Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 59 besök senaste veckan (43187 totalt) |
Söker du CrMo vevstakar finns det både I- och H-beam till hyfsat(?) pris hos:
https://ppmracing.com.au/product/fer Om original är stål är de troligen från Pankl i Österrike och det har varit en del haverier med dem. Storänden blir oval. 612 har samma motor som 575 men jag vet inte om det skiljer något. Jämför artikelnummer för båda. Jag har V8, ingen 12:a. Mvh _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Tack Thomas, det är 4 st originalstakar köpt nu med nya lager och bultar. Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Det går inte i hyperfart det här bygget, har haft mycket annat som tagit upp tid. Har kommit en bit på väg i alla fall. Framvagn påbörjad, det är trångt att få plats med allt och inte lätt att försöka tänka ihop hur allting ska lira.
Behöver beställa en styrväxel snart så jag får in det i ekvationen också men fattigmånaderna för det svårare. Nedre länkarmarna fram är prototyp än så länge och skall kompletteras/ändras så det blir 30 mm rör istället mellan infästning o chassit och "bryggan" till nedre spindelled/stötdämparfäste osv. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Calle Olsson |
||||||
Luras bilderna, men jag tycker att det ser ut som om centrum på yttre spindelled och inre bärarmsinfästning ligger ungefär i linje eller att spindelleden till och med ligger något lägre?
![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Är inte riktigt med, jag tror du tittar på stötdämparinfästningen på nedre länkarmen. Finns några andra bilder på bakvagnen längre bak i tråden. Eller tänker jag fel? Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Bilden och mina streck kanske inte var de bästa så vi kan strunta i dem. Vinklarna på övre och undre bärarm påverkar var bilens Roll Center hamnar och även hur hjulen kommer att röra sig vid in/utfjädring och kurvtagning och jag undrar bara hur du tänkt där. ![]() https://suspensionsecrets.co.uk/roll Jag är absolut ingen expert och saknar en massa kunskap inom detta område, men jag försökte förstå hur det hängde ihop när jag byggde en Se7en för 20 år sedan... Har du redan tänkt på detta så kryper jag bara tillbaka under min sten och fortsätter att storögt imponeras av dina bilbyggen. ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Lätt fixat, nu sänkt 15 mm. Tror jag gick efter original C5 infästningspunkter från nätet, såklart osäkert huruvida de stämmer. Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Lite nya bilder:
Har byggt ihop nya nedre främre länkarmar, ritade upp dem i 8 mm 355 stål. Sedan fräste jag ut 8 mm spår i 30 mm rör och svetsade ihop. Knäckte till vinkel så att original C5 spindelled hamnar i ett bra "viloläge" i rideheight. Svarvade ut en 20 mm ring med presspassning till spindelleden och fräste in 5 grader vinkel på den för caster så att den inte ligger i ytterläge och riskerar kunna kärva. Framvagnen uppunktad och inmätt, ska bara provmontera motorn så att jag inte gör bort mig först dock. Började bocka ihop lite plåtar till golvet så det är nästan klart. Köpte en ny kantvik för ett tag sedan med prismor så jag kan bocka lådor. Är dålig på att ta bilder men här är ett par stycken. Hade varit riktigt skoj att kunna provmontera karossen innan våren. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Calle Olsson |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Det är tight överalllt tycker jag, men grenrör går att lösa, rattstång däremot kommer bli spännande! _________________ Calle Olsson |
||||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 59 besök senaste veckan (43187 totalt) |