Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (72214 totalt) |
Re:
Skumt! Med ditt JB svänghjul lär sachs förstärkta tryckplatta och fyrpuckslamell sitta som en smäck. Har köpt detta till min S54. Finns de som åkt med detta 7 säsonger i rad. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Kanon, då kör jag på det ![]() ![]() Tänkte byta olja i låda och diff när jag ändå håller på. Ska man köra Motul då? Eller är det Castrol som gäller? _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Ok! Då gör jag det! ![]() Du råkar inte på rak arm veta vilken Castrol olja det är? ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Castrol limited slip.
![]() Handlade här sist: https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=439 _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
När vi bytte olja i din låda sist hällde vi i http://www.castrol.com/sv_se/sweden/
Har alltid kört den på rekommendation i alla år. Rekommenderas. Oljor med massa kulor & skit i som skall minska friktionen gör bara lådan till en stor degklump ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Tack Patrik och Fredrik! Oljan till diffen var den jag misstänkte att det skulle vara. Blir perfekt detta ![]() ![]() Monterade svänghjulet nu ikväll ![]() ![]() En sak som jag är osäker på, är hur jag göra med är detta: ![]() Tydligen är detta en reduceringsventil för att kopplingen ska släppa långsammare när man släpper pedalen. Man ska tydligen ta bort denna för att den de facto gör att kopplingen slirar vid fullgasväxlingar. Är det nödvändigt tror ni? Blir lite fipplande för att ta bort den plus att jag kan erkänna att jag inte vet hur man luftar slavcylindern på en BMW ![]() Passade på att ta en bild på "heavy duty" staget till växellådan från shiftern. ![]() När jag inte har att skruva på BMWn så pysslar jag med annat. Denna motorn ska ner i min Mustang. 2st 78mm turbos, metanol och en hel del kärlek bör komma över 2000hp sträcket ![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Det sitter en fjäderbelastad kula inne i den svarta delen som stryper flödet om du "dumpar" kopplingen. Har du tur kan du bara ta bort den svarta delen och så passar allt ihop utan men sådan tur har man sällan ![]() Det går att borra bort kulan och sen sätta tillbaks allt igen. Ang luftningen så sitter det väl en luftnippel på slavcylindern som på alla andra BMW? Om du har en "luftningssug" så koppla den till nippeln sen är allt klappat & klart. Sluta nu uppgradera bilen, du blir för snabb ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Den där ventilen plockade jag bort på min e81 brukis. Riktigt skit. Bara att klicka bort. Passar rakt av utan. Kanske därför du pajat din koppling? Men det är ju vad det är att lufta kopplingen.. Att trycka vätska bakvägen via slavcylindern har jag hört ska funka bra.
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
Har kopplingen en separat reservoar eller delar den med bromsarna?
Iså fall kör jag ju bara luftningsmaskinen på nippeln på slavcylindern. Har varit med om bilar som är riktigt krångliga. Där man får vaccumsuga från bromsvätskebehållaren. Denna koppling verkar ha suttit på ett tag, tillverkad i mars 2007. Så den har ju hållit. Men <300hp är inte någon extremt tuff miljö för en 6-puckad sinterkoppling, så jag tror nog att den hade hållit två säsonger till utan det där extra lilla sliret. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Fixat i ordning med bilen inför helgen.
Ny koppling, 4-puckad sinter från Sachs. Har varit ute och testat lite och den känns ok! Håller tummarna att den pallar när det blir dags för race också ![]() Har även bytt olja i låda och diff, vägt bilen och tagit bort CVD-ventilen till kopplingen. ![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Long time no seen i denna tråd!
Byggt massor på #58, e36 m3. Men har inte glömt denna bil! Det enda jag gör till 2015 är: -service och koll av alla infästningar och slitdelar. - diff till mobi Mobimech för genomgång - lådan ska få en dogboxdrevsats från samsonas. tätstegade varianten. - gearcut, no lift shift! Lastsensor på axeln till lådan så att tändningen bryts när jag drar i spaken! _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Nu har Peder på mobimech kollat på diffen till 130in. Inte så farligt slitage som tur var, men däremot upptäckte han att den var felmonterad. Tryckringarna var monterade åt fel håll. pga att drexler diffen har asymmetriska ramvinklar, så har jag haft mer diffbroms under motorbroms och mindre under acceleration. Inte helt optimalt kanske. Sen var det ytterligare några saker som inte var bra.
Men! Som vanligt struntar jag i vad som har hänt förut och är istället glad åt att bilen kommer vara bättre under denna säsong! För den som undrar hur många delar det är i min diff ![]() ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Haha ja men det måste vara klödderövar på Drexler då väl? Diffen kom färdig, kronhjul monterades av wcr. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Ja Drexler kanske vände upp och ner på beställningslappen när de monterade ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Jobbar på med att få allt med gear cut att fungera. Fick bygga en speciallösning för lastcellerna, då kitet kom med en tryckande och en dragande sensor. Men allt är äntligen inkopplat och sitter i bilen nu. Hoppas på testkörning i nästa vecka!
![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
_________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Anledningen att det är dubbla lastceller är det för att bryta tändning på både upp och ned växling? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (72214 totalt) |