Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 47559 besök totalt |
ja kanske bäst att byta ut tändspolen och prova med en från Tfi
kör inte med Tfi modulen däremot men kanske vore ett bra alternativ. nu är det kopplat så att Ms burken agerar tändsteg ,antagligen mer ömtålig setup än men Tfi låda. ska kolla med skåp på utgången oxå och se om det kommer ut något som ser ut som tändpulser lindgren: jag kör med hallgivare som sitter i fördelaren ,hade det varit problemet så hade jag inte haft varvtalspuls alls i programmet så det funkar som det ska. däremot får jag inte ut signal till tändspolen _________________ Micke Lundkvist |
||
Re:
ala biltema högeffekts spole... den är bra och kall. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Kul detalj förresten,
Beställde en trimkam i augusti/september från burton, visade sig att det låg fel kam i förpackningen när den kom fram. Fick nån sprintkam istället för en gatkam, ja ja bara reklamera. När jag berättade det för tillverkaren så bad han om ursäkt och skickade en kam av rätt variant på posten direkt, Jättetrevligt! nu fick jag ju en i reserv, gick och väntade men den dök inte upp. Tillslut så mailade jag honom och undrade vart den tagit vägen. Då visade det sig att han just fått tillbaks paketet till england för att Fraktfirman "inte lyckats få tag i mig". Jävligt konstigt tänkte jag men nu får dom ju stå för att skicka tillbaks den till sverige , trodde jag.. varje gång jag ringde blev dom mindre och mindre medgörliga och det gick ifrån att jag i princip blivit lovad fri returfrakt till att dom inte kände till att det varit något problem alls, man skyllde på allt möjligt och tillslut kände jag att vi inte kom någon vart alls och det var långt över en månad sen jag gjorde beställningen så jag stog för frakten tillbaka för att få mina prylar nångång. Andra chansen lyckades dom hitta hela vägen hem till mej och ha paketet med sig men jag var inte hemma så dom körde kammen till uppsala istället för att köra tillbaks den hit till norrtälje dagen efter och sedan tappa bort paketet en dag. Men när det återfunnits så fick jag det utkört och levererat. Prima ju! inte konstigt att det är dyrt att skicka saker men hursom bara lite mer än en månad försenad och 350:- dyrare än vad den skulle varit och hade det inte varit för att den var av när jag öppnade paketet hade jag nog varit helt nöjd. ![]() hur fan lyckas dom? _________________ Micke Lundkvist |
||
Så surt!
En av nackdelarna med att handla från England som jag har märkt är just om det strular nånstans. Det är inte alltid så enkelt att få rätsida på problemen. Kammar är känsliga och man borde ju tycka att Burton skulle ha lärt sig packa ordentligt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
ja får se hur det går, har reklamerat men tydligen duger inte det utan det är avsändaren som ska reklamera!? verkar ju inte så logiskt tycker jag, dom skulle höra av sig om några dagar iallafall.
det var inte burton som skickade kammen utan kamtillverkaren, men jag har fått paket av burton förr som det hängt delar ur så dom har endel att lära dom med _________________ Micke Lundkvist |
||
Frakt från england strular alltid, och ingen vet varför. Själv har jag haft en försändelse på drift hos DHL för sexsiffrigt belopp. Den gången gav jag mig inte, dom hotade med polis och väktare om jag inte självmant lämnade terminal kontoret. Jag bad dom ta hit försvaret också för säkerhets skull.
Till slut så följde en DHL kille med mig runt i den gigantiska terminalen på Kruthusgatan i GBG, och till slut hittade vi paketet. Fanns ingen förklaring till varför det hamnat fel, men hade man inte varit en enveten jäv-l så hade man varit blåst på det. Senaste jag hört var en på jobbet som beställde en flaska svindyr maltwhiskey. Betalade extra för max 48 timmar från dörr till dörr. Det var 12 dar sen, han har inte fått den än. Grejen med sånt där gammalt brännvin är att det tydligen inte ska vara kontakt med korken, det tar smak av den, dvs om flaskan ligger ner för länge så blir spriten förstörd. Kul att försöka reklamera det när den åldrats färdigt om några år... ![]() Men att lyckas knäcka en kamaxel, voine... ![]() _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
Pratade lite Escort I PM men lägger ut det i tråden för fler kanske har nytta av babblet
Tjenare! Har kikat på din tråd ett tag och det är lika roligt att läsa den varje gång! En kanonfin escort med alla de rätta grejjorna! Har själv en mk2a med en pinto motor i som jag håller på att grejja lite med, är tänkt att bli rolig vinterbil. Så jag undrar om du har lust att svara på några frågor som jag funderar över? Jag ska beställa ett antitramp kit från england och såg i din tråd att du funderade över hur man skulle montera staget på bakaxeln alltså med vilken vinkel osv, hur löste du det ? Fungerar det bra? Rekomenderar du antitramp? Tänkte även beställa en kort styrväxel, 2.5varv. Är det en sådan du har ? Rekomenderar du den ? Hur blir bilen ? Lättare / Svårare att köra osv.. Har även sett någonstans att de rekomenderar att byta till en STEERING COUPLING GP4 ESCORT MK1/MK2 som även den finns på Burton, gjorde du detta? Jag hoppas det är okej med lite frågor ! Keep up the good work! ---------------- Hej klart det är ok med frågor, även om sånna här frågor kanske passar bättre i själva tråden så får fler nytta av dom och svaren. jag har min också mest som rolig vinterbil ,skitkul nu ju när snön kommit. antitrampstagen gjorde en jätteskillnad i hur min escort uppförde sig, den slutade klättra fram o tillbaks i hörgre farter ,det blev mycket lättare att placera den där man vill när man leker rally och så försvann ett ganska jobbigt studs när man körde iväg från stillastående utan att spinna, när man spinner studsar det fortfarande. monteringen var ganska rakt på, de visade sig egentligen bara passa på ett ställe när jag kom under bilen orrdentligt. man fick borra hål i en balk och svetsa lite. korta styrväxeln är bara att handla det är en jättebra sak med, bara gå och handla! jag har 2,5 skulle jag köpa nu hade jag tagit snabbare ändå tror jag. jag var lite fundersam på hur det skulle kännas på vanlig väg med kort styrväxel men det är inget man tänker på förrutom att det är lite trögare att fickparkera. gp4 kopplingen har jag inte, men blir nog en så någon gång senare, vad du däremot bör byta direkt om du inte gjort det är bussningarna till styrväxeln, köpte mina på KG ,det gjorde en del skillnad i med då de gärna blir svampiga med tiden och hela styrväxeln åker med i sidled när man svänger, ta så hårda du hittar tycker du det är ok så lägger jag gärna ut frågor o svar i trådan, annars är det bara fråga vidare här mvh/ Micke L _________________ Micke Lundkvist |
||
Tjenare!
Det var jag som ställde tidigare frågor via Pm och skulle nu behöva några fler tips! Hoppas de är ok. Nu har antitrampkitet landat och det är dax för montering, det jag undrar är när man ska svetsa fast fästena på bakaxeln så skulle de vara kl 12 på axeln sedd ifrån sidan, MEN är detta med bakxeln hängandes fritt, stående på backen olastad eller lastad som vid körning? Detta påverkar ju ganska mycket vinkeln på bakaxeln, så skulle uppskatta att få en beskrivning på hur du gjorde! // Johan S Fagersta _________________ Johan Svensson |
||
jag fick ingen anvisning med men resonerade lite så att axelns viloläge när bilen står på hjul är utgångspunken från vilken den rör sig både upp och ner. så svetsar man tex fast stagen med axeln hängandes i fjädrarna så blir nog risken för brytning större och så kanske man får byta bussningar onödigt ofta.
Jag tror det rätta är att ha läget där bilen står på sina hjul ,tex pallbockar på bakaxeln, sen om fästena på axeln inte hamnar exakt kl12 gör nog inte så mycket, har för mig att det fanns någon tråd om det på nåt forum att det skulle vara bättre att ha de framåt eller bakåt men fattar inte riktigt varför det skulle göra någon stärre skillnad? kolla oxå att fästena på axeln hannmnar lika i förh. till varandra, verkar inte vara någon superprecition i hus axeln sitter centrerad under gamla fordar _________________ Micke Lundkvist |
||
ja har varit lite dåligt med uppdateringar på sista tiden mest för att jag inte haft kameran med
när jag har fixat med mitt nya topplock som den avbrutna kammen skulle sitta i ska styra upp det lite. Verkar förresten som jag fick ersättning tillslut för kamaxeln men men de gav ingen ersättning för frakten så bara börja om på nytt då, känns ju inte som jag tänker betala för den frakten! håller på med en vassare topp somsagt och står lite i funderingar på vilken väg jag ska ta. gjorde ju ett turbogrenrör som jag kanske tänkte använda eller så planar jag toppen och sätter i en ganska vass rallykam som jag har liggandes . båda varianterna kräver att jag gör klart MS installationen och jag har inte fått tändningen att funka där än så finns ju lite tid att bestämma sig på ändå. Förhoppningsvis så kommer ju vintern när som helst nu och då vill jag ju att bilen ska fungera ,speciellt om det mot förmodan skulle bli någon is att prata om här i trakterna så blir inget MS förrän närmare våren hittade nån gammal film från en vintertestrunda ![]() http://s33.photobucket.com/albums/d7 _________________ Micke Lundkvist |
||
nu vart det förta isåkat för säsongen avklarat för mig, missade förra helgen pga punka och lite andra trassel, har ganska höga 15" regummeringar från stenåldern som visade sig ta i endel i bak när det fjädrade ihop. skoj som fan var det ändå med några heat och massa friåka här kommer lite bilder från drabbningen
![]() upplining innan heat ![]() 2 pintoescorter och en volvoascona som missat utgången lite ![]() jag och en snabb peg 205 som man inte hängde på ,var rätt tajt körning bitvis men gick inte i kul kul. ![]() ![]() fullt utför långa rakan ![]() peggen ännu närmare ![]() och så vart man efter till nästa varv och allt fortfarande i en bit men borde nog kolla nivån i växellådan för det viner endel i långa vänsterkurvor _________________ Micke Lundkvist |
||
Tror jag har lessnat helt på MS nu så för att komma igång och köra igen så kommer jag byta bort turbogrejjerna mot ett par weber dcoe 40 och insug.
sen planar jag av toppen jag tänkt köra med så kompet kommer upp lite och stoppar i en rallykam från newmans, PH4 heter den http://www.newman-cams.com/pdf/ford. gissar att det räcker med 40 fuggar eftersom jag inte ska varva nåt hiskligt. nån som har erfarenhet av newmans kammar? har inte hittat så mycket kommentarer när jag kollat runt. _________________ Micke Lundkvist |
||
Jag har en Phase 4.5 liggande, men har inte kört den än...
Men ska förhoppningsvis få i den i vinter... Kolla med old blue oval här på forumet, han är återförsäljare i sverige för newman. Phase 4 ska väl ha ett hiskeligt vrid iaf, min ar typ samma med lite extra i toppen. |
||
ska fråga han och ska bli intressant att se hur den funkar ,ambitionen att det ska vara körklart innan vintern så motorn orkar med isdäckenlite bättre.
har bytt till mig fuggarna nu och vad jag fattar så sitter bestyckning för Opel 1900 i med E rör F16 soppa 135 luft 160 och tomg 50 . kanske inte helt galet till pinton ska försöka forska lite i det för det lär ju inte va optimalt rakt av. måste trassla till en anpassad fördelare med _________________ Micke Lundkvist |
||
köpte en styrburk till ediständning härifrån http://www.autosportlabs.net/Megajol
har sökt runt på nätet men verkar inte så jätteomtalat i sverige, kom en liten påse pyttekomponenter och ett ytmonteringskretskort med passande alulåda på posten för 600:- sen var det bara att löda ihop och prova. verkar fungera! ringde till levande weberuppslagsverket Ronwill för att få en dom över bestyckningen i mina dcoe 40 och det verkar som det mesta dyra som E-rör halsringar etc var ok förrutom möjligt att 160 i luft mer borde vara 170, sen fick lågfartsdelen med 50F6 helnobben och blir utbytta mot 55F8 som kommer på posten om nån dag. flottörnivån ska tydligen bli 8mm sen är det bara att åka, toppen är planad och ger 10.5 i kompförhållande och ska få nya kamlager i morgon ,sen blir det montering av ventiler och kam _________________ Micke Lundkvist |
||
Megajolt är poppis i England men i Sverige kör de flesta direkt med MS istället, inte så mycket dyrare och här är det ju inte lika lätt/billigt att hitta förgasaruppsättningar heller.
Men det verkar ju funka bra och är det så billigt så finns det en poäng - om man gillar förgasare ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
nä så är det ju är ju oftast dyrt med gasare, fick rådet att köpa en lott när mina tillbytta fuggar bara behövde lågfartsbyte för att funka.
vad gäller detdär med ms så är det en huvudvärk för sig i min värld men kanske får lust att hålla på mer med det en annan gång. verkar riktigt enkel denhär m-joltprylen dock, och långt mycket mer prisvärt än andra justerbara tändsystem det är ju ett alltid återkommande problem när man håller på med gasare att man oftast är låst till en mekanisk stenåldersfördelare som är asjobbig att justera och kalibrera och måste kompromissa bort antingen effekt eller körbarhet och förbrukning. har förut gjort en jigg där jag översatt varvtal till en statisk vikt och sedan justerat fjärdrar och utslag typ som man kalibreringslastar en våg tex. och gjort förställningskurvor men en sån kurva är ju inget man orkar finjustera vidare på när man fått det ganska bra. hoppas på låg förbrukning och ett jävla ös nu haha _________________ Micke Lundkvist |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 47559 besök totalt |