan känna av detta och justera bränsleblandningen så bilen ändå går att köra.
Du kan även lägga in säkerhets funktioner så att den varnar eller stryper motorn om lambdan känner att den går för snålt så slipper du spika sönder motorn.
Så att alltid ha en bredbands lambda sond monterad har sina fördelar.

Jag har 2st bredbanslambda sonder på min V8 så en per sida och det har hjälpt mig när jag fick fel på den elstyrda kamaxel justeringen på bara ena toppen = insugskamaxlarna stod 23 grader olika mellan topparna i mellanregistret, då kunde ECU justera bränslet olika för dom spridarna på ena toppen mot dom på andra toppen så motorn ändå fungerade och detta fel hade jag i en dyno när jag bromsade 1000hk och ändå hände inget med motorn tack vare att den justerade bränslet korrekt per topplock.
Hade jag bara haft en lambda sond eller ingen så hade ena toppen gått för snålt och eller andra för fett och jag hade garanterat smält kolvar..

Men på din gamla Cheva 305 V8 så bör 1 lambda sond fungera så länge allt är lika mellan topparna.
Och tyvärr så kan inte AI ställa in kallstart eller annat live utan allt behöver mappas, men mycket är förinställt i dom startmappar som finns och det finns mycket hjälp att få.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Kadett4wd skrev:

Tips,, vid kallstart tänder inte alkoholen i bränslet, utan det är bara bensinen som skjutsar igång alkoholen, varav det är mer bensin i vinterblandningen.
Och tar man det till sig kan man förstå att det ska i en HELLSIKES massa soppa de första varven på startmotorn så motorn får lite bensin att ruppa igång på.
Jag vill minnas jag hade ~700% berikning på de första 5 motorcyklerna.
Sen 'normal' kallstartsberikning efter den ruppat igång.
Jag mappade även in 'lagom' med luft med tomgångsmotorn, så jag inte behövde röra gasen.
Var jag där och pillade på gaspedalen så 'störde' jag mappen och den blev mer svårstartad.

Allt går att få till, bara använda den grå massan man har i håligheten längst upp i kroppen =)

thumbs up
Bra sammanfattning

Detta är från Motec:s hjälp filer, alla sprut har nog dessa inställningar i olika utförande.

"Under tiden startmotorn går
Vid start krävs normalt extra bränsle. Mängden av
ytterligare bränsle som krävs är normalt beroende av både
starttid och motortemperatur. Normalt är detta extra bränsle
fasas ut under de första 10 till 15 sekunderna av start.

När motorn startat
Under efterstartsfasen krävs normalt extra bränsle. De
mängden extra bränsle som krävs är normalt beroende av båda
tiden sedan start (körtid) och motortemperatur. Normalt detta
ytterligare bränsle fasas ut under ungefär de första 10 till 30
sekunders löpning.
"

Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:

Om du hänger med så försöker vi bara svara calle_o .

Om DU hängde med så såg du jag skrev unquote, vilket betyder att det är jussom två stycken.
En liten rättelse om hur en syresensor fungerar i quoten.
Sen fortsätter jag med hur JAG mappade kallstart riktat till ALLA!
Vilket inte betyder att jag mappade kallstart genom att läsa sonden, hur man nu fick ihop det vet jag inte.

DÄREMOT!!!

Så KAN man GIVETVIS ta hjälp av sonden så fort den är varm, att rätta till 'efterstart' bränslet.
Och så BÖR man göra!

Unquote igen.
Sonden mäter BARA oförbränt syre, inget annat.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Ja detta är jättebra info för den som ska mappa kallstarten speciellt med E85

Men vi kanske ska ta en sak i taget, man bör ju lära ett barn att krypa och gå innan du lär det cykla..

Nu hade vi 2st nybörjare som inte kan något om detta och inte ens förstår hälften av vad många skriver här och dom undrar bland annat vad dom måste köpa för att få det att fungera med 8st gasspjäll på Cheva 305 V8, kan någon svara på detta?

Kanske tråden skulle splittras till 2, en tråd "inför köp" som vi andra försöker besvara här och en tråd där det kan ges mappnings tips ?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

RallyQuattro skrev:
Kanske tråden skulle splittras till 2, en tråd "inför köp" som vi andra försöker besvara här och en tråd där det kan ges mappnings tips ?

Om det funnits en tråd "Aftermarket ECU For Dummies" så hade jag definitivt skrivit där!

Gävle
Här sen Mar 2005

.
Jag provar igen :
calle_o skrev:
Niklas Falk skrev:
calle_o skrev:
Vilka fler givare krävs för enklaste fungerande setup?
Varvtal/position (vevgivare mot triggerskiva räcker om du nöjer dig med wasted spark). Annars behövs kamgivare (kan vara i fördelaren)
Kylvattentemp
Insugstemp
Trottelgivare (TPS)
Lastgivare (LMM, MAP, TPS, eller kombination)

Det går att köra utan TPS och enbart på MAP, men då blir det problem med tip-in och sånt. Som att köra förgasare utan accpumpar.

calle_o skrev:
Vad behövs utöver en MaxxECU MINI för en grundsetup? Alltså den enklaste installationen som ihop med 8st spjällhus fungerar som en bra ersättning av förgasare? Utan krav på rekordeffekter.

Motor vars förgasare skall ersättas:
- Cheva 305 V8
- Brytarlös "vanlig" Mallory-fördelare
- 1st "Vanlig" MSD högeffektständspole

- 8st MC-spjäll inkl spridare och TPS

Jag trodde att det med all tydlighet framgick i tidigare inlägg att jag aldrig har mappat. Så jag vore tacksam om ni som svarar mej tänker på detta och undviker specifika mapp-uttryck som tex "wasted spark", "tip-in" etc om ni inte förklarar vad det betyder.
- Behöver jag givare för "Varvtal/position"? Eller duger det med signal från fördelaren?

Göteborg
Här sen Okt 2020

När jag läste igenom vad jag skrivit blev jag osäker normalt behövs vevposition men...fördelare....

Normalt TPS alltså throttle position sensor eller spjäll givare.

Men också en MAP sensorn som Maxxecu kräver som mäter tryck i insuget, normalt vakum nippel med slang till sensorn som är inbyggd i Maxxecu. Ingen anning hur det funkar om du tänker köra utan insug med öppna trattar, gissningsvis så länge man får mätningen efter spjällen skall det väl funka.

Vi är väl påväg mot tredje maxxxecu installationen i garaget nu (race + race och snart en pro) och kan bara rekommendera för tydliga härvor och relativt enkla instruktioner. Finns nog fördel att välja något ovanför mini för trådlös anslutning till android platta det är ruskigt smidigt blåtand och då är det Sport och uppåt. Inbyggt lamda är väl lika bra att ha. V8 kommer med problemet som nämns ovan att man nog vill ha två lambda men det finns modul för att köra två lambda. Vill man köra elektriskt gasspjäll så är det Sport och uppåt som gäller

"Wasted Spark" = Två cylindrar tänder samtidigt då man inte har en tändutgång per cylinder, inte optimalt men också mer eller mindre standard om man inte kör överkurs där varje hästkraft räknas. Om man vill köra sekventiellt tändning alltså individuel tändning för varje cylinder behöver man ett maxxecu race på v8. Tänker man behålla fördelaren är detta inget att oroa sig för men om man vill gå över till säg LS2 individuella spolar så behövs det.

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007

För er nybörjare,

En anledning till att Maxxecu, och kanske ännu mer gamla VEMS verkar krångliga, det beror 100 % på flexibilitet.

Systemen kan hantera mängder av olika motorer, tändföljder, boxer, V6, Volvo B20 vad som helst.
Dessutom kombinerat med olika fabrikat på givare, olika bränslen, och storlek på bränslespridare.
OCH olika tändsystem, samt tomgångs regleringar, turbo / kompressor, eller sugmotor.
Detta är anledningen till att det är mycket att ställa in eller "mappa" om man så vill.

2009 när jag installerade VEMS vart det en jädra djungel, men jag fick bra support från Mattias som senare startade Sävar motor.
Nu är det mesta mycket lättare, kanske dock att man hade bättre gratis forum support under Internets bästa dagar runt 2010-2015.

Utan att veta, inbillar jag mig att jänkesystemen är enklare, men även mer låsta.
Man sätter inte ett "Automat mappat förgasarersättar system" på en Volvo femma.

Dom är helt enkelt utvecklade att funka enkelt och bra på en V8.
Men det gör ett Maxxecu också, just pga. flexibiliteten.

Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

.
Jag har tagit hjälp av AI för att få reda på vilka signaler som krävs för att tex MAXXECU ska fungera.
Fick ett svar som jag gillar, rakt på sak och utan krusiduller :
+ TPS - Spjällpositionssensor
+ IAT - Insugslufttemperatursensor
+ CLT - Kylvätsketemperatursensor
+ MAP - sensor för insugsvakuum (inbyggd i MAXXECU)
+ WBO - Bredbandslambda (inte nödvändig men rekommenderad)
+ Signal från brytarfri fördelare tillräcklig för den nödvändiga informationen om motorns position och varvtal.

Vad säjer expertisen här på Rejsa, är svaret korrekt?

Göteborg
Här sen Okt 2020

Skulle nog titta på deras quickstart manual som ligger på maxxecu hemsidan, men det ser rätt ut, de har massa matnyttigt sedan finns det ännu mer i deras support/faq del.

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007

Jag skulle varmt rekommendera ett triggersystem monterat på veven.

Jag vet att jänkarna haft lite "udda" snällt sagt idéer om hur man kan använda fördelare på sina V8or.
Men alla vet att vevtrigger är det bästa. (host host optispark mfl.)

Och bredbandslambda ska man ha 2025, de skulle man ha redan 2010.

Jag hade vart mest brydd om MAP / Vakuum signalen om man ska köra separata spjäll.
Där finns lite komplexitet både kring just vakuum signalen, hur den tas, och även tomgångs regleringen.

Och där har jag inte några direkta rekommendationer, då jag inte pysslat med det.

Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016

ang vaccum, så kan ni se hur denna kille har fixad det..
tar ut vaccum i samband med varje spjälhus o drar det till en, typ vaccum bank
där kan man ta vaccum till ecu, växellåda o bromser. som han förklarade för mej
http://unikracing.com/images/dokument/unik_racing_montageanvisning_web . . . .

Göteborg
Här sen Jan 2005

fordcapri skrev:
ang vaccum, så kan ni se hur denna kille har fixad det..
tar ut vaccum i samband med varje spjälhus o drar det till en, typ vaccum bank
där kan man ta vaccum till ecu, växellåda o bromser. som han förklarade för mej
http://unikracing.com/images/dokument/unik_racing_montageanvisning_web . . . .

Typ så gör bmw på M motorerna med. Typ en vacum rail.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

.
Jag tog även hjälp av AI för att ta reda på om det går att använda OEM-sensorer för TPS, IAT och CLT till MAXXECU.
Fick även denna gång ett svar rakt på sak och utan krusiduller :
Det går att använda OEM-sensorer för TPS, IAT och CLT. MaxxECU har stöd för olika sensortyper.
Det finns feldetektering och reservvärden för både IAT och CLT om något skulle gå fel.
MaxxECU har även felsäkra lägen och anpassningsbara tröskelvärden.

Vad säjer expertisen här på Rejsa, är även detta svar korrekt?

Umeå
Här sen Nov 2002

Och så här har jag gjort, den ensamma slangen på till Map sensorn

calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Daniel-635 skrev:
Men alla vet att vevtrigger är det bästa.

Visst ... men skulle det göra någon skillnad i mitt fall? Om inte så blir det ju bara en extra onödig kostnad/felkälla. Eller?

Umeå
Här sen Nov 2002

Så här blir min trigglösning på S14 motorn jag håller på med

Tandade hjulet längst in på remskivan som givaren läser av
60-2 och det menas att det är 60st förhöjningar där 2 st är bortslipade

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

calle_o skrev:
.
Jag tog även hjälp av AI för att ta reda på om det går att använda OEM-sensorer för TPS, IAT och CLT till MAXXECU.
Fick även denna gång ett svar rakt på sak och utan krusiduller :
Det går att använda OEM-sensorer för TPS, IAT och CLT. MaxxECU har stöd för olika sensortyper.
Det finns feldetektering och reservvärden för både IAT och CLT om något skulle gå fel.
MaxxECU har även felsäkra lägen och anpassningsbara tröskelvärden.

Vad säjer expertisen här på Rejsa, är även detta svar korrekt?

Korrekt

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skruva banåkabil
MAXXECU
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
67 besök senaste veckan (12523 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande