Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 20 besök senaste veckan (114793 totalt) |
Då vet man varför de hade rea på speed hjälmen iaf, kommer en uppdaterad till 2011 med Snell2010 klassning. I övrigt verkar det dock inte vara någon större skillnad.
http://www.demon-tweeks.co.uk/Motors |
||||||||
Re:
Ingen större skillnad...? Det är en väsentlig skillnad vad det gäller passform och skydd av huvudet...det är liksom det som är hela poängen :-)
|
||||||||
Re:
Vad är en "ren" FIA klassning? :-)
|
||||||||
Re:
![]() Det finns hjälmar som är testade efter den, men inte i de lägre prisklasserna än. |
||||||||
Re:
Jag trodde i min enfald att hur en hjälm passar var ganska individuellt. Låter helt fantastiskt att Snell2010 hjälmar automatiskt har bättre passform än alla andra hjälmar... |
||||||||
Re:
Ironi och personlig säkerhet är inte direkt något jag uppskattar...men i vilket fall så är passform storlek en sak, passform för maximalt skydd en annan. SNELL2010 har en annan modell som förebild när man tillverkar olika storlekar. Man har fler steg i ytterskalen och den inre skyddsbarriären är mer anpassad efter hur huvudformen ser ut på ett litet respektive stort huvud. Tex stora storlekar behöver mer halsöppning, små storlekar tar "ihop" mer nere vid halsen. I tidigare standards har man använt samma "huvudmodell" för alla storlekar, det gör man inte längre. Tillverkarna har fått göra omfattande kostruktions och materialförändringar för att nå upp till SNELL2010 std.
|
||||||||
Re:
Utmärkt förklaring, tack för det! då förstår jag lite mer vad du pratar om. Du får ursäkta ironin, men det var ganska stor "floskel varning" på att bara säga att Snell2010 har bättre passform utan vidare förklaring ![]() |
||||||||
Re:
![]()
|
||||||||
om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också. |
||||||||
Re:
Yes, självklart! 6p installerat och axelbanden kryssade för att förhindra "avglidning" ![]() Sedan hade jag personligen aldrig vågat åka med HANS+skalstol om det inte funnits bur i bilen. _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Låter bra! Har du särat på infästningspunkten för de främre bältesstrapparna?
|
||||||||
Re:
om du menar de nedåtgående, så sitter infästning ca 20 cm isär, och någon cm bakom skrevets placering i stol. remmar dras mot ljumske /lår, "paketet" går fritt. ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Lysande! Har precis haft en genomgång med Carrera Cup och STCC bilar...där sitter det inte monterat korrekt...
|
||||||||
Beställde oxå en OMP Speed från www.rallyshop.it
3200:- känns som ett kap... väntade med HANS kragen... tar det närmre sommaren _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||||||
Re:
Nu är den ännu billigare... http://www.rallyshop.it/index.php?ma 289_ men bara S kvar.... EDIT, såg att det var utan HANS.... _________________ ![]() |
||||||||
Lyfter en favo tråd.
Är det någon som vet om det är någon skillnad på en hjälmar som säljs i USA jämfört med här? Form, storlekar etc... Givetvis jämför jag hjälmar med exakt likadan märkning. Märken som jag tittar på är OMP, ARAI, BELL tex. _________________ Jens Lanvin |
||||||||
Re:
om dom är klassade SNELL 2010 är det samma huvudform som gäller, är klassningen en annan kan det variera en hel del i huvudform och storlek.
|
||||||||
Skall inom kort handla ny hjälm + nackskydd inför säsongen. Jag kör i club alfa romeo Challenge som körs under SBFs regelverk.
Jag kör även kart och där krävs alltid integralhjälm så vore ju bra om man kunde använda samma hjälm där- Vad jag kan tolka på sidan 40 i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek Någon som kan bekräfta ? Jag har vanlig nationell licens. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 20 besök senaste veckan (114793 totalt) |