Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (41329 totalt) |
Magnus, Jo förmodligen är det spår från rallyskogen men det är lika fel på båda sidor
och jag kan inte se några brytningar eller likn. Det är väl lite knäckt här o lite glapp där ![]() Där jag bor kallar vi 21 mm toe out hejdlöst mycket ![]() ![]() beteendet på grusväg ![]() Har lossat bärarmarna och lite förflyttning vid infästning gör ganska mkt vid hjulet, dock inte säker på om bara excentriska bussningar räcker alltså 1,5 mm x 2. Förmodligen inte. Lutar åt nån snabblösning nu , ovala hål i inre fästet kanske , dra dit bärarm i rätt läge och svetsa brickorna för att det inte ska flytta på sig. Hur känsliga är drivaxlar för spårviddsförändringen som detta innebär? (eller så blir det rätt spårvidd igen ,vad vet jag) Har en till bakvagn i reservdelslagret men det får bli ett höstmek tror jag, snabblösning nu som sagt.. Tips, ideer ,synpunkter mottages gärna!! ![]() ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Lägger mig diskusitionen ![]() Gå in på www.e30m3performance.com Sedan till; Mods/Installs Därefter; Installs Part 3 Sedan; Modified Rear Subframe and Trailing Arms. Där har du en ganska utförlig modif av bakvagnen, relativt enkel att göra ( Har gjort den på våra bilar) och det blev jätte bra. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
okej, då fastslår vi att 21 mm toe-out är hejdlöst mycket, för det är det även häromkring! ![]() Tror dina bäramar är lite felaktiga, såvida balken inte fått sig en rejäl smäll på mitten.... Ett alternativ kan var (efter lite kontroll av hur mycket) att kapa loss yttre fästet för bärarmen på var sida, alltså fästöronen o flyttar dom till önskat läge o svetsar fast dom igen. Inte så svårt kanske, bara man hittar någorlunda rätt sen. ![]() Rolfsons tips är oxå bra, har du tid o möjlighet så är det fullt tillräckligt för framtida justering oxå. Drivaxlarna kan röra sig i längdsled, men man känner om axeln skulle bottna åt nått hål, ska vara axxielt spel när axeln ligger horisontalt (körläge). ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Rolfson: Tack för tipset , skall kolla detta
![]() mer tid, borde vara fler timmar på dygnet... ![]() Doktor Emanuelsson; Tröttnade på solen och utvecklingsstörda getingar så jag kröp under bilen i garaget med måttband,turbinslip,svets,hammare,slägga,laserinstrument( du ser, snickargrejorna kommer till pass) När jag kröp ut var jag lite smutsigare men mycket gladare, 1mm toe out blev resultatet. Fårväl anses som godkänt( hur stavas det? godkändt.. hmm.. nä, hade 5:a i svenska men säg inte det till nån) Hur som helst blev det ovala hål i de yttre fästena, svetsade brickorna. Funderade på ovala hål och bult med excentrisk bricka som styr emot ngt, som spindlarna på en gammal Golf , man justerar camber så på dom. På så sätt kunde man ha bärarmen i originalutförande. Jaja kul med problemlösning , annars hade man väl inte hållt på med den gamla bråten... ![]() ![]() ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Lite nya ideer om min Racebil !
Införskaffade Momo-fälgar och Dunlop-slicks av STCC gänget på Kinnekulle. Tror att dessa tillsammans med en breddning av bilen och bredare spårvidd bak, kan bli en helt perfekt kombination ![]() Måste alltså genomföra ombyggnation till fem-bult även bak ![]() Fälgarn 17x8.5 tum Slicksen 235/610x17 (Eller kanske M5 3.6 fälgarna med inbyggda turbinhjul för kylning av bromsarna) ![]() _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||
M5 3.6-fälgen är ju given banåkarfälg med dess fläktkåpor och en design som tilltalar aerodynamiken på den avancerade E21-karossens luftsnåla yttre!
![]() Go for it! ![]() Nya ideer om bakvagns lösningar finns oxå, snart blir det 5-bult o rätt spårvidd även där! ![]() Kinnekulle nästa, om 2 veckor Anders, då gäller det! ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Tänk om man kunde trolla in 100hk extra i M50 motorn hmmmmmmmmmmm
Får testa att trycka lite mer på gasen nästa race ![]() ![]() _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||
Då var man hemma igen efter en händelserik helg
![]() På lördagen kördes två race i BMW Cup och på söndagen kollade vi på STCC på Gälleråsen. Rolig körning och vi slapp regnet ![]() Ny start ordning som innebar att vi startade efter våra tider på tidsträningen oavsett klass. Detta kändes bra , man fick då chansen att fajtas med de som körde ungefär lika fort som en själv. Minns speciellt en fajt med Nr. 36 Lars Erik Johansson i en E30 323i ! Jag lyckades efter ett par omkörningar komma upp bakom honom , låg där och jagade i flera varv, men hur jag än gasade så kom ja inte om . Men i sista kurvan före målgång , så tänkte jag att det får bära eller brista och laddade i innerspår, lyckades komma upp jämsides, sen gav vi bägge allt vad maskinerna hade att ge , min bil var lite lite snabbare och med minsta möjliga marginal tog jag honom på mål linjen ![]() Efter en kontroll av våra tider visade det sig att jag var 1 tusendel före Lars-Erik !!!!! Efter att ha sett STCC på Gelleråsen, känns det roligt och inspirerande att vi ska köra där nästa RACE ![]() ![]() _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||
I helgen kördes sista deltävlingarna i BMW cup, på Gelleråsen i Karlskoga.
Stundtals ösregn , duggregn och uppehåll. Man kunde inte hålla samma höga hastighet i kurvorna som vid torrt väglag , men det gick förvånandsvärt bra endå med Rdäcken. Vissa snurrade av , gräs och lera sprutade, men jag höll mig på banan hela tiden. Ett par riktiga uppställ blev det ju, som man parerade som en kung. Roligt var det !. Nu ser man fram emot att modifiera bilen i vinter, inför nya race äventyr nästa säsong. ![]() Nedan Team BMWracing.se ![]() _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||
Hur går det med modifieringarna och vad skall ske med räsern ? Eller ligger du kanske som jag på latsidan? ![]() På återhörande ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Hmm krävs d inte minst 3st M8 bultar igenom varje platta på buren??
Såg inga sånna på bilderna. _________________ janne johansson Ford Mondeo 3,0 Titanium Ford Escort Rs TURBO -87 Ford Escort Rs TURBO -87 Ford Fiesta Rs TURBO -91 2xEscort Mk2 |
||
Hej Marcus , mmm det har varit en massa annat meck med vanliga bilar ett tag men snart måste man börja jobba på racern. Det var nära att man inhandlade en 4 liters V8 286hk. Men den blev såld innan jag han på den. Annars är det bara börja på att bygga om bakaxeln , annan utvx, bredare, hårdare och fem bult.
Rs turbo: Jodå visst finns bultarna där , men det finns ingen regel om hur de ska placeras i plattan så de kanske sitter lite tätt ihop ![]() och just ja en gammal biltrailer inhandlades nyligen , den är under renovering, målade den RÖD ! häromdan. Kanske ska fixa lite race stuk på den ... ![]() _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||
Ja optimalt vore ju och bygga ställbara coilovers även bak.
Får väl se vad det blir ? Måste åtminstone ha hårdare fjädrar. Men sist vi körde i regn på Gelleråsen var de mjuka fjädrarna bak faktiskt till fördel. ![]() Mmmm breddning vore najs ![]() ![]() _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||
Re:
Det är nu bestämt och klubbat ![]() ![]() Nu stundar en flytt först, sen börjar det roliga! ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Javisst ! Jätte kul !
Jag säger som en bekant till oss " Finsmecksduppabae " ![]() Breddningen behövs eftersom spårvidden bak ska breddas 100 mm. Dessutom tänkte jag testa 17 tumms slicks ![]() Ett beslut är även tagit att skrota ett E21 projekt som stått på gården, den ska få bidra med extra krängnings hämmare och en diffklump i reserv till rejsbilen. Från den bilen 323 -81 finns en nyrenoverad topp med shrick kam , nya lyftare och 325ans (större) ventiler, till SALU !!! Den är aldrig monterad eller startad dvs nyskick ![]() Även allt annat från den bilen är till salu , utom vxl-lådan som är borta. ![]() Var tvungen att flytta ut racebilen på gården en stund idag , det skedde med 14tums dubbdäck monterade ![]() _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||
Nya garaget ser trevligt ut. Gott om plats!
Kommer du byta klass nu när det är tillåtet med 2,5 liters 4-ventilare i Modifierad? Har det hänt något annat roligt under vintern? ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (41329 totalt) |