Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 70, 71, 72, 73, 74   >>
100 besök senaste veckan (428199 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Nöjet fortsätter!! Jag har varit ute och kört en hel del i sommar- SÅ SKOJIGT det är!!! thumbs up

Har varit på lite olika utställningar mm vilket har medfört tre pokaler i hyllan. Sånt är alltid kul! Nu på sistone har focus legat på försäljningen av farkosten- Många som är intresserade men få som hävdar att de har pengar... Mao mest mail kompisar....

Idag fick jag möjlighet att åka upp till Åmsele flygbas för att köra SUPERSTAGE kopian. Det blev sex varv totalt under dagen vilket kändes alldeles lagomt. Riktigt kanonväder och många bilar blev det!! thumbs up Fantastiskt kul må jag säga!
Jag hade aldrig testat T42 farkosten på bana tidigare med nya fina framdäck. Kontentan när jag körde själv blev att den betedde sig mindre understyrd än tidigare- Mycket trevligt!!. . Annars var allt bara så kul att få mata ut på banan, och känna G-krafterna i stolsryggen!! thumbs up
Vi använder en SS-bana som stämmer med måtten på den riktiga Emmaboda SS-banan. Frånsett från att start och mål är flyttad lite ut mot banan för att öka säkerheten vid inbromsning när man går i mål. Tids skilnaden är totalt ca 1sek snabbare tid än på emmaboda. Mao. får vi lägga på 1sek på tiderna för att kunna jämföra oss med den riktiga banan.

(OBS: Jag har redan lagt på 1sek på tiden för att kunna jämföra mot Emmaboda SS-banan)

Tid 1: 1,31,16 - Ensam utan passagerare för att känna på bana.
2: 1,28,59 - Ensam utan passagerare. Körde på ca 80%.
3: 1,27,28 - Med 60kg passagerare. Känna skillnade från tid 1-2.
4: 1,27,87 - Med 60kg passagerare. Många missar.
5: 1,27,57 - Med 84kg passagerare. Uppvärmning efter pausen.
6: 1,25,78 - Med 84kg passagerare. Riktigt fint flyt genom nästan hela banan- Kändes riktigt bra!! Är otroligt nöjd med tiden!!!


Några bilder från dagen på Åmsele flygbas!










_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



Härliga tider! grattis micke
Ser att det tillkommit extra luftutsläpp... hett under locket eller

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Hej igen!
Tänkte visa er var jag pysslar med nu. En sk. aircraft Canopy= "glas bubbla". Har hittat en firma som skulle kunna göra en custom designad aircraft canopy till mig i US. Jag började med lite kopparrör för att få fram känslan irl. Gillar den starkt. Jag har tyvärr inte fått svar helt och hållet än om prislappen tillvägagångs sättet mm. Men det kommer förhoppningsvis att lösa sig.
Så här tänkte jag mig det hela!










Här är några bilder som jag tagit från en fotograferings tillfälle på Linerboard fabriken. Kommer troligen ut i press senare i vinter eller mot nästa sommar. Gillar trucken thumbs up Den är bara SÅ stor!!!









_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



Du skulle inte kunna ha den högsta punken lite längre bak och lite lägre i framkant? rymms man då?
skulle bli en aggresivare framtoning tror jag...

Blir det att lacka glaset delvis eller ska du ha det helt genomskinligt?

edit: fast ju mer jag tittar på skissen desto mer tilltalade blir den

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tim skrev:
Du skulle inte kunna ha den högsta punken lite längre bak och lite lägre i framkant? rymms man då?
skulle bli en aggresivare framtoning tror jag...

Blir det att lacka glaset delvis eller ska du ha det helt genomskinligt?

edit: fast ju mer jag tittar på skissen desto mer tilltalade blir den


Tja Tim!! Skulle det bli av att göra en sådan canopy så kommer den att bli helt olackad. Men jag tror att jag skulle vilja ha "light gray tinted" då det är mycket snyggare men mycket dyrare. Varför jag vill ja den högst i över föraren beror dels på att den blir mer droppformad och ger mindre oroliga luftströmmar rund sidorna och taket. Sen tycker jag att den ger ett lite mer "hungrigt" framåt lutad look...
Alla förslag är ju av intresse, Gör gärna ett eget förslag så får jag se!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Varför gör inte rejsas händigaste kille sin egen Canopy????

Det är fullt möjligt att forma en 3mm plexiglas skiva över en plugg innuti en stor ugn (t.ex. sådan man värmer pulverlack i).

Bäst resultat får man nog om man vacuumformar, dvs kopplar en dammsugare till en "porös" plugg.

Först förvärmer man skivan i ugnen sedan lägger man den på pluggen och drar ner den över pluggen längs kanterna. Sedan kopplar man på undertrycket för att riktigt få till formen.

Mellan plugg och glas använder man inoljade tätvävda tygstycken.

Man kan även forma det utan vacuum men då kan man bara ha konvexa ytor, kan vara bra att göra det i flera steg.

Plugg kan man t.ex. göra i glasfiber som man borrar hål i.

Bäst är att snacka med något företag som säljer skivirna de brukar ha koll på tider och temperaturer.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
porschedriver skrev:
Varför gör inte rejsas händigaste kille sin egen Canopy????

Det är fullt möjligt att forma en 3mm plexiglas skiva över en plugg innuti en stor ugn (t.ex. sådan man värmer pulverlack i).

Bäst resultat får man nog om man vacuumformar, dvs kopplar en dammsugare till en "porös" plugg.

Först förvärmer man skivan i ugnen sedan lägger man den på pluggen och drar ner den över pluggen längs kanterna. Sedan kopplar man på undertrycket för att riktigt få till formen.

Mellan plugg och glas använder man inoljade tätvävda tygstycken.

Man kan även forma det utan vacuum men då kan man bara ha konvexa ytor, kan vara bra att göra det i flera steg.

Plugg kan man t.ex. göra i glasfiber som man borrar hål i.

Bäst är att snacka med något företag som säljer skivirna de brukar ha koll på tider och temperaturer.



Hehe!! Tjenare! Visst har det slagit mig att göra en egen canopy. Jag har studerat olika typer av
messershmidt kåpor. Och kommit fram till att de inte är helt släta i ytan. Inte så kul att få massor av små
brytningar i "glaset" framför en. Snacka om roliga skämt glasögon man får inhandla!! Dessa kåpor var
tillverkade i Finland av en plastfirma. Är det så dålig kvalla så är det absolut inget man vill framför sig när man kör. Risken är mycket stor att det kan bli samma fenomen om man skulle prova på det själv. Skulle
det däremot inte bli av med denna USA firma. Så blir det nog ett kolfibertak istället med platt plastruta som böjts rund i formen.
Denna aircraft canopy firma garranterar optiskt perfektion vilket är kanon bra på en 5mm tjock bubbla.

Som vi diskuterade tidigare, kom vi fram till att min öppna kupé skapar massor med turbulens och drag,
samt och att ett mjukt format tak skulle vara mycket bättre för höga farter.

Men nu kommer den riktigt svåra frågan:

Vad tycker du om canopy designen i kombination med min kaross i ett rent aerodynamisk perspektiv? Gör jättegärna en paintskiss thumbs up Ta gärna bilder från min hemsida och rita på
http://www.mride.se/Canopy.html






_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tjenare igen! Länge sedan sisst!
Tyvärr har jag blivit tvungen att avbryta planerna med glasbubblan som jag skulle ha över kupén pga av att de inte kunde göra kupan i den storlek och form jag ville ha till en rimlig kostnad.. Synd Hade säkert blivit trevligt!
Nej, nu är det bara att gå vidare mot nya mål. För tillfället inväntar jag besked från en rörelshindrad kille ang. hur och "om" han vill handikapp-anpassa farkosten till den grad att han kommer att kunna köra den. Blir mycket spännande!! Skulle det bli av kommer denna farkost att bli ruggigt high tech med bl.a. hydraulisk styrning med styre, elektronisk gas/broms, hel automatisk koppling, el manövrerad växellåda, höj/sänkbar förarstol (60cm) mm mm mm mm. allt givetvis programerbart in i minsta detalj.. thumbs up
För tillfället jobbar jag precis som inom branchen med special anpassning av fordon med inriktning mot rörelshindrade... Så det skulle vara kul att få plocka in mitt eget bygge thumbs up

Nu är det dock inte säkert om det kommer att bli av, så då har jag mina egna "hemliga" planer - Man kan ju aldrig bli utan att göra..

Tog ett snack med G.Uhlander "SFRo" i skeå. Och konstaterade faktumet att det var helt möjligt att bygga om T42 triken till en bil med registrering mm. genom att bygga om den med 4st hjul med samma spårvidd fram som bak. thumbs up Mycket trevligt kan man säga!


Här är ett exempel på hur den kommer att kunna se ut när den är klar. Givetvis kan man byta ut skärmarna (speciellt de bakre) mot betydligt smäckrare typ cykelskärm [url]http://www.motorcities.com/media/image/640/05E21213518840A/2005-Ariel-Atom-Honda-Powered-Street-Legal-Mini-F1-A-640.jpeg
[/url]

Vad tycker ni? Bättre eller sämre mot nuvarande trehjuling?


[/url]

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2388



Inget ont om din trike men som bil thumbs up skit tuff..

bara kör på med dina galna/ helfräcka idéer..

_________________
Michael Thulesius
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 659



Skitsnygg som "bil" ser nog grymt ut om du integrera skärmarna med "huven" som på gamla bilar.

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



Ja.. jag vet ju hur det går med ett däck bak... vette fan om jag skulle våga åka med dig med ett till
klat du ska bygga en fyrhjuling thumbs up

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



För ni som missat finns mickes trike med i nyaste bilsport!
thumbs up

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 659



Kul att se "Triken" i Bilsport!

Hoppas ditt nästa projekt blir att bygga om Mride till 4hjuling.

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Hihi! Ja, då var man bilsport kändis då..

Nu börjar det brännas, kan man säga. När det gäller att ta ett beslut hur framtiden kommer att se ut för T42 farkosten.
Bil eller handikapp fordon....... Deadline:en närmar sig med stormsteg, och jag har gett min rörelsehindrade spekulant ett par dagar till för att kolla upp de sista instanserna gällande både ekonomi och anpassning.
Båda alternativen känns faktiskt riktigt kul hur det än blir.

-Att bygga om farkosten till "4 hjulig" bil är riktigt kul dels att det är relatvit billigt och att det innebär så stora förbättringar i både acc och väghållning.

- Men att bygga om den till handikapp fordon (vilket också innebär försäljning) har både för och nackdelar. Nackdelarna är att det innebär ruggigt mycket arbete på kort tid.
FÖRDELEN är att samma dag som jag får pengarna i handen och klartecken från köparen för ombyggnationen, kommer jag att beställa hem en drömbil från staterna- Vilket blir bara SÅÅÅ fränt!!! Den kommer jag då att pyssla med fram till mitten av sommaren, så om jag är lite ivrig kommer jag att ha den klar tills dess!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7131

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det skulle vara det fräckaste handikappfordonet i den här delen av Universum. Bara en sån sak... thumbs up

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 659



och nu måste du ju självklart berätta vad det är för bil du har i tankarna!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Kraniel skrev:
Det skulle vara det fräckaste handikappfordonet i den här delen av Universum. Bara en sån sak... thumbs up


thumbs up Kan bara hålla med!! thumbs up Han sa själv när han kom upp för utprovning:
Sitter man i en sån här stol finns det inget som är kul att köra längre. Antingen är det en golvsänkt svajig minibuss eller ta färdtjänst...... Så en sådan här chans får jag nog bara en gång....

Som jag säkert har nämnt tidigare jobbar jag nu på en anpassnings firma som just bygger om bilar till handikapp fordon. Man kan verkligen säga att han har en enorm chans att köpa en farkost som går som f-n och är 60% färdiganpassat redan vid leveran. Det enda extra han behöver betala är vad specialdelarna kostar "inköpspriser". Det tycker jag är en ganska hyfsad deal- Han sparar då minst 100.000kr mot att lämna in den till samma firma som skall färdigställa den avancerade styrningen...
Hoppas han ger mig ett besked snart hur han vill göra - Det handlar om mycket pengar kan man minst säga.


ZVR skrev:
och nu måste du ju självklart berätta vad det är för bil du har i tankarna!


Hehe!! om du bara anar hur mycket jag skulle vilja berätta det!! Men jag har lovat mig själv att försöka hålla mig tills den är beställd..
Men vafasen. Det är en ..... ....... .....

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9878

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En Dodge Charger srt-8

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Dude skrev:
En Dodge Charger srt-8

Ah! Satt och funderade på Foord Mustang GT500...men det där verkar ju betydligt vettigare :P
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5803



Micke Fredriksson skrev:

ZVR skrev:
och nu måste du ju självklart berätta vad det är för bil du har i tankarna!


Hehe!! om du bara anar hur mycket jag skulle vilja berätta det!! Men jag har lovat mig själv att försöka hålla mig tills den är beställd..
Men vafasen. Det är en ..... ....... .....

Nått nytt eller är de det du pratade om i höstas

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Dude skrev:
En Dodge Charger srt-8


HEHE!! Det var en ganska bra gissning måste jag säga- Den bilen är helt klart läcker.. Men jag hade tänkt mig något lite mer sportigt och lite mer klassiskt. Charger är iofs en klassiker men denna är lite väl ny.


vanMould skrev:
Ah! Satt och funderade på Foord Mustang GT500...men det där verkar ju betydligt vettigare :P


Ja tack!!! Hade FORD stavats med 5 tecken kunde du ha varit ganska- nära när det gäller att vara en klassiker!! thumbs up


super7 skrev:
Nått nytt eller är de det du pratade om i höstas?


Jajjamensan, Det är nog troligt

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 70, 71, 72, 73, 74   >>
100 besök senaste veckan (428199 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande