Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 90165 besök totalt |
Säsongsstart
Känns riktigt skönt att lasta en hel bil och åka mot Mantorp. Imorgon ska allt lira! Lite osäker på hjulvinklar fram och håller tummarna hårt för att växellådan ska hålla imorgon men va fasen! Nu kör vi! ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Racerapport Race 1 och 2 Mantorp
En dramatisk racerapport från Mantorp 2015-04-25 INNAN RACEN Jag startade från Skövde med en nyrenoverad växellåda, nyputsad bil med ny splitter och corner-splitters. Ambitionen med helgen var att att slå mitt personbästa från förra året. 1:33.5! Landade i Linköping på fredagen, parkerade på bana och åkte till Scandic för natten. Samling 0800 och start på dagen. Började första träningspasset lugnt för att inte köra bort mig. Andra passet likaså. Tredje passet ökade jag och allt kändes bra, körde stabila 1:34-tider och kände att det fanns massor att plocka. Testväger bilen, inser att jag tankat upp bilen för mycket. 25-kilo övervikt.. Fjärde passet: Solen värmer lite mer och asfalten känns mycket bättre och greppigare. Ung 45-47 C på däckytan efter 3:e passet och nu satsade jag. Varv 10 kör jag 1:33.3 och känner mig nöjd. Kan jag bara göra om det på kvalet så.. KATASTROF! Varv 11 (ska bara ta ett sista varv..) börjar med att jag kör lite för fort in i startkurvan, bromsar för sent och sedan vet jag inte, kanske är det grus på banan eller så bara går jag långt över bakdäckens greppförmåga.. Med ett ryck så släpper bakvagnen och jag är passagerare i min egen bil. I ungefär 140 km/h, baklänges på väg ut i sanden.. Bilen kastar sig tillbaka, snurrar och framrutan dränks av en kaskad av sand. Helt blind så känner jag bilen (i låg fart) dunsar mot däckvallen. Jag drar i huvudströmbrytaren och det blir helt tyst. Bara sand som rinner över ned över framrutan "Fasen, nu är bilen skrot". Jag kliver ur, kikar på bilen. Fronten är skrot men resten känns intakt. Öppnar huven och motorrummet är intakt det med. Pustar ut och när jag sitter i bilen på väg in i depån. (skjutsad av en hjullastare) så hinner jag tänka en hel del. Arg på mig själv såklart men även besviken. Tvättar ur 25 kilo sand ur motorrummet och fronten. Men så inspekterar jag bilen. Inga egentliga skador mer än plast och glasfiber. Jag bestämmer mig för att jag inte ska ge upp. Backar bilen till depån, släpandes frontspoilern bakom mig. Med hjälp av värsta konkurrenten (Tack, Gilbert!) så rycker jag bort de trasiga delarna av fronten och buntbandar fast allt löst samt lägger en hel rulle (svart) silvertejp på front och skärm. Inte vacker men funktionellt! Borta är de snygga cornersplitterna och splittern. KVALET Kvalet blir kort. Jag kör ut och i första vänster kurvan så svajar bilen till, jag tvekar och svänger av banan vid första posteringen. Bryter kvalet och rullar in i depån när alla andra kört klart. Tänker nu kasta in handsken, något har uppenbarligen pajjat i bakvagnen vid avåkningen! Snart är det race! Jag rycker i allt men inget på högersidan verkar trasigt. Sedan känner jag på vänsterhjulets hjullager-mutter. Helt lös! Drar åt den och hoppas nu problemet är löst. Antagligen skakat lös vid avvåkningen, typiskt 944-problem. Bilen klar ung 5 min innan racet börjar. RACE 1 Wetrace Med r-däck, nedtyngd bil, ingen front och med en dämpar/krängar-setting som passar bäst i torrt och varmt känner jag mig helt körd. Det är snorhalt men snart plockar jag några placeringar. Jag kommer upp bakom Joacim Sjöberg som ligger tvåa bakom Gilbert. Joacims mjuka körning gör att regnet passar honom bättre än mig. Med hemsk understyrning(ingen splitter) och avsaknaden av grepp i regnet gjorde det hela till en svettig match som slutade med att jag fick ett kast i chikanen vid utgången på rakan, lade ut ena sidans fälgar ut i ruset och tappade all fart. Tappade kontakten med Joacim och vid kastet så samlade jag på mig rejält med lera i en bakfälg. Med rejält obalans i bilen så kastade jag in handsken. Jag parkerade och så resten av racet från posteringen efter Mjölbykurvan. Åkte sedan in och tvättade ur fälgarna. RACE 2 Torrt och fort! Jag bestämmer mig för att minst köra ett varv på race 2. Så jag får poängen sedan bryta om obalansen finns kvar eller det inte funkar att köra utan splittern. Race 2 bjuder på en överraskning vid lineupen. Min bästa tid från race 1 har gett mig chansen att ställa mig på plats bredvid Sjöberg och 3-4 Klass 8B bilar bakom Gilbert som vann första racet. Starten går och bilen känns bra, riktigt bra. Jag bestämmer mig för att satsa på racet. Jag får upp farten och jag plockar bil efter bil. Det känns som alla kör sakta. Snart är jag uppe bakom Gilbert. Det blir en lång fajt under flera varv. På ett varv byter vi position minst 4 gånger! Våra bilar är så jämna att det är svårt att dra ifrån. Har aldrig haft så intensiv racing! Vi fintar, bromsar, byter spår och parallellkör och försöker intensivt att lura och köra ifrån den andre. Mitt i vår fajt så kommer vi ikapp en 928 i en högre klass. Jag kommer om Gilbert ut på startrakan och bromsar mig om 928:an på utsidan i den kurva som bara några timmar innan höll på att göra slut på min racingkarriär(iallafall min bils). Jag håller desperat utsidan och in i Parisern blir utsida till insida och jag kommer om. 3 varv kvar och Gilbert kommer inte om 928:an direkt och jag går i mål som segrare! När jag går i mål visar laptimern 1:32.4! Och det med ned-tyngd bil útan någon splitter eller front alls! Kompenserar nästan för allt finishjobb jag kommer ha innan Rudskogen 23-maj.. /Krabban Bengtsson [/code] _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Foton från helgen.
![]() foto av JakkeRphoto Respektera han rättigheter till bilden vid spridning. Blir nog en plansch av denna i garaget. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
_________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
_________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Re:
Shit! Är exakt samma ställe! +- 1 meter så när åker vi över curben. Nästan så jag funderar på en rejäl vinge på bakluckan... ![]() _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Gott att det gick såpass bra att du kunde starta i båda racen, måste kännas som en seger bara det... Och grattis till vinsten och den fina tiden!
![]() Detta är en av mina favorittrådar här på rejsa, kul med en udda racebil! ![]() _________________ //Jonas Molander Saab 9-5 Aero SportCombi 2004 Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989 Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003 Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld |
||||
Grattis till vinsten! Skön revansch efter avåkningen.
Ursäkta att jag inte svarat tidigare om synken. Det är lite konstigt att spärrkonan spruckigt utan att den misshandlats, det tyder på att något var fel så synken belastades eller som du sa att sprickan kanske redan fanns i spärrkonan. Kikade på bilden, lite svårt att se men jag tycker friktionsbelaget så lite slitet ut. Vad är det för friktionsbelag? Har motgående kona värmefläckar på sig? Om du vill lägga upp fler bilder kan jag kika på dem med men nu verkar det ju fungera så felet verkar ha försvunnit med synkbytet. Fläckarna jag tänkte på har jag markerat på bilden ![]() Mvh Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
Re:
Bra observerat. Både synkringens beläggning och konan på 2:ans drev är skadade. Synkringen har ju gått i "bott" på konan och antagligen legat an hela tiden men utan att bromsa ned konan. Antagligen på grund av sprickan Då spänningen i synkringen helt släppt. Drevet byttes till ett bättre begagnat. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Re:
Tackar, kändes väldigt bra att iallafall komma till start i de båda första racen för säsongen! Vinsten toppade det hela. Udda racebil minst sag. Roligt att du uppskattar tråden! Så länge någon läser den så fortsätter jag uppdatera den. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Det är alltid roligt med förarens egna berättelse, när man är åskådare ser man att något händer men exakt vad som hände får man sällan koll på.
Läser gärna fler rapporter ![]() Janne _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Joråsåatt där satte jag den röda 944:an i däckstraven också. Vad gäller hjullagermuttern så ta för vana och momentdra den varannan tävlingshelg. Fick det rådet av Sanden.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Re:
Ett riktigt gott råd. Det kan jag intyga. ![]() _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Re:
När växeln läggs i för växlingsgaffeln inkopplingshylsan mot inkopplingsskivan och tar med sig spärrkonan som pressas mot innerkonan. När växeln ligger i neutral så ska spärrkonan ligga lite löst så den inte ligger och bromsar mot innerkonan. Om spärrkonan är klämd lite hela tiden mellan innerkonan och medbringaren som inkopplingshylsan sitter pga av något fel så kommer den synken ligga an och bromsa lite hela tiden. Då bildas massa värme i synken när en annan växel är i eller då växeln är i neutral, motorn igång kopplingen stängd och bilen står still. Den värmen räcker nog för att spräcka konan. Är det fel behöver man alltså inte växla till den växeln för att synken ska slitas. Det kan vara ide att kolla så dragget i växellådan är lågt innan man monterar i den i bilen. Om man låser fast utgående axel från växellådan, lägger i neutral och snurrar på ingående så ska det gå ganska lätt. Om det går trögt tyder det på att en synk ligger an nånstans i lådan. Bra att det funkar nu hur som helst, kan ju ha varit fel på synken eller att spelet inte blev rätt av nån anledning. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Återigen en härlig racerapport
![]() ![]() ![]() Sen läser jag tråden ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
+1 på den... _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Rensad
Bilen rensad från allt trasigt från min avvåkning. Inga plåtskador, enda skadan förutom trasig plast är på krockbalken. Vänsterhörnet tog emot däckväggen och behöver riktas i ett skruvstäd. Ska köra en hjulinställning nästa vecka för säkerhetsskull. ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Bilen ihop inför Rudskogen
Blev reservfront och splitter på. Passade på att fixa lite oljeläckor och justera lite på bilen. Nya packningar i oljefilterhuset och oljetryckgivaren gjorde susen. Helt torr under efter provkörning. ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Pirellidäck
Michelin kunde inte leverera däck i 265-18" innan 0609 så blev att leta på andra håll. Har lite begagnade mpsc på gång men nu blir det en uppsättning Pirelli Trofeo R på Rudskogen och till Finland. Kompletterade min andra uppsättning med Oz-fälgar och monterade Pirellidäcken på dem. Har fått dispens av styrelsen att köra upp denna uppsättning däck tills Michelin åter får däck i lager. ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 90165 besök totalt |