Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 tii -73 behöver hjälp med caster!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
55019 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag kan inte förstå hur du kan se någon caster ?

Står inte tumstocken på spindelleden ?
Och överdelen av tumstocken är i linje med topplagringen ?

Det är ju den tänkta linjen mellan toplagringen och kulbulten.

Angående onödigt mycket caster eller inte.....så måste man vara insatt i hur spindeln är uppbyggd, för att kunna uttala sig.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

När jag hjälpte min bror att sätta E30-framvagn på hans 02 fick vi flytta topplagringen en bra bit bakåt för att få vettig caster. Med originalposition på topplagringen blir det som Håkan säger, i princip ingen caster alls.

Mvh Jonathan

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

MrB1958 skrev:
........... ... man kanske skall börja gå på gym

Ja.......annars kan man läsa på lite......

Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
okej nu tror jag du enkomt ignorerar det jag skriver.

kolla igen på vad jag skrev.
men ska försöka förenkla det jag menar iafl, så nån annan än jag själv förstår det :P

som den sitter nu så är det ungefär 1grad negativ Caster, då menar jag alltså mätt med hur tumstocken sitter, alltså centrum topplagring till centrum nedre kula. det du nu skriver hela tiden om.

Då kommer vi till det jag menar, och det är att om du kollar på hur jag håller vattenpasset så ser du att jag håller nedre delen av passet på samma kula på länkarmen. samtidigt som den andra delen av vattenpasset är i lod. Jag har en vinkelmätare inbyggt i passet och den står på precis 8gr, tar man nu och följer den del som står på den nedre kulan så ser man att den linjen kommen hamna ungefär 8CM bak ifrån vars topplagringen sitter idag. Tänk dig nu att jag kapar bort plåten som hållen topplagringen och flyttar hela schabraket bakåt så jag får centrum topplagring där slutet på vattenpassets vinkel är.

huvva vet ej om det blev enklare att förstå eller ej men tro mig jag är med på vad du säger och det är att JUST IDAG har jag jag på tok för lite caster och när jag är klar med allt så kommer jag ha kring 8Grader positiv

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
eller är det så att jag håller vattenpasset fel för att kunna mäta fram?

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:

Angående onödigt mycket camber eller inte.....så måste man vara insatt i hur spindeln är uppbyggd, för att kunna uttala sig.

antar att du menar caster, om ja så kanske du vet hur den bör vara?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Nyberg_ skrev:
okej nu tror jag du enkomt ignorerar det jag skriver.

kolla igen på vad jag skrev.
men ska försöka förenkla det jag menar iafl, så nån annan än jag själv förstår det :P

som den sitter nu så är det ungefär 1grad negativ Caster, då menar jag alltså mätt med hur tumstocken sitter, alltså centrum topplagring till centrum nedre kula. det du nu skriver hela tiden om.

Då kommer vi till det jag menar, och det är att om du kollar på hur jag håller vattenpasset så ser du att jag håller nedre delen av passet på samma kula på länkarmen. samtidigt som den andra delen av vattenpasset är i lod. Jag har en vinkelmätare inbyggt i passet och den står på precis 8gr, tar man nu och följer den del som står på den nedre kulan så ser man att den linjen kommen hamna ungefär 8CM bak ifrån vars topplagringen sitter idag. Tänk dig nu att jag kapar bort plåten som hållen topplagringen och flyttar hela schabraket bakåt så jag får centrum topplagring där slutet på vattenpassets vinkel är.

huvva vet ej om det blev enklare att förstå eller ej men tro mig jag är med på vad du säger och det är att JUST IDAG har jag jag på tok för lite caster och när jag är klar med allt så kommer jag ha kring 8Grader

Ja.........då är vi överens.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Nyberg_ skrev:
ButterflyRacing skrev:

Angående onödigt mycket caster eller inte.....så måste man vara insatt i hur spindeln är uppbyggd, för att kunna uttala sig.

....................kanske du vet hur den bör vara?

Jag har för mycket annat i huvudet just nu....så jag minns inte hur vi har vår bil.
Men 8-10 grader låter rimligt.

Det är en smaksak hur man vill ha det.
Men det viktiga är att cambern inte minskar på ytterhjulet...när du vrider på ratten.

Jag ställer så att cambern ökar på ytterhjulet.....men det är jag det..

Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Nyberg_ skrev:
ButterflyRacing skrev:

....................kanske du vet hur den bör vara?

Jag har för mycket annat i huvudet just nu....så jag minns inte hur vi har vår bil.
Men 8-10 grader låter rimligt.

Det är en smaksak hur man vill ha det.
Men det viktiga är att cambern inte minskar på ytterhjulet...när du vrider på ratten.

Jag ställer så att cambern ökar på ytterhjulet.....men det är jag det..

ja precis jag tänkte få så att jag kan köra mindre statisk camber men ändå inte bli lidande i kurvorna. tacko tacko!

BMW 2002 tii -73 behöver hjälp med caster!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
55019 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande