Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (67105 totalt) |
Re:
Kallar man det inte automatiskt "Rostlagning" när man byter plåt på en Opel? ![]() Jahaja, när är det då? ![]() ![]() _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||||||||
Miniuppdatering. Har meckat soppasystem.
Ett förfilter från feltema. Borrade upp anslutningarna lite. Slipper man få in smuts i pumparna och catchtanken. Anslutningarna är inte nämnvärt mindre än de från stora tanken som det är nu. ![]() Fästen för tanken: ![]() Övre: ![]() 3m slang, allt utom 60cm av de syns i bild ![]() ![]() Nu är baken nästan klar. Kvar är fronten. Ska fixa slangar till oljefilterflyttaren. Vilka i stockholm kan pressa slangar som _inte_ är vanliga hydralslangar? Hydralslang med ett sprängtryck på 1600bar är ju bara fånigt. Så styva och bråkiga. Man vill ju helst inte bli ruinerad på kuppen heller ![]() _________________ Markus Ålind |
||||||||
Nu går den igen
![]() ![]() Jag och Erik var och hämtade en uppsättning bbs-rs-splitar i Eskilstuna på förmiddagen, sen måttade vi slangar, fick det pressade på swedol, fick däcken omlagda, och monterade grejerna av bara farten. Blev inte så mycket fotande dock. Det blev alltså hydralslangar ändå. 1/2" till oljefilterflyttaren och 3/8 till kylaren. Jag gillar de inte, men de har bra pris och lär tåla ett mindre kärnvapenkrig. Slangarna på bilderna och lite gummibuffrar och en list kostade 650:- totalt. Resultatet blev rätt bra. Gjorde ett par fästen av rostfri plåt till filterhållaren och kylaren. Med filtret flyttat kan jag sätta dit styrväxeln med därför avsedda fäste på högersidan, istället för en stor slangklämma... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BBS-hjul på. Det är 15x7, et 25. De gamla hjulen hade samma dimension men et 13, vilket blev lite trångt i bakre hjulhus sen bakaxelbytet Ser bra ut tycker jag. De är inte i så värst bra skick, men skicket matchar resten av bilen rätt bra (både som den är nu och vad som är ambitionsnivån). Fälgarna vägen 6.5kg, de gamla mim juventus jag hade innan vägde 8kg. Trodde nog att det skulle vara lite mer skillnad i vikt. ![]() ![]() Provkörandet avslöjade en läcka mellan orginal c20xe termostatblock och oljefilterflyttaren. Såg redan innan att den packningen var gammal och torr. Den kostar dock 11:- på stig kristianssons bil, och ganska lättbytt ![]() Nya bakdämpargeometrin verkar fungera ganska bra. Det är överlag bättre grepp bak, och särskiljt där det är lite ojämnt. Bilen känns ändå inte som den är så "fast" bak som jag tycker den borde kunna vara. Det är ju däck mellan bil och mark ändå jag kanske får vara nöjd på den punkten? Funderar på om man skulle försöka få till en grövre kränghämmare fram. Eller om man skulle montera en bak (sitter ingen alls där, men orginal på både manta och kadett c är jävligt klen, så jag undrar vad den gör för nytta. En annan sak som nog bör göras snart är byta alla bussningar. Enda som inte är gammalt original (antingen manta a eller kadett c) är panhardstaget där det är tunnare gummi än original. Pumparrangemanget verkar funka bra också. Och inga läckor där trots den stora mängden ställen det skulle kunna läcka :P. Enormt kul att köra lite igen dock ![]() ![]() ![]() _________________ Markus Ålind |
||||||||
Gu vad du jobbar på :P
Lite driftigare än mig som har en stor hög med motordelar som kostat ungefär lika stor hög med pengar.. Måste skaffa mig lite motivation och garageplats snart... Blockborrning och topplocksarbeten kvar till en monteringsfärdig motor. Impulsköpte en Hx35:a idag oxå när jag hade tråkigt på jobbet.. Tur att man jobbar 80h+ veckor så man har råd :P _________________ Torbjörn Ahlbäck |
||||||||
Re:
Håller på och letar efter lite vibrationer och klonkande. Har hitills hittat ett slut knutkors i kardanen (nerplockat, ska handla nytt), att avgasröret slår i delar av bakaxelupphägningen om man drar i det åt vänster. ska fixa något som drar i det åt höger så det inte slår i där. Dessutom känns styrväxeln lite glapp samt sitter lite väl flexigt i sina gummibussningar. Ska ev handla mig en kort växel till den och renovera den i samma veva. Dessutom så har jag tappad balanseringsvikter på hjulen, så två av de ska tillbaka till däckjocken på backjobb, det kan nog vara förklaringen till obehagliga vibrationer strax över 100. Mest har jag dock meckat bruksbilsjävel på senare. Skiten går ju sönder fortare än jag hinner laga. > ![]() Har dessutom rattat lite ![]() ![]() ![]()
Kul ![]() Den har varit lite lägre. Ibak så var jag tvungen att höja pga att nuvarande axel är bredare än orginal, men nu har jag fälgar med lämpligare et så den skulle kunna sänkas lite. Fram är det lite saker som tar i (bumpstop, tex) samt att tråger hamnar jävligt nära marken om man sänker. Tråget ska byggas om, man ska ju bara hinna :P. (mao, jag håller med, lite lägre ska den vara, den har varit det och ska bli det igen ![]() _________________ Markus Ålind |
||||||||
Har skruvat lite mer och kört lite till. Återigen på Lazzats RS-evenemang på Lunda. Förutom att upphängingen till avgasröret gick sönder på vägen dit höll allt ihop bra. Hade satt ringarna det hänger i i kors för att det skulle sluta klonka mot en balk. Tyvär låg de imot själva röret då, så de smälte av. Fuskar man får man skylla sig själv, antar jag.
Annars rullar det, soppasystemet funkar, inget oljesläpp, ingen överhettning (ens idag med 33* i skuggan), inga våldsamma vibrationer ![]() Det går inte så fort dock, mest pga kass förare, men även lite för att hjulupphängningarna är till största delen original -76 + feltema dämpare. Ska fixa med camber fram och en kränghämmare bak till att börja med. En nackdel med att bygga av gammalt skrot, vissa delar man monterar visar sig vara helt slut: ![]() Nya bitar. Feltema som vanligt, 69:- istället för 240:- som mekonomen skulle ha för korset. ![]() Bankade till en plåtbit i aluminium för att styva upp styrväxelns upphängning. Innan rörde sig den betänkligt vid belastning. ![]() I den här värmen är det ingen bra ide att köra utan någon som helst kupeventilation så lite snabb friskluft fixades igårkväll. Har delar till ett riktigt värmepaket, (med radiator och fläkt), men inte hunnit ordna de. En fläkt, ganska lätt. (igen feltema, 119:-). ![]() Ett litet hål: ![]() Lite gaffa, några stripes, en knapp, ett relä och lite sladd senare: ![]() ![]() _________________ Markus Ålind |
||||||||
Lite broms-
![]() Nya bromsarna kräver vissa modifieringar; skivans navhål måste svarvas upp, en ny bultcirkel måste borras i skivan samt okets anläggningsyta måste fräsas av 2.3mm. På det krävs även lite bromsrörsfipplande (iochmed att volvooken är tvåkretsok). Bror v.s. saxsprint 1-0. (Tack för hjälpen med bromsbyggandet! ![]() ![]() Gammal och ny skiva: ![]() Skivan får större navhål: ![]() fastskruvat i nav. Även fast både hondan och kadetten har 4x100 måste en ny bultcirkel borras då skivan sitter med en egen bultcirkel bakpå navet på Opeln. Den cirkeln är 4x98. Ganska lätt fixat dock, då alla bultcirklar på skivan är 4-håls (så inget krockar). ![]() ![]() De ok jag hade var tyvär dåliga, såg ok ut på utsidan men ett par kolvar satt helt fast. Nya ok var inte så farligt dyra, och alltid fräsht med blanka saker :P. ![]() För att få skivan mitt i oket krävs det att man fräser av 2.3mm från okets anläggningsyta. ![]() Lite rör: ![]() Minnesanteckning, bromsslang från ford focus 98-. ![]() På plats: ![]() Med fälg: ![]() Det blev lite svampigt. Ytan på volvooken är lite större, men inte så mycket, orginaloket på kadetten har ca 48-50mm kolv (svårt att mäta), volvooken har 38mm, fast två per sida, det ger 18.1-19.6mm^2 mot 22.7. Kanske är någon luft kvar, volvoken har tyvär 3 luftningsnipplar per ok pga kretsarna. Skulle gå att borra en kanal mellan cylindrarna för att slippa det, men skulle helst slippa. Nya skivorna är 13% större, totalt borde det göra att nya bromsarna tar någonstans i krokarna 30-40% hårdare per pedaltrycksenhet, vilken naturligtvis inte är vidare bra för bromsbalansen. Kanske kan åtgärdas halvdant med en ställbar bromskraftsregulator eller så. _________________ Markus Ålind |
||||||||
Re:
Så udda...Ford Capri och Escort (MkI/II) har också skivor som monteras "bakpå" navet med 4x98 mm :-) Opeln har mycket djupare offset på skivan dock. Jag har ju Volvo-ok på Caprin fram, och med original huvudcylinder bottnar det. Volvo 240 huvudcylinder löste den saken. Caprin har nog rätt lika bromsar (ok och huvudcylinder) som Opeln original, så jag gissar att du har samma problem som jag. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Re:
Det bottnar inte, men jag vet inte med vilken marginal. Har en huvudbromscylinder från en ascona B liggandes, men vet inte om den är större. Får väl gå på vovlo-cylinder annars då, kan mycket väl ligga en sådan någonstans i gömmorna ![]()
Kul! ![]()
Det jobbas ju lite på det också, som du vet ![]() _________________ Markus Ålind |
||||||||
Lite mer lallande kring konor:
Bilderna är antagligen tagna av brorsan, ev någon av mig när han körde, men eftersom de ser bra ut lär det vara han som tagit de. Kul men väldigt långsamt. ![]() Här ser man hur illa det är med cambern ifram. Rollen plus bristen på statisk camber ger rätt mycket positiv camber när det svänger. ![]() Helt tok-slut bussningar i framvagnen gör att det känns som att åka på en färrist när man låser framhjulen, Studs-studs-studs. Framhjulen rör sig även mycket fram-bakåt i hjulhuset vid hård inbromsning. ![]() Jag har två ganska bra däck och två som börjar bli väl gamla och torra. Det gör att ha jag de bra ibak blir det väldigt understyrt, har jag de bra i fram blir det rätt överstyrt. Framvagnen tänkte jag byta alla bussningar i mot något hårdare, boxa framvagnsbalk och bärarmar, samt sätta över spindelleden på undersidan om övre bärarm för att kunna flytta in denna någon genom att fila upp hålen (tar i stötdämpare om den sitter på översidan som nu). Flyttar man den bör man få lite extra camber gain också, om jag tänkt rätt. Bak bör det bytas bussningar, men jag vet inte riktigt vad man bör göra för att få lite bättre grepp iväg. Tycker det är väldigt svårt att komma iväg i starten. Man ska ju ha något att göra i vinter också :P. _________________ Markus Ålind |
||||||||
Inte hänt så mycket med bilen sen sista konbanekörningen (Lazzat, lunda).
Har dock börjat handla lite grejer till vinterns skruvande. Först en uppsättning r-däck när dude sålde ut Nankangm-någonting. Sitter nu på min andra uppsättning bbs rs. De är dock 195/50-15, så det är något större än 195/45-orna som är gathjul. Är rätt sugen på att skaffa ett par 16" till gatdäck, så jag kan fortsätta åka 45-profil på gatan. Till exempel ett par compomotive ht2 eller mo, oz superturismo eller farför inte ett par bbs rs i 16". Anledningen till uppdateringen är dock att jag var och handlade en hög med "umph" idag. En enem kompressorsats för c20xe, komplett så när som på chipet. Planen är att strunta i kompsänkningsplattan och köra på e85. Det finns en spridarbrygga med större spridare i satsen, men jag vet inte om de räcker, måste räkna lite på det. Antingen testar jag med att köra med orginalsprutet, kör med ett gammalt ms1 2.2 till soppan eller skaffar ett nytt sprut. Kompressorkitet lär inte ge så väldans mycket effekt, 210-220hk kanske, men hoppas på en trevlig karaktär och förutsägbar motor. Kul att pröva ![]() ![]() _________________ Markus Ålind |
||||||||
Re:
215hk och närmare 300nm i en kadett blir nog ganska lämpligt ändå ![]() Enligt bromsdiagrammet så har den samma vrid vid 2000 rpm som original på 4600 så den borde vara rätt snällkörd ![]() _________________ Torbjörn Ahlbäck |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (67105 totalt) |