Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (31261 totalt)
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re: Fälgar

sweanders skrev:
Henrik L79 skrev:
En fråga som inte har med helgens bankörning att göra. Vilka fäljar sitter å bilen på bilden där den är lastad på släpkärran? Passar bra på en 944 tycker jag.


Cup 2 fram och Cup 1 bak ser det ut som.


Helt rätt.

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10585



Re: Fälgar

FredrikÅ skrev:
sweanders skrev:
Henrik L79 skrev:
En fråga som inte har med helgens bankörning att göra. Vilka fäljar sitter å bilen på bilden där den är lastad på släpkärran? Passar bra på en 944 tycker jag.


Cup 2 fram och Cup 1 bak ser det ut som.


Helt rätt.




Jag ringde dig i lördags för att höra hur det gick, men det var kanske tur att du inte hade tid att svara?

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re:

Anders Jeppsson skrev:
Framhjulet ser ju nästan photoshopsänkt ut, men jag antar att det är äkta...


Klart den är låg..
Här ett par bilder från helgen (Fotograf: Anders Jonsson)

Full krängning (?) genom Startkurvan.. ser lite för odramatiskt ut..


Genom Chikanen, jagandes Sven-Erik Holm.. Kul bild!

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10585



Jäklar vad långt fram du ser ut att sitta, hur mycket djup är det i ratten?

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
Jäklar vad långt fram du ser ut att sitta, hur mycket djup är det i ratten?


Noll, typ. Skulle köpa ett Snapoff-nav, men däcksfirman har ätit upp hela veckopengen.

_________________
--
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Fina tider från Mantorp Fredrik

_________________
Stefan Larsson
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Chikanbilden visar verkligen bilen från en vinkel där den ser schysst ut thumbs up särskilt när den är rejält sänkt.
Är det 255/40-17 på 9-tum runt om?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Har spenderat förmiddagen hos Svalle på TS Motorsport som nu har ominstallerat och finjusterat min Boost Controller.

Nu funkar den verkligen som den ska. Svalle fixade:
1) En inställning för tävling "Lo", som ger 264 hk i motorn
2) En inställning för banträffar och gata "HI", som ger 265 hk, på hjulen.

Här är Svalle och bilen under arbetet: http://www.youtube.com/watch?v=CpgDg-q4WCI

(Tips, blinka inte vid 53 sekunder, då kommer det eld.)

Här är slutresultaten. Först "Lo", kurvorna visar motorhästar och vridmoment:



Här är "HI" och "Lo" i samma bild, nu bakhjulshästar och turbotryck:




_________________
--
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3254



Ser ju najs ut det där! Har du orginalturbo ? Trodde laddet kom tidigare på en sån där hightec motor

Angående dom två lägena, vad säger reglementet egentligen ? Går det på bromsade hästar ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854



Du skulle nog vinna på att gå ner en storlek i turbo.
Jag vill minnas att jag har fullt laddtryck, 1.05 bar, innan 3500 rpm och det med stora originalturbon och med original wastegate (kan verifiera i helgen....).

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Ser ju najs ut det där! Har du orginalturbo ? Trodde laddet kom tidigare på en sån där hightec motor

Angående dom två lägena, vad säger reglementet egentligen ? Går det på bromsade hästar ?


Hightec.. hahaaa... Nej, det är en större turbo, stridsvagnsmodellen K27 nånting.

Reglementet går på uppskattad, eller ännu hellre bromsad effekt.

Inga problem att köra med två lägen, BoostControllern sitter ju inlåst i handskfacket under racehelger,
så kan man inte ens frestas att trixa med den. (och det skulle nog vara rätt uppenbart om jag plötsligt fick
50 hästar extra..)

Visst kan man trixa även mellan racen, men det är ju inte bara att "vrida upp trycket" på någon ratt.
Det tog en bra stund och krävdes bromsbänk för att få allt att lira ordentligt.. (Något som jag verkligen
märkte efter min snabba installation och test innan Mantorp, med 183 bakhjulshästar första dagen och 240 andra dagen..)

Klubbens ordförande har såklart också ett vakande öga här i tråden, så jag håller mig nog i skinnet.

Dea skrev:
Du skulle nog vinna på att gå ner en storlek i turbo.


Vi får se vad som händer till nästa säsong. . thumbs up Bilen går rätt bra redan nu.

_________________
--
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3254



ruggigt hightec jämfört med min

Verkar ju nästan orimligt smidigt det där med reglementet. Hur räknade ni ut förlusterna ? Så du visste var du skulle lägga dig i "race" inställningen. För jag antar att reglementet går efter motorhästar..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re:

Jag (på sidan 3) skrev:

En rimlig drivlineförlust på denna typ av bromsning ligger på 15%, men låt oss hålla den diskussionen
utanför tråden, det spårar alltid ur...


_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10585



Tack för filmen och graferna!

Mätte ni lambdavärden också?

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
Mätte ni lambdavärden också?


Ja. Det såg okej ut, men kan optimeras ännu mer. Mer utveckling följer under vintern i så fall, jag har
börjat bygga upp en ganska tydlig (och dyr) målbild.. Nåväl, motorn går tillräckligt bra nu.

I stället för att gå i demonstrationståg och vifta med röda fanor idag, så tyckte jag att det var dags att kika
lite närmare på på hjulvinklar och cornerweigt igen. Vi har ju faktiskt bara grovjusterat det tidigare.

Anlitar Stefan Mumm som håller till här nere i Malmötrakten.
Förutom att han har den nödvändiga utrustningen i form av vågar och allt sånt, så är ju Stefan också en
rutinerad räser och besitter en hel del kunskap under den grå kalufsen:



Bilen stod rätt hyggligt redan från start, men det känns alltid tryggt att veta att allt är okej.



Vi landade till slut på följande värden:

Camber: Fram 4,2 grader; Bak 3,3 grader
Toe: Fram 1,3 mm toe out; Bak 4 mm toe in

Hade gärna minskat toe-in bak lite mer, men vi hamnade i ett läge där camber och cornerweight var
perfekta.. Och då kompromissar man, helt enkelt.

_________________
--
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
..jag har börjat bygga upp en ganska tydlig (och dyr) målbild..


Det här kitet ser ju väldigt frestande ut, till exempel.



Ett enkelt sätt att få plats med lite bredare hjul...

Krävs nästan att jag totalsmäller bilen för att det ska vara läge att börja såga i karossen - men säsongen är ju lång.

_________________
--
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

FredrikÅ skrev:
FredrikÅ skrev:
..jag har börjat bygga upp en ganska tydlig (och dyr) målbild..


Det här kitet ser ju väldigt frestande ut, till exempel.



Ett enkelt sätt att få plats med lite bredare hjul...

Krävs nästan att jag totalsmäller bilen för att det ska vara läge att börja såga i karossen - men säsongen är ju lång.


sätt i sågen bara!!! Yes, do it!!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Jag håller med Fredrik!! Bilen är ju en racer så besutet är ju redan taget

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Re:

FredrikÅ skrev:
..
Det här kitet ser ju väldigt frestande ut, till exempel.

[img]porrbild[/img]

...


Den bilen är ju bara tvärfet så det finns inget annat att säga än "go 4 it!!" thumbs up

P.S. Du kan börja försiktigt med bakluckan, det är bara att komma och hämta "ämnet" i mitt garage D.S.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638


Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
sweanders skrev:
Jäklar vad långt fram du ser ut att sitta, hur mycket djup är det i ratten?


Noll, typ. Skulle köpa ett Snapoff-nav, men däcksfirman har ätit upp hela veckopengen.


Har hållit mig undan däcksfirman ett par veckor nu och sparat veckopengen, så jag vågade mig iväg till
Jan o Lisa Motorsport för att köpa ett Snap-off..

Nere i deras butik så såg jag att också dom hade en låda med Castrol SRF - bromsvätskan nummer 1 -
som ju varit svår att få tag på här i Sverige.

På den här bilen så är ju bromsarna verkligen inte överdimensionerade och eftersom SRF har
fungerat så bra hittills - så vågar jag helt enkelt inte chansa med något annat..

Men... med ett pris på åttahundra spänn per liter, så är nog gränsen egentligen passerad för en
vanlig amatöråkare som mig..

Hade ändå inte karaktär nog att avstå.. Väl hemma igen så ställer jag in den fula plastflaskan i barskåpet,
tillsammans med andra impulsköp som gjorts genom åren.

Här, bland vätskor med liknande literpris, så inser man att SRF nog har passerat gränsen för det rimliga...



(Eller är det whisky som är för billigt? )

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10585





Jag tycker att Castrol kan lägga till en hundring eller två i pris om man får en glasbutelj med handskriven etikett.

_________________
Anders Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (31261 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande