Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Mk1 -00 aka BettanV
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
41899 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Supramannen skrev:
Jag har nu tittat på filmen jag tycker det ser ut som man går på gasen lite väl tidigt och hårt och får kast som man inte hinner rätta upp..

Jag kan ju minnas fel men är det inte ganska ojämt där om man går nära höger kanten på banan?

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Håller kursen fram till lucia, så det hinns inte med så mycket. Däremot fylls kassan på , beställningslistan till Supramannen blir allt längre.

Karossdelarna är väl klara, kontakter håller på att knytas med plåtslagare och lackerare. Samma som Tony använder sig av.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Sådär nu börjar det äntligen hända saker .

Har beställt följande från min hovleverantör overthere, Pelican:

Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006

Usch, jag tycker det är så läskigt när man ser filmer från Sturup. Det är ju räcken och murar överallt. Jag kommer aldrig att våga gasa där. Tacka vet jag Anderstorp, där finns det plats för misstag.

Tycker verkligen synd om dig Mats. Lycka till!

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Synd och synd, ja smällar får man ta!

Nytt personbästa blev det iallafall:

Kändes bra i det andra passet, kunde nog ha kunnat pressa mig ner till 1.12 .

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Perra H skrev:
Usch, jag tycker det är så läskigt när man ser filmer från Sturup. Det är ju räcken och murar överallt. Jag kommer aldrig att våga gasa där. Tacka vet jag Anderstorp, där finns det plats för misstag.

Tycker verkligen synd om dig Mats. Lycka till!

Anderstorp är i min mening landets tråkigaste bana och Sturup en av de roligaste. Förmodligen är det direkt relaterat till adrenalinproduktionen.

Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Precis som du säger Anders, Anderstorp kör man runt och undrar var avfarten till Burlövs Centrum ligger. Om man skall ta framförvarande på avfarten eller man skall bromsa sig förbi i rondellen vid Ferrari återförsäljaren, eller acca om under vidukten för att kasta in bilen på parkeringen.

Sturup är en adrenalinpådrivare av sällan skådat slag.

När du efter högfartskurvan bromsar fullt i nedförbacket, för att sedan trycka fullt igen på gasen i nästa kurva, låta bilen drifta ut lite till höger för att få till det perfekt inför BMW-kurvorna. Om det är någon bil framför så känner man sig som en pilot på en stukabombare under andra världskriget.

från Lomma

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Kul att se GT3:an hela 3,7 sekunder snabbare än Volvo S40:n jag körde med på Sturup.

Just efter snabba vänstern som man smeker igenom stumt med Volvon duttade jag bara lite på broms, växlade ner och klippte till innerpinnarna. Där gick det faktiskt att ta in på race-Porscharna vilket förvånade mig lite. Kändes skumt att ha högre hastighet genom en kompressionskurva med en svajig fwd än en tävlingsPorsche.

Vi använde iofs materialet till max på Sturup då den kändes något svajig i bakvagnen redan någon timme in på loppet. Det visade sig att bussningarna bak krupit ur och att bärarmsbelastningarna bänt upp sprickor i karossen..

Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Det är lugnt, ingen bana direkt för GT3:an, har 150-155 km/h på tre ställen på banan. Jämför man loggarna från STCC-bilarna så håller de ca 10 km högre hastighet på dessa.

Skall köra på runt 1.10 nästa år, inga problem, bara bilen håller sig på banan. ler

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

easec skrev:
Det är lugnt, ingen bana direkt för GT3:an, har 150-155 km/h på tre ställen på banan. Jämför man loggarna från STCC-bilarna så håller de ca 10 km högre hastighet på dessa.

Skall köra på runt 1.10 nästa år, inga problem, bara bilen håller sig på banan. ler

Det är ingen tvekan om att det kommer att gå fort. Nu har ju du ju kommit över den mentala kraschspärren.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

sweanders skrev:
Kul att se GT3:an hela 3,7 sekunder snabbare än Volvo S40:n jag körde med på Sturup.

Just efter snabba vänstern som man smeker igenom stumt med Volvon duttade jag bara lite på broms, växlade ner och klippte till innerpinnarna. Där gick det faktiskt att ta in på race-Porscharna vilket förvånade mig lite. Kändes skumt att ha högre hastighet genom en kompressionskurva med en svajig fwd än en tävlingsPorsche.

Vi använde iofs materialet till max på Sturup då den kändes något svajig i bakvagnen redan någon timme in på loppet. Det visade sig att bussningarna bak krupit ur och att bärarmsbelastningarna bänt upp sprickor i karossen..

Anders, vilken bil och serie var detta?

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

TPR skrev:
Anders, vilken bil och serie var detta?

SLC klass 1. Körde 1,17.5 som bäst med vår S40. Ex JTCC, förstaårsbil utan Öhlins och annat finlir och med slingrande bakvagn. Finns förmodligen ett par sekunder till att hitta med samma bil om man ger sig på att ställa in den lite.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

sweanders skrev:
SLC klass 1. Körde 1,17.5 som bäst med vår S40. Ex JTCC, förstaårsbil utan Öhlins och annat finlir och med slingrande bakvagn. Finns förmodligen ett par sekunder till att hitta med samma bil om man ger sig på att ställa in den lite.

Ah, då förstår jag.
Började fundera på om du hade gästkört med någon av de andra S40 bilarna i ERCup...

Jag körde 14.3 med vår S40 på finalen på Sturup, innan växellådan gav upp.
Då var det inte helt torrt och framhjulen hade fått något för högt tryck så det går nog kapa någon sekund till.
Men vi har ju inte heller Öhlins längre...
S40 går faktiskt ganska bra i snabba kurvor, det är de långsamma som ställer till problem.

Vi har förresten oxå haft sprickor i karossen bak, där övre staget sitter fast, in mot baljan.

Sorry för o.T, Mats!

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Det får gå denna gång, men bara för ni är Semcon sponsrade Bästa företaget jag har jobbat för, har varit där två gånger, satt i styrelsen ena omgången. Roligt att jobba med tävlingsbåtar och fina material.

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

easec skrev:
Det får gå denna gång, men bara för ni är Semcon sponsrade Bästa företaget jag har jobbat för, har varit där två gånger, satt i styrelsen ena omgången. Roligt att jobba med tävlingsbåtar och fina material.

Jag har PM:at min S40-frände nu. De ligger en del före oss vad gäller kunskap och utveckling av bilen.

Nästa gång jag är på Sturup så lovar jag att köra snabbare än dig Mats.

stockholm
Här sen Maj 2004

Min 1450kg orginal M3 CSL gick runt runt Sturup på 1.09+ tider för länge sedan. Gissningsvis skulle jag åka runt där fortare idag då detta var länge sedan.
En GT3 mk 1 är väl som gjord för sturup. Den har bra med effekt likt CSL, den är lättare än CSL.
Så med Cup däck på den skulle jag säga att den måste vara snabbare än en CSL på Cup runt lilla sturup.

Körde för länge sedan en tidstävling på Sturup där man fick köra ett flyer lap direkt följt av ett hot lap.
Lite svårare att sätta ett riktigt låg varvtid på detta sätt, men det var lika för alla.

Jag fick tiden 1.10.97 i tävlingen.

2) Gustav 1.11.67

3) Fredrik 1.14.06

Nedan deltagarlistan samt tråden från detta event på Sturup.

http://www.fcss.nu/mall.asp?Node=635&lg=

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30036&highlight=csl+sturup

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

easec skrev:

Båtar =
Bilar =

Men nu när vi från Caran har slagits samman med Semcon så håller vi på att ändra inställningen till motorsport! thumbs up
Vilket kanske redan har uppmärksammats på STCC...

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Min 1450kg orginal M3 CSL gick runt runt Sturup på 1.09+ tider för länge sedan. Gissningsvis skulle jag åka runt där fortare idag då detta var länge sedan.
En GT3 mk 1 är väl som gjord för sturup. Den har bra med effekt likt CSL, den är lättare än CSL.
Så med Cup däck på den skulle jag säga att den måste vara snabbare än en CSL på Cup runt lilla sturup.

Körde för länge sedan en tidstävling på Sturup där man fick köra ett flyer lap direkt följt av ett hot lap.
Lite svårare att sätta ett riktigt låg varvtid på detta sätt, men det var lika för alla.

2) Gustav 1.11.67

3) Fredrik 1.14.06

Banan är minst en sekund snabbare idag. Håller dessvärre inte med dig riktigt om effekten, ingen nytta av den i hårnålen och det är där man förlorar mest tid. Med Bettan II borde jag kunna köra minst lika snabbt. Men som sagt det är min åsikt

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

easec skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

2) Gustav 1.11.67

3) Fredrik 1.14.06

Banan är minst en sekund snabbare idag. Håller dessvärre inte med dig riktigt om effekten, ingen nytta av den i hårnålen och det är där man förlorar mest tid. Med Bettan II borde jag kunna köra minst lika snabbt. Men som sagt det är min åsikt

Ja och åsikter har vi ju alla, väldigt olika. Att genralisera, att avfärda potentialen i GT3 i en kurva vore dock fel. Troligtvis kör 10st GT3 förare lite olika här, lika säkert kör 10st GT3 förare olika snabbt runt Sturup som helhet.

Har inte GT3 mk1 360hk som CSL samt mindre vikt att släpa på vs CSL? Det vore väl synd att avfärda alla GT3 mk 1 med att de inte har någon nytta av effekten i just denna kurva, kanske skiljer det hur man utnyttjar en GT3 mk 1. Kanske förlorar vissa mer tid i sina GT3or än andra just här, men i övrigt oxå på många andra ställen?

Kanske missförstod jag dig, du menade kanske att du inte har någon nytta av effekten just där i din bil när du kör? Kanske förloran man inte så mycket som man kan tro i 1 enda kurva. I övrigt är det väl helheten som gör det på varvet.

Vi har roat oss senast tiden med att åka exakt lika bilar på ringen, vi är många som hyr dem, vi åker väldigt olika överallt, vi utnyttjar bilen som helhet väldigt olika. Trots att bilarna endast har 130hk ser våra farter olika ut, ju högre effekt ju större skillnad mellan förare kanske. Så med 360hk kanske skillnaderna i en kurva är extremt stor, jag menar i 130hk vågar de flesta använda de som finns. Visst beror det på trafik i vissa fall, men många gånger har vi alla fria partier men det skiljer ändå en del mellan olika förare. Tror du inte den möjligheten finns hos dem som kör GT3 på Sturup oxå?

YSTAD
Här sen Sep 2007

Re:

TPR skrev:

Men nu när vi från Caran har slagits samman med Semcon så håller vi på att ändra inställningen till motorsport! thumbs up

Förr i tiden så sponsrade väl Semcon dragracing?

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
En GT3 mk 1 är väl som gjord för sturup.

Det vill jag gärna testa nästa säsong.

Mats - jag får väl låna Bettan V som tack för hjälpen.

Porsche 996 GT3 Mk1 -00 aka BettanV
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
41899 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande