| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
|
15 besök idag (15767 totalt) |
|
Tack för uppmuntrande kommentarer!
Bilar ska användas, även dem man lagt ner massa tid och pengar på. Vår övningskörande son har tagit sina första stapplande steg i bil med sugmotor och kopplingspedal. Leendet när han börjar få till det värmer långt in i själen...
Igår spenderades alldeles för mycket pengar på billjud. Hinner inte börja med det än på några veckor men skönt att ha hemma. Blaupunkt Frankfurt RCM 82 DAB blev det till slut. En modern retrostereo med all funktionalitet man kan begära idag. Blåtand såklart för streaming och samtal, mic så jag kan prata i telefon lagligt om det ringer och DAB-radio. Högtalarvalet föll på DLS. Basar vid fötterna fram, mellanregister och diskant i dörrarna. Tvåvägshögtalare i "dörrsidorna" i baksätet. En liten subbas på 6,5" med eget slutsteg. Det finns en liten låda i ryggstödet mellan baksätespassagerarna där jag jag bygga en sluten låda för subbasen. Slutligen en DSP (Digital Signal Processor) med 10-kanals slutsteg för fin kontroll över varje individuell högtalare. Dessa prylar ersätter det som redan sitter i bilen och hela installationen kommer vara helt dold bakom original galler och paneler. Enda visuella skillnaden är att själva huvudenheten/originalradion ersätts av den tidstypiskt designade Blaupunkt-enheten. Just Frankfurt har rektangulära knappar som matchar E36 fint. Bakgrundsfärgen kan ställas i flera olika färger och naturligtvis är BMW's röd-orange en av dem.
Reklambild från Blaupunkt där Frankfurt monterats i en BMW E36.
Bygget av detta blir mitt semesterprojekt. Min fru vet dock inte om det ännu, hon inbillar sig fortfarande att jag ska snickra...
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 BMW 550i Touring E61 Haase DD2 kart NS: 45 varv |
||||
|
Kul o ses idag Johan.. vilken fantastiskt fin bil du gjort iordning.. grymt jobbat!
_________________ Andreas Lindkvist - Nu: Porsche Cayman Då: Miata NB Turbo+kompressor Tidigare: 981 GTS, Miata NB2, Lancia Delta HF Integrale 16V, Miata NA FE3+ITB's.. |
||||
För er som sitter hemma och undrar "är detta på riktigt att den är så fin och fixad eller är det AI?" Så kan jag meddela att det är på riktigt och den är makalöst fin både att titta på, men inte minst att köra! Tack för provturen, en magiskt varm kväll och härligt snack! Lämnar större redogörelse till dig Johan
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Re:
Tack Andreas! Kul att träffas och tjöta lite!
Tack själv, Fredrik! En riktig höjdarkväll! Igår kväll bjöd BMW Club Schwedens West-sektion in till träff i Hanhals Holme, strax söder om Kungsbacka. Figgz och jag hade tidigare pratat om att vi skulle ta en vända med våra sexcylindriga cabbar från olika eror för att leta skillnader, och likheter, bilarna mellan. BMW-träffen var alltså en trigger för att komma ut på lite småvägar och när frågan ställdes till Fredrik kom ett autoreply: Kul, klart vi ska ut och köra! Området söder om Rv40 och öster om E6 söderut mot Fjärås och Kungsbacka bjuder på väldigt många roliga vägar. Den fina torsdagseftermiddagen lockade tydligen folk att göra annat än att köra bil, så vi fick vägarna helt för oss själva. Några bilbyten senare, för att träffa lite olika kvalitet på underlaget, kunde vi konstatera att karaktären på en E36 och E88 inte är milsvidd. Den stora skillnaden är nog den kvickare styrväxeln i den 10-15 år nyare bilen. E36ans Bilstein B14-dämpare har hårdare kompressionsdämpning och saknar det fina filtret en vältunad originaldämapare har. I övrigt är karaktären på bilarna väldigt lika och man hade lika kul oavsett vilken bil man för tillfället satt i. 125i'an har 218 hk och 270 Nm medan 328i'an har 193 hk och 280 Nm. E88an är något tyngre, men inte så mycket som jag trodde, och sammantaget är det dött lopp i rakt-framprestanda. N52an levererar sitt vrid vid betydligt lägre varvtal medan M52 vaknar till liv vid 3 500 rpm. E36an behöver däremot ett sportavgassystem, den är alldeles för tyst vid aktiv körning. Man tvingas titta på varvräknaren för att träffa växlingspunkterna när väg- och vindbrus fyller kupén i lite högre hastighet. Bilen fick en välbehövlig hjulinställning förra veckan så det här var första gången jag körde den på riktigt, inte bara transportkörning i och runt Göteborg. Således också första gången jag på riktigt kunde känna hur en E36 med helt nya bussningar, stötdämpare och kulleder ska/kan kännas. Den är kommunikativ och responsiv. När vägarna är riktigt dåliga känns det att dämparna är hårdare satta men karossen känns rimligt styv fortfarande. Styrningen må vara indirekt med dagens mått mätt men den berättar hela tiden vad som händer under framdäcken. Pedalerna sitter med perfekt avstånd för tå-hål-operationer vid nedväxling och växellådan är en fröjd att använda. Att en 30 år gammal konstruktion kan vara så rolig att dansa omkring med på småvägar! Bromsarna är tighta och fina, vattentemperaturen klockrent i mitten hela kvällen trots stundtals hård körning och inte en misständning. Sammantaget är jag supernöjd med hur bilen levererar! Tröskelbreddarna behöver ses över (igen) då de inte sitter som de ska. När solen ligger på och värmer upp plasten bågnar de, så ett nytt försök med nya clips ska göras. Vi blev sittandes i kvällssolen längre än planerat och det hann skymma innan hemkomst, men oj, så kul man kan ha, vilken trevlig kväll! Köra bil och tjöta bil i sommarsolen, över 30 grader varmt på eftermiddagen och fortfarande 26 grader inne i Göteborg vid 21:30-tiden... En av sommarens höjdpunkter!
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 BMW 550i Touring E61 Haase DD2 kart NS: 45 varv |
||||
![]() |
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
|
15 besök idag (15767 totalt) |