Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E21 #3 Motorbygge
<<   1, 2, 3 ... , 60, 61, 62   >>
7 besök senaste veckan (370837 totalt)
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005
Inlägg: 106



Re:

E21 Racing skrev:
Jo, den ska ihop o ner i E21an, så småningom...
Kul man kan göra nån glad för det!

Var dåligt intresse av seriös art för motorn, så färdigställer den.


Ja, det är c-clipsen, låsringen till kolvbulten ja saknar, tror ja, hittar dom inte.... Är 6st kort.
Har du?


Mvh Magnus

Ja jag är säker på att jag har (till och med säker på var) , PM:a eller sms:a (070-209 23 28) adressen din så skickar jag dom i ett kuvert. Ps. Har lagt fram 6.st på köksborden tillsammans med kuvert å frimärke, så det är bara å höra av sig.

Mvh// Tobbe

_________________
Tobbe Pettersson
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Re:

Fisåkare skrev:
E21 Racing skrev:
Jo, den ska ihop o ner i E21an, så småningom...
Kul man kan göra nån glad för det!

Var dåligt intresse av seriös art för motorn, så färdigställer den.


Ja, det är c-clipsen, låsringen till kolvbulten ja saknar, tror ja, hittar dom inte.... Är 6st kort.
Har du?


Mvh Magnus

Ja jag är säker på att jag har (till och med säker på var) , PM:a eller sms:a (070-209 23 28) adressen din så skickar jag dom i ett kuvert. Ps. Har lagt fram 6.st på köksborden tillsammans med kuvert å frimärke, så det är bara å höra av sig.

Mvh// Tobbe



Super, vilken service o det tackar jag för!
Nu kanske ja kan få ner kolvarna i blocket, några år försenad...


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005
Inlägg: 106



Re:

Så, då var det lagt på lådan, hoppas "Trumpet Bolaget" inte sölar med posten nu bara.

Mvh// Tobbe

_________________
Tobbe Pettersson
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Re:

Fisåkare skrev:
Så, då var det lagt på lådan, hoppas "Trumpet Bolaget" inte sölar med posten nu bara.

Mvh// Tobbe



Kanonbra thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Re:

Fisåkare skrev:
Så, då var det lagt på lådan, hoppas "Trumpet Bolaget" inte sölar med posten nu bara.

Mvh// Tobbe



Idag kom expressleveransen av clipsen till kolvarna, mycken tack Tobbe!!!! thumbs up thumbs up
Säg till om ja kan hjälpa dig med nått.


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005
Inlägg: 106



Re:

E21 Racing skrev:
Fisåkare skrev:
Så, då var det lagt på lådan, hoppas "Trumpet Bolaget" inte sölar med posten nu bara.

Mvh// Tobbe



Idag kom expressleveransen av clipsen till kolvarna, mycken tack Tobbe!!!! thumbs up thumbs up
Säg till om ja kan hjälpa dig med nått.


Kul att posten va snabb för omväxlings skull.
Jag tycker väl att vi motornördar borde hjälpa varandra så långt det är möjligt, tävlar mot varandra gör man sedan ute på banan.

Din E21:a är så jädra läcker och med ljudkulissen från en vässad M20 med ITB:s, så blir ståpälsen ett faktum.

Håller tummarna för att du ska få ihop moroten utan motgångar, nu fillibums.

_________________
Tobbe Pettersson
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Tack tack, ja den är väl rätt unik som e21a, försöker hålla kvar lite E21 i den även om mycket är ombyggt/utbytt. M20 är därmed det rätta valet trots allt
Och som den 323i e21 den är från början så kommer det vara slutrör på bägge sidor bak, bara för att det är snyggt och nått 323an hade original.

Motorljudet är jag oxå förväntansfull inför, håller som bäst på att portar upp adaptern mellan spjäll o topp.
En M20 med sep spjäll och över 8000varv bör låta gott





_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Så är dom äntligen på plats:

Block med kolvar, stakar och vev monterade!

Härnäst montera vipporna och på med toppen.




_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Vevstakar K1: Enligt medföljande instruktion från K1 så ska bultarna (ARP2000) dras 25ft.lbs+55grad (34nm+55grad)
Ska helst dras med stretch mätare, men nån sån har ja ej.

Men enligt ARP ska 2000 dras 3 gånger till fullt moment, 64nm.

Står inget i K1 pappren att dom ska dras 3ggr.... å andra sidan var redan bultarna dragna i stakarna när ja fick dom? Kan det vara så att K1 drar bultarna 2 ggr, så det endast är slutdragningen kvar?

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



Gött att du jobbar på med M20:in!thumbs up

Kanske bäst att kolla med Motornord (eller där du köpt stakarna), kan de inte svara på vilken instruktion du ska välja så får de väl kontakta K1.

Håller också på att montera KM-vipporna, satt dit avgasidan, tänkte försöka montera insug i em, kommer bli lite svårare än med original vippor då ju dessa är bredare över nosen (när jag kollade med en vippa lös så verkar det inte som bägge får plats vid sidan av nocken eller hur jag ska förklara man blir ju tvungen att putta bort vipporna från den nock som ligger på lyft).

_________________
Magnus Lidholm
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Re:

Magnus Lidholm skrev:
Gött att du jobbar på med M20:in!thumbs up

Kanske bäst att kolla med Motornord (eller där du köpt stakarna), kan de inte svara på vilken instruktion du ska välja så får de väl kontakta K1.

Håller också på att montera KM-vipporna, satt dit avgasidan, tänkte försöka montera insug i em, kommer bli lite svårare än med original vippor då ju dessa är bredare över nosen (när jag kollade med en vippa lös så verkar det inte som bägge får plats vid sidan av nocken eller hur jag ska förklara man blir ju tvungen att putta bort vipporna från den nock som ligger på lyft).


Japp, det går framåt

Verkar som dom flesta drar ARP2000 3/8 bult till runt 62-64nm, bara K1 som jag hittat som anger vinkeldragning.
Kan ju dra dom en gång o lossa sen dra slutgiltigt, så man rullat upp gängorna lite till.

Mina vippor får plats utan problem, det är fler millimeter emellan, har du vänt axlarna åt rätt håll?
Konstigt annars om dom inte får plats.
Vad kör du kam?


Edit: kollat med K1, deras hemsida, men just instruktionerna i PDF fungerar inte ladda hem....

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Hittade ARP/pdf. art.nr:201-6301 http://pdf.arpcatalog.com/ARPCatalog.pdf

Där anger dom 36 ft.lbs alltså 49nm

Efter lite sökning fann ja värden än fler värden: 49, 53, 62 och 64nm för samma bultar.... snurrigt värre, men ARP borde ju vara rätt. Är väl så att dom helst vill man mäter med stretchmätare.
Men 49nm känns lite, fast va vet ja... (Drar givetvis med ARP fettet på gänga o skalle)

Nån som monterat samma bult och har fler moment o komma med?

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



Re:

E21 Racing skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Gött att du jobbar på med M20:in!thumbs up

Kanske bäst att kolla med Motornord (eller där du köpt stakarna), kan de inte svara på vilken instruktion du ska välja så får de väl kontakta K1.

Håller också på att montera KM-vipporna, satt dit avgasidan, tänkte försöka montera insug i em, kommer bli lite svårare än med original vippor då ju dessa är bredare över nosen (när jag kollade med en vippa lös så verkar det inte som bägge får plats vid sidan av nocken eller hur jag ska förklara man blir ju tvungen att putta bort vipporna från den nock som ligger på lyft).


Japp, det går framåt

Verkar som dom flesta drar ARP2000 3/8 bult till runt 62-64nm, bara K1 som jag hittat som anger vinkeldragning.
Kan ju dra dom en gång o lossa sen dra slutgiltigt, så man rullat upp gängorna lite till.

Mina vippor får plats utan problem, det är fler millimeter emellan, har du vänt axlarna åt rätt håll?
Konstigt annars om dom inte får plats.
Vad kör du kam?


Edit: kollat med K1, deras hemsida, men just instruktionerna i PDF fungerar inte ladda hem....


Ja det är ju enklare att dra till ett moment, vinkel blir ju lite krångligare.

Inte satt dit insugnings axel och vippor ännu men tänkte på under montaget så blir det väl att minst en cylinder kommer en nock vara på lyft för den ventilen, då tänkte jag putta över vipporna så att både insug och avgas är vid sidan om den nocken som är uppe. Sen när allt är monterat försiktigt rotera motorn så att vippan går att dra över till rätt plats. Jag som är dålig på att förklara så visar en snodd bild där bägge vipporna är över avgasventilen på cyl 1, tror inte det finns plats att göra så med KM- vipporna.

Är en Dr Schrick 272/272, vassare än så blir väl svårt utan mer ventiluttag i kolvarna (B25 8,8:1)?
Inte helt insatt men är det inte så att med högre komp som i din så kan man köra mycket vassare kam utan att tappa lika mycket på låga varv också?


_________________
Magnus Lidholm
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Tror jag alltid dragit mina ARP2000 i stakarna till 60-61Nm med fett.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Hittade en gammal instruktion från ARP ute i verkstan, från tidigare vevstaksbultar, 201-6301 (är till M50/M52 men samma på M20)
Där står det 36 ft.lbs med ARP ultra torque fett. Alltså 49nm.
Står inget om att man ska dra dom 3 ggr heller.

Man kanske inte ska grotta ner sig i detta utan bra dra åt o lägga på tråget.....


Mailat MotorNord, så får se vad dom har för moment o erbjuda

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Re:

Magnus Lidholm skrev:
E21 Racing skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Gött att du jobbar på med M20:in!thumbs up

Kanske bäst att kolla med Motornord (eller där du köpt stakarna), kan de inte svara på vilken instruktion du ska välja så får de väl kontakta K1.

Håller också på att montera KM-vipporna, satt dit avgasidan, tänkte försöka montera insug i em, kommer bli lite svårare än med original vippor då ju dessa är bredare över nosen (när jag kollade med en vippa lös så verkar det inte som bägge får plats vid sidan av nocken eller hur jag ska förklara man blir ju tvungen att putta bort vipporna från den nock som ligger på lyft).


Japp, det går framåt

Verkar som dom flesta drar ARP2000 3/8 bult till runt 62-64nm, bara K1 som jag hittat som anger vinkeldragning.
Kan ju dra dom en gång o lossa sen dra slutgiltigt, så man rullat upp gängorna lite till.

Mina vippor får plats utan problem, det är fler millimeter emellan, har du vänt axlarna åt rätt håll?
Konstigt annars om dom inte får plats.
Vad kör du kam?


Edit: kollat med K1, deras hemsida, men just instruktionerna i PDF fungerar inte ladda hem....


Ja det är ju enklare att dra till ett moment, vinkel blir ju lite krångligare.

Inte satt dit insugnings axel och vippor ännu men tänkte på under montaget så blir det väl att minst en cylinder kommer en nock vara på lyft för den ventilen, då tänkte jag putta över vipporna så att både insug och avgas är vid sidan om den nocken som är uppe. Sen när allt är monterat försiktigt rotera motorn så att vippan går att dra över till rätt plats. Jag som är dålig på att förklara så visar en snodd bild där bägge vipporna är över avgasventilen på cyl 1, tror inte det finns plats att göra så med KM- vipporna.

Är en Dr Schrick 272/272, vassare än så blir väl svårt utan mer ventiluttag i kolvarna (B25 8,8:1)?
Inte helt insatt men är det inte så att med högre komp som i din så kan man köra mycket vassare kam utan att tappa lika mycket på låga varv också?



Jo, moment är enklare.

Förstår vad du menar, en vippa per axel kommer i kläm när man monterar, har inte monterat mina än men tror dom är för breda för att komma undan nocken tyvärr.
Dock har ja märkt att dom inte riktigt är helt korrekt tillverkad, när axel ligger rätt och låsbygeln på plats över vippan, så ligger inte excentern mitt på ventilen, inte heller ligger vippan mitt på nocken, mina hamnar vad ja hittills sett en fjärdedel utanför nocken....Nu är det stor yta på klacken, men ja tänker nog göra brickor mellan vippa o fjäderbygeln så man får vippan mitt på ventilskaftet iaf.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Re:

Nisse Järnet skrev:
Tror jag alltid dragit mina ARP2000 i stakarna till 60-61Nm med fett.


Ja, tror inte det är fel, blir bara lite fundersam när det finns så mkt olika uppgifter.
49nm känns lite, skulle nog oxå vilja dra uppåt 60-64nm. Samtidigt verkar deras fett minska friktionen rätt mycket och därmed blir trycket högre om man skulle dra samma moment med fett.
Men avvaktar even mailsvar från Motornord, har man dragit ut 10 år på montering så är ett par dagar en droppe i havet!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Hade skaffat undre ventilfjäderbrickor för dubbelfjädersystem från svensk firma, men då inte innerfjädern får plats är dom inte mkt värd.....
Är en inre styrning, rundad, som gör att innerfjädern blir stående på rundningen...
Fick fram 0,5mm i spel på maxlyft på innern och ca 2mm på yttern.
Min.mått är 1,0mm så måste finna bättre bottenbrickor och even svarva ner övre tallriken några tiondelar.

Nån som vet av planbrickor som är säg ca 0,8mm tjock
Utv 31mm inv 14mm





Edit: Hur ser det ut på te.x M50/M52, S50/S54 mfl? kan brickor därifrån funka? har tyvärr ingen topp o kolla på.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005
Inlägg: 106



Re:

Hur går det för han?
Inte tusan skall man vinkeldra ARP 2000 skruv heller , dra dom 62:Nm du och känn dig lugn med det.
Ang. inshimsningen av ventilfjädrarna så har jag varit ute på centrallagret å letat, men där gick jag bet tyvärr. Jag har haft en sortimentlåda med shims, men det är säkert nån som lånat å glömt returadressen i vanlig oordning.

Grämer mig att jag missade din annons på insuget med spjällhusen förut, dom hade jag köpt omedelbums annars.

Mvh// Tobbe

Ps. Klart man ska avgaspipor på varje sida på en E21:a. thumbs up Ut å skruva nu
Ds.

_________________
Tobbe Pettersson
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
Re:

Fisåkare skrev:
Hur går det för han?
Inte tusan skall man vinkeldra ARP 2000 skruv heller , dra dom 62:Nm du och känn dig lugn med det.
Ang. inshimsningen av ventilfjädrarna så har jag varit ute på centrallagret å letat, men där gick jag bet tyvärr. Jag har haft en sortimentlåda med shims, men det är säkert nån som lånat å glömt returadressen i vanlig oordning.

Grämer mig att jag missade din annons på insuget med spjällhusen förut, dom hade jag köpt omedelbums annars.

Mvh// Tobbe

Ps. Klart man ska avgaspipor på varje sida på en E21:a. thumbs up Ut å skruva nu
Ds.


Jodå, tusen saker samtidigt, men det går sakta framåt.

Håller med dig, var själv inne på runt 60-65nm innan ja börja kolla runt.
Och enl motornord så ska det dras 62-64nm.
Det där med vinkel, det hoppar ja.

Fick tag på schimsbrickor på nätet, via en sida som säljer delar till helt annat märke (tänker inte nämna det märket i min BMW tråd.... )
Men alltid ska de var nått, fick dom idag, och firman har levererat 1,5 istället för 0,8mm schims, så bara vänta några dagar till. 0,8 fanns inte hemma.....

Annars stort tack för att du kolla av läget på hyllorna!!


Ja, där missade du nått bra, Insuget var lite special, byggt på MC-spjäll och välgjort, bara att skruva på o köra, allt var klart.
Men det ja bygger nu blir några strå vassare o bättre.
Riktigt sugen att få ihop motorn nu, och se hur allt lirar ihop.


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767


Trådstartare
I väntan på att rätt ventilfjäderbrickor ska komma så tittar ja lite på skrapplåten/tråget.

Svetsat om tråget lite, och planerar montera klaffar i gummi på gångjärn.

Men skrapplåten, som ligger långt ifrån vevens motvikter skulle behöva en skraplist. Göra en egen?

Nån som har idé kring vart man hittar en nylon/teflonskena - material 600x50mm runt 4mm tjock?



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E21 #3 Motorbygge
<<   1, 2, 3 ... , 60, 61, 62   >>
7 besök senaste veckan (370837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande