Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 11 besök senaste veckan (20459 totalt) |
Snyggt jobbat! Bra att njuta av körning det är bra för motivationen.
Bra tips om lådan samt konstigt oljeläckage aka motorkudde haft samma utmaning. Följer med spänning _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Tack! Nu hoppas jag på lite fortsatt mildväder bara så att det kan bli lite mer körning innan vintern kommer ![]()
Höll på att bli lätt tokig på läckan innan jag hittade motorkudden, inte direkt det första man tänker på när det läcker olja.
Någon form av läpp är nästan ett måste på e30 och det är aldrig fel med en klassisk is-läpp ![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||||
Ja, säg till nästa gång du närmar dig.
Vet inte om du har kvar mitt telefonnummer annars skickar du pm här, jag brukar ha bra koll på Rejsa.. 😁 _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||||
Nu när garagesäsongen är igång på allvar så kan man ju tänka sig att även jag har skruvat isär bilen i molekyler, men så är icke fallet. Då bruksbilen står med trasiga bromsar så agerar e30in bruksbil för stunden.
Lite spännande med sommardäck, kall vägbana, stor motor och en gasglad höger fot, men den gör sitt jobb även om bensinräkningen inte blev den roligaste ![]() Lyckades även köra av bultarna till ena drivaxeln, men det var lätt löst med nya bultar. ![]() Saltig och äcklig så imorgon blir det en ordentlig tvätt. ![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||||
Tack så mycket ![]() Men vad händer med bilen såhär under garagesäsongen då. Jo, inte ett dugg faktiskt. Jag har flyttat så bilen står 2,5 timmar bort och bara väntar på att få flytta upp till Stockholm den också. Jag var hemma för någon helg sen och passade på att rasta den en stund i det fina vädret. Den är trots allt "nyckelfärdig", men det finns en massa grejer att fixa ändå. Så är det någon som har nys om en potentiell garageplats i Stockholmsorådet så hojta gärna till. Bilen behöver lite kärlek, och jag behöver lite sysselsättning ![]() ![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||||
Det blev en dagstripp ner till Linköping för däckbyte och service av bruksräsern och lite skruvande med e30in igår.
Säsongen är ju ingång nu så dags att få ordning på bilen. Har noterat ett litet oljeläckage när den har stått under vintern, det är nu lokaliserat. Styrservoolja som läcker från lite oklar plats. Ska kolla över framvagnen då jag har haft vibrationer vid tidigare rastningar i år. Annars är det inte supermycket som måste göras innan bilen är funktionsduglig. Men listan på grejer jag vill göra är betydligt längre. Men den får vi ta när jag få tag i ett garaget som inte ligger 2 timmar bort. ![]() ![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||||
Väntar med spänning ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Ja men om jag kanske skulle ta och uppdatera lite om hur det har gått med bilen.
Steg ett var att hitta en garageplats i Stockholm. Det löste sig relativt lätt även om jag hamnade på helt fel sida av stan. Jag bor i Danderyd och garaget ligger nere i Vega, men det funkar fint ![]() Inget glamoröst, men har fått till det skapligt idag. ![]() När garaget var fixat så var det bara att hämta hem bilen. Passade på att dra lite släpvagn de sista milen nere i Östergötland innan färden upp till Stockholm inleddes. 30 grader varmt ute gjorde resan varm, men både jag och bilen klarade oss galant. Inga problem med köerna i Södra länken, bilen höll tempen utan minsta problem. ![]() ![]() Jag noterade under våren att bilen inte fjädrade ut som den skulle bak, så steg ett när bilen hade landat i garaget var att riva ner bakvagn och felsöka. ![]() ![]() Fästet till ena bärarmen hade fått sig en kyss på nått vänster, bara att fixa. ![]() När man ändå ska laga så är det obligatoriskt att passa på att uppgradera. Så det svetsades dit justeringsbrickor och lite förstärkningar. Tusen tack till Peter för svetshjälpen! ![]() ![]() ![]() Allt på plats igen, för denna gång... ![]() Efter som jag åker med svetsad diff så är valet av olja inte så noga. Det fick bli en liten hyllrensning av gamla slattar. Bra att saker kommer till användning ![]() ![]() Fantastiska hjulvinklar när jag justerade allt max "åt fel håll" ![]() ![]() Det har suttit en lite halvudda blandning av spridare och spolar i motorn. Så när matchande uppsättningar dök upp för billig peng så köptes det. ![]() ![]() Jag påbörjade även den första av tre ronder hård kamp mot en läckande ventilkåpspackning. Såklart läcker det på förarsidan där det är som minst utrymme att röra sig på dessutom. Men jag fick ordning på problemet till slut. ![]() ![]() Men vad om detta? Bakvagnen nere på backen igen? Jo det stämmer. Någon var lite slarvig när han slipade upp hålen till bultarna i bärarmsinfästningarna så det gick inte att justera toe tillräckligt. Gör om, gör rätt ![]() ![]() ![]() ![]() Efter lite metallspån i ett öga och lättare frustration gick det att justera tillräckligt. ![]() Tre domkrafter gör jobbet att lyfta hela bakvagnen på plats igen mycket lättare. Det och att övning ger färdighet ![]() ![]() Nu såg det bättre ut! ![]() Efterdra och allmän inspektion av arbetet ![]() Provtur avklarade. Allt lirar kalas! ![]() ![]() ![]() Den 15 september bar det av ner till de gamla hemtrakterna och Sviestad för en halvdag på banan. Jag hoppades på en sval höstdag för att förhoppningsvis hålla oljetempen nere, men det var t-shirtväder och strålande sol som erbjöds. På det stora hela funkade allt kalas. Inget överraskande uppkom utan bara väntade "problem" ![]() ![]() ![]() På vägen hem var det dock nära att bilen blev skrot. Jag ligger i ytterfil och har blicken i ytterspegeln för att byta till innerfil. Ser i ögonvrån bromsljusen från bilen framför mig som tvärnitar pga att någon svänger ut framför honom. Han väjar in i innerfil. Jag tvärnitar och låser upp fram, får släppa av och väja åt vänster för att inte köra rakt in i bilarna framför. Som tur är så fanns det utrymme till vänster. Typ 200 meter tidigare är det inget gräs i vägrenen utan vajerräcket kommer direkt. Nu fanns det som tur var en gräskant. Dock klippte jag en sån vit/svart reflexstolpe i typ 60-70 knyck. Frontläppen fick sätta livet till. Plåten i fronten fick sig en kyss och det blev två bulor och lite fula märken i lacken på huven. Men inga människor kom till skada och bilen tog mig resterade 15 mil hem utan problem. Lite onödig spänning jag helt klart hade klarat mig utan ![]() ![]() ![]() Hemma igen. ![]() ![]() Bilen åter i garaget bredvid vinterns andra projekt. Efter en dag på banan och 45 mil motorväg har lite oljeläckage gjort sig påminda vilket syns på golvet. ![]() ![]() Tur att man är professionell plåtslagare så man kan rikta frontplåten med ordentliga verktyg ![]() ![]() ![]() Märkena i huven är inte så roliga, men lacken på hela bilen lämnar en hel del att önska så det är inte hela världen trots allt. ![]() Efter lite massage så linjerar allt helt och klart gott nog för att jag ska kalla det godkänt. ![]() ![]() Lite färg och en ny frontläpp så syns det knappt sen. Men det får vänta ![]() Bilen har sedan incidenten på e4an fått rulla som bruksbil ett par mil. Kul att stöta på lite roliga bilar när man är ute och åker. 1989 var det nog en och annan potentiell köpare som hade svårt att välja mellan dessa två ![]() ![]() Vi med snabba bilar parkerar längst bort från ingången! Rätt säker på att jag hade lättare att få med mig veckohandlingen hem dock ![]() ![]() Det är i grova drag vad som har hänt på 6 månader. Det har blivit ett par mil och lite för många timmar i garaget. Men det blir lätt så när man bygger om en hel bil ![]() Och vad är planen framöver nu då? Det lutar åt att riva ner bilen och lyfta ur motor och låda. Misstänker en läckande rear main seal (Vad nu det heter på svenska?) och lite andra packningar som behöver bytas. Lättare att göra allt sånt med motorn utanför bilen. ![]() Men det blir nog lite mer körning innan snön kommer. Det är trots allt en riktigt rolig bil jag har byggt ![]() På återseende! _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||||
Underbart!! precis som det ska vara /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
![]() ![]() ![]() Kul med en uppdatering om äventyr och vedermödor! Framförallt skönt att allt gick relativt bra på motorvägen!! Heja på med fortsättningen! Bygger man egen bil så är det bara att räkna med att det blir lite mer att plocka med än på en utsorterad bil från löpande bandet! ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||
Vädret var lite för bra för att inte ta en lördagssväng. Fördelen med att ha garage nere i Haninge är att det är nära och bra till riktigt fina småvägar
![]() Styft 1,5h bakom ratten på diverse småvägar blev det. Det är precis turer som dessa som gör alla timmar i garaget värt det. Perfekt att peta i 3an och ligga mellan 2500-5000 varv. V8an bjuder på mängder av fint bottenvrid. Ringer man så är det alltid någon som svarar, oavsett varvtal. Inget lagg, ingen fördröjning. ![]() ![]() Nu är ju frågan vad som händer med bilen. Börjar jag riva ner allt nu, eller hoppas vi på fler soliga dagar innan snön kommer? Bilen står iallafall på sin plats i garaget och väntar på sitt öde ![]() ![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||||
Efter att ha skruvat lite med en vinterbil och en trasig bruksbil så blev det idag dags att ta tag i vinterns stora projekt.
Motor och låda ska ut för att få lite nya packningar i hopp om att bmwn ska sluta vara en bmw. Ja alltså sluta läcka olja. ![]() Det blev en före och efter bild. Skiljer precis 2 timmar mellan bilderna så det blev en rätt produktiv fredagskväll trots ett trasigt finger och en massa garagegrannar som ville snacka skit ![]() ![]() ![]() Imorgon görs det sista för att motorn ska vara redo att hoppa ur. Sen väntar jag på ett paket med bmw original lyftöglor för att kunna lyfta lite mer ordentligt än de tidigare gånger motor och låda har åkt ur. Så jag hoppas dhl har utdelning på måndag! Om inget annat så får jag önska god hjul till alla rejsianer! ![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 11 besök senaste veckan (20459 totalt) |