Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säkerhetsutrustning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
23484 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

För en hel del år sen så hade jag koll på en del produkters tillverkningskostnad och normalt kostade de 1000% mer i handeln mot tillverkningskostnaden. Inget konstigt, var en stor bredd av olika sorters produkter och alla hade vad man ansåg normala priser i handeln. Många steg från fabrik till konsument med led som alla skulle ha ett litet påslag, frakter, ibland tullsatser och sen inte att förglömma 25% moms.

Jag tycker också att hans och hybridskydd kostat mycket (ungefär vad en uppsättning däck kostar mig) men kan vi inte gå tillbaka till grundfrågan: vad är vettiga val av säkerhetsutrustning i ett antal olika scenarion när det gäller track days.

Ska man dela upp behoven utifrån

- fordons ålder

- fordons prestanda (däckstyp, däcksbredd, hk, hk/kg, varvtid ??)

- hur många träffar man kört på (hur det nu skulle påverka säkerhestnivåkraven om inte baklänges vilket känns fullständigt upponer)

- om tidtagning är tillåtet eller inte (tidtagning och loggning UTAN tävlingsmoment då alltså!)

- "nybörjarpass" med omkörning bara på rakor (men fri fart) (det här tror jag personligen inte alls på, blinkersregeln är A&O enligt mig, dvs 100% kommunikation innan man kör om. Omkörning på raka där farten är mycket högre utan kommunikationskrav är inte ett steg framåt i min bok)

- "nybörjarpass" med omkörning bara på rakor och fartbegränsning max 80 kmh (s.k. familjekörning hos fler klubbar)

....har ni fler ideer på möjliga styrkriterier?

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Allvarligt talat så tycker jag att säkehetskraven ska vara baserad på olycksstatisktik.

Just nu verkar världssamfundet var helt rabiat i sin jakt på (i många fall upplevd) säkerhet, vilket gör att alla sorters säkehetsbolag tjänar stora pengar på oss medborgare och konsumenter. Vad har inte den helt galna upprustningen av säkerhetanordningar runt flygplatser kostat? Har den stoppat några terrorister? Nä alla fall som har varit har faktiskt upptäcks genom "vanlig" underrättelseverksamhet och polisiär verksamhet, sen har man väntat med själva tillslaget till säkerhetskontrollen på flygplatsen för att motivera upprustningen. sorry, nu blev det rant och politik (jag drar ner textstorleken)

Vad jag vill komma till är vad har vi för siffror på olyckor inom banrejsing och trackdayverksamhet i Sverige de senaste åren? Har det varit några olyckor som motiverar HNS-kravet i alla delar av verksamheten? Att det är vettigt i de snabba tävlingsklasserna med mycket tillbud som STCC och TTA kan jag gå med på. Men är det verkligen nödvändigt överallt. I hur många faktiska fall skulle en HNS förändrat utfallet av en olycka inom banracing och trackdays i Sverige de senaste 10 åren? (å kom inte dragandes med en massa rally- och rallykrossiffror nu, jag frågar om banracing). Ska vi verkligen hålla på med säkerhet för säkerhetens skull till stora kostnader? Då är det väl säkrast att inte köra alls.

Visst, hastigheterna på trackdayåkandet har ökat, men har olyckorna och skadorna gjort det också? Det är jag mer tveksam till. Hur vi än vänder på det så är det fortfarande störst risker under transporten i trafiken till och från banan.

Jag skulle gärna se en lite mer sansad debatt och diskussion kring just de här frågorna. Jag krashade min bil för ganska många år sedan nu och satt då med trepunktsbälte och airbag (vilket fortfarande är vanligt i många trackdaybilar) Det fungerade alldeles utmärkt med avseende på huvud och nacke men iom att smällen kom mer från sidan än framifrån föll jag inåt i bilen och skadade ett revben. 4-6-punktsbälte hade garantera hjälpt i det fallet.

Jag vet att HNS inte är ett krav fullt ut för trackdays än, men vi rör oss definitivt mot det hållet och jag är inte så säker på att det nödvändigtvis bara är av godo. Om alla lagliga sätt (dvs med försäkringar etc) att bedriva trackdays på kräver HNS så kommer det garanterat bli fler oförsäkrade (och därmed olagliga) trackdays igen.

Här sen Nov 2002

Re:

meldert skrev:
Allvarligt talat så tycker jag att säkehetskraven ska vara baserad på olycksstatisktik.

Just nu verkar världssamfundet var helt rabiat i sin jakt på (i många fall upplevd) säkerhet, vilket gör att alla sorters säkehetsbolag tjänar stora pengar på oss medborgare och konsumenter. Vad har inte den helt galna upprustningen av säkerhetanordningar runt flygplatser kostat? Har den stoppat några terrorister? Nä alla fall som har varit har faktiskt upptäcks genom "vanlig" underrättelseverksamhet och polisiär verksamhet, sen har man väntat med själva tillslaget till säkerhetskontrollen på flygplatsen för att motivera upprustningen. sorry, nu blev det rant och politik (jag drar ner textstorleken)

Vad jag vill komma till är vad har vi för siffror på olyckor inom banrejsing och trackdayverksamhet i Sverige de senaste åren? Har det varit några olyckor som motiverar HNS-kravet i alla delar av verksamheten? Att det är vettigt i de snabba tävlingsklasserna med mycket tillbud som STCC och TTA kan jag gå med på. Men är det verkligen nödvändigt överallt. I hur många faktiska fall skulle en HNS förändrat utfallet av en olycka inom banracing och trackdays i Sverige de senaste 10 åren? (å kom inte dragandes med en massa rally- och rallykrossiffror nu, jag frågar om banracing). Ska vi verkligen hålla på med säkerhet för säkerhetens skull till stora kostnader? Då är det väl säkrast att inte köra alls.

Visst, hastigheterna på trackdayåkandet har ökat, men har olyckorna och skadorna gjort det också? Det är jag mer tveksam till. Hur vi än vänder på det så är det fortfarande störst risker under transporten i trafiken till och från banan.

Jag skulle gärna se en lite mer sansad debatt och diskussion kring just de här frågorna. Jag krashade min bil för ganska många år sedan nu och satt då med trepunktsbälte och airbag (vilket fortfarande är vanligt i många trackdaybilar) Det fungerade alldeles utmärkt med avseende på huvud och nacke men iom att smällen kom mer från sidan än framifrån föll jag inåt i bilen och skadade ett revben. 4-6-punktsbälte hade garantera hjälpt i det fallet.

Jag vet att HNS inte är ett krav fullt ut för trackdays än, men vi rör oss definitivt mot det hållet och jag är inte så säker på att det nödvändigtvis bara är av godo. Om alla lagliga sätt (dvs med försäkringar etc) att bedriva trackdays på kräver HNS så kommer det garanterat bli fler oförsäkrade (och därmed olagliga) trackdays igen.

Inom SMA så har vi inte haft NÅGON olycka på trackday som hade påverkats positivt eller negativt av HANS/Hybrid under dom 5 åren som vi kört.... däremot EN som en brandsäker eller iaf brandtålig heltäckande klädsel hade hjälpt mot (saab-olyckan på Anderstorp där han fick mindre brännskador på underarmarna)

När det gäller SBF så har jag ingen aning, men inte hört talas om någon iaf.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Helt klart så är historik något jag har i bakhuvet när jag klurar på förslag. Men också att utifrån historik och erfarenhet försöka bedöma vad som inte så osannolikt tyvärr kan hända som inte hänt tidigare.

Sen vill jag föra in i debatten tanken om bör- och skallkrav. Allt måste ju inte vara tvingande. Men vissa saker måste vara tvingande, hjälm till exempel

Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Helt klart så är historik något jag har i bakhuvet när jag klurar på förslag. Men också att utifrån historik och erfarenhet försöka bedöma vad som inte så osannolikt tyvärr kan hända som inte hänt tidigare.

Sen vill jag föra in i debatten tanken om bör- och skallkrav. Allt måste ju inte vara tvingande. Men vissa saker måste vara tvingande, hjälm till exempel

Overall typ folkrace är väll ändå bättre än heltäckande??? Ingen stor kostnad då heller.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Sen tycker jag att man borde jobba mer med säkerheten som faktiskt utövas av flaggvakter etc. Det är dags att avdramatisera användningen av svartflagg och faktiskt flagga av bilar där man misstänker säkerhetsrisker. Den allvarligaste olycka som jag bevittnat under en trackday gällde en bil som helt tappade bromsarna i inbromsningen efter långa rakan (i nedförsbacke på mittsverigebanan). Bilen blev totalskrot men föraren klarade sig med mindre skärsår. Där visade det sig efteråt att han varit i depån med tydligt rykande och kokade bromsar på varvet innan men sen bestämt sig för att köra ut direkt. Lite mer uppmärksamhet och pondus hos den som skötte utsläppet ur depån hade ju kunna hindra olyckan helt och hållet.

Nu ser det ju lite olika ut på olika trackdays beroende på arrangemang. Det finns ett fåtal som är riktigt bra, många märkesklubbar har iaf rejält tilltaget med flaggvakter i antal, problemet är bara att väldigt få verkar ta sin uppgift på allvar eller ens veta vad det innebär. Man står helt enkelt bara av tiden.

Det känns helt klart som man skulle kunna göra en helt del för säkerheten inom trackdayåkandet på detta område innan man tar den enkla men kommersiellt givande vägen och tvingar utövarna att köpa en massa dyr utrustning.

Sen håller jag givetvis med om att hjälm är ett minimikrav, men jag tror att bättre brandskydd är ett vettigare nästa steg för ökad säkerhet inom trackdayåkandet än krav på HNS.

Sen kan man ju fundera över om inte någon form av vikt-effekt-klassindelning skulle vara på sin plats på trackdays för att minska hastighetsskillnaderna på banan. Men å andra sidan så har ju många tävlingsklasser samsats samtidigt på banan länge utan att man sett detta som ett problem så jag vet faktiskt inte om det skulle förbättra säkerheten. Stor hastighetsskillnad mellan två bilar på en trackday har kanske aldrig orsakat någon olycka utan är troligen återigen bara en sådan sak som subjektivt känns som en säkerhetsrisk.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

meldert skrev:
...Stor hastighetsskillnad mellan två bilar på en trackday har kanske aldrig orsakat någon olycka utan är troligen återigen bara en sådan sak som subjektivt känns som en säkerhetsrisk.

Kommunikationen mellan de två är det som är A&O, det är det som avgör om det går bra eller riskerar sluta illa. Vad jag fasar över är en omkörning på en raka på en track day där man missförstått eller inte sett varandra och (det räcker med en lättare touch) i slutet på rakan vänder en bil ut av banan i 200+ i elak vinkel mot hinder bredvid banan. Jag vet en incident av den typen på Sviestad som kunde slutat klart värre än vad den gjorde.

Det allra vanligaste incidenterna (som inte nödvändigt resulterar i något annat än hjärtat i halsgropen) på trackdays som jag ser det är de här, sorterade i hur vanligt det är IMHO:

- för fort i en kurva med gassläpp (alt power oversteer ut ur en kurva)

- bromsa på sig efter en raka

- bromsfade

- dålig kommunikation med missförstånd mellan omkörande och omkörd, speciellt om det är fler som kör om

- plötslig fart/spårändring av ikappkörd bil som vill vara snäll och släppa förbi

kan ha glömt något...... Fyll gärna på med incidenter ni vart med om eller sett ofta

Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Mina reflektioner angående bör/skall krav för säkerhets- /skyddsutrustning:

Klädsel, materialval hos heltäckande klädsel är något som ofta förbises. Man kommer långt med vanliga kläder om man väljer material som är i linje med funktionen man eftersträvar samt att man säkerställer överlappning mellan de olika plaggen. Plaggen är ju inte enbart för egen skull, har man bra heltäckande klädsel så kan man hjälpa en körkamrat i problem vilket är nog så viktigt.

Jag tror motsatsen till Meldert; skulle jag behöva prioritera mellan klädsel och nackskydd så blir det nackskydd då krasch i räcke är vanligare än tex brand i bil och risk för wiplash-skador är betydligt större än brännskador.
Problemet är hur man skall följa upp så att deltagarna har nackskydd som gör nytta och inte förvärrar.

Nackskydd kräver dock, efter vad jag förstått, en del förkunskaper och inställningar för att bli ett bra skydd och förkunskaper saknas sannolikt hos både utövare såväl som ansvariga på trackday (besiktning osv).

Att köra på bana är ingen mänsklig rättighet, som utövare måste man också påminna sig om vem som bär ansvar om något händer och vilket skydd man faktiskt har eller saknar oavsett vad man betalat för att deltaga.
Kräver man en viss service eller kompetens hos funktionärspersonalen så måste man också förstå att det kommer att kosta något (utbildningstid, pengar eller sannolikt båda).

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Magnus Bengtsson skrev:

Att köra på bana är ingen mänsklig rättighet, som utövare måste man också påminna sig om vem som bär ansvar om något händer och vilket skydd man faktiskt har eller saknar oavsett vad man betalat för att deltaga.................text........................

Dessa ord/betydelse är det i mina ögon 7 av 10 som förbiser.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

JP Simpson skrev:
Testerna är genomföra och godkända, om FIA:s pappersarbete rullat på som lovat blev den officiellt godkänd under world council mötet i fredags. På måndag bör jag veta mer.

Michael Bäck skrev:
Kikade på hemsidan är den billigare hybriden klar med FIA klassning & allt så man kan köpa
den & det är ok att tävla med den i sverige ?

Hur gick det med detta vart den godkänd & klar ?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Michael Bäck skrev:
JP Simpson skrev:
Testerna är genomföra och godkända, om FIA:s pappersarbete rullat på som lovat blev den officiellt godkänd under world council mötet i fredags. På måndag bör jag veta mer.

Michael Bäck skrev:
Kikade på hemsidan är den billigare hybriden klar med FIA klassning & allt så man kan köpa

I värsta fall får vi vänta på en ny version av List 29 innan vi får reda på det.
http://www.fia.com/sport/regulations/techlists.html

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Det är klart.
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/18F389831D096D85C1257A8B00382 . . . .

Michael Bäck skrev:
JP Simpson skrev:

Michael Bäck skrev:

www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

JP Simpson skrev:
Det är klart.
Har du nån förhandsinfo vilka modeller som kommer att listats i List 29?
"Please consult Technical List n° 29 to see which Hybrid devices are approved by the FIA"

och en lite knasig fråga:
På en hjälm märkt FIA 8858-2002 och BS6658-85 (Stilo SP3), får jag byta knopparna och köra Hybrid?

Eller är det som jag misstänker, allt eller inget, dvs Hjälm enligt SA2010 eller FIA 8858-2010 för att köra med Hybriden.

Plötsligt blev HANS billigt (om vi nu struntar i att den är bökigare och ger sämre totalskydd), iaf för mig.

Men hur gynnar detta konkurrensen mellan lösningar?
http://simpsonraceproducts.com/simpson-performance-products-acquires-h . . . .

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

-Hybrid, kolfiber
-Hybrid Pro, kolfiber
-Hybrid Pro Rage, komposit

FIA har ställt till det lite för sig när dom specificerade den gamla "HANS" standarden, dom glömde att ange kurvaturen på mutterbrickorna som skall sitta inne i hjälmen. För 8858-2010 standarden är dock det specificerat. Vilket innebär att om man behåller den gamla (2002 standard) mutterbrickan inne i hjälmen och monterar ett Hybridfäste och HANS fäste (2010 standard) är det inget problem...men det fixar ingen besiktningsman att kontrollera. Så i praktiken använder man både 2002 och 2010 skydd på alla FIA hjälmar och kompatibla SNELL SA hjälmar.

Men av ovan angiven anledning kan inte FIA specificera nya fästen i gamla hjälmar...märkligt, men så är det. Tekniskt sett och funktionsmässigt är det absolut inga problem.

Att köpa ett HANS kommer alltid att vara billigare, men då är det också enbart designat för front-kollisioner, så om du bestämt dig för att inte rulla eller råka ut för offset eller sido-kollision så blir ett HANS hur bra som helst. :-)

Att vi äger både Hybrid och HANS är inget problem för någon i Europa eller för den delen i resten av världen. Hybrid är den nya generationens skydd, de flesta som tidigare åkt med HANS, väljer nu att åka med Hybrid istället. De HANS-skydd som säljs i Europa är licenstillverkade av Schroth och Stand 21, å dessa licenser löper vidare i ytterligare 5 år. HANS-försäljningen minskar i takt med att Hybrid-försäljningen ökar. Vi äger båda lösningarna och tjänar pengar på det och kan fortsätta utveckla ännu bättre lösningar, det är tanken bakom det hela...

Vi har HANS i sortimentet, men försäljningen är minimal jämfört med de volymer vi säljer Hybrid-skydd.

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Det är klart.
Har du nån förhandsinfo vilka modeller som kommer att listats i List 29?
"Please consult Technical List n° 29 to see which Hybrid devices are approved by the FIA"

och en lite knasig fråga:
På en hjälm märkt FIA 8858-2002 och BS6658-85 (Stilo SP3), får jag byta knopparna och köra Hybrid?

Eller är det som jag misstänker, allt eller inget, dvs Hjälm enligt SA2010 eller FIA 8858-2010 för att köra med Hybriden.

Plötsligt blev HANS billigt (om vi nu struntar i att den är bökigare och ger sämre totalskydd), iaf för mig.

Men hur gynnar detta konkurrensen mellan lösningar?
http://simpsonraceproducts.com/simpson-performance-products-acquires-h . . . .

www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

JP Simpson skrev:
-Hybrid, kolfiber
-Hybrid Pro, kolfiber
Bra att Ragen kom med, då finns det ju ett lite billigare alternativ thumbs up

Jonas Svensson
Stenungsund
Här sen Sep 2004

En SNELL SA 2005 med förborrade hål för HANS, är det godkänt att sätta en hybrid på en sådan?

Clubman #54
www.spvm.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

JA.

Jonas Svensson skrev:
En SNELL SA 2005 med förborrade hål för HANS, är det godkänt att sätta en hybrid på en sådan?

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Jag glömde att tillägga att vi kommer med en Hybrid som kan använda de gamla HANS-fästena i hjälmen, så med andra ord blir Hybriden helt kompatibel med alla hjälmar som har HANS-fästen, ny som gammal.

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
-Hybrid, kolfiber
-Hybrid Pro, kolfiber

www.simpson-europe.com
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Vad kommer Rage FIA att kosta?

Var i Sverige har man möjlighet att testa Simpson hjälmar och hybrid grejjer?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

JP Simpson skrev:
Jag glömde att tillägga att vi kommer med en Hybrid som kan använda de gamla HANS-fästena i hjälmen, så med andra ord blir Hybriden helt kompatibel med alla hjälmar som har HANS-fästen, ny som gammal.

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
-Hybrid, kolfiber
-Hybrid Pro, kolfiber

thumbs up

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

5995:- XS, S, M
6495:- L, XL

Vart bor du?

SevenEight skrev:
Vad kommer Rage FIA att kosta?

Var i Sverige har man möjlighet att testa Simpson hjälmar och hybrid grejjer?

www.simpson-europe.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Säkerhetsutrustning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
23484 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande