Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk2 77 såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
47559 besök totalt
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Ser bra ut, Micke thumbs up
Ser ut att vara rejäla rör...!

_________________
Håkan Persson
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
Re:

Lennart Hall skrev:
Sån där konstig ljuddämpare har vi på fruns BMW också. Det verkar mest ge problem...


så sant men jag har aldrig haft en turbobil förut och man måste ju prova nångång, har byggt klart grenröret nu förresten och ska börja fundera på soppasystem


rören är vanliga tryckkärlsrör från vvs butik rätt roliga att bygga med

_________________
Micke Lundkvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5858



Det ser vettigt ut...men får den plats under huven? ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



Re:

therealpinto skrev:
Det ser vettigt ut...men får den plats under huven? ;-)

/Gustaf


Finns väl inget som en rejäl slägghammare och en kofot inte fixar?

_________________
Markus Vidman
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
jag tror att det får plats, det såg vettigt ut när jag måttade in hur saker o ting skulle sitta men helt säker är jag ju inte.. stängde ju aldrig huven då he he

_________________
Micke Lundkvist
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Citat:
nu har jag biltemas förstärkta bakfjädrar till 745 fram med 2 bortsågade varv och kyo gasdämpare.


Aha passar det !???
Är på jakt efter högre fjädrar fram, har ju kastat i en tung Volvo motor så bilen blev
lite låg med kapade Capri fjädrar.

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
Re:

M.Green skrev:
Citat:
nu har jag biltemas förstärkta bakfjädrar till 745 fram med 2 bortsågade varv och kyo gasdämpare.


Aha passar det !???
Är på jakt efter högre fjädrar fram, har ju kastat i en tung Volvo motor så bilen blev
lite låg med kapade Capri fjädrar.


passar riktigt bra på escortben 120mm fjäderskålar, tror capri och rs har 130mm så blir väl ett litet glapp då men borde väl funka där med
de är ganska mycket hårdare än orginalet och orkar med extravikten av pinton bra

_________________
Micke Lundkvist
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Kanon thumbs up

Var ute å mätte.. Capribenen är 130mm, bör ju fungera !
Biltema nästa..

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
har fixat lite mer med insprutningen ,satte i en pump i tanken och byggde dit ett bränslereturrör

ska byta ut orginaltanken mot en ascona B senare så gjorde en snabbfuling och kladdade fast alltihopa med miggen så pumpen går inte att byta utan att skära upp tanken ser taskit ut men är tätt ,så hoppas pumpen håller

så här blev det




så nu blir det lite roligare att dra kablar och hitta bra ställe för alla insprutsgrunkor


och så tillsist en sämmningbild från i vintras ,hoppas det blir lite is nästa vinter

_________________
Micke Lundkvist
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



fan vad jag diggar dina breddare alltså, men redan börja sukta efter snö känns.. "speciellt"

Trimma mer så kan du åka brett oavsett årstid

_________________
Markus Vidman
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69



Men vänta nu....

Är jag helt pantad eller sitter inte pumpens pickup grönjävligt högt upp i tanken, den suger ju genom filtret.

Jag är ingen hejare på fordtankar så jag vet inte vad som är upp eller ner på den men det ser ut som att man tittar på undersidan och då är det väl många liter som skvalpar runt när pumpen drar luft...Eller?

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
Där rören sticker ut är neråt ,sen står tanken i ena baljan i bakluckan, plasten på filtret ligger mot bottnen på tanken så det ser värre ut än det är men långt från optimalt.
Blir ca 1 liter kvar när pumpen suger luft när tanke står plant och finns inga skvalpskott heller så lite nödlösning är det, men ska ju ändå byta tank sen och då blir det mer genomarbetat

marky:provade om isdäcken gick fritt från fjäderben och kaross så då klart man längtar efter vintern

_________________
Micke Lundkvist
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69



Jahaja, sedär. Tänkte väl att det där kan inte vara rimligt men det var det! Man lär sig nåt varje dag.

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
Har börjat med installation av Ms V3.0 nu men pga dåligt med tid så tänkte jag pröva att köra bara tändning först och låta resten av kablarna ligga med lösa ändar och ha weber 36/36an kvar tills jag fått tändningsbiten att funka bra.

tycker oxå att det känns som man får lite bättre kontroll över eventuella fel och då jag vet att fuggen funkar bra kan man bortse lite från den biten till en början ,

låter kanske fånit för en som är van vid MS men kan ju säga att det kliar lite i min hjärna när jag försöker förstå allt , åtminstone i teorin iallafall!
Hoppas det blir lättare i praktiken. hursom så har jag provkört hela systemet på köksbordet med laptopp och fördelare driven med skruvdragaren och det klapprar i spridarna och allt på skärmen verkar leva som det ska , kalibrerat tempraturer osv. är fixxat

om jag triggar via fördelaren och kopplar in mapsensorn så borde det väl gå att köra bara tändning till en början?

här är kabelhärvan och hemmabyggt reläkort mm. inte riktigt färdigt på bilden
vita kontakten längs bak på insuget är lufttempsensor från ford 2,9V6

_________________
Micke Lundkvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5858



Ja, det går att köra så men du bör ha TPS inkopplad i alla fall elektriskt (och spärrad på ett fast läge) eller simulerad av ett motstånd. Detsamma gäller för lufttemp och vattentemp.

Lämnar man givaringångarna "fria" kan man få lite skumma fenomen.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
tackar för det tipset då låter jag givarna vara med oxå lika bra det. du råkar inte ha någon bra tändmapp till standardpinto jag kan ta del av och utgå ifrån? vorde ju underlätta avsevärt

_________________
Micke Lundkvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5858



Bra tändmapp vete sjutton. Men du kan få se det jag kört med i Caprin, det funkar på sugmotor också om du vill testa - inte optimalt men den går ju i alla fall. Inte absolut senaste men i stora drag stämmer det.



/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
tackar för det! utgår i från den

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
nu har jag monterat in hela ms v3.0-kabeljoxet i bilen och gått igenom hela basic settings biten och tror jag fått allt rätt. jag la EFI insuget och alla givarna på skärmen och tänker somsagt prova bara med tändningen till en början.
det finns kommunikation med boxen helt ok och mätarna i megatune rör sig förtroendeingivande när jag kör startmotorn. där slutarde det roliga denna gången

jag försökte att starta men får ingen gnista, har inte kollat om jag får någon signal ut ur msboxen till tändspolen än ,det är väl det första jag borde kolla.. tändspolen är en för brytarspetsar, påverkar det kanske? vad mer kan jag ha missat som är typiska nyböjarsaker? alla givare verkar funka som dom ska jag får varvpuls och så

_________________
Micke Lundkvist
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Re:

Sticky skrev:
nu har jag monterat in hela ms v3.0-kabeljoxet i bilen och gått igenom hela basic settings biten och tror jag fått allt rätt. jag la EFI insuget och alla givarna på skärmen och tänker somsagt prova bara med tändningen till en början.
det finns kommunikation med boxen helt ok och mätarna i megatune rör sig förtroendeingivande när jag kör startmotorn. där slutarde det roliga denna gången

jag försökte att starta men får ingen gnista, har inte kollat om jag får någon signal ut ur msboxen till tändspolen än ,det är väl det första jag borde kolla.. tändspolen är en för brytarspetsar, påverkar det kanske? vad mer kan jag ha missat som är typiska nyböjarsaker? alla givare verkar funka som dom ska jag får varvpuls och så


Enligt vad jag vet bör du köra med hall givare, kanske inte har läst på nog mkt, men det känns logiskt för mig.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5858



Du bör använda en spole från en EFI-bil för att inte riskera att ha sönder något. De gamla spolarna är väl 9v-spolar för förkopplingsmotstånd, något som EFI inte använder.

Använder du TFI-modulen? Är den rätt kopplad (och om spolen funkar) ska den ge gnista (10 grader) även om MS inte skickar någon signal till den.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk2 77 såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
47559 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande