Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (83018 totalt) |
Ledig fredag från jobb att skruva det sista innan cupen imorgon.
Toyo däcken var rätt slut efter Anderstorp, så jag har letat nytt. Hittade inga nya däck (Kumho V70 medium), slut överallt. Fick tag i ett par begagnade, någon som har tips om däcktryck kontra Toyos 888? Blev även en liten dekal på sidorutorna bak, känns som det har fattats något där. ![]() Hann med att åka ner och besiktiga bilen på banan... ![]() ![]() ![]() ![]() |
Racerapport Ring Knutstorp 11/10-2014
Slog upp korkgluggarna vid 06.30-snåret och möttes av en dimmig morgon. Jag som gått och väntat på fin sensommardag, skulle den bytas mot halt underlag? Vägen ut till Knutan blev det ännu mer dimmig än inne i Helsingborg. Johan Christensson hade ju lånat ut sina Kumho-däck med minimalt mönster, skulle jag behöva lägga på Toyo-däcken igen. Nåväl, ute på Knutan verkade det som att vädret började spricka upp. Tur. ![]() Kval 1 Var lite glatt i slutet på start/målrakan och uppe i hårnålen. Hade blivit tillsagd att det tar tid att få upp tempen i Kumho-däcken, vilket så var fallet. Blev till att åka lite brett och drog även på mig en trevlig bromsplatta höger fram. Åtta varv in på kvalet slår jag till med nytt personbästa med 6 hundradelar, elva varv in och jag har fått till det rejält med ett nytt PB, 1:11:320. Mäkta glad. ![]() Dras under första kvalet av rejäl obalans och att det slår i höger hjulhus fram. Visar sig vara bärarmsinfästningen i framvagnsbalken som gett sig. Brorsan provar med att spänna för hjulet flyttar sig över 10mm. Ont om tid förfarande då det är 20 minuter emellan kvalen. ![]() Kval 2 Sent ut på andra kvalet och ett varv senare vibrerar det riktigt otäckt i bilen. Blir värre och värre, men körningen känns bra så jag fortsätter åka. Får till riktigt trevliga tider och nytt PB igen på 1:11:117 på sjunde varvet. Tiden ger mig en tredje bästa i kvalet. ![]() Lite längre uppehåll innan första racet drar igång. En liten blåsning av brorsan gällande underhållet på kärran (delvis förtjänat), men vilken tur att det är tid mellan kval och race. Tack för servicen! ![]() ![]() Race 1 Startar bakom Wejsfelt i 328:an och har Randau till höger. Samuel och Wejsfelt "bråkar" i första böjen medans Frapp är halvvägs ute i grönsakerna. 5 hästar till och jag hade hunnit om Frapp innan NGK (men till vilken nytta?). Randau ligger bakom och jagar. Han sticker in nosen ett varv senare i inbromsningen på rakan. Tappar kontakt med Randau och väntar på att Per-Ola eller Fägerblad skall komma flygandes bakom. Håller hela vägen över mållinjen och det blir en hedersvärd 3:e plats. Jaaaaaaaaaaaaaaaa... ![]() ![]() Race 2 Vänster startled bakom Wejsfelt igen. Likaså Randau till höger som har Fägerblad bakom. Lyckas inte täppa till för Randau utan blir tvungen att släppa förbi. Fägerblad är dock på hugget och skall också åka om, hinner med nöd och näppe täppa till. Han jagar fem-sex varv innan jag lyckas med att bygga upp en lucka. Kan börja åka avslappnat bortsett från bärarmen som verkar vilja lämna bilen. Börjar komma ikapp Randau, 1,9sek efter. Målgång och en 3:e plats till. Åker 9 sekunder snabbare på totalen jämfört med race 1 och är cirka 11 sekunder bakom Wejsfelt. Känns som det börjar gå fort. ![]() ![]() Som grädde på moset så avslutas redan en toppendag med avslutningsfest på Lucy's i Lödde där det blir ytterligare en pokal för årets underdog. Blir dock en tidig kväll då man är rätt sliten efter en sådan dag. Får skjuts hem av Peter Norrman i hans tysta 545:a... Somnar gott på kudden, snart 2015... ![]() |
Blev ett sista ryck med bilen innan året är slut, har inte hänt något sedan Knutan sist.
Höger framhjul har inte suttit riktigt fast, skakat något fruktansvärt mycket på slutet. Trodde att det var framvagnsbalken som givit upp. Inre kulleden på bärarmen har inte gått att spänna åt. Närmre inspektion så är framvagnsbalken och länkarm hur fint som helt bortsett från lite färg som flagnat. Så nu väntar jag bara på kulleden så kan jag sätta ihop den igen. Borde kunna sätta höger framdäck bak och åka ett race till... ![]() Gott slut och gott nytt 2015! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nytt år, nya möjligheter och nya önskelistor...
![]() Så var boven (inre kulleden) i dramat på plats, förhoppningsvis så är problemen med framvagnen borta. Har gett mig gråa hår i tron om att det var problem med framdäcken. Sugen på att prova men är i alla fall ute i god tid. Även passat på att anmäla mig till cupen. Snart vår i söder... ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ett ryck med konservburken då det varit två jobbfria dagar.
Efter att motorn har läckt lite olja och svettats lite vatten i kombination med skäll från brorsan så var det dags att ta tag i detta. En bunke packningar, o-ringar och nya vätskor så skall det nog bli bra. Dessvärre missade jag en packbox och en packning så klart är det inte, men det kommer. Intressant konstruktion på oljetråget där man behöver plocka ner framvagnsbalken eller lyfta på motorn. Skönt att det blir rent igen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så är färdigställandet av motorn klart. Passade på att uppgradera termostaten till
en 71 graders. Detta verkar ha gjort susen för motorn, öppnar tidigare än den förra så nu kan den stå på tomgång med elfläkten igång utan att för den delen bli tokvarm. Nu verkar även oljetempen kunna hålla sig på en anständig nivå. Får dock se vad som händer när jag pressar den. Passade på att tvätta av allt runtom om motorn från allt olje- och gummirestskladd. Riktigt fint nu! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så var Hyllinge MS testdag på Ring Knutstorp avklarat. Lagom med bilar och sista passet på eftermiddagen så var det riktigt tomt på banan. Tur med vädret må man säga, torrt hela eftermiddagen och precis vid hemfärd kom regnet. Bilen fungerade bra, förutom det lilla problemet att generatorremmen vänder sig. Någon???
![]() Hade gamla trippel åttor att åka på och kan konstatera att det är som natt och dag jämfört Kumho's V70:or. Innan hemfärd kom det en j-drans massa Volvo P1800, kändes som det aldrig tog slut. Närmare åttio stycken stod nere i depån, mäktigt! Har passat på att handla en is-spoiler, vilket jag saknat länge. Även en bromsreduceringsventil så att jag skall kunna använda bromsarna fram lite mer. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re:
[quote="frapp"]Fick lite fina bilder på dig under lördagens träning. Många fler kul i eftersnackstråden ![]() Tackar för dom fina bilderna Rapp! ![]() |
|
Så börjar det bli "klart" för cupen i slutet av augusti. Har fått bromsreduceringsventilen på plats, fick dra in bromsrören i cupén. Lustiga nipplar tvingade oss att till att silverloda ihop så det blev med M-gänga. Fick hjälp på Färghuset i Helsingborg att blanda 2k-lack på spray burk, blev så bra att när jag hade bättringsmålat i bilen så jag provade att måla spoilern, blev rätt fräckt. Riktigt "enkelt" att måla med, flöt ut riktigt bra och fick en fin yta på den. Över förväntan. Har även spänt bultarna i medbringaren till diffen som var på väg att krypa ut och gjort distanser i aluminium till avgassystemet då det legat emot bakvagnsbalken. Börjar bli tyst i bilen nu...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Klappat och klart inför GRC på Ring Knutstorp imorgon.
Bultar genomgångna på bröstkåpan, lampa bytad på en av mätarna. Toe vinkel justerad fram, från 3mm toe out till 1mm toe in. Känns väldigt klart nu... ![]() ![]() |
|
GRC blev inte riktigt som planerat, 25 varv och sedan var det slut på det roliga.
Bilen kasta av generatorremmen på rakan och sen sköt motorn ur en del vatten, dock inte helt tomt som tur är. Vattenpumpen har även gett upp, antagligen denna som har hjälpt till den senaste tiden med att vända remmen. Tur i oturen att det inte är under racehelg. Bästa varv 1:11:88 med optimalt 1:10:26. Trevligt upplägg med open pit under eftermiddagen dock var det rätt många som hade lite svårt med spårval, i övrigt en trevlig träff med många trevliga bilar. ![]() ![]() ![]() |
Efter att ha provkokat motorn på Ring Knutstorp under GRC så var jag lite nervös över att motorn packat ihop för säsongen. Som sagt så gav vattenpumpen upp och kastade av generatorremmen (igen), dröjde dessvärre innan jag upptäckte det och kunde rulla in i depå. Beställde ny vattenpump på Schmiedmann i fredags och idag var det bara att avvakta att DHL skulle rulla ut med paketet. Snabbt ut till konservburken och byta pumpen och remmen (igen) för att konstatera att motorn fungerar som den skall...
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sista dagen på semestern och sista rycket med bilen. Har haft ett störigt problem med metalliskt missljud höger bak. Detta har även gjort att bultarna har krupit ur medbringaren på diffen. Tog mig i kragen och körde till skroten i Landskrona och plockade en drivaxel från en 325:a från 91:a. När jag väl fått av axeln som sitter på min bil visar det sig att axeln saknar svulsten mitt på. Vad jag har förstått så är dessa till E30 modellerna med "klenare" motor. Vänster bak på min har den grövre, så någonstans längs vägen av bygget av bilen så har axlarna skiftats. Nu har jag två axlar som är rätt och missljudet försvunnit.
![]() ![]() ![]() |
Kan äntligen ha hittat felet med att bilen inte vill starta när den är varm. Ibland har jag haft problem med att den dör när jag kommer in i depån. Har fått ha putthjälp från parc ferme också, mindre kul. DME relät har antagligen sett sina glansdagar. Ett felaktigt DME relä kan få symptomen ovan om man får tro experterna på internet. Felaktigt relä skall tydligen göra att varken soppapumpen eller tändningen går att starta. Problemet har varit vanligt på både Porsche och BMW. Så nu hoppas jag att det blir bättre med ett nytt relä.
![]() ![]() |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (83018 totalt) |