Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 38 besök senaste veckan (15222 totalt) |
Ursäkta dröjsmålet Håkan. Här är iallafall videon. Meddela gärna om någon info är fel gällande din bils info, isåfall ändrar jag gärna. Eller om du vill att jag justerar något annat, meddela isåfall....
![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Nu ser man framemot att se 992 GT3 RS åka 2 sekunder raskare varv på Gotland långa.
Mina tankar 💭 om det finns mer om i texten för de som är intresserade... Har lagt mina vmin & Vmax farter på min film om någon vill jämföra farter. Bilens hastighetsmätare visar dock mycket högre än dessa. Detta är givetvis riktiga GPS farter som kommer från 📊 dataloggen på 10hz. https://www.instagram.com/reel/C6PR7 _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Ny film från helgens körning, nytt pers 3,01,26.
Det var lite för varmt, runt 24grader men fästet i banan kändes ok trots dumprar i kalkbrottet som dammade. Så jag bytte till ett set nya Cup2r och bestämde mig för 1 uppvärmningsvarv och ett attackvarv. Det började stabilt på nordslingan och loggen visar att jag ligger 0,11s före min bästa nordslingetid vid kurva 21 precis innan den går över på nya slingan. Efter körningen gjordes en jämförelse med Magnus Gens 996cup på slicks som körde samtidigt. Jag får inte till övergången innan rakan, sedan för låg fart i chikanen efter rakan, bromsade alldeles för mycket inför trippelhögern och bromsade för tidigt in i hårnålen/karusellen. Sedan gick resten av varvet kontrollerat. Summeringen ger vid handen att jag behöver öva betydligt mer på sydslingan för att sätta bromspunkter och Vmin mer exakt. Resultatet visar att en lagom sval dag med bra fäste och medvind på rakan och perfekt varv så kan man komma nära 3 blankt. Kameran hade ramlat ner under vintern så jag bara tryckte fast den i rutan utan att kolla vilket förklarar sned bild... ![]() _________________ Håkan Backlund Porsche 991 GT3 RS MR |
||
Riktigt snyggt kört Håkan. Tycker du kör med riktigt bra vmin hastigheter nu på flyingfinn på nord. Även chickanen efter långa rakan syd är vmin grymt ju. Samt högern (partiet efter karusellen) upp mot korta målrakan på sydslingan är ju vmin nu riktig bra. 👌🏻
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Tänkte försöka överföra nurburgring tiderna mellan 992 GT3 RS, 992 GT3 & 991.2 GT3 RS MR nedan för att se vad det teoretiskt ger för skillnader på vårt Älskade Gotland Ring:-)
Då mitt varv kördes sep 2022 (inga varv körda efter det) och bilen såldes vintern 2023 kommer jag ju aldrig kunna förbättra mitt varv med den bilen tyvärr. Men kan ju teoretiskt torrköra under tiden..:-) Så till alla er som fortfarande kör 992 GT3.....Teoretiskt bör en 992 GT3 ligga ca 2 sekunder efter Håkans 3.01min tid. (3.03+) Så kör Håkan 3min blankt med sin vilket han troligen gör så bör en 992 GT3 kunna ligga ca. 2 sekunder efter skulle jag tro. Nåväl såhär ser den teoretiska kalkylen ut iallafall ...(för dem som är intresserade av vart dessa bilar bör ligga ca. uppskattat i teorin:-) Här är en tydlig jämförelse av Nürburgring tiderna för de olika Porsche-modellerna från fabrikskörningarna:(olika förare vid olika tidpunkter med Cup2R) 1. **Porsche 992 GT3 RS**(jörg b) - Tid: 6:44.848 minuter för 20.6 km varv - Det snabbaste av de listade bilarna. 2. **Porsche 991.2 GT3 RS MR**(kevin e) - Tid: 6:49.65 minuter för 20.6 km varv - **4.802 sekunder** långsammare än Porsche 992 GT3 RS. 3. **Porsche 992 GT3**(lars k) - Tid: 6:55.28 minuter för 20.6 km varv - **10.432 sekunder** långsammare än Porsche 992 GT3 RS och **5.63 sekunder** långsammare än Porsche 991.2 GT3 RS MR. För att beräkna de teoretiska tidsskillnaderna på en kortare bana (7.3 km) från de givna tiderna på en 20.6 km bana, kan vi använda en proportionell beräkning baserad på banans längd. Detta antar att bilarnas prestanda skalar linjärt med avståndet, vilket inte alltid är exakt men ger en bra uppskattning.... Först, beräkna förhållandet mellan de två banlängderna: \[ \text{Förhållande} = \frac{7.3 \text{ km}}{20.6 \text{ km}} \] Därefter, använd detta förhållande för att skala ner de faktiska tidsskillnaderna mellan bilarna till den kortare banlängden: 1. Tidsskillnad mellan Porsche 992 GT3 RS och Porsche 991.2 GT3 RS MR på 20.6 km är 4.802 sekunder. 2. Tidsskillnad mellan Porsche 992 GT3 RS och Porsche 992 GT3 på 20.6 km är 10.432 sekunder. Nu kan vi beräkna de teoretiska tidsskillnaderna på en 7.3 km bana: \[ \text{Tidsskillnad}_{\text{kort bana}} = \text{Tidsskillnad}_{\text{lång bana}} \times \text{Förhållande} \] Låt oss göra beräkningarna. På en bana som är 7.3 km kort skulle de teoretiska tidsskillnaderna mellan bilarna vara: 1. **Porsche 992 GT3 RS** jämfört med **Porsche 991.2 GT3 RS MR**: - Cirka **1.70 sekunder** snabbare. Så alla ni med nya 992 GT3 RS, där har ni en teoretiskt tid att sikta på för Gotland och Håkans tid att jämföra med. 2. **Porsche 992 GT3 RS** jämfört med **Porsche 992 GT3**: - Cirka **3.70 sekunder** snabbare. Dessa resultat visar hur tidskillnaderna på en längre bana kan projiceras proportionellt på en kortare bana, givet att prestandan är jämförbar per km. För att jämföra Porsche 991.2 GT3 RS MR med Porsche 992 GT3 på den kortare banan på 7.3 km, behöver vi först beräkna den faktiska tidsskillnaden mellan dem på den längre banan på 20.6 km och sedan använda samma proportionella metod för att skala ned det till den kortare banan. Tidsskillnaden mellan dem på den längre banan är \(6:55.28 - 6:49.65 = 5.63\) sekunder. Låt oss nu beräkna den teoretiska tidsskillnaden på den kortare banan. På en bana som är 7.3 km kort skulle Porsche 991.2 GT3 RS MR vara cirka **2.00 sekunder** snabbare än Porsche 992 GT3. Tack chat gpt 4 för hjälpen :-) _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
1.7 sekunder tycker jag låter lite för nya GT3RS, jag trodde den extrema bilen skulle vara mycket snabbare..
Och 2.58 tid räcker då inte för att slå Jeskos tid, så någon får sikta på värre bil om ni vill ta nytt banrekord ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tror 1,7 sekunder (ca. 2sek) är rimligt sett till allt sammantag gällande Gotlands 7.3km. Eftersom dessa 1,7 sek gäller att nya 992 GT3 RS är snabbare än 991.2 GT3 RS MR! För tittar du på helheten är ju den bilen mycket snabbare än 992 GT3 på långa NBR. O någonstans där ligger det ju, detta planerar Porsche i böckern tidigt hur alla dessa bilar ska prestera lite bättre osv för att sälja. (Gissar jag) Nya 992.2 GT3 kommer på samma sätt läggas rätt på sina marknadsmässiga plats. Den kommer aldrig få gå snabbare än 992 GT3 RS, men givet gå snabbare än 992.1 GT3. Gissar att 992.2 GT3 kommer lägga sig just 5 sekunder snabbare än 992.1 GT3 på Nurburgring, för då blir den ju 5 sek ca långsammare än 992 GT3 RS. Haha allt ligger redan i böckerna :-) 1. **Porsche 992 GT3 RS** jämfört med **Porsche 991.2 GT3 RS MR**: - Cirka **1.70 sekunder** snabbare. Så alla ni med nya 992 GT3 RS, där har ni en teoretiskt tid att sikta på för Gotland och Håkans tid att jämföra med. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Hallå, tänkte uppdatera lite sedan sist....
🏁 Update - Vikt, däck & körning i 992 GT3 RS på Gotland Ring. I en tidigare post (se ovan) jämförde jag Nürburgring-tider mellan 992 GT3 RS, 991.2 GT3 RS MR och 992 GT3, och projicerade dem till Gotland Ring. Då byggde jag på uppskattningar - men nu finns verklig data från körning / vikt från egen 992 GT3 RS. Edit# Uppskattar att min tyngre 992 GT3 RS teoretiskt bör vara ca. lika rask som 991.2 GT3 RS MR. Ovan Analys sa 1.7sek snabbare men det gäller för den lättare 992 GT3 RS bilen som fabriken körde! (den är hela 51kg lättare än min) Mina nuvarande analys säger att mina 51kg extra vikt jämfört fabrikens 992 GT3 RS bil kan göra att jag förlorar den fördelen på 1.7sek som 992 GT3 RS har i ovan analys vs 991.2 GT3 RS MR på 7,3km Gotland. Nåväl, detta är teoretiska uppskattningar. ✅ Verklig vikt: på min standard (minimum utrustad) 992 GT3 RS är 1536 kg (utan förare, full 90L tank) 992 GT3 RS är således exakt 26kg tyngre än min 992 GT3(båda spartanskt utrustade, i princip ingen utrustning som tynger ner bilarna förutom BOSE ![]() Således → +51 kg vikt-handikapp jämfört med Porsche - fabrikens 992 GT3 RS (1485 kg vikt från Sport Auto fulltankad 90l utan förare) ✅ Endast totalt 7 pushvarv körda på Gotland Ring för mig i RS:en än så länge... (på Cup2) ✅ Tid: 3:03.58 (verklig tid) - körd med försiktighet och begränsad tillit till bilen och banan 🎥 Mer info i videon: Under beskrivning, jag har faktiskt inte kört bil på ca 3år men med tanke på det kändes det ändå bra dessa första varv. Se gärna filmen i 4k på storbild, ger bättre känsla tycker jag. Med rätt däck (Cup2R eller Trofeo RS) och mer attack torde sub-3:00 vara fullt möjligt tror jag. 📍 Bilar - vikt & specifikationer (Vikterna är utan förare, med full 90L tank. Håkans vikt justerad från Rejsa: 1560 kg inkl förare och tom tank → minus 100 kg förare (gissat) + 67 kg bränsle = 1527 kg) Min 992 GT3 RS Vikt: 1536 kg Däck: Cup2 Ej Weissach, originalfälgar (ej magnesium), stålbromsar, stålrörsbur ------------------------------ 992 GT3 RS (fabriken) Vikt: 1485 kg Däck: Cup2R Weissach, magnesiumhjul, PCCB, stålrörsbur med bursträva fram, lättad inredning för att kompensera för den tyngre strävan fram & säkerhetstolen mm. ----------------------------- 991.2 GT3 RS MR (Håkan) Vikt: 1527 kg Däck: Cup2R Manthey MR, Weissach, PCCB, stålrörsbur ----------------------------- ⏱️ Varvtider - Gotland Ring (7,3 km) Min 992 GT3 RS 3:03.58 (verklig tid) Däck: Cup2 Kommentar: Endast 7 pushvarv än så länge...första test. ------------------------------ 992 GT3 RS (fabriken) 2:59.3* Däck: Cup2R Kommentar: Uppskattad från NBR-tid 6:44.8 ------------------------------ 991.2 GT3 RS MR (Håkan) 3:01.26 (verklig tid) Däck: Cup2R Kommentar: Manthey-optimerad ------------------------------- 🔍 Tidsförlust & förbättringspotential (min bil) Vikt-handikapp: ca +1.0-1.5 sek? mot uppskattad tid för fabrikens bil på GR Däckskillnad, eftersom jag endast kört tills nu på Cup2 (Cup2 → Cup2R): ca +1.8 sek? Bättre attack/körform: ca 1-2 sek? ✅ Realistisk prognos? Förväntad tid: 2:59.9 - 3:00.0 min? Min bil saknar Weissach, magnesiumhjul och keramiska - och är alltså 51 kg tyngre än fabriksbilen. Men med rätt däck och bättre körform borde 2-4 sekunder gå att kapa från mitt varv på Cup2 som var 3.03,58min. Håkans 3:01.26 är ett starkt riktmärke för alla som kör GR ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Vi ser fram emot film från gårdagens körning och analyser ![]() Synd att Håkan fick ställa in i sista sekund och synd att Porsche loggning strulade så dant för dig igår, hade varit kul att se vad du kunde få till med ännu fler attack varv särskilt tillsammans med Radicalen som du nu låg så nära i varvtid. Men grattis ändå till din grymma tid och tack för med åkningen ![]() Lite bilder jag tog. SubaruMicke hjälpte till med att langa hjulen till mig och sedan släppa ut luft i däcken efter uppvärmnings varven. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Var nere med en polares Radical RXC600R , Mr Dick körde . Vi var nere hösten 2023 och då körde han 3.01.xx tid
i lördags var det dags för återbesök på Gotland ring _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET ![]() |
||
Phu, helt slut. Stort tack Martin, Dick / Roger, samt Micke B. (för hjälp med hjulskifte, tryck mm)
Läs gärna info i YouTube videon för mer detaljer, för dem som är intresserade. Datan säger mig att jag enkelt skulle droppat tiden 1-2 sekunder till om jag hunnit köra fler än ett varv ![]() ![]() ![]() Haha, logistiken är inget jag tänkt så mycket på, vore nog bra om jag hängde på trofeo däcken efter lunch istället, då hade vi haft ett annat resultat med lägre tider. Tog för givet att track appen skull funka, men den strulade så höll på att tappa allt ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 38 besök senaste veckan (15222 totalt) |