Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i - BMW Cup #57 | Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (72214 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

andreas.e skrev:
Patrik Skoog skrev:
http://www.sachsperformance.com/Sachs-Performance-Kupplung-Sportkupplung/BMW/BMW-1-E81,-E87-09.04-%3E/130-i-190-kW-;-09/2006-09/2012-:::2_449_450_4415.html

Finns grejer!

Jo dem har jag sett. Men de på Sachs säger att det kommer kommer passa, för den tryckplattan är 6mm tjockare än den som sitter på bilen nu (det part.no som har utgått ur sortimentet). Hur det hänger ihop förstår jag inte. Original svänghjul (antar jag?), original låda med ingående axel, oem urtrampningslager och slavcylinder. Det ska ju liksom passa.

Svänghjulet jag har köpt som kommer imorgon är detta: http://www.turnermotorsport.com/p-2801-e60-e82-e85-e9x-e89-n52-engine- . . . .

Det ska ju då passa i princip med en original koppling. Så då borde det ju passa med grejerna från Sachs som du länkade till. Kan det vara så att de satte något annat BMW svänghjul på 130i Cup bilarna? Som är lättare eller så?

Sen antar jag väl att Sachs lamell med fyra puckar lär funka. Det är ju frågan om man ska chansa kanske.
Kan ju renovera grejerna jag har ändå och ha som reserv.

Skumt!
Med ditt JB svänghjul lär sachs förstärkta tryckplatta och fyrpuckslamell sitta som en smäck.
Har köpt detta till min S54. Finns de som åkt med detta 7 säsonger i rad.

Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
andreas.e skrev:
Patrik Skoog skrev:
http://www.sachsperformance.com/Sachs-Performance-Kupplung-Sportkupplung/BMW/BMW-1-E81,-E87-09.04-%3E/130-i-190-kW-;-09/2006-09/2012-:::2_449_450_4415.html

Finns grejer!

Jo dem har jag sett. Men de på Sachs säger att det kommer kommer passa, för den tryckplattan är 6mm tjockare än den som sitter på bilen nu (det part.no som har utgått ur sortimentet). Hur det hänger ihop förstår jag inte. Original svänghjul (antar jag?), original låda med ingående axel, oem urtrampningslager och slavcylinder. Det ska ju liksom passa.

Svänghjulet jag har köpt som kommer imorgon är detta: http://www.turnermotorsport.com/p-2801-e60-e82-e85-e9x-e89-n52-engine- . . . .

Det ska ju då passa i princip med en original koppling. Så då borde det ju passa med grejerna från Sachs som du länkade till. Kan det vara så att de satte något annat BMW svänghjul på 130i Cup bilarna? Som är lättare eller så?

Sen antar jag väl att Sachs lamell med fyra puckar lär funka. Det är ju frågan om man ska chansa kanske.
Kan ju renovera grejerna jag har ändå och ha som reserv.

Skumt!
Med ditt JB svänghjul lär sachs förstärkta tryckplatta och fyrpuckslamell sitta som en smäck.
Har köpt detta till min S54. Finns de som åkt med detta 7 säsonger i rad.

Kanon, då kör jag på det thumbs up

Tänkte byta olja i låda och diff när jag ändå håller på. Ska man köra Motul då? Eller är det Castrol som gäller?

BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Kör Castrol i diffen i alla fall. Enligt Mobimech det enda som funkar bra!

NS: 38 varv
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

Johan Samson skrev:
Kör Castrol i diffen i alla fall. Enligt Mobimech det enda som funkar bra!

Ok! Då gör jag det! thumbs up

Du råkar inte på rak arm veta vilken Castrol olja det är?

Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Toyota Supra -84
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

När vi bytte olja i din låda sist hällde vi i http://www.castrol.com/sv_se/sweden/products/cars/axle-and-universal-f . . . .

Har alltid kört den på rekommendation i alla år. Rekommenderas.
Oljor med massa kulor & skit i som skall minska friktionen gör bara lådan till en stor degklump thumbs down

Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
När vi bytte olja i din låda sist hällde vi i http://www.castrol.com/sv_se/sweden/products/cars/axle-and-universal-f . . . .

Har alltid kört den på rekommendation i alla år. Rekommenderas.
Oljor med massa kulor & skit i som skall minska friktionen gör bara lådan till en stor degklump thumbs down

Tack Patrik och Fredrik!

Oljan till diffen var den jag misstänkte att det skulle vara. Blir perfekt detta thumbs up

Monterade svänghjulet nu ikväll

En sak som jag är osäker på, är hur jag göra med är detta:

Tydligen är detta en reduceringsventil för att kopplingen ska släppa långsammare när man släpper pedalen. Man ska tydligen ta bort denna för att den de facto gör att kopplingen slirar vid fullgasväxlingar.
Är det nödvändigt tror ni? Blir lite fipplande för att ta bort den plus att jag kan erkänna att jag inte vet hur man luftar slavcylindern på en BMW Jag hör inte hemma bland finbilarna egentligen, utan mekar helt andra saker normalt, jag bjuder på några bilder längre ner.

Passade på att ta en bild på "heavy duty" staget till växellådan från shiftern.

När jag inte har att skruva på BMWn så pysslar jag med annat. Denna motorn ska ner i min Mustang.
2st 78mm turbos, metanol och en hel del kärlek bör komma över 2000hp sträcket

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

andreas.e skrev:

Tydligen är detta en reduceringsventil för att kopplingen ska släppa långsammare när man släpper pedalen. Man ska tydligen ta bort denna för att den de facto gör att kopplingen slirar vid fullgasväxlingar.
Är det nödvändigt tror ni?

Det sitter en fjäderbelastad kula inne i den svarta delen som stryper flödet om du "dumpar" kopplingen. Har du tur kan du bara ta bort den svarta delen och så passar allt ihop utan men sådan tur har man sällan
Det går att borra bort kulan och sen sätta tillbaks allt igen.
Ang luftningen så sitter det väl en luftnippel på slavcylindern som på alla andra BMW?
Om du har en "luftningssug" så koppla den till nippeln sen är allt klappat & klart.

Sluta nu uppgradera bilen, du blir för snabb

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Den där ventilen plockade jag bort på min e81 brukis. Riktigt skit. Bara att klicka bort. Passar rakt av utan. Kanske därför du pajat din koppling? Men det är ju vad det är att lufta kopplingen.. Att trycka vätska bakvägen via slavcylindern har jag hört ska funka bra.

Toyota Supra -84
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Har kopplingen en separat reservoar eller delar den med bromsarna?

Iså fall kör jag ju bara luftningsmaskinen på nippeln på slavcylindern.

Har varit med om bilar som är riktigt krångliga. Där man får vaccumsuga från bromsvätskebehållaren.

Denna koppling verkar ha suttit på ett tag, tillverkad i mars 2007. Så den har ju hållit. Men <300hp är inte någon extremt tuff miljö för en 6-puckad sinterkoppling, så jag tror nog att den hade hållit två säsonger till utan det där extra lilla sliret.

Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Fixat i ordning med bilen inför helgen.

Ny koppling, 4-puckad sinter från Sachs. Har varit ute och testat lite och den känns ok! Håller tummarna att den pallar när det blir dags för race också

Har även bytt olja i låda och diff, vägt bilen och tagit bort CVD-ventilen till kopplingen.

Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Long time no seen i denna tråd!

Byggt massor på #58, e36 m3. Men har inte glömt denna bil!

Det enda jag gör till 2015 är:
-service och koll av alla infästningar och slitdelar.
- diff till mobi Mobimech för genomgång
- lådan ska få en dogboxdrevsats från samsonas. tätstegade varianten.
- gearcut, no lift shift! Lastsensor på axeln till lådan så att tändningen bryts när jag drar i spaken!

Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Här hänger hon i väntan på låda och diff!

Måste nog byta plats på 130in och M3an IGEN, så man kan fortsätta med M3an
Mycket som ska göras nu!

Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Nu har Peder på mobimech kollat på diffen till 130in. Inte så farligt slitage som tur var, men däremot upptäckte han att den var felmonterad. Tryckringarna var monterade åt fel håll. pga att drexler diffen har asymmetriska ramvinklar, så har jag haft mer diffbroms under motorbroms och mindre under acceleration. Inte helt optimalt kanske. Sen var det ytterligare några saker som inte var bra.

Men! Som vanligt struntar jag i vad som har hänt förut och är istället glad åt att bilen kommer vara bättre under denna säsong!

För den som undrar hur många delar det är i min diff

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

vem kan man egentligen lita på i branschen, det finns för många klödderövar som vi säger i skåne!

Bra att det blir rätt!

Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
vem kan man egentligen lita på i branschen, det finns för många klödderövar som vi säger i skåne!

Bra att det blir rätt!

Haha ja men det måste vara klödderövar på Drexler då väl? Diffen kom färdig, kronhjul monterades av wcr.

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

andreas.e skrev:
Patrik Skoog skrev:

Bra att det blir rätt!

Haha ja men det måste vara klödderövar på Drexler då väl? Diffen kom färdig, kronhjul monterades av wcr.

Ja Drexler kanske vände upp och ner på beställningslappen när de monterade

Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Jobbar på med att få allt med gear cut att fungera. Fick bygga en speciallösning för lastcellerna, då kitet kom med en tryckande och en dragande sensor. Men allt är äntligen inkopplat och sitter i bilen nu. Hoppas på testkörning i nästa vecka!

Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Körde en sväng på Mantorp igår och testade lådan, funkar fint!

https://youtu.be/qytDiNgfPlM

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

snyggt

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

andreas.e skrev:
Jobbar på med att få allt med gear cut att fungera. Fick bygga en speciallösning för lastcellerna, då kitet kom med en tryckande och en dragande sensor.

Anledningen att det är dubbla lastceller är det för att bryta tändning
på både upp och ned växling?

//Nisse

Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i - BMW Cup #57 | Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (72214 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande