Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (31261 totalt) |
Re: Fälgar
Helt rätt. _________________ -- |
||||||
Re: Fälgar
![]() Jag ringde dig i lördags för att höra hur det gick, men det var kanske tur att du inte hade tid att svara? ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Klart den är låg.. ![]() Här ett par bilder från helgen (Fotograf: Anders Jonsson) Full krängning (?) genom Startkurvan.. ser lite för odramatiskt ut.. ![]() Genom Chikanen, jagandes Sven-Erik Holm.. Kul bild! ![]() _________________ -- |
||||||
Har spenderat förmiddagen hos Svalle på TS Motorsport som nu har ominstallerat och finjusterat min Boost Controller.
Nu funkar den verkligen som den ska. Svalle fixade: 1) En inställning för tävling "Lo", som ger 264 hk i motorn 2) En inställning för banträffar och gata "HI", som ger 265 hk, på hjulen. ![]() Här är Svalle och bilen under arbetet: http://www.youtube.com/watch?v=CpgDg-q4WCI (Tips, blinka inte vid 53 sekunder, då kommer det eld.) Här är slutresultaten. Först "Lo", kurvorna visar motorhästar och vridmoment: ![]() Här är "HI" och "Lo" i samma bild, nu bakhjulshästar och turbotryck: ![]() ![]() _________________ -- |
||||||
Ser ju najs ut det där! Har du orginalturbo ? Trodde laddet kom tidigare på en sån där hightec motor
![]() Angående dom två lägena, vad säger reglementet egentligen ? Går det på bromsade hästar ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Du skulle nog vinna på att gå ner en storlek i turbo.
Jag vill minnas att jag har fullt laddtryck, 1.05 bar, innan 3500 rpm och det med stora originalturbon och med original wastegate (kan verifiera i helgen....). /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
Re:
Hightec.. hahaaa... Nej, det är en större turbo, stridsvagnsmodellen K27 nånting. Reglementet går på uppskattad, eller ännu hellre bromsad effekt. Inga problem att köra med två lägen, BoostControllern sitter ju inlåst i handskfacket under racehelger, så kan man inte ens frestas att trixa med den. (och det skulle nog vara rätt uppenbart om jag plötsligt fick 50 hästar extra..) Visst kan man trixa även mellan racen, men det är ju inte bara att "vrida upp trycket" på någon ratt. Det tog en bra stund och krävdes bromsbänk för att få allt att lira ordentligt.. (Något som jag verkligen märkte efter min snabba installation och test innan Mantorp, med 183 bakhjulshästar första dagen och 240 andra dagen..) Klubbens ordförande har såklart också ett vakande öga här i tråden, så jag håller mig nog i skinnet. ![]()
Vi får se vad som händer till nästa säsong. . ![]() ![]() _________________ -- |
||||||
ruggigt hightec jämfört med min
![]() Verkar ju nästan orimligt smidigt det där med reglementet. Hur räknade ni ut förlusterna ? Så du visste var du skulle lägga dig i "race" inställningen. För jag antar att reglementet går efter motorhästar.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Ja. Det såg okej ut, men kan optimeras ännu mer. Mer utveckling följer under vintern i så fall, jag har börjat bygga upp en ganska tydlig (och dyr) målbild.. ![]() I stället för att gå i demonstrationståg och vifta med röda fanor idag, så tyckte jag att det var dags att kika lite närmare på på hjulvinklar och cornerweigt igen. Vi har ju faktiskt bara grovjusterat det tidigare. Anlitar Stefan Mumm som håller till här nere i Malmötrakten. Förutom att han har den nödvändiga utrustningen i form av vågar och allt sånt, så är ju Stefan också en rutinerad räser och besitter en hel del kunskap under den grå kalufsen: ![]() Bilen stod rätt hyggligt redan från start, men det känns alltid tryggt att veta att allt är okej. ![]() Vi landade till slut på följande värden: Camber: Fram 4,2 grader; Bak 3,3 grader Toe: Fram 1,3 mm toe out; Bak 4 mm toe in Hade gärna minskat toe-in bak lite mer, men vi hamnade i ett läge där camber och cornerweight var perfekta.. Och då kompromissar man, helt enkelt. ![]() _________________ -- |
||||||
Re:
Det här kitet ser ju väldigt frestande ut, till exempel. ![]() Ett enkelt sätt att få plats med lite bredare hjul... Krävs nästan att jag totalsmäller bilen för att det ska vara läge att börja såga i karossen - men säsongen är ju lång. ![]() _________________ -- |
||||||
Re:
sätt i sågen bara!!! Yes, do it!!! ![]() ![]() ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Re:
Den bilen är ju bara tvärfet ![]() ![]() ![]() P.S. Du kan börja försiktigt med bakluckan, det är bara att komma och hämta "ämnet" i mitt garage ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Re:
Har hållit mig undan däcksfirman ett par veckor nu och sparat veckopengen, så jag vågade mig iväg till Jan o Lisa Motorsport för att köpa ett Snap-off.. ![]() Nere i deras butik så såg jag att också dom hade en låda med Castrol SRF - bromsvätskan nummer 1 - som ju varit svår att få tag på här i Sverige. På den här bilen så är ju bromsarna verkligen inte överdimensionerade och eftersom SRF har fungerat så bra hittills - så vågar jag helt enkelt inte chansa med något annat.. ![]() Men... med ett pris på åttahundra spänn per liter, så är nog gränsen egentligen passerad för en vanlig amatöråkare som mig.. Hade ändå inte karaktär nog att avstå.. Väl hemma igen så ställer jag in den fula plastflaskan i barskåpet, tillsammans med andra impulsköp som gjorts genom åren. Här, bland vätskor med liknande literpris, så inser man att SRF nog har passerat gränsen för det rimliga... ![]() ![]() (Eller är det whisky som är för billigt? ) ![]() _________________ -- |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (31261 totalt) |