Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (97867 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
satt dit nissan skyline huvudcylinder igen och vakumstyrt bromsservo,

luftade bara uppe vid huvudcylinder lite snabbt efter bytet men nu jäklar tar bromsarna bra, dock lite för mycket fram jämfört med bak så är nog en ordentlig luftning som behövs nu bara!!!

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
WIIIEEEEE!!!

mappning hos AG:s på torsdag, ska ju bli sjukt intressant...

gjorde några försök idag skapligt väder å allt. vid 1.0 i grundladd så är den nästan läbbig att köra spinner för hårt på alla växlar.
vid 0.5-0.6 bar så går den rätt rart, greppar rätt ok på 4ans växel när däcken blivit varma, och fullt på femman, men saknar den där "punchen" man vill ha när man kliver på fullt.

så lär behöva styrd laddtryckskurva, tror det blir 0.5 bar på grundladd, sen kanske 0.7 upp till 1 bar vid varvstopp med laddtryckstyrningen och sen givetvis kopplat via TPS läget för bättre körbarhet

ska bli skoooj det här

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



nyfiken fråga? vad ligger plenumtempen vid 1 bar?

_________________
Truls Herland
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Kommer bli grymt.

Kan ni inte filma bänkningen så vi får höra lite mysigt V12 turboljud

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
Re:

96special skrev:
nyfiken fråga? vad ligger plenumtempen vid 1 bar?


hjulen spinner innan tempen hinner skena på gatan så det är svårt att säga (trots allt lite fördröjjning på givaren)

, återstår att se i bänken vad det skenar mot ,

rent gissningsvis så på lägre växlar med "normal" belastning kanske 50-60 som mest 65 grader,

på femmans växel och lite längre pull/ mer belastning så kan det säkert skena mot 80-85 grader...

vad jag vidare gissar är att kritisk knackgräns "borde" väll ligga ungefär där med runt 70-80 grader så lär väll få köra lite IAT retard på laddtryck eller ignition retard...

MEN det återstår att se!

gissar att soppan bottnar i runt 0.8 bar och vid dem trycken och normal belastning så borde det inte leda till några konstigheter, 100-250 på femmans växel är avklarat på ganska kort tid redan nu innan den är mappad
och fortare än så behöver man sällan köra , utan att behöva växla nån gång mellan dvs

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

knotan skrev:
96special skrev:
nyfiken fråga? vad ligger plenumtempen vid 1 bar?


hjulen spinner innan tempen hinner skena på gatan så det är svårt att säga (trots allt lite fördröjjning på givaren)

, återstår att se i bänken vad det skenar mot ,

rent gissningsvis så på lägre växlar med "normal" belastning kanske 50-60 som mest 65 grader,

på femmans växel och lite längre pull/ mer belastning så kan det säkert skena mot 80-85 grader...

vad jag vidare gissar är att kritisk knackgräns "borde" väll ligga ungefär där med runt 70-80 grader så lär väll få köra lite IAT retard på laddtryck eller ignition retard...

MEN det återstår att se!

gissar att soppan bottnar i runt 0.8 bar och vid dem trycken och normal belastning så borde det inte leda till några konstigheter, 100-250 på femmans växel är avklarat på ganska kort tid redan nu innan den är mappad
och fortare än så behöver man sällan köra , utan att behöva växla nån gång mellan dvs


Vatteninsprut kanske är en enkel lösning?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
knotan skrev:
96special skrev:
nyfiken fråga? vad ligger plenumtempen vid 1 bar?


hjulen spinner innan tempen hinner skena på gatan så det är svårt att säga (trots allt lite fördröjjning på givaren)

, återstår att se i bänken vad det skenar mot ,

rent gissningsvis så på lägre växlar med "normal" belastning kanske 50-60 som mest 65 grader,

på femmans växel och lite längre pull/ mer belastning så kan det säkert skena mot 80-85 grader...

vad jag vidare gissar är att kritisk knackgräns "borde" väll ligga ungefär där med runt 70-80 grader så lär väll få köra lite IAT retard på laddtryck eller ignition retard...

MEN det återstår att se!

gissar att soppan bottnar i runt 0.8 bar och vid dem trycken och normal belastning så borde det inte leda till några konstigheter, 100-250 på femmans växel är avklarat på ganska kort tid redan nu innan den är mappad
och fortare än så behöver man sällan köra , utan att behöva växla nån gång mellan dvs


Vatteninsprut kanske är en enkel lösning?


vore ganska enkelt med vanlig luftkyld IC med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Re:

knotan skrev:
96special skrev:
nyfiken fråga? vad ligger plenumtempen vid 1 bar?


hjulen spinner innan tempen hinner skena på gatan så det är svårt att säga (trots allt lite fördröjjning på givaren)

, återstår att se i bänken vad det skenar mot ,

rent gissningsvis så på lägre växlar med "normal" belastning kanske 50-60 som mest 65 grader,

på femmans växel och lite längre pull/ mer belastning så kan det säkert skena mot 80-85 grader...

vad jag vidare gissar är att kritisk knackgräns "borde" väll ligga ungefär där med runt 70-80 grader så lär väll få köra lite IAT retard på laddtryck eller ignition retard...

MEN det återstår att se!

gissar att soppan bottnar i runt 0.8 bar och vid dem trycken och normal belastning så borde det inte leda till några konstigheter, 100-250 på femmans växel är avklarat på ganska kort tid redan nu innan den är mappad
och fortare än så behöver man sällan köra , utan att behöva växla nån gång mellan dvs


med e85 är det nog lugnt. blir kul att se hur långt det räcker

_________________
Truls Herland
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
ett litet bakslag eller vad vi nu ska kalla det,
Tony började med att lägga om hela mappen då det fanns lite bättre lösningar på en hel del grejjor än jag ställt in för uppstarten,

men efter 10-20 minuter insåg Tony att nåt va knasigt,
den ville ha olika mycket bränsle i samma lastcell (under låglastområdet) beroende på om man tryckte ned gasen , eller om man släppte av på gasen för att komma dit, på typ 10-15% tps å uppåt märktes inget , men under låglast mycket mer.

visade sig vara lite dumt med vajrarna (ena är längre och fler böjjar på=mer friktion) lite för klena stäng-fjädrar i spjällhusen samt att jag inte hade några riktigt bra separata justeringar för vajrarna vilket gjorde att cylinderraderna inte gick att synkronisera riktigt,.

så i det läget valde vi att avbryta och jag körde hem bilen igen för att rätta till dem här prylarna,
jag hade redan sen innan en överströmming mellan insugen (ett 12mm rör i bakkant av insugen) , men det va uppenbarligen för lite då det kunde skilja i vakum mellan höger och vänster sida av motorn, så förutom att jag byggt bättre löp till vajrarna så har jag även svetsat anslutningar för ett 25mm rör mellan höger å vänster sida.

Så på måndag kör jag tebax bilen till AG:s så ska Tony försöka klämma in den mellan några andra jobb under veckan.

lite tråkigt då man va sugen på att se va den lämnade och man upplevde att den gick rätt bra på gatan, men ändå skönt att ha å göra med en seriös tuner som uppmärksammar även sånna här "små" fel som man som lekman inte tänker på.
jag kan säga att med stor säkerhet skulle många andra firmor bara kört på å mappat den å tagit betalt istället, då den som sagt gick bra i mellan och höglast....

ska knäppa någon bild under helgen när jag är i garaget på hur det ser ut nu.


några bilder hur bilen ser ut nu i dagsljus, man får lite bättre känsla för kulörten,

mina riktigt snygga sidepipes monterade för mappning med :P








_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
typ såhär får det bli, rejäl överlastning nu ca 23mm invändigt jämfört mot enbart den 12mm slang jag hade innan.

dock byta till svart siliconslang sen , blå va det jag hade hemma....


sen fixxade jag även dit runda vajjerhjul, hade i steg ett bara raka stag, nu har jag linjär öppning på bägge spjällen,
det jag inte tänkte på när jag byggde så var att iom jag har ett uppochnervänt spjäll på ensa sidan, var att när jag hade rak stag för vajjrarna var att dem blev olinjära tvärt emot varandra, så det ena spjället öppnade snabbast i början, och det andra spjället snabbast på slutet

men nu går dem helt linjärt med varandra så nu ska det förhoppningsvis bli bra, måste bara ta isär å måla alla nytillverkade delar.







_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 121



Re:

knotan skrev:
?

vad göra?? bygga tebax till bromsservot (som vi tyvär inte har kvar) eller skaffa några andra 4 kolvsok fram???





Jag har bromsok till salu från en 750 om du är intresserad. Stora och tunga som fan, men får hejd på min 2tons klump ganska bra ändå.

_________________
Daniel Karlsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
Fick i ordning på det med bromsservo. skulle vart Nice ändå men finns inte utrymme i ekonomin tyvärr just nu

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
Fick i ordning på det med bromsservo. skulle vart Nice ändå men finns inte utrymme i ekonomin tyvärr just nu

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 121



Re:

knotan skrev:
Fick i ordning på det med bromsservo. skulle vart Nice ändå men finns inte utrymme i ekonomin tyvärr just nu


Bara hojta till senare om intresse finns, de ligger bara i garaget ändå.

_________________
Daniel Karlsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
ok, så nu har vi fått upp den å spinner på fint i bänken, kommit upp till fullt grundladdtryck nu (ca 0.5 bar) men runt 4500 rpm (max vrid verkar ligga där)

så börjar den bluddra , självklart...

hur som, det hörs tydligt att det är vänster motorhalva, och på denna sidan har några tändkablar blivit utbytta, men hur som, tony plockade fram 12st nya tändstift (8er istället för original 6er innan) den går då renare (gissar på 11 cylindrar istället för 10½ innan)

så nu behöver jag då även nya tändkablar.

kollar alternativen.

nya "orgial" ebay.de ca 1500kr för en motorhalva. (dcs ca 3000)
mekonomen sats nya kablar, 2600 för en motorhalva (ca 3500-4000) för samtliga med min rabatt)
biltema universal (6 st silicon) ca 300 spänn
mekonomen universal (6 st "beru") ca 500 spänn


självfallet går tändkablar för närmare 3-4000 bort direkt,

men samtidigt så känns både biltema och mekomens universal lite för luffigt??? beru vet jag sen innan så brukar hatten lossna efter man haft bort den ett par ggr (uselt på en sån här bil man skruvar regelbundet med)

biltemas universal siliconkablar har jag aldrig testat, någon annan??

tycker de är märkligt det är så dyrt med satserna, fasen för några år sedan va det billigare????

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Köp kabel på lösmeter på närmsta seriösa speedshop.
Sen klämmer du dit lösa ändar thumbs up

Biltema har jag kört på racerbilar, de senaste 20 åren

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
valet föll på biltemas universal siliconkabel, , så dem är nu monterade och bilen står å väntar lite hos AG.s

står ett antal bilar där nu som ska bli klara inför elmia etc, så jag sa att min gärna får stå å vänta lite där någon vecka eller två,
ingen stress då jag inte har någon direkt körning inplanerat under april, och den är ju relativt klar i övrigt med...

ska ta tag i topplocksrenovering och byte av topplockspackning på min VR6 syncro turbo, (vinterbilen som är dax att skicka för försäljning och förhoppningsvis kan finansiera skyline och lola körningar framöver)
även rekond och lite polering etc behövs på golfen innan den ska ut på blocket.

någon som vill ha en rolig ban/bruksbil , kom å köp

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Tänk också på att fördelare + en spole per rad kanske inte orkar tända gnistan när laddtrycket kommer. Det som funkar på sugmotor brukar sällan funka vid laddtryck.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
jag är medveten om det, men den uppsättning jag har ska räcka till bara man får allt att lira, känner mig rätt säker på att det ska funka nu!!

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
ok har vart upp ett gäng gånger nu i bänken, och det ville sig inte till en början, har testat allt som går i programvaran och allt med tändningsdelar och bränslesystem, och lyckades efter lite bökande hitta att det var cylinder 8 som bråkade,

flyttade alla tänddelar och bränsle osv bort från den cylundern,men allt som gjordes och problemet visar att stanna på cyl 8.

komptest och leakdown visar inga problem med den cylindern, samtliga cylindrar är jämna.

första tanken var att det va något strul med ventilfjädern och man fick ventilflyt vid 4100 rpm,

så bort med insug och av med ventilkåpa, och det va inget fel med fjädern.
dock var det det vklassiska oljeröret på äldre bmw över kamaxeln, som var igensatt på 8ans insugsnock, detta har gjort att både kamnocken och vipparmen var kraftigt nerslitna,
kanske hade halva lyfthöjden på just 8ans insug jämnfört med alla andra
gissa om det gör att den cylindern går fett och misständer vid laddtryck :shock:

så i med en annan kamaxel och lyftarm sen är alla problem ut världen, och satans fan vad den går plötsligt 8)

bottnar 410cc spridarna runt 0.7 bar laddtryck på gatan (93%dc för att få 0.8 i labmbda)

så lär skaffa en ställbar btr och höjja trycket lite sen ner till tony igen å upp i b'änken för en sista korrigering..

typ så här ser det ut nu
testade massa olika med mappen men missarna kom vid ganska exakt 4100 rpm oavsett vad vi gjorde...


sen dess har jag hunnit med kanske 20-30 mil på gatan, väldigt trevlig maskin måste jag säga. går rätt tyst och är redigt bekväm även på gatan , motorn är som sagt sjukt snäll. går nästan renare än min bruksbil och drar inte värst mycket soppa heller vid lugnkörning (så ofta man nu kör lungt haha)

behöver jag nämna att varje gång man stannar utanför en bensinstation, utanför systembolaget eller utanför dagis eller liknande så kan man räkna med att stå å tjabba en stund med nyfikna förbipasserande

inne på öppet hus på mekonomen som har blivit en liten årlig tradition, korv å bröd för ungarna, lite tjabba med bekanta, och alltid tur med skapligt väder..


för att säga lite om bilen så känns den rät lagom med r-däcken och typ 0.5 bars laddtryck på gatan, greppar rätt ok på femman men vill man sladda lite så är det bara att provocera lite med gasen och ratten så släpper den rätt så fint.

skulle ha kanske 300mm slicks bak och typ 245er fram på bana så skulle den nog ha rätt fin sättning, det märks nu att den inte trivs med 225er runt om då den överstyr rätt så bra bara man är lite för tvär med ratten och inte är försiktig med gasen...

för att hålla jämnfart på valfri växel ligger man på typ 1.5-2% tps vid tex 100km/h :shock:
vid 10% tps är det en skaplig acceleration, och allt över 15% så är det skitsamma det är fullt laddtryck direkt skulle man ha den å åka med skulle man bygga någon "progressiv" gasrulle eller liknande

[URL=http://s493.photobucket.com/user/knotan_nrkpg/media/IMG_20150418_15325
1.jpg.html][/URL]




























_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Alltid lika imponerad av tempot och energin du har.
Lurigt problem. Snyggt gjort att du hittade det, grattis till resultatet. Ser fram emot fortsättningen.

Mvh
Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (97867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande