Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
59 besök senaste veckan (43187 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 570



Kan bara hålla med, snyggt!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



Det börjar verka kärlek, banne mej

_________________
henrik nielsen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Det är en fröjd att följa detta!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 722



Söker du CrMo vevstakar finns det både I- och H-beam till hyfsat(?) pris hos:
https://ppmracing.com.au/product/ferrari-612-scaglietti-i-beam-connect . . . .
Om original är stål är de troligen från Pankl i Österrike och det har varit en del haverier med dem. Storänden blir oval. 612 har samma motor som 575 men jag vet inte om det skiljer något. Jämför artikelnummer för båda. Jag har V8, ingen 12:a.

Mvh

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
c311 skrev:
Söker du CrMo vevstakar finns det både I- och H-beam till hyfsat(?) pris hos:
https://ppmracing.com.au/product/ferrari-612-scaglietti-i-beam-connect . . . .
Om original är stål är de troligen från Pankl i Österrike och det har varit en del haverier med dem. Storänden blir oval. 612 har samma motor som 575 men jag vet inte om det skiljer något. Jämför artikelnummer för båda. Jag har V8, ingen 12:a.

Mvh


Tack Thomas, det är 4 st originalstakar köpt nu med nya lager och bultar.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Det går inte i hyperfart det här bygget, har haft mycket annat som tagit upp tid. Har kommit en bit på väg i alla fall. Framvagn påbörjad, det är trångt att få plats med allt och inte lätt att försöka tänka ihop hur allting ska lira.

Behöver beställa en styrväxel snart så jag får in det i ekvationen också men fattigmånaderna för det svårare.

Nedre länkarmarna fram är prototyp än så länge och skall kompletteras/ändras så det blir 30 mm rör istället mellan infästning o chassit och "bryggan" till nedre spindelled/stötdämparfäste osv.






_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3415



Luras bilderna, men jag tycker att det ser ut som om centrum på yttre spindelled och inre bärarmsinfästning ligger ungefär i linje eller att spindelleden till och med ligger något lägre?


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
MatsK skrev:
Luras bilderna, men jag tycker att det ser ut som om centrum på yttre spindelled och inre bärarmsinfästning ligger ungefär i linje eller att spindelleden till och med ligger något lägre?



Är inte riktigt med, jag tror du tittar på stötdämparinfästningen på nedre länkarmen. Finns några andra bilder på bakvagnen längre bak i tråden.

Eller tänker jag fel?

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3415



Ellac skrev:
MatsK skrev:
Luras bilderna, men jag tycker att det ser ut som om centrum på yttre spindelled och inre bärarmsinfästning ligger ungefär i linje eller att spindelleden till och med ligger något lägre?



Är inte riktigt med, jag tror du tittar på stötdämparinfästningen på nedre länkarmen. Finns några andra bilder på bakvagnen längre bak i tråden.

Eller tänker jag fel?

Calle


Bilden och mina streck kanske inte var de bästa så vi kan strunta i dem.

Vinklarna på övre och undre bärarm påverkar var bilens Roll Center hamnar och även hur hjulen kommer att röra sig vid in/utfjädring och kurvtagning och jag undrar bara hur du tänkt där.



https://suspensionsecrets.co.uk/roll-centre-and-roll-moment/ Länk till sidan där jag hittade bilden ovan.

Jag är absolut ingen expert och saknar en massa kunskap inom detta område, men jag försökte förstå hur det hängde ihop när jag byggde en Se7en för 20 år sedan... Har du redan tänkt på detta så kryper jag bara tillbaka under min sten och fortsätter att storögt imponeras av dina bilbyggen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
MatsK skrev:
Ellac skrev:
MatsK skrev:
Luras bilderna, men jag tycker att det ser ut som om centrum på yttre spindelled och inre bärarmsinfästning ligger ungefär i linje eller att spindelleden till och med ligger något lägre?



Är inte riktigt med, jag tror du tittar på stötdämparinfästningen på nedre länkarmen. Finns några andra bilder på bakvagnen längre bak i tråden.

Eller tänker jag fel?

Calle


Bilden och mina streck kanske inte var de bästa så vi kan strunta i dem.

Vinklarna på övre och undre bärarm påverkar var bilens Roll Center hamnar och även hur hjulen kommer att röra sig vid in/utfjädring och kurvtagning och jag undrar bara hur du tänkt där.



https://suspensionsecrets.co.uk/roll-centre-and-roll-moment/ Länk till sidan där jag hittade bilden ovan.

Jag är absolut ingen expert och saknar en massa kunskap inom detta område, men jag försökte förstå hur det hängde ihop när jag byggde en Se7en för 20 år sedan... Har du redan tänkt på detta så kryper jag bara tillbaka under min sten och fortsätter att storögt imponeras av dina bilbyggen.


Lätt fixat, nu sänkt 15 mm. Tror jag gick efter original C5 infästningspunkter från nätet, såklart osäkert huruvida de stämmer.


Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Lite nya bilder:

Har byggt ihop nya nedre främre länkarmar, ritade upp dem i 8 mm 355 stål. Sedan fräste jag ut 8 mm spår i 30 mm rör och svetsade ihop. Knäckte till vinkel så att original C5 spindelled hamnar i ett bra "viloläge" i rideheight. Svarvade ut en 20 mm ring med presspassning till spindelleden och fräste in 5 grader vinkel på den för caster så att den inte ligger i ytterläge och riskerar kunna kärva.

Framvagnen uppunktad och inmätt, ska bara provmontera motorn så att jag inte gör bort mig först dock.

Började bocka ihop lite plåtar till golvet så det är nästan klart. Köpte en ny kantvik för ett tag sedan med prismor så jag kan bocka lådor.

Är dålig på att ta bilder men här är ett par stycken. Hade varit riktigt skoj att kunna provmontera karossen innan våren.

















_________________
Calle Olsson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1868



Så vackert

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 570



Jag kan bara instämma, mycket snyggt!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2388



thumbs up trevligt..

_________________
Michael Thulesius
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1490



Victor. skrev:
Så vackert


instämmer!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011



Får instämma i hyllningskören, det ser fantastiskt bra ut!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Nästan som ett IQ-test... Vilket mönster passar inte in...?




_________________
Magnus Falk
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
stilldouble skrev:
Nästan som ett IQ-test... Vilket mönster passar inte in...?





Haha 😛 , du har rätt! Ändå försöker jag göra nått slags genomgående tema..



_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Det är en stöddig maskin, provmonterar:




_________________
Calle Olsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4255



Vackert! En dag ska jag också bygga på en V12a....
Men det ser tight ut för grenrören?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Ragnar skrev:
Vackert! En dag ska jag också bygga på en V12a....
Men det ser tight ut för grenrören?


Det är tight överalllt tycker jag, men grenrör går att lösa, rattstång däremot kommer bli spännande!

_________________
Calle Olsson
Citera
Andra projekttrådar
Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
59 besök senaste veckan (43187 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande