Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 54360 besök totalt |
Vi har det underbart på banmötena, direkt på morgonen har vi ett helt eget pass. Ibland får man jaga Tobias och det är värt mycket. I söndafs hade jag med en passagerare som skrek, "du är f*n inte klok i huvet" när jag bromsade efter rakan Jag körde vårdat, jag lovar. Sånt är kul, att bjuda på en upplevelse.
![]() och nej Anders, jag missförstod inte. Jag vet att du vet ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Såg du att det var en kille på PCS sida som letade låda? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Re:
Fast det var väl en kort G50 till en Carrera 3,2 det. Långa G50 är svår att få in utan att plocka torsionsröret. Tobias: Hur är utväxlingen på 2:an och 3:an på 6-petade lådan jämfört med en original 964-låda? Jag skulle vilja ha en högre 2:a på min. Men att byta drevsats på en 964 har jag för mig är dyrt. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Re:
ja, det var så eller? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Re:
Men vad är det som är dyrt på en 964a..... ![]() Upplever inte tvåan som ett problem längre då jag växlar upp till trean tidigare.. Använde följande information när jag valde 8:32 Motorsport utväxlingen istället för att byta drevsatser. Detta är en sammanställning av info från verkstadshandboken, kan inte garantera att det är hel korrekt men det är bara 1 och 3 som skiljer på RS förutom att den har stålsynkar på alla växlar, vilket inte en 993 RS har. ![]() Hittade denna uträkning på Albert Motorsport. http://www.albertweb.de/media/docs/albert-gearbox-calculator-2009.xls Standard ![]() Så här ser min utväxling ut ( klicka för stor bild.) ![]() _________________ ![]() |
||||
Super! Tack!
![]() Då är det enkla och antagligen billigaste svaret på mina önskemål att byta till 964RS-drevning (1:an, 2:an). Att kasta i en standard 993 C2-låda ger ju tyvärr ingen förbättring i det lägre registret. Så då åker man ju på både ett växellådsbyte + en ny slutväxel, d.v.s. som du gjorde. Lite skumt bara ang uträkningen på standardlådan, jag har för mig (taget ur huvudet) att 3:an går till 150 km/h, inte 170 km/h? MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Lådan är lite trixig tycker jag. Problemet med 5 vxl är inte 1 & 2 tycker jag utan 3 & 4an. Byter man slutväxeln så drevar du ner men växlarna ligger fortfarande lika fel sins emellan. Skillnaden blir bara att du åker mer på en högre växel vilket inte gör det mer optimalt. 1an är ju ointressant och tvåan tycker jag funkar på bana, däremot skulle jag vilja trycka ner 3 & 4an mot 2an för att täta stegen. Vilket innebär att femman måste med för att inte få för långt steg. Att i princip lägga femman på fyrans växel och sen klämma in 3&4 mellan 2&5 tror jag skulle bli grymt på bana. Tyvärr kostar dreven 6-7000 kr st gånger tre.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Re:
Ja, nu har jag läst på några minuter och att byta ettan/tvåan verkar inte vara så kul idé för plånboken. Nästan bättre då att (om möjligt) försöka hitta en orig 964 RS låda och sälja sin befintliga. Att korta ner hela registret 3-4-5 är ju en möjlig variant, men eftersom jag vill ha min "gatvänlig" så vill jag spara 5:an hög för transportresor, och då känns en lång etta som rätt recept. Norrland är låååångt ![]() och att byta tre drev, njaäe då blir det nog i slutändan ändå knappast billigare än att köra en neddrevad 993-låda. Det finns alldeles för många alternativ, men alla är mer eller mindre dyra ![]() _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Ja det suger att delarna till G50 är så j- la dyra, och det finns inga alternativ heller (som gör det billigare). RS lådorna tar ju folk också betalt för numera, och jag tycker inte inte att de blir direkt bättre. Försök provkör en rs innan du köper en sån låda. Har dessutom faktisk aldrig hört tidigare att 3an skulle skilja också. Trodde bara att det var lång etta och stålsynk på tre drev som skiljde.
Men det känns som man för 25.000 kr kan göra en låda bättre, byta några drev eller slutväxel. Men det blir ändå lite av en kompromiss. Får se vad jag ska göra framöver, just nu funkar lådan så bra så det känns lite segt att göra nåt nu, utan istället vänta tills en renovering. Vi får se. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Som jag tolkat det från manualerna så är det 1 & 2 som skiljer, samt stålsynkar.
Ville ha stål på tvåan på min 6vxl men bara delarna kostade 15... till de andra kostar de runt 2500. Men en 993 cup låda g50/32 vore nog inte fel, eller trimma motorn... _________________ ![]() |
||||
Re:
precis, det känns som att det är den lådan som blev "rätt". allt annat blir en mer eller mindre bra kompromiss, alternativt svindyrt att bygga en kopia på 32-lådan. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Att korta ner 3,4 och 5:an skulle nog vara helt perfekt, tycker att en vanlig " kort " 2:a känns ok men den " långa " RS 2:an tyckte jag var perfekt, skulle gärna vilja köra en vanlig nerväxlad G50 för att känna skillanden mot min vanliga.
_________________ Hans Åhlén Porsche 964 Carrera Cup |
||||
Re:
Jag vill också veta. Fälgarna genererar en extremt hög vill-ha-faktor! Bra stuk överlag f.ö., låg, clean och stygg. Påminner på något vis om en gammal caféracer med Nortonsnurra ![]() (för er som inte vet vad jag menar: http://russtaylor.co.uk/wp-content/u _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Bilder på nya fälgarna
På allmän begäran så kommer en bild från sidan också. ![]() Det är ett par Cargraphic fälgar 8,5 och 10,5 X 18 som jag köpte och lagade på Intera. Det är splitfälgar med smidda centrum och aluminium fälgbanor. ![]() Tack för berömmet Max. På Söndag så skall jag prova hur de går på Gelleråsen. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 54360 besök totalt |