Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 21 besök senaste veckan (38540 totalt) |
Re:
Sen å andra sidan är det ofta Bongard som är den lilla kostnaden på NS, dessutom har jag bestämt mig för att ge fan i och köra av och där med sparat 4 års medlemskap alltså 176 Eurosar! (jag har kört på NS i 4 år nu) _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Re:
Nej, jag har inte hört något speciellt, men det var ett antal incidenter på banan i helgen, där man kan fundera över hur ett Svenskt försäkringsbolag skulle agera. Ta t.ex klassikern "olja/glykol på banan". Nu i helgen så var det en Porsche som hade fått motorhaveri i Brünnchen, tappat ut en massa vätska på banan, som sedan ett par hojar hade åkt av på och hamnat i räcket. (Alla inblandade verkade hyggligt ok). Om man själv skulle vålla en sån olycka, är vi då säkra på att Trafikförsäkringen täcker konsekvenserna? Låt oss ta ett fiktivt men ändå läskigt exempel: Jag kör min BMW, trafikförsäkrad hos Trygg Hansa, på Nordschleife. I Hatzenbach råkar jag glida över kurbsen så att oljetråget spricker och fem liter olja rinner ut på banan... I mitt oljespill kraschar en svensk GT2 och två tyska motorcyklar. Det blir skador på fordon, räcken och människor. En riktig soppa, tyvärr inte helt osannolik - och vem betalar till vem i ett sånt läge? _________________ -- |
||||||||
Re:
Vad det gäller Trygg Hansa så täcker ingen del i deras bilförsäkringar körning på Ringen. Inte ens Trafikförsäkringsdelen. Kolla sidan 15 i villkoren http://www.trygghansa.se/SiteCollect Ganska solklart ![]() Vet inte hur det ser ut på andra bolag men misstänker att de har eller kommer ha något liknande i kommande villkor. |
||||||||
Re:
Läs slutet på sida 8. Så får man en annan vinkel på det! Där Är det inhägnat område som är exkluderat och ringen är en betalväg. Så frågan är om de kan frånsäga trafikdelen? Och kapitlet som sida 15 är med i börjar under rubrik på sida 14 där trafikförsäkringen ej är med utan bara tilläggsvarianterna. _________________ Martin Nymberg |
||||||||
Re:
Nedanstående bestämmelser avser ansvar-, brand-, glasrute-, stöld-, kris-, maskinskade-, drulle-, räddnings- och vagnskadeförsäkring samt tilläggsförsäkringarna Hyrbilsförsäkring, Självriskreducering, RehabTrafik och KörVidare-försäkring. Dvs inte till trafikförsäkringen. Läs B.1 Trafikförsäkring istället. När gäller inte trafikförsäkringen Trafikförsäkringen gäller enligt reglerna i trafikskadelagen. Lagen tillämpas inte på
Dvs inget undantag alls för NS, och eftersom trafikskadelagen gäller samtliga trafikförsäkringar (avsett bolag) så borde det vara grönt på TF. Slutna trackdays bör det vara tvärnit på däremot. Edit: Några minuter sen |
||||||||
Re:
Med andra ord så skall det vara fritt fram att köra utan oro för något annat än att ens bil kan bli skrot! Den läskiga delen är ju när just personskador etc kommer in i bilden.. _________________ Martin Nymberg |
||||||||
Re:
För mig är det solklart ![]() |
||||||||
Re:
Vad är det som är solklart för dig? Det som där emot ÄR solklart är att Trygg-Hansa skriver att trafikförsäkringen gäller så länge körningen inte sker inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsbolagen kan ändra sina villkor alla dagar i veckan men de kan inte ändra på trafikskadelagen. Enda sättet för ett försäkringsbolag att komma undan trafikförsäkringen på ringen är att hävda att ringen är ett inhägnat tävlingsområde, och där har ju just Trygg-Hansa förlorat förut i såväl tingsrätt som hovrätt. |
||||||||
Re:
Ja, det är dit jag vill komma. Använde Trygg Hansa i mitt exempel, just för att jag vet att de har den tuffaste attityden..
Och där är vi alltså säkra på att Turistkörningen fortfarande funkar, däremot inte Trackdays? Det börjar klarna. ![]() ![]() _________________ -- |
||||||||
Re:
+1. Att man har trafikförsäkring på ringen är ganska tydligt. I dagsläget är det säkert iaf. Om något überklurigt hittas på i framtiden vet man ju inte. Men hur det i slutänden fungerar i alla dessa olika scenarior som kan uppstå är jag inte helt på det klara på. Vållandebedömningar till exempel. ----------------------------------- Säg att en bil - och det är solklart vilken bil som gjort det - släpper ut glykol. Jag kör av. Han är tveklöst vållande... eller näää, jag körde nog för fort efter omständigheterna. En bil framför mig får sladd, åker ut i räcket men flyger sen ut mitt i banan framför mig och jag har inte hunnit få ner farten och har ingen chans att undvika honom. Hmmm... är nog mitt fel det med eftersom jag skulle väl hållt bättre avstånd. En bil framför mig får sladd, åker ut i räcket men flyger sen ut i banan rätt i sidan på min bil. Eeehhrmm... ingen aning nu liksom. ----------------------------------- I slutänden misstänker jag - rätta mig om jag har fel - att skador på den egna bilen är nog oftast tämligen svårt att få täckta oberoende förlopp och andras ev. tydliga eller otydligare vållandeansvar? Däremot så behöver jag inte oroa mig för personskadekostnader - egna och andras - så länge jag inte är grovt oaktsam osv? Och i normalfallet tar faktiskt försäkringsbolaget kostnaden på Ringens armco. Kors i taket. _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Har försäkringsbolagen, med hänsyn till hur trafiksskadelagen ser ut och villkoren kring trafikförsäkringen, möjlighet att kräva återbetalning av den som är vållande? Det verkar inte som att det råder några tveksamheter om att trafikförsäkringen gäller vid turistkörning. Men det jag tänker på är om försäkringsbolaget, efter att ha betalat ut försäkringspengar till "de drabbade", har möjlighet att gå på mig som vållande i en olycka i en separat process och kräva återbetalning av utbetalade pengar med grund i att jag anses ha kört vårdslöst på ringen? _________________ Mato Saric |
||||||||
Re:
Med tanke på det nuvarande rättsläget så lär knappast ett försäkringsbolag neka till att trafikförsäkringen gäller även på en trackday. Det fallet där Trygg-Hansa förlorade var ju en olycka på uppkörningen på Scuderian och det ansågs ju inte vara ett inhägnat tävlingsområde i juridisk mening. |
||||||||
Re:
Som jag tidigare nämnt i denna tråd, att om man exempelvis får för sig att köra på i Breidscheid och köra mot trafiken, så är det väl högst troligt att nedanstående paragraf från trafikskadelagen kommer att åberopas av försäkringsbolaget. "12 § Trafikskadeersättning med anledning av personskada kan jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan. Ersättning till förare som har gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri kan även jämkas, om föraren därvid genom vårdslöshet har medverkat till skadan. Har personskada lett till döden, kan ersättning som avses i 5 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) också jämkas, om den avlidne uppsåtligen har medverkat till dödsfallet." |
||||||||
Re:
Och där fick jag så jag teg ![]() |
||||||||
Re:
Mycket fokus från oss Nürburgister har ju varit på vagnskadebiten och dess försvinnande de senaste åren och mycket mindre diskussion om trafikförsäkringsdelen som är oförändrad. _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Men inte kan man försäkra en svensk bil i ett engelskt bolag? Har läst hela tråden och det verkar vara kört att försäkra för turistkörning. Men jag frågar iaf, någon som vet något f bolag som täcker Ringen om man kör Porsche, är med i PCS elr vad som nu än krävs? Finns det något bolag som tecknar mot krav som kanske låter jobbiga men som går att leva med? Typ att man ska vara nykterist elr nåt ![]() Bilsports entusiastförsäkring för en 10 år gammal nioelva? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Det är nog helt kört med vagnskadeförsäkring på turistkörningen, senare års vildavesternkörning har fått försäkringsbolagen att dra sig ur...det kostar för mycket för dom, går inte ekvationen ihop för bolagen så är det slut.
_________________ Hans Mogren Porsche GT3 CS |
||||||||
Re:
[/quote] Och där är vi alltså säkra på att Turistkörningen fortfarande funkar, däremot inte Trackdays? Det börjar klarna. ![]() ![]() Trackday. Normalt brukar man väl skriva på ett papper där man avsäger sig möjligheten att kräva ansvar på egendom eller person i samband med olycka? Eller hur var det nu det stod i det finstilta ![]() _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||||
Re:
Och där är vi alltså säkra på att Turistkörningen fortfarande funkar, däremot inte Trackdays? Det börjar klarna. ![]() ![]() Trackday. Normalt brukar man väl skriva på ett papper där man avsäger sig möjligheten att kräva ansvar på egendom eller person i samband med olycka? Eller hur var det nu det stod i det finstilta ![]() Vilket påstående/fråga svarar du på? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Re:
Trackday. Normalt brukar man väl skriva på ett papper där man avsäger sig möjligheten att kräva ansvar på egendom eller person i samband med olycka? Eller hur var det nu det stod i det finstilta ![]() Vilket påstående/fråga svarar du på?[/quote] Angående huruvida trafikförsäkringen gäller på Trackday. Vad jag förstår så faller frågan om trafikförsäkring mot annan deltagare,, däremot borde den gälla för skada på arrangörens egendom t ex räcken. Min kommentar är ingen invändning eller svar. Kom bara att tänka på att om man avsäger sig möjlighet att ställa krav på annan så borde det innebära att: I en situation där annan part orsakar skada på min person eller egendom, så kan jag eller mitt försäkringsbolag inte kräva ersättning. Alltså kommer den andra partens trafikförsäkring inte att behöva lösas ut för att täcka min skada,, den får jag stå för själv, fast det inte var mitt fel. Eller så har jag tänkt fel ![]() _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 21 besök senaste veckan (38540 totalt) |