Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1607 besök senaste veckan (18482 totalt) |
kul med uppdatering, verkar ju som att den går som den ska nu iaf! Är fördelaren nån variant av 123 ignition?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Ja, den frågan har jag grubblat på 1,2,3 ggr vilken bredd som skall köras.. Urvalet är ju inte jättestort. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re:
Ja, likvärdig fast mer inriktad för racing, swiftune (mini's) är en drivande eldsjäl ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re:
Vad har du för reglemente att förhålla dig till? _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Re:
Går ju att leka lite med olika ET för balans. Vi körde org 38 bak och typ 24 fram _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Ja, bakvagnen... Efter tröstlöst letande efter en riktig plåtverksta med riktbänk, som gärna drivs av en herre/dam i +65 som INTE bara gjorde försäkringsjobb eller sålt verksamheten gav jag upp..
Funderade många vändor på hur detta skulle göras och vad händer om man gör si eller så.... köpte 3st rätskivor, två lod, vattenpass, cambermätare samt använde en krysslaser för att centrera/kontrollera samt en bra skruvtving. Började med att få bilen i vatten både i längdsled och bredd med vattenpass, när detta var gjort (smutt med billyft) började pillet.. ![]() ![]() ![]() I min enfald trodde jag att jag skulle kunna ha kvar broms & hjulnav/skiva, för att enkelt sätta på fälgen för att kryssmäta men nej... Bort med allt för att komma åt med kapen. "u-balken" som axeltappen sitter i är 6mm tjock, så det krävdes balans och tålamod att få de två snittet helt rakt (eller så nära det gick) Svårt att få in huvud smtidigt som en vinkelslip skulle göra sitt jobb. ![]() Men efter ett rakt snitt började de än mer tidskrävande att snekapa den yttre delen för att kunna öka vinkeln innåt. Men efter 4 snitt var hjulet 0°! då var det bara att fortsätta mot 2° Neg camber som höger ![]() Fler små kap/slipningar och tillslut var man framme i mål! Höger & Vänster sida exakt lika på millimetern mot loden! ![]() ![]() ![]() Före / Efter: ![]() ![]() Rätt nöjd med slutresultatet, och att man har en rak bakvagn inför hjulinställningen. ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Re:
Toe vad? 😂 Stel axel, så fysisk påverkan behövs, men de vinklarna väntar jag med till efter hjulinställning, å så fall blir det shims, men var "rakt" mot linor å rätskivor. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Knutstorp del 1 & 2
Lite långt mellan trådarna här... 9 Maj, knutstorp, Licenskurs med SVKG. Bra väder, strålande utbildning och massor av körtid! eller.... nja... Golfen hade fått sin vanliga genomgång innan avfärd från garaget, inget konstigt funnet, väl på plats kördes de två pass @ 30min då en vänlig själ kom framspringandes till mig och säger: de läcker ngt under motorn!! Ut fort som bara den å ner på knä, ja, de rinner! vad rinner?? Upp med huven och konstaterar att de iaf ej är bensin, utan vatten från vattenpumpen?? men, den var ju bytt för 3mån sen??!! ( å lugn, bara vanligt kranvatten som rinner) Men visst, backboxen mot remskivan hade lossat/tryckts ut så de var tack å gonatt för mer körning den dagen ![]() ![]() Men eftersom man var med SVKG så fanns "sunken" redo... en E36a som gått i bmw cup, rätt stor mind-fuck att köra den efter golfen kan jag säga... ![]() Dagen flöt på och känslor till bmwn uppstog, väldigt rolig å snäll bil att köra. ![]() 19 Aug, Knutstorp, SVKG bankalas. Nu var de trackday! 40 anmälda, 3 grupper @ 30min styck, skulle bli mycket åka denna dag! 1 & 2a passet var underbara! 25c i luften å blå himmel. Sista varvet innan målflagg noterar jag ngn typ av rök vid axeleration, samt en mild doft av ngt i cupen, körde av då jag visste att de var målflagg längre fram, Mot p-platsen och försöker hitta vad nu detta är... ![]() Rätt snabbt noterar jag "prickar" på torpedväggen, de visar sig vara drivknutsfett...?? Damasken ser ju ok ut uppifrån, så jag puttar bilen lite frammåt... då visar det sig att inre damasken har en reva i sig! ehhh, VA! Vad fxaxn, de är ju splitt nya axlar sen i våras! SKF t.o.m som inte är billiga! Men som allt här i världen nu mer verkar man få skit för pengarna, kolla bara på hur damasken ser ut när jag håller den med plastpåsen... ![]() Första lösningen var att ta en städsarvett från husbilen, linda två varv runt damasken och buntbanda fast denna, LÖST! eller? Ut på nästa pass igen, efter ngt varv noterar jag doft och rök igen... Passerer målposteringen, och ser Fredriks skarpa blick som ser samma sak som mig... tar ett lungt varv å in i depån IGEN. denna gång har damasken gått helt av 360grader... Jaha, hur gör jag nu då med allt fett i damask mm...? Enda vettiga lösningen var att klippa sönder den och torka av allt. Men hur skulle jag förhindra resterande i knuten att slafsa ner banan... En förare längre fram stog å torkade ngt med fina Oljetrasor... ![]() Klipp, klipp, knö in ena delen i knuten, tre varv med resterande utanpå och Buntband! ![]() Detta funkade fint resten av dagen ![]() Men de var ju inte slut där... Mitt sista pass vid ca 14.30 började bilen tveka på fullgas... vad nu då? In i depån igen, dagen var ju nästan slut då jag skulle åka senast 15 hemmåt. Drog ur säkringarna till soppa pumparna, 044 pumpen brummade fint, In-tank pumpen verkade ej svara... ![]() ![]() Väl att notera när man kom hem var att just denna damask var omärkt, de andra kvarvarande hade namn å nr inskrivna i gummit... så en riktad fråga mot SKF är ställd... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Kul att du kunnat köra den iaf, även fast det varit lite strul. Reservdelar till gamla bilar är totalt lotteri numera, bra märke på lådan verkar inte alls vara nån garanti, dom outsourcas väl numera från samma källare i indien
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ja, lite så är de nog,
Satt å funderade på att köpa 4st damask satser från Lörbo/Spidan. Dom vet jag har rent gummi i kartongen iaf! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re:
Jo det skall det göra. Den sitter på blocket och är halvrund så den täcker hela knuten uppifrån sett.. borde vara lätt göra egen _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
som sagt, 191407721F heter den
![]() Gick tillbaka och såg din modifiering av cambern på bakaxeln, hade missat det. Varför kör du inte med Camber shims från DLI teknik? känns som en enklare variant i framtiden. Sen angående Toe så shimsar du med bladmått i bakkant mellan axeln och axeltappen för att få önskad Toe in. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Hahah, just sån påhittighet är guld! Synd bara att de är 6mån sent 🙂
Men slitaget på bakhjulen ser a-okay ut efter knutan faktiskt, men helt klart ngt för vintern att kolla på! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re:
Tror det infördes med 16v motorn... Men då avgasrören är lindade blir det inte så brutal strålningsvärme så det borde inte spela någon roll. _________________ Roland Johansson |
||||
leakdown
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php stift https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kadett4wd gav en hint om en möjlig orsak till att ett stift hade "smält", pre-ignition, men som vanligt nu för tiden kan man inte lita på webben, utan valde att ta fram min gamla psalmbok: Four-Stroke performance tuning av A. Graham Bell ISBN: 9781844253142 eller 9780857331250 den sistnämnda verkar ha utökats med +100 sidor..! Jag har den första, och OJ så många ggr man läst dessa sidor upp å ner... Men de är sant, att hitta svaret på ngt gammalt, läs en bok! ![]() Å där i fanns svaret (olja) till att jag beslutade att riva ur motorn och ta sig en ordentlig titt på både topp och block för att komma åt felorsaken.. Till saken är att jag upplevde att lite för mycket olja gick till catch tanken under knutstorp. De första jag noterade när toppen lyftes (motorn hade inte snurrat 1 varv sen knutstorp) var att de var fuktigt på både ventiler och kolvar? det var absolut inte kylvatten. ![]() ![]() fortsatte med att ta ur kolvarna, (logiskt att loppen var slitna eller slitna trasiga kolvringar) små defekter fanns ja, men var detta svaret? en del ja. Kolven på cyl 1-3 var klanderfria efter tagit måtten på ring gap, ring land samt vevstakslager. ![]() Där imot kolv 4a var en fråga.. fanns inget "spel" på 1a ringen, samt både med och utan olja EFTER noggrann rengöring av ringlanden fanns en viss tröghet samt inget glapp mellan kolv och ring. ytterligare ett tecken på att spik/pre-ignition har inträffat och deformerat kolven. Vevstakslagret visade oxå tecken på onormalt slitage, har dock inte funnet ett klart svar på varför lagret ser ut så här. Så, en kolv behövdes, gärna en Mahle 81V35... som inte finns, eller är en kolv som fanns, och sen försvann spårlöst på internet... fick bli en kolv från Kolbenschmidt som sen fick anpassas mot de andra. ![]() ![]() 3st uppsättningar kolvringar införskaffades till kolvar som inte fanns, men storleken stämde på pricken mot befintliga. Nya vev & staklager köptes. 4ans vevstak lager var mysko, så de blev nytt. Endast ett slitet axiallager fanns mot v-lådan, annars inga spår av slitage. ![]() Blocket.. Är loppen cylindriska å raka? bra fråga. Vad är målet för jobbet?? Svar: en väl fungerande motor som håller för uppgiften! Sagt och gjort, nya ringar kräver en honing, fram med fars gamla honingsverktyg för kompressorer, långa stenar på den där.. Resultatet visade iaf inga större vändkanter eller fördjupningar där jag trodde, skönt! ![]() ![]() nästa jobb var att slipa in och kontrollera ringarna så glappen stämde. ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Toppen:
Ja, här fanns det en del å ha åsikter om.. Noterade direkt att avgasportarna var aldeles för svarta för att kört motorn hårt.. svarta/oljiga/koksigt... på alla 4a? men brun-keramisk färg i första böjen på grenröret.? hmm. plockade isär toppen, redan vid första avgasventilen på 4an kom första varningen... Vart är ventilskaftstätningen?? tittade runt, tog ut insugsventilen, där fanns!? öhhh Samma på nästföljande 3-cyl.... wtf!? kan ju inte finnas ngn anledning till detta? eller har före detta ägaren "glömt" vid tillfälle att sätta dit!? ![]() Var ett tjockt lager med kletiga rester av bränd oja i alla avgasportar och en bit på skaft och tventiltallrik. Här är nog anledningen till pre-ignition skulle jag tro.. Till de positiva är att portningen på in/utsug är väldigt omsorgsfullt gjord och insugsventilerna har slipats med back-cut. ventilfjädrarna ser inte lika dana ut som en oe.topp som jag har liggandes, så de är nog bytta till annat. Nogrann rengörning av portar, inslipning av ventiler, kolla att de sluter tätt. OK Sätta på nya ventilskaftstätningar, och återmontera allt ![]() ![]() ![]() ![]() 1a lageröverfallet vid kamdrevet har ngn gång demonterats/monterats fel så där fanns lite lagerskador. Tog lite scotchbrite duk och fäste på en stång, blev till en slipduk för att få till en bättre yta för oljan samt få bort smuts. I med den nya ENEM / Gunnar GrpA-kammen på 308°. Skruvade åt enl. spec och testade att dra runt, "lagom" med motstånd hela varvet runt, inga nockar som tog i toppen heller. phuu. ![]() Återmontera allt och skruva ihop igen. ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1607 besök senaste veckan (18482 totalt) |