Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
54360 besök totalt
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Vi har det underbart på banmötena, direkt på morgonen har vi ett helt eget pass. Ibland får man jaga Tobias och det är värt mycket. I söndafs hade jag med en passagerare som skrek, "du är f*n inte klok i huvet" när jag bromsade efter rakan Jag körde vårdat, jag lovar. Sånt är kul, att bjuda på en upplevelse.



och nej Anders, jag missförstod inte. Jag vet att du vet

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Re:

Tobhn skrev:
Har idag godkänt reparationen av min G50 03 2 original växellåda, tog ett djup andetag innan....

Magnus på MTech lagar lagerläget för kopplingsarmen samt byter två synkringar som var slitna.
Dessutom så byts alla packningar så den inte läcker samt något lager som var dåligt. Diffbromsen var i god kondition så den behövde inte åtgärdas.

Kanske säljer den eller så behåller jag den som reserv.

Den här säsongen så tänker jag köra fler än tre dagar under Juni - September...


Såg du att det var en kille på PCS sida som letade låda?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Re:

bakmotor skrev:
Såg du att det var en kille på PCS sida som letade låda?

Fast det var väl en kort G50 till en Carrera 3,2 det. Långa G50 är svår att få in utan att plocka torsionsröret.

Tobias: Hur är utväxlingen på 2:an och 3:an på 6-petade lådan jämfört med en original 964-låda? Jag skulle vilja ha en högre 2:a på min. Men att byta drevsats på en 964 har jag för mig är dyrt.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Re:

jonthi skrev:
bakmotor skrev:
Såg du att det var en kille på PCS sida som letade låda?

Fast det var väl en kort G50 till en Carrera 3,2.
MVH Jonas


ja, det var så eller?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Re:

jonthi skrev:

Tobias: Hur är utväxlingen på 2:an och 3:an på 6-petade lådan jämfört med en original 964-låda? Jag skulle vilja ha en högre 2:a på min. Men att byta drevsats på en 964 har jag för mig är dyrt.

MVH Jonas


Men vad är det som är dyrt på en 964a.....
Upplever inte tvåan som ett problem längre då jag växlar upp till trean tidigare..

Använde följande information när jag valde 8:32 Motorsport utväxlingen istället för att byta drevsatser.
Detta är en sammanställning av info från verkstadshandboken, kan inte garantera att det är hel korrekt men det är bara 1 och 3 som skiljer på RS förutom att den har stålsynkar på alla växlar, vilket inte en 993 RS har.


Hittade denna uträkning på Albert Motorsport.
http://www.albertweb.de/media/docs/albert-gearbox-calculator-2009.xls

Standard

Så här ser min utväxling ut ( klicka för stor bild.)

_________________
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Super! Tack!

Då är det enkla och antagligen billigaste svaret på mina önskemål att byta till 964RS-drevning (1:an, 2:an). Att kasta i en standard 993 C2-låda ger ju tyvärr ingen förbättring i det lägre registret. Så då åker man ju på både ett växellådsbyte + en ny slutväxel, d.v.s. som du gjorde.

Lite skumt bara ang uträkningen på standardlådan, jag har för mig (taget ur huvudet) att 3:an går till 150 km/h, inte 170 km/h?

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Varsågod.
Teoretisk max är 170 på trean tror jag, beror på max varv.
Det kommer kosta mer med växlar än slutväxeln tror jag.

_________________
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Lådan är lite trixig tycker jag. Problemet med 5 vxl är inte 1 & 2 tycker jag utan 3 & 4an. Byter man slutväxeln så drevar du ner men växlarna ligger fortfarande lika fel sins emellan. Skillnaden blir bara att du åker mer på en högre växel vilket inte gör det mer optimalt. 1an är ju ointressant och tvåan tycker jag funkar på bana, däremot skulle jag vilja trycka ner 3 & 4an mot 2an för att täta stegen. Vilket innebär att femman måste med för att inte få för långt steg. Att i princip lägga femman på fyrans växel och sen klämma in 3&4 mellan 2&5 tror jag skulle bli grymt på bana. Tyvärr kostar dreven 6-7000 kr st gånger tre.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Re:

964 skrev:
Lådan är lite trixig tycker jag. Problemet med 5 vxl är inte 1 & 2 tycker jag utan 3 & 4an. Byter man slutväxeln så drevar du ner men växlarna ligger fortfarande lika fel sins emellan. Skillnaden blir bara att du åker mer på en högre växel vilket inte gör det mer optimalt. 1an är ju ointressant och tvåan tycker jag funkar på bana, däremot skulle jag vilja trycka ner 3 & 4an mot 2an för att täta stegen. Vilket innebär att femman måste med för att inte få för långt steg. Att i princip lägga femman på fyrans växel och sen klämma in 3&4 mellan 2&5 tror jag skulle bli grymt på bana. Tyvärr kostar dreven 6-7000 kr st gånger tre.

Ja, nu har jag läst på några minuter och att byta ettan/tvåan verkar inte vara så kul idé för plånboken. Nästan bättre då att (om möjligt) försöka hitta en orig 964 RS låda och sälja sin befintliga.

Att korta ner hela registret 3-4-5 är ju en möjlig variant, men eftersom jag vill ha min "gatvänlig" så vill jag spara 5:an hög för transportresor, och då känns en lång etta som rätt recept. Norrland är låååångt
och att byta tre drev, njaäe då blir det nog i slutändan ändå knappast billigare än att köra en neddrevad 993-låda.

Det finns alldeles för många alternativ, men alla är mer eller mindre dyra

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Ja det suger att delarna till G50 är så j- la dyra, och det finns inga alternativ heller (som gör det billigare). RS lådorna tar ju folk också betalt för numera, och jag tycker inte inte att de blir direkt bättre. Försök provkör en rs innan du köper en sån låda. Har dessutom faktisk aldrig hört tidigare att 3an skulle skilja också. Trodde bara att det var lång etta och stålsynk på tre drev som skiljde.

Men det känns som man för 25.000 kr kan göra en låda bättre, byta några drev eller slutväxel. Men det blir ändå lite av en kompromiss. Får se vad jag ska göra framöver, just nu funkar lådan så bra så det känns lite segt att göra nåt nu, utan istället vänta tills en renovering. Vi får se.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Som jag tolkat det från manualerna så är det 1 & 2 som skiljer, samt stålsynkar.

Ville ha stål på tvåan på min 6vxl men bara delarna kostade 15... till de andra kostar de runt 2500.

Men en 993 cup låda g50/32 vore nog inte fel, eller trimma motorn...

_________________
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Re:

Tobhn skrev:
Som jag tolkat det från manualerna så är det 1 & 2 som skiljer, samt stålsynkar.

Ville ha stål på tvåan på min 6vxl men bara delarna kostade 15... till de andra kostar de runt 2500.

Men en 993 cup låda g50/32 vore nog inte fel, eller trimma motorn...


precis, det känns som att det är den lådan som blev "rätt". allt annat blir en mer eller mindre bra kompromiss, alternativt svindyrt att bygga en kopia på 32-lådan.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Att korta ner 3,4 och 5:an skulle nog vara helt perfekt, tycker att en vanlig " kort " 2:a känns ok men den " långa " RS 2:an tyckte jag var perfekt, skulle gärna vilja köra en vanlig nerväxlad G50 för att känna skillanden mot min vanliga.

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



killen som kom sist och gick först!


_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Re:

964 skrev:
killen som kom sist och gick först!

Det var väldigt trevligt ordnat arrangemang med alla 964or och den tekniska diskussionen.

Tyvärr så ville min codriver ute och åka istället....

_________________
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Premiär men de nya hjulen.

Det tog ett par månader att få fälgarna fixade men nu sitter de på bilen, premiären var en kort tur med sonen till 964 träffen i Södertälje.

_________________
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



det var ingen vidare bild för att visa nya fälgar

Vad är det för nåt, BBS Race, cargraphic?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Thomas hann före, tänkte ställa samma fråga. Vad är det för fälgar? Ser bra ut, det lilla man kan se:)

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Jäklar vilken fin bil du har, Tobias. Det är någon slags kvalitetstämpel att en bil har passerat din ägo. thumbs up

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Re:

964 skrev:
det var ingen vidare bild för att visa nya fälgar

Vad är det för nåt, BBS Race, cargraphic?

Jag vill också veta. Fälgarna genererar en extremt hög vill-ha-faktor!

Bra stuk överlag f.ö., låg, clean och stygg. Påminner på något vis om en gammal caféracer med Nortonsnurra
(för er som inte vet vad jag menar: http://russtaylor.co.uk/wp-content/uploads/2008/08/norton-commando-caf . . . .

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Bilder på nya fälgarna

På allmän begäran så kommer en bild från sidan också.
Det är ett par Cargraphic fälgar 8,5 och 10,5 X 18 som jag köpte och lagade på Intera.

Det är splitfälgar med smidda centrum och aluminium fälgbanor.



Tack för berömmet Max.

På Söndag så skall jag prova hur de går på Gelleråsen.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
54360 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande