Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 TURBO -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (64902 totalt)
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Då har man börjat att riva lite... Efter att ha haft en bil som är varken gatbil eller banbil så är det dags att ta ett kliv i någon riktning och det blir åt det sportiga hållet

Tanken är att lätta det som går utan att det blir en massa plast, elsystemet ska ses över och dras om utan en massa onödig kabel, och en fullbur ska också hitta in i bilen är det tänkt. Men vi får se hur det går med allt....

Såhär så det alla fall ut på eftermiddagen idag...

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Skaffade lite bättre ok här om dagen, nu blir det V70R runt om. Dom är iofs lätt begagnade, men felfria.

En funderingen ligger i om man ska köra med standard skivor eller om man ska fixa alubells och köra med racing skivor typ AP el. Alcon. Frågan är om det är värt pengarna kontra vad det ger?

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Då det står rätt still med bygget för stunden är det inte mycket att uppdatera men kan ändå lägga ut en bild på nya bärarmarna, fjäderben och bromsvågen.
Anledningen att det står still är att han som ska bygga buren har fullt upp, och eftersom jag inte besitter dom kunskaperna i svetsning(det är ändå säkerhet vi talar om) så väntar jag.

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ibland tar det bara lite tid... Men det har hänt en del med bilen sedan sist, ett litet urval...

Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013

Jävligt snyggt byggt! thumbs up
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vi tar ett par till bilder när vi ändå är på G...

[/img]

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Riktigt snyggt bygge thumbs up

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

K Lundkvist skrev:
Visade en bild på en Ctek laddare

Fast installerad eller?
I så fall seriöst thumbs up

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
K Lundkvist skrev:
Visade en bild på en Ctek laddare

Fast installerad eller?
I så fall seriöst thumbs up

Laddaren är fast installerad, det sitter en Defa intagskontakt på bakstammen av modellen nedan.

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Jeppe_A skrev:
Jävligt snyggt byggt! thumbs up

Janne J skrev:
Riktigt snyggt bygge thumbs up

Tack så mycket!

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det vart ett byte av intercooler när jag ändå var tvungen att dra om alla rör. Detta borde resultera i bättre kylarea samt att på ett bättre/lättare sätt kunna styra luften från front till kylare/intercooler.

Lite måttande och kapande så får vi se vad slutresultatet blir.

Klicka för större bilder!

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ibland funderar man var tiden tar vägen... att massa småsaker kan ta sån tid, man blir bara matt ibland .
Men... nu är rören till och från intercooler är klara, insuget färdigmoddat och har fått färg.
Ett stort tack till Janne med manskap på Gävle Fjärrvärmemontage för all hjälp med svetsning http://www.gfmab.se/.

Nya slangar till och från oljefiler och oljekylare har tillverkats och monterats.

Motor sitter nu ihop helt för första gången på flera år, och det börjar det lika en bil igen. Kollar man noga så kan man skåda en uppstart i horisonten

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ibland borde man köpa en lott...

Efter lite funderade fram och tillbaka och samtal med Sellholm tog jag beslutet att byta till grövre drivaxlar i bakaxeln innan jag tar ut bilen. Jag bytte till en Sellholm/Drenth diff innan jag rev bilen för ombyggnation då Volvos lamelldiff kroknade totalt . Men snacka om att man fick en överraskning när man öppnade kåpan för att blocka ur klumpen.... av den sämre sorten. Något man inte vill hitta är detta....

Det visar sig att den som gjorde ordning axeln förra gången hade en dålig dag, och "glömde" att göra rent allt. Dessa kuggar som tillhörde den gamla diffen låg och vilade sig i en hög i den nedre oljekanalen och bara väntade på att ramla fram. Jag har ju kört bilen några ggr med en enorm tur visar det sig. Nu gör vi om och gör rätt, alla lager blir bytta och sen stoppar vi i avlastade 31-splines drivaxlar.

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det händer inte så mycket intressant, men... nu börjar det faktiskt likna bil igen..

Ny vindruta på plats, det flesta spakar och reglage är på plats och i funktion, stol, ratt... Drivlina är helt monterad. Det skulle nästan gå att provköra

Eftersom det från början var tänkt att kunna ta in bilen i Grupp-H i rally så vart det en hel instrumentbräda men i glasfiber. Förutom att det blir mer ombonat i kupén och man kan gömma saker, så blir det lite bökigare om det problem och du vill kunna komma åt t.ex. huvudcylindrar till pedalstället eller ett ingrepp i kabelhärvan.

Lösningen vart en delning på brädan så man kan låta den delen med elpanelen sitta kvar och sedan plocka ur resten med enkelhet, så alla kontakter och anslutningar sitter nu med snabbkopplingar.

Det som jag inte tänkte på var wire till bromsvåg, värmeventil och huvudströmbrytare. Dessa är ju inte lika lätta att ta bort, så det vart helt enkelt en panel ner till kardantunneln som kan husera nämnda saker och sitta kvar när man tar bort brädan.

Efter lite letande i lådorna med mc-prylar hittades en böj till en gaswire som gör att man får en smidig dragning tillhuvudströmbrytaren. En mindre surfplatta får visa nödvändig info från ECUn.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Precis lagom snyggt och prydligt thumbs up

"Går" det köra rally med en sådan här motor?? Känns dom man lär ha hejdlöst mycket grussprätt men imte så mycket fart dvs roligt men inte konkurenskraftigt vad det gäller snabba tider??

zmicke
Köping
Här sen Dec 2016

Stiligt bygge thumbs up

Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

knotan skrev:
Precis lagom snyggt och prydligt thumbs up

"Går" det köra rally med en sådan här motor?? Känns dom man lär ha hejdlöst mycket grussprätt men imte så mycket fart dvs roligt men inte konkurenskraftigt vad det gäller snabba tider??
'

Tack så mycket!

Det går nog, om än lite stökigt och vore troligtvis väldigt spektakulärt.. men inte tillåtet . Det sugmotor som gäller om man ska åka rally..

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

zmicke skrev:
Stiligt bygge thumbs up

Tack så mycket!

Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Snyggt ändå att ha bräda, känns lite mer som en "bil" än en kitcar med bara ett rör tvärs över thumbs up

Kul också med 8V, blir mycket "råare" sound än från Volvos 16V tycker jag

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Re:

K Lundkvist skrev:
Skaffade lite bättre ok här om dagen, nu blir det V70R runt om. Dom är iofs lätt begagnade, men felfria.

En funderingen ligger i om man ska köra med standard skivor eller om man ska fixa alubells och köra med racing skivor typ AP el. Alcon. Frågan är om det är värt pengarna kontra vad det ger?

En ide som jag funderat på till min s60R, honda civic type R FK8 2020 har väldigt fina och billiga flytande 350x32 skivor som borde passa till dessa ok med en custom-bell!

Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004

Re:

iqbad skrev:
K Lundkvist skrev:

En ide som jag funderat på till min s60R, honda civic type R FK8 2020 har väldigt fina och billiga flytande 350x32 skivor som borde passa till dessa ok med en custom-bell!

Är dom verkligen flytande?
Tittade på autodoc och liknande med då verkar de bara vara vanliga ventilerade i stål
Nån annan sida man kan kolla de på?
Autodoc tog 650:- för brembo skivor

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 TURBO -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (64902 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande