Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i Den ohändige -89
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
59158 besök totalt
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Tänkte lyfta frågan igen om någon vet hur jag ska få loss medbringaren på växellådan?

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Bara hitta en hylsa som passar, dra loss muttern o sen avdragare på medbringaren.

Har för mig jag fick slänga upp min hylsa i svarven o ta endel på utsidan för den skulle passa riktigt.

_________________
Peter Sternersson
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Tackar! Precis det som är problemet just nu är att hylsan inte går på pga att man som du säger behöver svarva ner den, jag får leta upp någon som kan fixa detta.

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Re:

dusty skrev:
Tackar! Precis det som är problemet just nu är att hylsan inte går på pga att man som du säger behöver svarva ner den, jag får leta upp någon som kan fixa detta.


Vinkelslip...

_________________
Peter Sternersson
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Längesen jag skrev något här nu men nu när det är semester har jag tagit lite tid för min skönhet.

Problemet med medbringaren är löst och nu bör kardanen gå på utan problem.

Det som är kvar nu är följande,

- Kardan
- Avgassystem
- Länkarm (Saknar muttrar och när jag beställt muttrar enligt realoem.coms artikelnummer så har de inte passat så vet inte hur jag ska lösa rätt muttrar.
- Bromsskivor och belägg
- Någon lösning för att hålla uppe fönsterna, funderar på att sätta in vevhissar, hade elhissar förut men dom vägde tok för mycket.
- Göra iordning interiören lite mer för att inte allt kablage skall hänga huller om buller.
- Slavcylindern till kopplingen är helt stum men jag ska testa på att lufta den och se om det kan funka.

Sen BÖR det bara vara att tuta och köra så hoppas kunna köra den på bana iallafall en gång i år.

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Jag är dålig på att lägga upp bilder ser jag men det går sakta men framåt iallafall.

Var i garaget idag och satte dit ny gaswire samt fixade ordning lite kablar så det ser lite bättre ut, finns säkert mycket kablar kvar som jag kan bli av med men jag vågar inte gå på för mycket med avbitartången

Märkte idag att styrlederna är kass då gängorna för muttrarna är kass samt att länkarmen höger fram verkar vara från någon annan modell då realoem säger att det skall vara samma muttrar på både vänster som höger men så är inte fallet här.

Jag har även ett h-lvete att få av länkarmen vänster fram trots att alla muttrar är av och den ser ut att ska ramla av så sitter den stenhårt fast och viker sig inte en millimeter. Någon som upplevt samma sak och har en eventuell lösning?

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78



Re:

dusty skrev:
Jag är dålig på att lägga upp bilder ser jag men det går sakta men framåt iallafall.

Var i garaget idag och satte dit ny gaswire samt fixade ordning lite kablar så det ser lite bättre ut, finns säkert mycket kablar kvar som jag kan bli av med men jag vågar inte gå på för mycket med avbitartången

Märkte idag att styrlederna är kass då gängorna för muttrarna är kass samt att länkarmen höger fram verkar vara från någon annan modell då realoem säger att det skall vara samma muttrar på både vänster som höger men så är inte fallet här.

Jag har även ett h-lvete att få av länkarmen vänster fram trots att alla muttrar är av och den ser ut att ska ramla av så sitter den stenhårt fast och viker sig inte en millimeter. Någon som upplevt samma sak och har en eventuell lösning?


Yes, stenhårt var milt sagt. Jag använde en kofot och hoppade lite på den för att lossa inre bulten. Sen plockade jag bort fjäderbenet med länkarmen kvar på. För att lossa yttre bulten använde jag spindelledsavdragare tillsammans med mycket värme. Kullederna blir såklart förstörda av denna behandling.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Idag var planen att jag skulle fått bytt nya styrleder, länkarmar samt fått på kardan och avgassystemet men det gick åt pipan.

#1: Försökte få av de nedre styrlederna men gängorna vill inte ge sig så jag får helt enkelt byta ut de övre också...

#2: Som jag tidigare skrivit har jag fått problem med medbringaren som sitter på växellådan då den vart för stor för kardanen, nu har jag svarvat till en specialhylsa och fått av medbringaren samt bytt till en som passade men nu när jag fick på kardanen så är det precis att den går på när den sitter i kortaste läget men då är fläkten emot kylaren och skruvarna som skall sitta i mitten av kardan i karossen är cirka 2cm för långt bak. Kan någon bekräfta om den högra kardanen är den som ska sitta på en 325a?




Avgassystemet får ligga kvar i lådan och vänta tills kardan är på


_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Kan tillägga till ovanstående fråga att jag har en Getrag 260-låda på en m20b25 motor på en okänd diff

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



För att kuna svara...måste man ha mått på kardanerna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
För att kuna svara...måste man ha mått på kardanerna.


Kardanen åt höger är 50mm fram och 60mm bak i bredd och 50mm fram i bredd samt att den är 147cm lång i lägsta läget och jag skulle i alla fall behöva 3-6cm kortare för att den ska passa bra.

Kardanen åt vänster är från min gamla 316 så den är inte aktuellt dock så är den 60mm bred både bakre och främre delen och 156cm lång i något mellanläge.

Någon som vet om det finns en som är kortare än 147cm? och som sagt så har jag en M20B25 med en Getrag 260-låda sen vet jag inte vilken diff som sitter på bilen.


Tack!

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

dusty skrev:
ButterflyRacing skrev:
För att kuna svara...måste man ha mått på kardanerna.


Kardanen åt höger är 50mm fram och 60mm bak i bredd och 50mm fram i bredd samt att den är 147cm lång i lägsta läget och jag skulle i alla fall behöva 3-6cm kortare för att den ska passa bra.

Kardanen åt vänster är från min gamla 316 så den är inte aktuellt dock så är den 60mm bred både bakre och främre delen och 156cm lång i något mellanläge.

Någon som vet om det finns en som är kortare än 147cm? och som sagt så har jag en M20B25 med en Getrag 260-låda sen vet jag inte vilken diff som sitter på bilen.


Tack!


Det är längden på den främre delen jag behöver.
Från annlägget för gummitrissan till centrum knutkors.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
dusty skrev:
ButterflyRacing skrev:
För att kuna svara...måste man ha mått på kardanerna.


Kardanen åt höger är 50mm fram och 60mm bak i bredd och 50mm fram i bredd samt att den är 147cm lång i lägsta läget och jag skulle i alla fall behöva 3-6cm kortare för att den ska passa bra.

Kardanen åt vänster är från min gamla 316 så den är inte aktuellt dock så är den 60mm bred både bakre och främre delen och 156cm lång i något mellanläge.

Någon som vet om det finns en som är kortare än 147cm? och som sagt så har jag en M20B25 med en Getrag 260-låda sen vet jag inte vilken diff som sitter på bilen.


Tack!


Det är längden på den främre delen jag behöver.
Från annlägget för gummitrissan till centrum knutkors.


Då ska vi se då gör vi ett nytt försök





Den är alltså cirka 62cm mellan de två punkter jag mätte den främre delen.



Bonusbild då jag tog ner styrlederna från 2 bilar och har även putsat upp dom och lackerat vilket jag inte har bild på.




Har även pressat fått på ny bussning på länkarm höger fram men då jag måste vart lite trött har jag tagit själva "hylsan" till bussningen från vänster sida så det var inte så lätt att få dit den blir ett nytt försök när jag får ny bussning.

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Inga nya bilder men var nere i garaget igår och fick på de nya styrlederna samt länkarm vänster fram och fick klia mig både en och två gånger innan jag fattade hur man skulle skruva fast muttern på länkarmen utan att allt snurrade. Antar att det även finns något specialverktyg för detta.

Idag kommer ny bussning till länkarmen på höger sida så förhoppningsvis så kan jag ställa ner bilen på backen när som så fort jag vet vilken länkarm jag skall köpa :-)

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Var nere i garaget idag och fixade till en del kosmetiska detaljer annars blev det inte mycket gjort däremot så har jag en tanke om besiktning.

Vet någon om det finns någon möjlighet att få bilen omreggad till en BMW 325i istället för nuvarande 316i? Med tanke på att inprincip varenda del är från en 325i så borde det gå igenom om det är möjligt?

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Igår blev det massor gjort på bilen.

Jag löste kardanen tillfälligt då jag fick på kardanen från Getrag 240 genom att ta bort den gängade delen som man kan förkorta och förlänga med då den ändå skulle vara i det kortaste läget.



Fick även på mina gamla bromsskivor, fälgar, skärmar och mycket mer

Började bygga på det nya avgassystemet men då blev klockan mycket och föstod inte när avgassystemet tar emot plåten som ligger mellan kardanen och avgassystemet...någon som vet om det är lugnt att köra utan plåtbiten?



Sen var det dags för en provstart och den startade lika fint som förra året och det var inte svårt att få ett leénde på läpparna trots att klockan var mycket

http://www.youtube.com/watch?v=tUMwwtFmkMY

Här kommer även en översiktsbild då det var längesen,




I helgen skall jag försöka få ordning på slavcylindern då kopplingen är helt stum sen skall vi se om man kan ta den på en provtur

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

dusty skrev:
...någon som vet om det är lugnt att köra utan plåtbiten?.........


Kasta bort den !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
dusty skrev:
...någon som vet om det är lugnt att köra utan plåtbiten?.........


Kasta bort den !


Kort och koncist, perfekt svar :-) Tack!

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Idag var det tänkt att jag skulle ut på en provtur och dagen började med att avgassystemet kom på och allt monterades på, motorn lät fint och de andra bilarna i garaget flyttade på sig för att jag skulle komma ut.

Jag har redan sedan tidigare reklekterat över att kopplingen vart stum och nu när jag skulle åka iväg och lägger i ettan och börjar lyfta vänsterbenet sakta för att rulla iväg men märker att jag står kvar på samma ställe som tidigare.

Nu har kopplingen fastnat i sitt bottenläge och pedalen har till och med blivit lite sned. Vad kan det vara för problem jag kan alltså lägga i växlar utan att det händer något. En sak kan tilläggas att jag kör med samma slavcylinder som satt på min 316i och när jag skruvade i den så gick det väldigt trögt, kan det ha något med detta att göra?

För övrigt så ser bilen ut såhär just nu.


_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Har påbörjat felsökningen och bytt slavcylinder och nu är det inget motstånd alls istället, skall testa och lufta den och se om det löser det hela (Håller tummarna)

Att pedalen var i bott berodde på att jag tryckt ner den lite för hårt så den vridit sig

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



Re:

dusty skrev:
Vet någon om det finns någon möjlighet att få bilen omreggad till en BMW 325i istället för nuvarande 316i? Med tanke på att inprincip varenda del är från en 325i så borde det gå igenom om det är möjligt?


Att regga om den till en 325 lär inte gå, SBP vill mig veterligen inte hålla på med omskrivningar och för att det ska vara möjligt måste hela bilen gås igenom.

Det du kan göra är att SFRo besikta den till ombyggt fordon. Inte läst hela tråden men har du bytt bromsar och motor lär det gå vägen utan svårigheter. Då blir bilen fullt laglig och kan försäkras.

Ang. ditt kopplingsproblem har jag inte en susning, hoppas du klurar ut det!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i Den ohändige -89
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
59158 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande