Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 1996 - Banåkarbil med kompressor (Shortshift probs!)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (68164 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Jimmyoberg skrev:
Alla detaljer, särskillt ALU delar brukar jag bara glasblästra och lacka med "motorplast" eller klarlack. Jag ska lägga upp några bilder i min tråd sen så får du se.

Jimmy, har du hittat en motorplast eller klarlack som tåler värme bra och inte gulnar med tiden? -eller du har inte hunnit utvärdera resultatet än?

Klarlacker tenderar att gulna med tid/värme...

Avesta
Här sen Jun 2009

Ska kolla vad motorplasten jag har hemma heter... Den gulnar inte...

Klarlack från macken har en tendens att gulna, men åker man till en lackering och ber om att få en sprayburk med riktig klarlack så verkar det klara sig!

Det är tråkigt att det inte finns så mycket ytbehandlingar på gjuten alu att välja på om man ska vara säker på att det håller.. Är ju bara pulverlack. Men jag tycker inte ser ser lika fräsht ut som en "ren" glasblästrad del.

kivik
Här sen Jun 2010

Re:

Jimmyoberg skrev:
paddeman skrev:
Jimmyoberg skrev:
Ett tips är att skaffa glas till blästern istället för sand.. Blir så mycket finare yta.

Hur blir den annorlunda?
Blir det en yta som inte behöver efterbehandlas?

Efterbehandlas måste den göras...

Ytan blir väldigt mycket finare och får en "ren" alufärg.. Jämnförbar med färgen på ditt block.

Alla detaljer, särskillt ALU delar brukar jag bara glasblästra och lacka med "motorplast" eller klarlack. Jag ska lägga upp några bilder i min tråd sen så får du se.

EDIT:

Hittade ett par bra bilder när jag googlade...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/17969/791124_aiyjf3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/17969/792754_g6dlez.jpg
+ att när glaset är nytt så blir ytan "blank" men med att glaset blir pulvriserat (damm till sist) så blir det mattare. Men efterbahandling måste göras, har glasblästrat mycket alu tex insug mm och resultatet är mycket tillfredsställande..

Här sen Apr 2005

Re:

flua skrev:
Men efterbahandling måste göras, har glasblästrat mycket alu tex insug mm och resultatet är mycket tillfredsställande..

Vilken typ av efterbehandling gör du då? Fabrikat/typ?

kivik
Här sen Jun 2010

Re:

Patrik Skoog skrev:
flua skrev:
Men efterbahandling måste göras, har glasblästrat mycket alu tex insug mm och resultatet är mycket tillfredsställande..

Vilken typ av efterbehandling gör du då? Fabrikat/typ?
Antingen klarlack eller målning, sist andvände jag Hagmans 2K Klarlack ..

Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Ursäkta mina dåliga uppdateringar på senare men har haft en himla massa annat att stå i. Läckande badrum, svensexa och seriöst båtåkande upptar en del tid ..
Men nu kör vi på igen!!

Har inte varit helt nöjd med mitt motorfäste. Och nu när man fått glasbläster kliade det något enormt att fixa till det ..

Körde det en runda med glaset och fick en riktigt fin yta. Tyvärr satt oxideringen väldigt djupt i godset så det syntes som mörka område.

Ett varv med sandbläster istället fick bort all oxidering och gav en jämn yta.

Avslutades sedan med ett varv i glas och fick en helt otroligt fin yta!!!! Helt sjukt så bra det blev! Kommer att lägga en 2k klarlack på sedan för att hålla ytan fräsch. Köp ett blästerskåp från verktygsboden.se säger jag bara!!

Den gamla oljepumpen såg ut så här. Inte så kul med gammal koksad olja.

eftersom pumpen skulle säras och renoveras totalt vågade jag köra lite försiktigt i glasbläster. Blev som ny.

Här är alla delar i en oljepump. Känns skönt att den blir renoverad då det är en hyfsat viktig komponent i motorn ..

BMW 328 projekt i samarbete med: NFS.nu | Collex Styling | Schmiedmann | Adolfsson Composite | PPF | DOTZ |
Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare

De nya bakskivorna från Zimmerman kom idag. Riktigt feta faktiskt.

Var ju självklart tvungen att lägga lite färg på dem så de ser snygga ut längre. Körde de ett varv i blästern med för att färgen ska bita fast bra i skivan. Här är bara skivan till höger blästrad. Och självklart inte blästrad på slitytan!

Tillverkade en maskeringsplatta för att inte lacka eller blästra slitytan.

Här ligger det nu två lager lack på skivorna. Blev jäkligt snyggt faktiskt!

Eftersom det är värmebeständig färg härdar den bara vid 250 grader. Vår ugn hemma fick agera härdare .. Tack älskling för att du stod ut med doften i lägenheten en stund ..

Tada! Färdiga för montering! Blev väl shysst? Ska hålla för 650 grader nu .. Och där är jag aldrig och nosar ..

Idag kom frambromsarna!!! Sjukt snygga! Slitsade och hålförsänkta. Allt för att klara grym banåka. Sitter på M3 E46 i vanliga fall ..

Maskerade och blästrade.

Färdigbakade i ugnen! Kan inte säga det nog men blir en helt sanslöst stark yta efter ugnen på 250 grader.

Monterade även ihop oljepumpen med allt det nya. Här ser man de två nya rotorna. Hoppas på bra oljetryck nu ..

Ihop! Ser väl bra ut? Undrar om någon kommer att se den igen ... ? Körde loctite på alla skruvar för att slippa dumma motorras.

Visade sig idag att okhållaren inte riktigt passade mot skivan. Eftersom skivorna är så grymt tjocka passar inte okhållaren korrekt över skivan. Fick fixa detta genom att plocka bort gods från okhållaren så att denna hamnar närmre spindeln.

4mm av godset fick gå hädan. Som jag ser det kommer detta inte att innebära någon försämring i bromssystemet. Någon som vill påstå det motsatta?

Tada! Blästrade till hållaren igen och testade sen att monterade prylarna. Nu satt det som en smäck! Ska lacka hållaren igen så klart ..

BMW 328 projekt i samarbete med: NFS.nu | Collex Styling | Schmiedmann | Adolfsson Composite | PPF | DOTZ |
Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Tyvärr är det ju så dumt att bromsdammsskyddet egentligen måste monteras innan man pressar på navet på bärarmen. Det glömde jag. Och plocka av navet igen fanns inte på världskartan. Jag lättade istället skyddet lite så det går att trä på.

Fick åka ett varv i blästern sen för att kunna lacka den i rätt färg. Tyvärr var det för fuktigt i garaget så det gick inte att lacka idag.

Chrille är storblästraren! Fick hjälp att blästra en massa saker idag. Guld med bläster, men det har jag ju sagt ett par gånger nu ..

Sen blidde det lite motormeck. Här kom den nyrenoverade oljepumpen på plats med kedja och allt.

Sen åkte bröstkåpan på.

och sen åkte jäklar toppen på med! Har inte dragit med momen än dock. Men visst jäklar börjar det gå åt rätt håll nu?

Så här ser min lösning ut just nu. Dammskyddet är den silvriga plattan. Har blästrat den och målar till den när jag löst problematiken ..

Framskivorna är på plats dock! Grymt feta! Hoppas få på ok och klossar imorgon.

Även nya baklampor har monterats. Kan nog bli snyggt med kolfiberbakluckan och andra detaljer i svart/rött.

Monterade idag på oken med de nylackade okhållarna och lackade skivorna. Ser väl shysst ut?

För att förstå hur stora skivorna är monterade jag på 18-tums fälgarna. Fyller väl ut snyggt? Hoppas de presterar bra också ..

En bild til på fälg med broms ..

Yesss!! Äntligen funkar handbromsen som den ska och det är tänkt! Däremot kommer den vara känslig för salt och vinter. Men bilen kommer knappast att rulla då! Visst blev det fett med de nya skivorna?

Wohoo .. fick även i handbromshandtaget! fett va?

Här ser ni de två valsarna på dammskyddet som innebär problem för min setup.

Tur man är gammal plåtslagare! Lite våld senare var den rakare.

Ett varv i blästern så såg allt bra ut ..

.. Och ett varv med lacken så såg det ännu bättre ut! Lacken har inte torkat här riktigt därför det ser lite skumt ut ..

Monterade på de minimala bromsdammskydden för sista gången. Passade även på att bättra med lite färg där jag råkat skava lite.

Innan ni idiotförklarar mig då jag lackat handbromsbackarna så ska jag förklara: Eftersom dammskyddet är så litet kommer väta och annat äckel att tränga in på backarna. Lite färg hindrar rostbildningen. Och sen ser det ju så klart snyggare ut

oljefilterhållaren innan bläster ...

.. Oljefilterhållaren efter bläster. Med glas.

Idag blev det till att städa lite i garaget. Blästerskåpet fick ny placering brevid lackboxen. Körde även sanslöst mycket skräp till tippen. Någon som känner igen bilen som står under skynke?

Woohooo! Dotz Tupac fälgar kom idag! Så äckligt snygga! Kommer att skos med bandäck!

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Monterade dit handbromsen på höger sida idag. Det som ser ut som rost är kopparpasta för att backarna ska glida lite lättare.

Sen åkte skiva och okhållare på plats. Saknade lite bultar så fick hålla här med bromsarna ..

Tvättade till baksätet lite. Kanske finns det hopp för detta? Blev rätt bra efter skinnbehandlingsmedel.

Var ju även tvungen att montera för att se hur det skulle kunna se ut ..

Eftersom jag hamnat i någon städfas så körde jag vidare på mitt utrymme med. Slängde hur mycket skit som helst. Är ju så sjukt mycket roligare att skruva när man har rent omkring sig!

En paparazzi tog denna bild när jag fick flytta min nya garagepolare för att komma åt och städa. Vad säger ni? Man kanske skulle sadla om och satsa på någon retromaskin istället?

Fick de nya bromsrören till bakbromsarna idag. Däremot var formen inte riktigt samma som på de som suttit där. Blev till att bocka till lite ..

Färdigbockat och de stålomspunna bromsslangarna monterade på den nya bryggan. Den gamla syns i bakgrunden.

Här är det monterat på bilen! Snart har vi bromsar bak med .. hehe ..

Fortsatte med bromsarna idag och fick det även klart!

Look mom, I have breaks!!!

Packade idag ihop alla motordetaljer för att flytta på motorn imorgon. Sjukhusdavid ska sätta ihop vanosen och lite smått o gått .. Vågar inte mig på det själv. Ännu konstigare är det att jag låter David göra det ..

Den skönaste kommentaren kom från min kära sambo idag när jag kom hem från garaget.
"Usch, du luktar maskin!"

Hmm .. kan det vara så att man börjar bli ett med bilen?

Vanoskåpan såg lite tråkig ut. Det funkar ju inte!!

Guess what? Blästerskåpet gjorde vad den är bäst på, blästra ...

Arbetet fortskrider!
Lämnade motorn till David på Mekonomen idag för att sätta ihop vanosen och kammarna. Känns tryggt att en bmwnörd får fixa det!
Sen försökte jag få en metallpläteringsfirma att eloxera eller ytbehandla min aluminium på något sätt. Men icke! Tydligen är detta ofta legeringar och eloxeringar eller anodiseringar fungerar inte då .. :/ Förnickla eller förzinka vågade han sig inte på iheller ..

Därför tog jag beslut att idag lägga en 2k klarlack på alla blästrade aluminiumprylar. Blev som ni ser nedan faktiskt riktigt bra!

Armaturen till tanken såg för jäkligt ut. Gammal äcklig skit och lacksprut från lacken. Går inte!

Putsade av och blästrade till ståldetaljerna och sedan ett lager plastprimer på det.

Tada! Lite shysst mattsvart på det så man hemma! Nu kan det snart monteras.

Lackade även 2k klarlack på alla aluminiumprylar jag blästrat. Blev faktiskt riktigt jäkla bra!

David den förskräcklige på Mekonomen behövde tydligen båda mina motorfästen. Behövs för att kunna hänga upp motorn och montera svänghjulet och svänghjulet behöver monteras för att kunna nollställa moroten. Men var hade jag det gamla äckliga fästet tro ... ?

Hittade fästet efter frenetiskt letande i garaget. Vad fint och fräscht det var! Bara till att montera ju! .. hmm .. usch ..

Efter lite stark avfettning började aluminiumet skymta. Men det var så klart inte i bra skick ..

En runda i det legendariska blästerskåpet gjorde susen!

och sen lite 2k klarlack på den!

David den förskläcklige fortsatte idag med moroten. Tyvärr visade det sig att de ARP-bultar jag köpte av en privatperson var helt sönderdragna och gick därför mitt av redan vi 80 nm. Ska enligt PPF dras till 120 nm.
Blir till att jaga nya pinnbultar.

ARP-bult som gått mitt av. Suck. Problemen med motorn fortsätter att hemsöka ..

I väntan på de nya ARP-bultarna svetsade Mekonomendavid dit oljepumpsmuttern igen. Built to last!

PPF levererar! Tog en dag att få den nya versionen av ARP-bultar från PPF. Som ni ser har denna variant ingen midja och klarar således mer kraft. Nu jäklar ...

Här har vi den lille krabaten som drog ut på ihop monteringen av din motor

Dålig bild, men nya arp vs gamla. Dom gamla var antingen dragna med för stort moment eller gjorda av troll deg?!?

Man kan ju använda motorstativ på fler sätt än fastsättnig i bak kant

Nya arp bultar på plats, så nu kan man plocka upp allt från gotte lådan som Padde kom och slängde på mig och
sa (citat) Jag är maffia boss och äger halva Småland!! Sätt ihop min motor eller så håller jag bensin i din diesel bil.....
Vad ska man göra i en sån situation?, det var bara att börja sätta ihop motorn =)

Nya lyftare, beskrivningen till dessa slår alla beskrivningar jag sett=) På ett positivt sätt, hela häftet består av smile gubbar som är glada eller ledsna, hoppas Padde har den under kudden så han sover tryggt i dessa regniga tider.

Kamaxel bryggorna på plats

och även kammarna

Så, strax färdigt

Sista delen som låg i lådan var vanosen.
Jag hade gärna satt ditt kamläges givaren innan vanosen, fast sitter man i Tyskland och dricker öl och äter Wienerschnitzel så blir man lite svår att få tag på Fast det löser vi i efterhand med din vilja o massa bumbibär saft Padde.

Super duper tur att jag hittade ett ställe som det fanns lite smuts på, i hålet till lås verktyget.... Men ingen fara, det var enda stället som hade lite smuts på sig

Bra jobbat Padde med bilen och lycka till!

Jisses vad dålig jag varit på att uppdatera på senare!
Men det finns en förklaring. Semester! Lovade sambon att ägna lite tid till oss då jag förmodar att hösten för min del lär bli en hel del jobb. Både med bilen och på jobb.

Men efter en semester i bratwurstens hemland tröttnade vi på Schnitzel och pommes och tog oss hem till underbara Sverige igen. Möttes av ett litet fint SMS där David på Mekonomen förklarade hans framsteg med motorn. Gott som tusan! David is the man!
Hoppas även att jag kanske löst lite däck till fälgarna. Hade varit skönt att kunna rulla runt bilen lite i garaget så man kan ta den till lyften.
Även högtalare och sladd från Blekinge Bilradio är beställt. Har bestämt mig för att uppgradera ljudet i bilen så man kan poppa lite i alla fall ..

Eftersom det var ett tag sedan jag var och skruvade på bilen i garaget blev jag lite paff när detta paket stod fint placerat vid bilen. Kunde det kanske vara ...

Javisst! De saknade Dotz Mugello fälgarna! 9-tum breda i 18-tum. Ska lackas i svart sidenmatt färg.

Var tvungen att provmontera. Som ni ser kommer det ju absolut inte behövas några spacers här inte. Tur att skärmarna är duktigt rullade .. och tur att jag har ställbara casterstag ...

En liten läpp är det även på dem. Tycker verkligen om dessa fälgar. Snygg och stilren fälg till mycker bra pris! Samma som jag hade på min M3 E46.

Bakom fälgen syns de nya bromsarna. Lite väl mycket luft men reder nog sig när den kommer ner på backen!

Vibrationsdämparen såg för jäklig ut. Och då Sjukhusdavid på Mekonomen i Karlskrona gör ett jäkla bra jobb beslöt vi på att köra vidare med ihopmonteringen.

Lite glasbläster gör saken!

och sen lite mattsvart färg på det. Snyggt väl?

Blästrade även till locket som sitter i bakkant på motorn. Och tryckte dit en ny packbox.

Ville blästra till och lägga lite 2-k klarlack på en massa prylar idag.

Efter blästring och lack fick jag hänga upp alla prylar på tork .. Tur man är kreativ när man behöver hängare .. hehe ..

Ett fäste till servopumpen som blivit blästrat och lackat.

Servopumpen blästrad och lackad.

Lackade även 2-k klarlack på vibrationsdämparen. Så vet man att den håller sig svart och snygg ..

Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005

oj va fint det blir! thumbs up
Visst är det tillfredställande att blästra, det blir som nytt.
Vad använder du för blästermedel? och vart köper du det i Karlskrona?

paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Re:

Yo-1 skrev:
oj va fint det blir! thumbs up
Visst är det tillfredställande att blästra, det blir som nytt.
Vad använder du för blästermedel? och vart köper du det i Karlskrona?

Tack!
Finns nog inte mycket som slår blästerskåpet i garaget just nu ..

Jag kör med glas och sand som vi beställer från Verktygsboden.
Funkar jäkligt smidigt!

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Monterade ihop den blästrad och klarlackade servopumpen.Nu ska ingen skit fastna på denna!

Polerade även upp den nya remhjulshållaren som sitter på oljefilterhållaren. Blanka bilar går fortare ....

Har packat en liten söt låda till Mekonomendavid då vi beslutat att färdigställa motorn på deras verkstad.

Var en runda om David på Mekonomen Bilverkstad här i Karlskrona och kollade till motorn. Nu liknar det jäklar en motor!! David gör ett hästjobb och snabbt går det!
Med denna fart finns det hopp om att den snart landar i karossen igen .. Oohhh yäääh ...

Så här glad blir Mekonomendavid efter att fått dit den tillfräschade vibrationsdämparen. Tur David finns. Utan David stannar världen ....

Annan vinkel på motorn. Så här långt är vi just nu. En massa nya bultar är beställda som ska monteras. Finns väl hopp?

Funderar på att köpa nedan kit. Märket är F1-racing och har ett riktigt bra pris.
Koppling och tryckplatta är god för nästan 500hk och ska vara körbart även i staden.
Svänghjulet väger hälften så mycket som orginal och kyler även kopplingen.

Det jag hittat om detta kit är endast positivt. Ingen här på rejsa.nu som testat?

Man vill ju inte att det går som nedan:

Det kom lite godis från underbara Schmiedmann idag! En vattenpump, termostat och termostathus.

Vattenpumpen är en förstärkt variant med aluminiumskovelhjul. De tidigare var av komposit och gick sönder med tiden.

Fick även hem en laddning lack från Umeå Bilfärg. 2k klarlack då jag råkade räkna lite på hur mycket mina 2k-sprayburkar kostat mig .. pust .. detta kit gick lös på 399:- och ger ungefär lika mycket som 3 sprayburkar. En sprayburk kostar 260:-

Efter en gedigen utbildning av lackeraren Molle så testade jag mig fram. Sjukt roligt!! Ni ser ju hur koncentrerad jag är ..

La först ett lager på vattenpumpen för att aluminiumet inte ska ärga samt smuts inte fastna ..

Sen fick ett stag till växellådan sig en släng ..

..och till sist la jag några lager på termostathuset. Blev sjukt bra! och jäklar vad kul det var!!

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Påbörjade rentvättning av ventilkåpan. Jisses vad äcklig den var! Kommer ta ett tag att få rent. Sen är tanken att jag ska lägga lite klarlack på denna för att också hålla sig ren framöver.

Hämtade ett fett S50-tråg från Mekonomendavid igår. Han menar att det är så bra att det gör ca 50 hk direkt på drivhjulen. Vi får väl se sa jag. Däremot ser ni att det är större = bättre kylning och mer olja. Bra vid kompressoröverladdning ..

Här ser ni skillnaden lite bättre. Synd att man fått det andra tråget så fint .. :/ Aja, bara till att fixa till detta nya med ..

Här ser man också de lite ballare skvalpskydden. Här syns också hur skitigt det nya tråget är mot det gamla till vänster.

Lite ball avfettning gör susen! Man ser verkligen hur det äter lite av aluminiumet så det är nog inte helt bra att kör för länge om man vill ha något tråg kvar.

Rentvättat! Nu ska det in i blästerskåpet och få en ny fin yta!

Efter ett tag märkte jag att jag inte såg något mer. Allt vara bara ett mjölkigt moln. Kanske läge att byta skyddsplasten på rutan?

Sådär ja! Nu ser man lite igen ..

och sen var jag klar med sandblästringen. Imorgon blir det glas och klarlack!

Glasblästrad och klar för lite klarlack!

Klarlackad! Nu ska den monteras på motorn! oohh yeeaahh ..

Mattade ner och maskerade ventilkåpan. Har tvättar och putsat på denna i två dagar nu. Gode min tid var kocksad olja sitter hårt!!! grrr ..

osså lite klarlack här med! Ska våtslipa och polera upp den för att få riktigt fin glans. Denna syns direkt när man öppnar motorhuven ..

Det gamla värmevattensröret såg inte alltför bra ut. Det hade rostat sönder i alla ändar och höll på att ge upp.

Beställde ett bättre begagnat då det visade sig att ett nytt kostar 2000:-. Usch. Även om det "nya" röret inte var sönderrostat så såg det lite halvdassigt ut. Går ju inte!

Glaset gjorde sitt och gav en superyta för lacken.

Värmetålig 1k färg samt 2k klarlack på röret så är man hemma! Blev riktigt jäkla bra faktiskt!

gav mig även på att börja koppla de nya högtalarna. Kommer plocka bort alla gamla sladdar som går i bilen. Kan man ju inte ha kvar!

För att kunna våtslipa ventilkåpan var jag tvungen att påskynda härdningen liten. Tog hjälp av en Infravärmare tidningen Nostalgia använt för att skrapa lack från en båt. Blev varmt snabbt och fick stå med denna i ca 1 timme.

Sen kunde jag vattenslipa bort några dammloppor och lite apelsinskal. Imorgon blir det till att polera upp ytan till glans igen ..

Blästrade även till drivaxlarna då jag inte var helt nöjd med finishen på dessa. Kommer lägga grund, svart lack och klarlack. Ooh yääähh ..

Grundade drivaxlar. Fyllde upp jäkligt bra i de små håligheter som fanns efter blästern.

Svart billack lagd.

och till sist 2-komponents klarlack i 4 lager. Nu är jag nöjd med dem!

Polerade även upp ventilkåpan efter vattenslipningen. Här ser ni mitt lilla ansiktet i den mittersta biten som är färdig polerad.

och sen var det bara att gå vidare. Svårt att ta ett bra kort på detta. Men lovar att den blev spegelblank till sist!

Var och snodde några dörrkontakter från mekonomendavid. Var hela och intakta men väldigt smkitiga.

Ett varv med detta så blir det mesta rent. Sjukt stark avfettning som även är miljövänlig. Förstår inte hur det kan vara det. Men är ju bra!

Rena och tvättade!

Fick klippa och lödda om alla kontakter då det egentligen inte går att byta denna gummikontakt utan att byta hela kabelstammen. Men jag ville inte lägga 1500:- på det .. :/ Efter 3 timmar var alla 22 sladdar löddade.

Men vad får jag då se??? då passar ju inte gummit i dörren!!! gaaaahhhh skiljer tydligen på 4dr och 2dr .. pust .. blev så förbannad så jag släckte ner och gick direkt hem. Åker väl på att köpa nya ändå .. suck ..

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
sällan någon skriver något här?
Tråkar jag ut er?

Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Neeeej!

Din tråd är en riktig höjdartråd, alltid underhållande och en sån man bläddrar igenom om och om igen.

Jag håller själv på att plocka ner bilen för vintern och du har inspirerat mig så jag kommer köpa eller bygga ett blästerskåp själv

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Re:

timmy1701 skrev:
Neeeej!

Din tråd är en riktig höjdartråd, alltid underhållande och en sån man bläddrar igenom om och om igen.

Jag håller själv på att plocka ner bilen för vintern och du har inspirerat mig så jag kommer köpa eller bygga ett blästerskåp själv

ahh .. tack för feedbacken! Nu känns det genast bättre!
Kan lova dig att ett blästerskåp blir en av dina bättre investeringar! Skulle inte byta bort den mot guld! Eller ja .. beror iofs på mängden guld ..

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Lackade till stagen som går från dörren till karossen. De såg så tråkiga ut. Nu ligger det lite snyggare färg på ..

Klarlackade även den nya generatorn som kom till garaget igår. Blev sjukt snyggt!! 80A för minsta möjliga motstånd! Får väl byta om den inte orkar med ..

Snyggade även till kabelstammen som sitter i passagerardörren. Verkar som jag kan spara in 1500:- där och använda den befintliga. Ingen blir gladare än mitt visakort ..

Nya diskanter monterade i de gamla hålen i dörren. Limmade dit dem på de vingar som fanns på diskanten mot originalhållaren.

Tada! Ser i alla fall ut som original. Hoppas de poppar lite bättre än original dock!

Tömde bilen på all gammal äcklig stereoprylat. Fanns en hel del skit helt enkelt .. Någon som vill handla?

Retade mig på att det står hk på högtalaren när det inte är det.

Lite slipande löser problemet! Nu är det Nonames istället ..

Jises .. trodde inte bilen skulle se ut så här igen. Men ska man bygga ljudet seriöst så ska man! Tänkte även passa på att torka rent under matten med. Viktigt!

drog klart alla kablar till ljudet. Blir en hel del kablar, men det får man väl ta! Här är mattan på plats igen.

Här löper kablarna tillsammans med kabelstammen.

och sen redo för att kopplas in i slutsteget. Som jag inte har än ..

Godisbordet! Nicolas Cage håller alltid ett vakandet öga på mig!

Var inte helt nöjd med finishen på högtalargallerna. Ytan var lite knottrig och svart blank kändes inte helt rätt ..

.. som vilken vanligt funtad människa med ett blästerskåp så blästrade jag rent dem! Blev grym bra! Var lite osäker på hur blasten skulle klara glaset, men det gick mycket bra!

Sen lackade jag dem med mattsvart färg. Känns mycket bättre och ytan blev nu perfekt.

Fick även mina lättade remhjul idag! Jisses! De vägde absolut ingenting! Nu kommer motorn spinna lite till .. Sen var dem snygga med ju ..

Woohoo. Den nya kabelstammen monterad. Se hur den skiner! Vallåkravinnare? Sheit, man är bra skadad ...

Det var denna lilla gummikontaktstycke jag ville åt. Och då var man tydligen tvungen att köpa hela kabelstammen. Men visst ser det snyggt ut i dörren nu?

Monterade dit de nylackade högtalargallerna. Blev sjukt nöjd! Nu ser de ut som jag vill.

Kom på att jag var ju tvungen att märka upp alla högtalarsladdar jag monterat. Fick skriva på tejp för att markera upp dem.

Ni kanske undrar vad jag sysslar med? Har en halvfärdig bil osså fokuserar jag på ljudet? Att jag är något defekt i knoppen har ni nog redan förstått, men kanske inte så här pass?

Faktum är att jag vill göra ljudet seriöst med dragningar av kablar och högtalare. Lättast är ju att göra detta när bilen är strippad. Sen är bakaxeln i norrland och renoveras samt min motorguru har lite semester. Så det finns inte så mycket annat jag kan göra just nu ..
Därför kändes det rätt att köra igång med ljudet.

Monterade de nya 6x9-högtalarna i de nya hållarna från Blekinge Bilradio. Nu kan vi pumpa lite fet musik! Ska bara ha i en motor och drivlina ...

Monterade även fronthögtalarna. Svåra att plåta men ni ser de lite i alla fall ..

Vilken dag! och då har det inte haft något alls med min bil att göra. Förutom att det ökat mitt sug något enormt med att få klart den gamla häcken.

Morgonen började bra med att jag fick flytta nedan porsche från garaget till ett utställningsområde i närheten:

Vilken bil! Helt otroligt fint chassi och en grymt trevlig motor. Svarade direkt och ville gärna varvas. Fanns även en ball knapp som gav öppna spjäll och fruktansvärt gott ljud! Hade man haft pengar hade man övervägt ..

Senare på kvällen blev det sjukare. Då skulle en Carrera Cup bil flyttas. Jisses. Att bara komma in bilen tog tid. Man är ju inte precis liten och smal. Tur ratten gick att plocka bort .. Efter en kort instruktions från Gullabo stampade jag iväg med seq-lådan. Fyfan vad fett det var. Sjukt svårkörd med sjukaste kopplingen och grymt nervös gas. Men vilket ljud!! Gode min tid ... hann bara köra en lite runda på inhängnat område. Men det var lätt det sjukaste jag någonsin kört. Så rått och så mekaniskt.

För att runda av denna fantastiska Porschedag så fick jag ta en ordentlig runda i kollegans Carrera 2. Vilken sjukt härlig retrovagn med grymma prestanda både vad det gäller väghållning och effekt. Motorns vrål får nackhåren att resa sig.

Så, jag är grymt nöjd med dagen! och grymt sugen på att få ihop min bil. Det är ju ingen porsche men förhoppningsvis ett roliga alternativ ..

PS. Bilderna visar inte exakt de bilar jag körde, men det är likadana ..

Alla kablar färdigdragna! Se så fint det ser ut nu! Ett par stolar och ratt hade varit fint dock ..

Monterade även dit ena dörrsidan. Skönt som tusan!!! Visst blev det bra?

Monterade klart delningsfilterna under instrumentbrädan. Ni ser de skymta uppe till vänster. Körde med dubbelhäftande och strippor för att garantera att de stannas kvar ..

Fick även på dörrsidan på förarsidan. Fattas lite småsaker men är nästan komplett. Skönt som tusan att äntligen få på den!!

Även kardanen fick sig en omgång. Blev riktigt snyggt faktiskt ..

Monterade lite mer saker i bilen. Snart kan man sitta i den gamla vagnen!!

Plockade även fram baksätet. Efter lite puts kommer dessa nog passa grymt bra!

Kände att jag behövde lite bättre koll på alla prylar jag beställt från bmw. Tejpade upp påsarna på en dörr för bättre översikt. Blir ju en del ..

Var även förbi Mekonomendavid med en massa godsaker. Här sitter ett nytt lättat löphjul monterat och David håller dit generatorn.

Bättre bild på motorn. Blir väl shysst? Ska dit lättat löphjul på generatorn och servopumpen. Tyvärr visade det sig att min servopump inte passar denna setup. Så det blir till att leta ny .. :/

David har även monterat dit en oljeretur som jag fick av den underbara Zlobo. Fett va?

Fick en ny servopump av Mekonomendavid idag. Min andra passade ju inte riktigt med de nya remhjulen. Men nu jäklar ska det passa! Däremot såg kanske inte denn pump så bra ut ...

Efter lite glasbläster och klarlack såg den ut så här. Helt okej väl?

Titta! Jag har ett komplett baksäte! Woohoo .. Var faktiskt riktigt skönt och sitta där med .. Bilen är jäkligt mörk inuti .. hehe ..

Lackade en del saker till bakaxeln, kardanen och servopumpen. Efter en blästring nyper klarlacken fint på godset ..

Bakaxeln är tillbaka från renovering!!! ARC Motorsport har gått igenom och bytt slitdelar samt fixat rätt spel. Känns riktigt tajt och fin nu. Ska bara putsa till den lite efter frakten. Posten är hårdhänt .. :/

Detta mina vänner är bilporr! De lättade löphjulen monterade. Generatorn på plats. Och även en snygg dekal .. hehe .. David på Mekonomen gör ett sanslöst bra jobb! Känns väldigt trygt att ha motorn där!

Bevis på att jag är skadad .. våtslipade och polerade kardanaxeln idag. Kan jag vara ensam i världen om att polera en kardanaxel? heheh .. Och ingen kommer se det ..

Här ser ni den i all sin prakt! Nytt kardanlager och ny hardyskiva med nya bultar kommer väl att hålla ett tag ..

Monterade även ihop diffen med alla nya prylar. Blev väl snygg?

Dagen började med att mäta upp lite på bryggan för att göra rätt förstärkning. Vi förkastade den första idén om ett järn på var sida om bryggan då bryggan är ihålig och inte kommer ge rätt styrka.

Borrade sen upp gängorna på diffen eftersom dessa är en svag punk och brukar ge upp. Istället kommer jag köra en genomgående 12,9 bult med mutter på baksidan. Kommer bli saftigt safe!

Tyvärr fick inte muttern plats bakom hålet på diffen.

Men inget som en vinkelslip inte kan fixa! Kul att modda sin nyfixade diff .. pust ..

Sen började placeringen av diffen i bryggan igen! Välkommen hem!

Precis när man tyckte allt gick bra och bakvagnen var på väg att bli klar så får man en riktig käftsmäll. Det verkar som om hela bryggan är sne. Det går inte att koppla diff till bryggan för bussningen pekar åt helt fel håll. Men tack vare min gode vän MostWanted så löste vi detta lite snabbt med en ny brygga från hans gamla 325:a. Att det sen ser ut som den legat på havsbotten i x-antal år är väl en annan femma .. Tur man har ett blästerskåp!!

Här ser ni det. Bussningen pekar helt snett och bulten går åt helt fel håll. Vet inte vad man gjort men något är galet.

Så det var bara till att plocka ner hela bryggan igen. Någon som vill ha? Tur man har liften denna vecka så det går snabbt och smidigt ..

Den "nya" bakaxel-bryggan. Däremot ser den värre ut än vad den är. Bara ytrost som kommer att skjutas bort med det fantastiskta blästerskåpet!!

Fick istället lägga lite tid på att fräscha upp lackbåset. Det såg lite skabbigt ut med alla tusen olika färger .. hehe .. Nu är det vitt och fint igen!

Som plåster på såren kom det lite godis till motorn. Det lättade svänghjulet med koppling. Även de håriga motorkuddarna från Millway i delrin kom. Stumt värre!

Det börjar arta sig! Stod nonstop vid blästerskåpet i 2 timmar! Jisses vad många vrån och vinklar det finns på denna busen .. Blir en liten stund till med den imorgon. Sen ska den förstärkas lite för att till sist lackas!

Mekonomendavid svetsade lite snygga förstärkningar till infästningen för kränghämmarstaget. Ytterliggare en svag punkt på bryggan ..

3 lager epoxigrund lagd! Imorgon blir det topplack och klarlack!

Lika bra att köra samma metod på fjäderskålarna som på bryggan. Blästrade till dem och körde EP 2k på dessa med ..

Sen blidde det svart lack på! Denna svarta lack är någon industri 2k-lack. Ska tydligen vara sjukt hård. Men finishen är inte som en billack .. men ändå helt okej!

Gäller att vara lite uppfinningsrik när bryggan ska lackas. Tusen olika vrån som alla måste fyllas ju!

Tada! Färdig! Kärde även industrilacken på denna .. lär hålla för alla äcklig stensprut ..

Pressade i en ny bussning i framkant på bryggan. En delrin variant från Millway ..

Fixade även till förstärkningen på diffen. Nu verkar allt lira igen!

Lackade till förstärkningen med Foliatecs bromsoksfärg. En 2k variant som är helt sinnessjukt stark! Knappt att den går att blästra bort!

Yess! Diffen med brygga äntligen på plats!! Tungt som tusan och göra själv, men skam den som ger sig!

Här syns den röda förstärkningsplattan med 12,9 bultar nertill samt en genomgående 12,9 bult genom diffen och delrinbussningen. Nu jäklar ska det hålla!

Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Helt j*vla underbart arbete du lägger ner!

Ska skicka denna tråden till en jobbarkompis som ska byta chassi på sin 325a, så har han nåt att sikta på.

Inser också att jag ska skaffa mig ett större blästerskåp så jag kan göra lika najs jobb som dig thumbs up

Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Re:

Peter_1982 skrev:
Helt j*vla underbart arbete du lägger ner!

Ska skicka denna tråden till en jobbarkompis som ska byta chassi på sin 325a, så har han nåt att sikta på.

Inser också att jag ska skaffa mig ett större blästerskåp så jag kan göra lika najs jobb som dig thumbs up

hehe .. tack som tusan för det!
Ja, ett blästerskåp är helt sjukt bra! Älskar det! hehe ..

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Monterade dit drivaxlarna och fjäderskålarna idag. Tejpade drivarna för att inte repa dem vid montering. Ska ha dit de justerbara camberstagen med ..

Fick även ett termostathus i aluminium idag. Tror jag ska polera upp detta ..

Nästan klar! Fattas bara ett stabilisator stag så är bakvagnen helt klar.Så här kommer det aldrig någonsin se ut igen! Men i alla fall till Elmia .. sen ska den jäklar få bekänna färg ..

Från annan vinkel..

Här syns förstärkningen med den genomgående bulten. Bara 12,9 bultar. Ska jäklar hålla!

Putsade även till en mutter på servon. Med glas blir det fint ...

Den nya mallen som jag hoppas Mekonomendavid kan svetsa imorgon. Vår svets har ingen gas längre

Här sen ni den nya feta svetsen som David lagt. Äckligt snygg .. hur nu en svets blir det ..

Slipade ner svetsen på utsidan för att det ska se lite snyggare ut. David la en lika fet sträng på insidan så den kommer hålla något sjukt bra! och inga porer!

Sen tog jag tag i termostathuset. Gillade inte att det var en massa gjutskägg i den...

Efter lite slipande så såg det bättre ut. Dremeln fick jobba lite ..

Sen tänkte jag polera upp den lite. Här har jag grovslipat med 120-papper.

Här är det slutslipat med 1200-papper.

För att sedan poleras upp med smärgelvax. Ser ni mitt fina ansikte?

Monterade den nya förstärkningen! Visst blev det snyggt? Stumt som tusan ... Blev också bättre med svart. Nu ser ni heller inga porer i svetsen!!

La några lager klarlack på det polerade aluminiumtermostathuset (jisses vilket långt ord!)

Slipade ner och lackade till insuget med. Kommer behöva våtslipa sen för att få upp grym finish. Men jag blev väldigt nöjd!

Beställde hem ett h&r stabilisatorkit. Grymt mycket styvare än original. 28 mm fram och 21 mm bak. Idag är det 25,5 mm fram och 18 mm bak.

WTF! En rostig bult??? Faktum är att alla fyra bultar till framvagnsbryggan var rostiga! Hade polerat dem gamla, men fukten i garaget har fått dem att rosta. Usch ..

Tada! nya bultar monterade och dragna med rätt moment! 110 NM! Stabila gossar det!

Nämen! Ännu mer rost! Var är det här? En folkracebil? Eller kanske en rat-BMW?

Puh, ny variant monterade. Lugnet återställt.

Gick sen på med rören till bensinpåfyllningen. Märkte dock snabbt att jag saknade slangklämmor. Blir till att inhandla imorgon så man kan slutföra. Men visst ser det rätt fräscht ut i hjulhuset?

Bjuder på en liten motorbild när Mekonomendavid monterade på det nypolerade termostathuset. Grenrör ska på innan motorn kan monteras igen ..

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Plockade fram grenrören från M3 S50 som jag har liggandes. Ger rätt ballt ljud och lite mer effekt, kanske .. Men de såg inte så jättebra ut.

Blästrade till dem för att få bort ytrost och andra äckligheter. Kommer att målas med coatingfärg samt kläs med avgasbandage. Allt för att hålla tempen nere i motorutrymmet.

Visade lackeraroraklet Håkan "Molle" Molin mitt lackade insug. Frågade då även om det behövs primer på denna plast. Fick tummen upp på utfört arbete samt infon om att primer inte ska användas på denna typ.

Däremot fick jag fet tumme ner på att insidan av insuget inte var behandlat .. hmm :/ Så det blir bara till att matta ner undersidan och lägger lite klarlack där med .. Jävla Molle ..

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 1996 - Banåkarbil med kompressor (Shortshift probs!)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (68164 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande