Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MAXXECU
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
67 besök senaste veckan (12523 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013



calle_o skrev:
.
Jag har tagit hjälp av AI för att få reda på vilka signaler som krävs för att tex MAXXECU ska fungera.
Fick ett svar som jag gillar, rakt på sak och utan krusiduller :
+ TPS - Spjällpositionssensor
+ IAT - Insugslufttemperatursensor
+ CLT - Kylvätsketemperatursensor
+ MAP - sensor för insugsvakuum (inbyggd i MAXXECU)
+ WBO - Bredbandslambda (inte nödvändig men rekommenderad)
+ Signal från brytarfri fördelare tillräcklig för den nödvändiga informationen om motorns position och varvtal.

Vad säjer expertisen här på Rejsa, är svaret korrekt?


Korrekt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9355



Dock att tänka på..
När jag sökte på nätet så ser jag att Cheva 350 tillverkades mellan 1967-2002
Så dina givare kanske antingen är en gammal dålig variant med dålig upplösning eller bara är gamla och börjar ge upp..

Så du bör ju se över givarna och dels kontrollera så dom finns inlagda i MaxxEcu (annars behöver man lägga in värdena själv) samt läsa på hur precisa och bra givarna är som du nu har.
(är ju inte ens säkert att det är OEM givare som sitter på den motorn du köpt)

För är dom gamla och dåliga så kan det vara en bra ide att byta till nyare modell som passar i hålet där dom satt.

Så börja med att kontrollera dina givare och se vad det står på dom.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370



RallyQuattro skrev:
Dock att tänka på..
När jag sökte på nätet så ser jag att Cheva 350 tillverkades mellan 1967-2002
Så dina givare kanske antingen är en gammal dålig variant med dålig upplösning eller bara är gamla och börjar ge upp..

Så du bör ju se över givarna och dels kontrollera så dom finns inlagda i MaxxEcu (annars behöver man lägga in värdena själv) samt läsa på hur precisa och bra givarna är som du nu har.
(är ju inte ens säkert att det är OEM givare som sitter på den motorn du köpt)

För är dom gamla och dåliga så kan det vara en bra ide att byta till nyare modell som passar i hålet där dom satt.

Så börja med att kontrollera dina givare och se vad det står på dom.

Instämmer. Att inte investrera i nya sensorer/givare känns bara dumt ... det är ju att riskera onödiga felkällor bara för att tjäna några korvören.

_________________
Calle Olsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5805



Vill man köra med bosch givare så är detta stället att söka, många av givarna är OEM på diverse olika
bilar.

https://www.bosch-motorsport.com/content/downloads/Raceparts/en-GB/109 . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12101



erikjakan skrev:
calle_o skrev:
.
Jag tog även hjälp av AI för att ta reda på om det går att använda OEM-sensorer för TPS, IAT och CLT till MAXXECU.
Fick även denna gång ett svar rakt på sak och utan krusiduller :
Det går att använda OEM-sensorer för TPS, IAT och CLT. MaxxECU har stöd för olika sensortyper.
Det finns feldetektering och reservvärden för både IAT och CLT om något skulle gå fel.
MaxxECU har även felsäkra lägen och anpassningsbara tröskelvärden.

Vad säjer expertisen här på Rejsa, är även detta svar korrekt?


Korrekt


Ät det inte korrekt, typ nästan?
Nu vet jag inte hur det är på amerikanska V8-motorer men jag vet lite om Opel iaf.

C20XE har TPS med tre lägen om jag minns rätt: Spjäll stängt, spjäll fullt öppet och någonstans emellan. (kan även vara stängt/öppet så att "stängt" styr motorbroms)
Turbovarianten (och den fördelarlösa varianten???) har istället en linjär TPS som visar exakt hur mycket spjället är öppet.
Båda är varianterna är OEM, men MAXXECU vill bara ha den linjära varianten.

Nu är det samma formfaktor, så det är enkelt att byta sensor om man bara vet vilken man ska ha, eller har.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370



Marcus Gustafsson skrev:
erikjakan skrev:
calle_o skrev:
.
Jag tog även hjälp av AI för att ta reda på om det går att använda OEM-sensorer för TPS, IAT och CLT till MAXXECU.
Fick även denna gång ett svar rakt på sak och utan krusiduller :
Det går att använda OEM-sensorer för TPS, IAT och CLT. MaxxECU har stöd för olika sensortyper.
Det finns feldetektering och reservvärden för både IAT och CLT om något skulle gå fel.
MaxxECU har även felsäkra lägen och anpassningsbara tröskelvärden.

Vad säjer expertisen här på Rejsa, är även detta svar korrekt?

Korrekt

Ät det inte korrekt, typ nästan?
Nu vet jag inte hur det är på amerikanska V8-motorer men jag vet lite om Opel iaf.

C20XE har TPS med tre lägen om jag minns rätt: Spjäll stängt, spjäll fullt öppet och någonstans emellan. (kan även vara stängt/öppet så att "stängt" styr motorbroms)
Turbovarianten (och den fördelarlösa varianten???) har istället en linjär TPS som visar exakt hur mycket spjället är öppet.
Båda är varianterna är OEM, men MAXXECU vill bara ha den linjära varianten.

Nu är det samma formfaktor, så det är enkelt att byta sensor om man bara vet vilken man ska ha, eller har.

calle_o skrev:
Motor vars förgasare skall ersättas:
- Cheva 305 V8
- Brytarlös "vanlig" Mallory-fördelare
- 1st "Vanlig" MSD högeffektständspole

- 8st MC-spjäll inkl spridare och TPS

"Ingen regel utan undantag."
TPS tillhörande MC-spjäll (som jag tänkte använda) har väl en "vanlig" linjär TPS om jag har förstått saken rätt.

_________________
Calle Olsson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 552



calle_o skrev:
Daniel-635 skrev:
Men alla vet att vevtrigger är det bästa.

Visst ... men skulle det göra någon skillnad i mitt fall? Om inte så blir det ju bara en extra onödig kostnad/felkälla. Eller?


Allt är relativt, är fördelardrivningen bra = glappfri.
Och man kanske inte bryr sig om de allra sista Nm man kan få, så kanske ok.

Behöver man ändå byta svängningsdämparen fram på motorn, kanske en med ett trigger hjul inte är så dyrt / komplicerat.

Alla har olika inputs, beroende på både mål och tidigare erfarenheter.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Skruva banåkabil
MAXXECU
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
67 besök senaste veckan (12523 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande