Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra mkiv 1993
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (79093 totalt)
Dille
Jönköping
Här sen Aug 2004

Re:

Kristian Hesselmark skrev:
jonnystrand skrev:
Citat:
Okey, vilka kriterier uppfyller din bil för att regas som ombyggt fordon? Du har motor och låda kvar från Supran?

Ser ut att pumpa på fint med bygget annars, snabba updates och mkt progress

ja motor och låda är orginal men hella bromssystemet är ombygt porsche ok,tilton bromsställ,willwood cylindrar osv.styrningen ombygd med lexus styrväxel och opel el servo mm, sen har jag gjort hella torpedvägen. det är dom stora sakerna som gör att den kvallar in som ombygtfordon som jag har förståt det sen har jag ju gjort massa små grejor osv men det är ju för att möjligheten finns nu när man ska rega om den!

Räcker med att ha flyttat ratten som både du & jag har gjort , supernice att du snart är klar med.

mvh K

Smidigt, trodde det behövdes mer. Tack för infon!

Motorrummet blir kanon, Jonny!

Mazda RX-7 FD -96
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nja, inte bara ändra från höger- till vänsterstyrt för att det ska bli ombyggt fordon. Dels ska det göras i kombination med exempelvis byte av hela bromssystemet, dels bör man också byta hela rattaxeln, som Jonny gjort.

Gustaf

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

therealpinto skrev:
Nja, inte bara ändra från höger- till vänsterstyrt för att det ska bli ombyggt fordon. Dels ska det göras i kombination med exempelvis byte av hela bromssystemet, dels bör man också byta hela rattaxeln, som Jonny gjort.

Gustaf

Men det menade jag ju :-) har jag ju gjort med (o liiiite till numera)

jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
mer eldragning avklarat tar ganska mycke tid men vill gärna ha ett el system som är bra!
sen så har jag dragit om vajrarna för att öppna huven/bagagelucka så don blev så osyndligt som möjligt blev .även slangen till kylare för glyckolnivå behållaren har gömts bort. sen så har jag fåt ditt vevhus ventilationen men den kommer att kortas ner lite mer sen när bilen är klar för slut finish funkar som det blev nu men är lite för lite marginal blev bara några mm frigång nu. känns jätte bra att jag valde att läga en garage lack nu för jag märker att det är små grejer som varit jobbigt om allt hade varit i super finish. nu kan man istället ändra dom små saker som gör att det känns helt bra utan att få ångest för lack osv 8)

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
idag blev det mer el dragning och idag gick det mycket bra blev klar med dragningen till allt i fronten till coupen. blir inte mycket som kommer att vara syndligt när skärmar osv är på plats. monterade vipec v88 ecun och sen började jag med multikontakten på torpedvägen före jag gav mig för dagen.

Norrtälje
Här sen Feb 2007

Helvete vad fina kabeldragningar Vad är det för skyddshölje du använder?

070-66 99 212
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Helvete vad fina kabeldragningar Vad är det för skyddshölje du använder?

är Flätad kabelstrumpa bara att söka på elfa eller liknande butik finns i olika storlekar
sen kör jag med ett lager krympslang under också så att det blir tåligt och bra

Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005

Re:

[quote="jonnystrand"]idag jobbade jag på med styrningen. framförallt infästnigen av själva elservot. det var en av punkterna som noterades på 1 sfro bes och vi prate hur man skulle lösa den också.

Kan bara hålla med alla andra, jädrar vad du e duktig, gnetar på ordentligt. thumbs up thumbs up

Har lite frågor om din elstyrservo, årsmodell på Astran, har du några installations tips!

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Har lite frågor om din elstyrservo, årsmodell på Astran, har du några installations tips!

min är från en corsa 2000-2006! och annars är det bara få fast det så stabilt som möjligt
sen för att styra den så finns det boxar att köpa så man kan justera hur lätt det går osv!

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
idag blev det att jobba med multikontakten så motorhärvan skulle bli klar! gick bra men sakta... men nu är den klar och jag känner mig nöjd. självklart går det plocka lös härvan från motorn utan att demontera massa saker... gjorde även en skarv mellan motor och låda till hastighetsgivaren så man slipper slita lös den så fort motorn ska ur. ska vara lätt mekat!

Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005

Tack för input på styrservo.
Jäklar vad bra det blir, nästan så man blir tårögd. thumbs up

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
tack för alla kommentarer!

idag så blev jag så klar fram så jag kunde montera fronten den är smutsig och delvis täckt av färg dam osv men det känns som en milstolpe ändå... har gjort om fästerna för fronten så att den är super enkel att plocka av blev en typ av dzus fästen med stor skalle.gjorde även klart kopplings kontakten för launch/flat shift tog även tag i att monterat dbw tpsen som ska sitta på gaspedalen. fick till funktionen bra men ska göra ett stabilare fäste då det är en fäste som inte får flexa eller vara osäkert. sen så blev det att börja med kablarna i coupen och när jag gav mig så var jag ganska klar med vad som skulle var

Förslöv
Här sen Feb 2005

Får börja med att säga wow, vilken finish och omsorg det är på allt du gör med din bil. Jag ville ta tillfället i akt och fråga dig lite gällande bil:el. Vart köper man allt från kabel till kontakter m,m. Vad heter kabel man använder till elsystem i bilar samt vilken mm2 använder man till de olika komponenterna i systemet typ givarkablar, lyse (fram, bak o blink).

Du verkar ha bra koll på dom här bitarna och jag står inför ett stundande elsystemsbygge i min bil, så det är därför jag undrar.

Tack på förhand och lycka till med ditt projekt.

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Får börja med att säga wow, vilken finish och omsorg det är på allt du gör med din bil. Jag ville ta tillfället i akt och fråga dig lite gällande bil:el. Vart köper man allt från kabel till kontakter m,m. Vad heter kabel man använder till elsystem i bilar samt vilken mm2 använder man till de olika komponenterna i systemet typ givarkablar, lyse (fram, bak o blink).

Du verkar ha bra koll på dom här bitarna och jag står inför ett stundande elsystemsbygge i min bil, så det är därför jag undrar.

Tack på förhand och lycka till med ditt projekt.

är inte så svårt med el men det kräver planering om det ska bli bra är mina erfarenhet
fick en liknande fråga på ett annat forum så jag kopierar över länkar osv där jag köper kontakter/kabel/kabelstrumpa/krympslang osv

bmw/toyota burlins skellefteå lite konstig dock där jag måste komma med nr på kontakter osv själv då dom inte kan söka på min bil/motor så det har varit lite jobb med det
http://www.bmotorsports.com/shop/ web shop med lite av varje bla en del supra.bosch,denso kontakter osv
http://www.ebay.com need i say more!
http://www.elfa.se den finns lite där men priserna kan dra iväg tycker jag ibland
http://www.motornord.se köpte vag spole kontaker där tex!
http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/ vipec med härva och mapsensor
http://www.edskelleftea.se/system/visa.asp?HID=949&FID=890&HSID=17187 har även handlat ibland på el och disel i skellefteå
dom jag har skrivit upp nu har täkt mina behov i alla fall vad gäller material

sen ang kvadrat på kablar så brukar jag kör med minst 0.75mm på nästan alla saker jag gör det pga jag har varit med om att tunnare kablar kan ha lusten att ledas av osv då bilmiljön inte är den roligaste alltid

saker som behöver störe area än 0.75mm så är det lämpligt att kolla i ett nomogram se bilden tex eller räckna utt det helt enkelt. fins färdiga forumulär på sidor om det är långt till mini räcknaren tex http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

sen så bruckar jag sitta ner och göra en lite plan före jag skrider till verket och försöker gå igenom allt som ska dit så blir det enklare när man är och jobbar på bilen då!

och tillsist det är en sak du ska vara jätte noga med både vid ecu install och bygge av el system det är jord jord jord och glöm inte jorden

Förslöv
Här sen Feb 2005

Tusen tack för de tipsen.

Ska bli spännande att ta sig an elsystemsbyggnation, tänker i samma banor som du att det ska vara så osynligt som möjligt och samtidigt lätt att lossa på ( typ som din motorhärva ). thumbs up

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
går sakta men säkert framåt!
blev mer gjort på elen idag och för att bryta av lite så monterade jag plasten under rutan och gummi listen med nya clips osv så det skulle sitta bra blev inte orginal clips... han även bygga en enklare panel för knappar och mätare på mitt konsolen. sen så blev det tid att test montera det nya värme paketet. har bestämt mig för att inte underdimisonera det då jag har en tanke att kanse nån gång ta utt den på vintern också om det finns dom rätta förutsätningar och i så fall villl jag inte frysa. hur som helst så satt det som gjutet kunde göra om dom nedre fästerna lite och få dom att passa in i orginal supra fästen som sitter på tunneln. han även börja med en central för relän hade tänkt kör med någon typ av pdm men det får vänta tills det finns ekonomi men jag bygger allt så att det enkelt ska gå montera en sådan vid senare tillfället

Norrtälje
Här sen Feb 2007

Det där är väl inte ett Supra original värmepaket, eller?

070-66 99 212
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Det där är väl inte ett Supra original värmepaket, eller?

nej jag vet blev ändrade planer när jag kom över detta värmepaket som passade i bilen utan modifieringar i princip. det är från en volvo och dom är ju inte kända för dålig värme i allafall

Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005

Verkligen fint bygge, blir bara bättre o bättre.
Använder du blinkers spakar från Corsan?

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Verkligen fint bygge, blir bara bättre o bättre.
Använder du blinkers spakar från Corsan?

efter som dom passar direkt på elservot jag kör med så får det nog bli dom till att börja med men jag är inte helt säker då dom känns så sjukt plastiga och klena...

har en bild på ken blocks rally/drifting ford som såg trevlig utt plus att den setupen kan man få lite närmare bakom ratten så det inte är ivägen men det får bli när bilen går osv

obs inte min bil utan en bild som inspirerar

Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005

Ok, håller med plastiga och fula, men kan funka i början.
Tack för svar. thumbs up
Ken Block e grym på show. Ball WRC Fiesta, ala Eriksson/ Nynäshamn/Sweden.

Toyota Supra mkiv 1993
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (79093 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande