Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1607 besök senaste veckan (18482 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



kul med uppdatering, verkar ju som att den går som den ska nu iaf! Är fördelaren nån variant av 123 ignition?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
Re:

chrix74 skrev:
Tycker vår gti är understyrd, funkar bra med 205 fram och 195mm breda däck bak.


Ja, den frågan har jag grubblat på 1,2,3 ggr vilken bredd som skall köras.. Urvalet är ju inte jättestort.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
kul med uppdatering, verkar ju som att den går som den ska nu iaf! Är fördelaren nån variant av 123 ignition?

Ja, likvärdig fast mer inriktad för racing, swiftune (mini's) är en drivande eldsjäl

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083



Re:

Jovani skrev:
chrix74 skrev:
Tycker vår gti är understyrd, funkar bra med 205 fram och 195mm breda däck bak.


Ja, den frågan har jag grubblat på 1,2,3 ggr vilken bredd som skall köras.. Urvalet är ju inte jättestort.


Vad har du för reglemente att förhålla dig till?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
7x15" tum som störs

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083



Re:

Jovani skrev:
7x15" tum som störs

Går ju att leka lite med olika ET för balans.
Vi körde org 38 bak och typ 24 fram

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
Ja, bakvagnen... Efter tröstlöst letande efter en riktig plåtverksta med riktbänk, som gärna drivs av en herre/dam i +65 som INTE bara gjorde försäkringsjobb eller sålt verksamheten gav jag upp..

Funderade många vändor på hur detta skulle göras och vad händer om man gör si eller så....
köpte 3st rätskivor, två lod, vattenpass, cambermätare samt använde en krysslaser för att centrera/kontrollera samt en bra skruvtving.

Började med att få bilen i vatten både i längdsled och bredd med vattenpass, när detta var gjort (smutt med billyft) började pillet..







I min enfald trodde jag att jag skulle kunna ha kvar broms & hjulnav/skiva, för att enkelt sätta på fälgen för att kryssmäta men nej... Bort med allt för att komma åt med kapen. "u-balken" som axeltappen sitter i är 6mm tjock, så det krävdes balans och tålamod att få de två snittet helt rakt (eller så nära det gick) Svårt att få in huvud smtidigt som en vinkelslip skulle göra sitt jobb.



Men efter ett rakt snitt började de än mer tidskrävande att snekapa den yttre delen för att kunna öka vinkeln innåt. Men efter 4 snitt var hjulet 0°! då var det bara att fortsätta mot 2° Neg camber som höger



Fler små kap/slipningar och tillslut var man framme i mål! Höger & Vänster sida exakt lika på millimetern mot loden!





Före / Efter:



Rätt nöjd med slutresultatet, och att man har en rak bakvagn inför hjulinställningen.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20152



Är toe bak lika bökigt att justera?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083



Bra jobbat.
Vi jobbade med shims.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Är toe bak lika bökigt att justera?

Toe vad? 😂
Stel axel, så fysisk påverkan behövs, men de vinklarna väntar jag med till efter hjulinställning, å så fall blir det shims, men var "rakt" mot linor å rätskivor.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
Knutstorp del 1 & 2

Lite långt mellan trådarna här...

9 Maj, knutstorp, Licenskurs med SVKG.
Bra väder, strålande utbildning och massor av körtid! eller.... nja...
Golfen hade fått sin vanliga genomgång innan avfärd från garaget, inget konstigt funnet, väl på plats kördes de två pass @ 30min då en vänlig själ kom framspringandes till mig och säger: de läcker ngt under motorn!!

Ut fort som bara den å ner på knä, ja, de rinner! vad rinner??
Upp med huven och konstaterar att de iaf ej är bensin, utan vatten från vattenpumpen?? men, den var ju bytt för 3mån sen??!! ( å lugn, bara vanligt kranvatten som rinner)

Men visst, backboxen mot remskivan hade lossat/tryckts ut så de var tack å gonatt för mer körning den dagen thumbs down


Men eftersom man var med SVKG så fanns "sunken" redo... en E36a som gått i bmw cup, rätt stor mind-fuck att köra den efter golfen kan jag säga...

Dagen flöt på och känslor till bmwn uppstog, väldigt rolig å snäll bil att köra.


19 Aug, Knutstorp, SVKG bankalas.
Nu var de trackday! 40 anmälda, 3 grupper @ 30min styck, skulle bli mycket åka denna dag!
1 & 2a passet var underbara! 25c i luften å blå himmel.
Sista varvet innan målflagg noterar jag ngn typ av rök vid axeleration, samt en mild doft av ngt i cupen, körde av då jag visste att de var målflagg längre fram,
Mot p-platsen och försöker hitta vad nu detta är...
Rätt snabbt noterar jag "prickar" på torpedväggen, de visar sig vara drivknutsfett...?? Damasken ser ju ok ut uppifrån, så jag puttar bilen lite frammåt... då visar det sig att inre damasken har en reva i sig! ehhh, VA!
Vad fxaxn, de är ju splitt nya axlar sen i våras! SKF t.o.m som inte är billiga!

Men som allt här i världen nu mer verkar man få skit för pengarna, kolla bara på hur damasken ser ut när jag håller den med plastpåsen... Tack å lov så var varken yttre på ngn av sidorna eller förarsidans inre knut drabbad av samma sak!

Första lösningen var att ta en städsarvett från husbilen, linda två varv runt damasken och buntbanda fast denna, LÖST! eller?

Ut på nästa pass igen, efter ngt varv noterar jag doft och rök igen... Passerer målposteringen, och ser Fredriks skarpa blick som ser samma sak som mig... tar ett lungt varv å in i depån IGEN.
denna gång har damasken gått helt av 360grader...

Jaha, hur gör jag nu då med allt fett i damask mm...?
Enda vettiga lösningen var att klippa sönder den och torka av allt.
Men hur skulle jag förhindra resterande i knuten att slafsa ner banan...

En förare längre fram stog å torkade ngt med fina Oljetrasor... Skulle man kunna få en sån dr tro? Jovisst, Tack!
Klipp, klipp, knö in ena delen i knuten, tre varv med resterande utanpå och Buntband!

Detta funkade fint resten av dagen

Men de var ju inte slut där... Mitt sista pass vid ca 14.30 började bilen tveka på fullgas... vad nu då?
In i depån igen, dagen var ju nästan slut då jag skulle åka senast 15 hemmåt.
Drog ur säkringarna till soppa pumparna, 044 pumpen brummade fint, In-tank pumpen verkade ej svara... eller så har jag soppa torsk... hahahah, har inte hunnit kolla vilket som är felet ännu, men om jag har tur så körde jag slut på 40L... thumbs up

Väl att notera när man kom hem var att just denna damask var omärkt, de andra kvarvarande hade namn å nr inskrivna i gummit... så en riktad fråga mot SKF är ställd...








_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



Kul att du kunnat köra den iaf, även fast det varit lite strul. Reservdelar till gamla bilar är totalt lotteri numera, bra märke på lådan verkar inte alls vara nån garanti, dom outsourcas väl numera från samma källare i indien

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
Ja, lite så är de nog,

Satt å funderade på att köpa 4st damask satser från Lörbo/Spidan.
Dom vet jag har rent gummi i kartongen iaf!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795



finns det inte en värme plåt som skall sitta på blocket mellan axeln och grenröret?

Men håller med, det är en gissel att få tag på gummi damasker inte plasta möget.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
finns det inte en värme plåt som skall sitta på blocket mellan axeln och grenröret?


Väldigt bra fråga! thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1731



Re:

Jovani skrev:
Babbe skrev:
finns det inte en värme plåt som skall sitta på blocket mellan axeln och grenröret?


Väldigt bra fråga! thumbs up


Jo det skall det göra. Den sitter på blocket och är halvrund så den täcker hela knuten uppifrån sett.. borde vara lätt göra egen

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795



som sagt, 191407721F heter den

Gick tillbaka och såg din modifiering av cambern på bakaxeln, hade missat det. Varför kör du inte med Camber shims från DLI teknik? känns som en enklare variant i framtiden. Sen angående Toe så shimsar du med bladmått i bakkant mellan axeln och axeltappen för att få önskad Toe in.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
Hahah, just sån påhittighet är guld! Synd bara att de är 6mån sent 🙂
Men slitaget på bakhjulen ser a-okay ut efter knutan faktiskt, men helt klart ngt för vintern att kolla på!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5253



Re:

Babbe skrev:
finns det inte en värme plåt som skall sitta på blocket mellan axeln och grenröret?

Men håller med, det är en gissel att få tag på gummi damasker inte plasta möget.


Tror det infördes med 16v motorn...

Men då avgasrören är lindade blir det inte så brutal strålningsvärme så det borde inte spela någon roll.

_________________
Roland Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
leakdown
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128161&highlight=

stift
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=127093&highlight=

Kadett4wd gav en hint om en möjlig orsak till att ett stift hade "smält", pre-ignition, men som vanligt nu för tiden kan man inte lita på webben, utan valde att ta fram min gamla psalmbok:

Four-Stroke performance tuning av A. Graham Bell ISBN: 9781844253142 eller 9780857331250 den sistnämnda verkar ha utökats med +100 sidor..!

Jag har den första, och OJ så många ggr man läst dessa sidor upp å ner...
Men de är sant, att hitta svaret på ngt gammalt, läs en bok!



Å där i fanns svaret (olja) till att jag beslutade att riva ur motorn och ta sig
en ordentlig titt på både topp och block för att komma åt felorsaken..
Till saken är att jag upplevde att lite för mycket olja gick till catch tanken under knutstorp.

De första jag noterade när toppen lyftes (motorn hade inte snurrat 1 varv sen knutstorp) var att de var fuktigt på både ventiler och kolvar? det var absolut inte
kylvatten.



fortsatte med att ta ur kolvarna, (logiskt att loppen var slitna eller slitna trasiga kolvringar) små defekter fanns ja, men var detta svaret? en del ja.
Kolven på cyl 1-3 var klanderfria efter tagit måtten på ring gap, ring land samt vevstakslager.



Där imot kolv 4a var en fråga.. fanns inget "spel" på 1a ringen, samt både med och utan olja EFTER noggrann rengöring av ringlanden fanns en viss tröghet samt inget glapp mellan kolv och ring.
ytterligare ett tecken på att spik/pre-ignition har inträffat och deformerat kolven.
Vevstakslagret visade oxå tecken på onormalt slitage, har dock inte funnet ett klart svar på varför lagret ser ut så här.

Så, en kolv behövdes, gärna en Mahle 81V35... som inte finns, eller är en kolv som fanns, och sen försvann spårlöst på internet...
fick bli en kolv från Kolbenschmidt som sen fick anpassas mot de andra.



3st uppsättningar kolvringar införskaffades till kolvar som inte fanns, men storleken stämde på pricken mot befintliga.
Nya vev & staklager köptes. 4ans vevstak lager var mysko, så de blev nytt.
Endast ett slitet axiallager fanns mot v-lådan, annars inga spår av slitage.


Blocket.. Är loppen cylindriska å raka? bra fråga. Vad är målet för jobbet??
Svar: en väl fungerande motor som håller för uppgiften!

Sagt och gjort, nya ringar kräver en honing, fram med fars gamla honingsverktyg för kompressorer, långa stenar på den där..
Resultatet visade iaf inga större vändkanter eller fördjupningar där jag trodde, skönt!



nästa jobb var att slipa in och kontrollera ringarna så glappen stämde.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3463


Trådstartare
Toppen:
Ja, här fanns det en del å ha åsikter om..
Noterade direkt att avgasportarna var aldeles för svarta för att kört motorn hårt.. svarta/oljiga/koksigt... på alla 4a? men brun-keramisk färg i första böjen på grenröret.? hmm.

plockade isär toppen, redan vid första avgasventilen på 4an kom första varningen... Vart är ventilskaftstätningen?? tittade runt, tog ut insugsventilen, där fanns!? öhhh

Samma på nästföljande 3-cyl.... wtf!? kan ju inte finnas ngn anledning till detta?
eller har före detta ägaren "glömt" vid tillfälle att sätta dit!?


Var ett tjockt lager med kletiga rester av bränd oja i alla avgasportar och en bit på skaft och tventiltallrik.
Här är nog anledningen till pre-ignition skulle jag tro..
Till de positiva är att portningen på in/utsug är väldigt omsorgsfullt gjord och insugsventilerna har slipats med back-cut. ventilfjädrarna ser inte lika dana ut som en oe.topp som jag har liggandes, så de är nog bytta till annat.

Nogrann rengörning av portar, inslipning av ventiler, kolla att de sluter tätt. OK
Sätta på nya ventilskaftstätningar, och återmontera allt






1a lageröverfallet vid kamdrevet har ngn gång demonterats/monterats fel så där fanns lite lagerskador. Tog lite scotchbrite duk och fäste på en stång, blev till en slipduk för att få till en bättre yta för oljan samt få bort smuts.

I med den nya ENEM / Gunnar GrpA-kammen på 308°. Skruvade åt enl. spec och testade att dra runt, "lagom" med motstånd hela varvet runt, inga nockar som tog i toppen heller. phuu.


Återmontera allt och skruva ihop igen.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1607 besök senaste veckan (18482 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande